Gå til innhold

Sniktitt: I-mate Ultimate 8150


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Musikkspilleren er svært enkel. Det eneste du kan gjøre er å spille én og én sang, punktum. Inne i spilleren har du mulighet til å justere volum og spole frem og tilbake i sangen. Musikkspilleren kan kjøre i bakgrunnen mens du bruker telefonen til andre ting.

 

Siden når ble Windows Media Player en svært enkel musikkspiller? Greit nok at den ikke er spesielt rask eller god, men den har en ganske grei library-funksjon og bra støtte for spillelister.

 

Forøvrig kan jo alle programmer på Windows Mobile kjøres i bakgrunnen mens du gjør andre ting.

Lenke til kommentar
I-mates flaggspik er stort, men også fullastet.

 

Les mer

 

Først, jeg vil ikka at i-mate skal beskyldes for spik! ;) Selv om mange kanskje har følt det slik i det siste - hehe!

 

Nå mine kommentarer til artikkelen..

 

Først kan jeg nevne at ALLE modellene i Ultimate serien har TV Out - det betyr at du kan koble de til en prosjektor eller ekstern skjerm. 6150/8150 har f.eks XGA ut (1024x768). Dette kom ikke frem i det hele tatt i artikkelen, og er en av de tingene som skiller disse i fra andre PDAer på markedet. I tillegg har 8502 og 9502 innebygd GPS, men disse 2 modellene vil nok ikke komme før i 2008.

 

Jeg er ikke enig i at 6150 og 8150 (siden disse snart kommer) er digre - i den forstand at de er PDAer fullpakket med topp teknisk spec. I og med de kjører VGA skjerm, 3G/HSDPA, Wlan, med mer er det viktig med et stort batteri. noe som trekker opp vekten litt. Man kan diskutere utnyttelse av plassen på disse, men alt i alt er smaken som baken..kan nevne at HTC S730 er opplyst å veie 150 gram, og det er en *Smartphone* mens Ultimate 8150 er PDA :)

 

Tastaturet på 8150 nevnes, jeg ville ikke kalt det et "vanlig" tastatur - da tastene er ekstra brede og med en spesielt design (form) som ikke er lett å forklare - se bildene. Jeg mener det er en tilvenningssak å skrive pga bredden på tastene. Selv syntes jeg tastene repeterer for sakte, men dette regner jeg med justeres før salgsversjon kommer.

 

Det nevnes at telefonen ikke er kjapp. Jeg vil påstå at denne ikke er tregere enn noen andre PDAer med Windows Mobile på markedet. Ved sammenligning med konkurrerende telefoner har den gått av med "seieren" på hurtighet. Det er direkte feil å si at det tar flere sekunder fra man starter et program eller funksjoner til man kan bruke de. Dette varierer som på alle telefoner og syntes det ikke er riktig å legge det frem som et generelt fakta.

 

Kameramessig er 6150/8150 på samme nivå som andre PDAer med 2 Megapixel. Jeg ville *aldri* anbefalt noen å satse på et telefon-kamera til å forevige situasjoner som bryllup, naturbilder, Lock Ness' Nessie bilder, etc. Når det er sagt, når jeg testet var det variabelt hvor lang tid det tok å starte kamera-applikasjonen + ta et bilde. Sistnevnte bl.a avhengig av oppløsning man valgte, etc.

 

Lydmessig, hvis man spiller en sang, f.eks av Kent ;) og telefonen ligger nedtil et underlag vil lyden høres rar ut pga det kommer ut fra høyttaler faktisk på frem- og bakside av disse PDAene. Det medfølgende handsfree settet er helt OK, hverken bra eller dårlig. For bruk med FM Radioen er handsfree settet bra. Når man søker etter stasjoner (Auto Search) bør man være klar over at handsfree-ledningen benyttes som antenne. Jeg er meget fornøyd med kvaliteten på lyd fra radio + bl.a. mulighet for opptak.

 

Anbefaler de som er nysgjerrige å ta en titt på www.i-mate.no samt pre-test av 6150/8150 på

http://www.i-mate.no/e107_plugins/forum/fo...wtopic.php?2279

 

...og http://www.coolsmartphone.com/article743.html

 

:-)

Endret av Knocksock
Lenke til kommentar

Har lagt til litt diverse småinfo i saken, som at 9502 også har GPS og at alle modellene har TV-ut. Takk for tips.

