Gå til innhold

Minitest av Asus EEE (4G)


B4stian

Anbefalte innlegg

Asus EEE

 

lokksc5.th.jpg eeek850vy3.th.jpg skjermnk4.th.jpg keyboardfullka3.th.jpg

 

Asus EEE er en av de rimligste, hvis ikke den rimligste, bærbare datamaskinen på markedet per dags dato. Den er heller ikke store tassen, så en mer portabel sak skal du nok se lenge etter.

Maskinen jeg kjøpte via Ebay kom på ca. 2.700 kr inkl alle avgifter. Er man på hugget kan man skaffe seg en sikkert 500 kr under dette igjen, men timene man da bruker på leting går opp i opp synes nå jeg. EEE skal også være tilgjengelig i svart nå, men den er visst meget vanskelig å få tak på. Derfor er det stort sett hvite maskiner som er tilgjengelig for oss nordboere.

 

Spesifikasjonene er heller ikke så ille til å ha en så lav prislapp. Til normalt bruk så holder den i massevis!

 

Prosessor: Intel Celeron M ULV 353 (900 MHz)

Ram: 512 mb

Harddisk: 4 GB (SSD)

Skjerm: 7” (800x480)

Batteri: 4 celler (5200 mAh)

Operativsystem : Linux (Windows kompatibel)

Andre finesser: Webcam, minnekortleser (MMC/SD(HC), mikrofon, WLAN, stereohøyttalere

Vekt: 0,92 kg.

Størrelse: 225 x 164 x 21,5 mm

Tilkoplingsmuligheter: 3 x USB – 1 x VGA – 1 x Mikrofoninngang – 1 x Lydutgang – 1 x 100 Mbit nettverkskontakt

 

EEE er desidert en maskin som skiller seg ut i mengden. Fargevalgene som vil bli presentert etter hvert er ganske spenstige. Jeg kan nevne farger som grønn og rosa. På grunn av størrelsen er jo selve tastene noe mindre, men etter litt tilvenning er det overhodet ikke noe problem i å skrive referater eller lange e-mailer på den. Vekten på under en kilo gjør den heller ikke vanskelig å ta med seg rundt og selv om den ikke er av de kraftigste tar ikke en boot med Windows Xp mer enn 50 sekunder.

 

Den er jo ikke i salg i Norge enda, så noen særnorske taster må vi greie oss uten, men det er ikke noe problem. De fleste vet jo hvor æøå og de ulike tegnene sitter på tastaturet. Selv har jeg bestilt klistremerker så at jeg kan merke tastene selv hvis jeg ønsker det. Et sett kostet bare 10-12 kr så store tapet er det ikke om det ikke skulle passe eller se bra ut.

 

hyrewd9.th.jpg venstreiy4.th.jpg

 

På høyre siden finner man mikrofon og lydutgangen lengst frem. Lenger bak finner vi en nettverkskontakt og en usb-port. Ser man på andre siden finner vi lengste frem en minnekortleser til MMS og SD(HC)-kort. De fine med minnekortleseren er at SD-kortet går helt inni leseren, så vil man utvide lagringskapasiteten med en minnebrikke er det fullt mulig uten at halve kortet stikker ut og er i veien. Det er også en fordel at de har plassert de to siste usb-kontaktene ved siden av hverandre. Jeg selv benytter Netcom sitt usb-modem og surfer man med HSDPA (Turbo-3G) anbefaler de å bruke to usb-kontakter for å gi modemet nok strøm. Lenger bak sitter vga-kontakten som man kan benytte hvis man vil bruke en ekstern skjerm og er du ekstra forsiktig sitter det også et feste til en lås som vi kjenner fra mange andre maskiner. På baksiden er det ikke så mye annet spennende enn DC IN. (strøm)

 

indikatorlyshj5.th.jpg dvdxd6.th.jpg

 

Åpner vi lokket så ser man fire indikatorlys på høyre side. Disse indikerer strøm, batteri, om maskinen jobber og om WLAN er på eller ei. Jeg reagerte på at det så ut som en ”mac-mus” (en knapp), men heldigvis er det ikke det. Man må bare trykke på hver sin side av knappen. Fn-tasten er også representert her og oppå F-knappene kan vi justere lysstyrke på skjermen, volum og dvalemodus for å nevne noe. Høyttalerne sitter på hver sin side av skjermen og dette er faktisk en av de få laptopene jeg har vært borti som man kan høre stereolyd fra. Lydkvaliteten er helt ok og det samme med kameraet. Holder i massevis til MSN og Skype.

 

keyonoffih2.th.jpg keyboardld6.th.jpg

 

Støynivået er meget lavt. På de aller fleste hører man viftestøy, men denne her skal du sitte med øret inntil over en lengre stund før du (kanskje) legger merke til en svar lyd. Batterikapasiteten i Windows XP er 3 timer idle med trådløst nettverk på, så man kan ikke klage på det heller.

 

Lagringskapasiteten er ikke all verden. Jeg selv har installert Windows XP Pro, Office 2003 (Word, Excel, PowerPoint og Outlook), Avast Free Home Edition, VLC Media Player og noen andre småprogrammer. Jeg sitter da med ca. 500 MB ledig takket være nLite som jeg anbefaler alle å kjøre. Med nLite kan du fjerne unyttige ting som ligger i Windows. Fjernet selv 400-500 MB uten at jeg kan sette fingeren på noe som er borte. Hvem trenger vel Hjelp & Støtte eller asiatiske språk på maskinen sin?

 

Jeg tar ikke for meg Xandros i denne testen (Linux-versjonen som følger med) da jeg selv installerte XP nesten med en gang. Hvis du kunne tenke deg å benytte Linux istedenfor så kan jeg nevne at du har en veldig enkel og grei meny delt opp i 5 kategorier. Firefox og OpenOffice er blant annet noe av det som er inkludert. 1,7 GB har man av ledig plass å boltre seg på i Xandros. Hvis du også vil ha Windows XP på den så anbefaler jeg å bruke en ekstern cd-om. Den absolutt enkleste måten. Har du ikke det tilgjengelig skal det være mulig å installere det via et minnekort eller en ekstern harddisk, men da er det en del prøving og feiling ute og går før alt fungerer knirkefritt.

 

Konklusjon

Alt i alt gir denne utrolig mye for pengene og er overlegen på mobilitet! Det er to ting jeg kunne ønske meg hadde vært forandret på denne. Skjermstørrelsen (9-10” med litt høyere oppløsning) og mer lagringskapasitet. Den kommer riktignok i 8 GB-versjon etter hvert.

 

 

Andre sider det er verdt å besøke:

Asus EEE tråden her på forumet

Uoffisiell side med mye nyttig informasjon, også på forumet (engelsk)

 

Printscreen i forskjellige programmer

post-42397-1195154389_thumb.jpg

post-42397-1195154396_thumb.jpg

post-42397-1195154401_thumb.jpg

post-42397-1195154367_thumb.jpg

post-42397-1195154384_thumb.jpg

post-42397-1195154377_thumb.jpg

 

Video av oppstarten av Windows XP Pro

Se filmen hos Youtube

Endret av datating
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wow, takk for en flott anmeldelse med fine bilder! (Du fikk tilogmed vist den nye mobilen din)

Her nøstet du opp i en del ting som jeg lurte på angående PC-en!

Jeg skal linke til denne testen i tråden min! Jeg vil nok selv også installere XP fra begynnelsen av, pga behov for bruk av spesielle programmer, men lurer litt på om jeg får til dette uten cdrom. Jeg ser du sier det er mulig, har du hørt det av andre, eller prøvde du selv?

 

Btw, skjermoppløsningen er 800x480, ikke 600x480, ikke sant...?

Lenke til kommentar
Noen spørsmål siden jeg sterkt vurderer å kjøpe en Asus EEE:

 

Hvordan gjorde du det med moms? Bare å få selger til å sette verdi under 200 kr?

 

Link til norske klistrebokstaver?

Hvis du ikke vil betale mva så må selgeren sette verdien til under 200 kr, ja. Men husk at hvis pakken forsvinner så får du kun dekt den summen pakken ble merket med.

 

Link til klistremerker. :)

Lenke til kommentar
Her er et tips til å få deg en ekstern CDROM:

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.474

 

:)

Takk for tipset! Denne virker ganske genial, fungerer jo på ide-harddisker, cd-romer, og sata-harddisker!

Ta en kikk på dette bildet!

Strømadapteren fungerer på vanlig norsk 240 volt, eneste du trenger er en vanlig strømkabel i tillegg, samme type som går til strømforsyningen på en stasjonær pc. Men de fleste har vel en ekstra liggende...?

Kjekk side også, ingen frakt! Og med den lave dollarkursen for tiden blir dette totalt 85 kr! :)

 

datating: Det så faktisk ganske bra ut med disse tastene, er det enkelt å få norsk tasteoppsett i linux?

Og en ting til, fungerer denne linuxversjonen på trådløse vpn-nettverk, slik at du kan logge deg på med identitet, av den typen som brukes på høyskoler og universitet?

Endret av Cursio
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

en annen moms slipper man kan bruke er å sette verdien under 1000kr og få den tilsendt som gave!

 

reglene i norge tilsier at alt over 200 kr som du importerer skal du betale moms på, MEN viss pakken er merket "Gave" er plutselig grensen 1000 kr. alltså kanskje et mere logisk valg ettersom tollerne KAN åpne pakken for rutinesjekk

Lenke til kommentar
en annen moms slipper man kan bruke er å sette verdien under 1000kr og få den tilsendt som gave!

 

reglene i norge tilsier at alt over 200 kr som du importerer skal du betale moms på, MEN viss pakken er merket "Gave" er plutselig grensen 1000 kr. alltså kanskje et mere logisk valg ettersom tollerne KAN åpne pakken for rutinesjekk

Problemet blir vel at de fleste sendes fra forhandlere og da er det ikke en gave lenger. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...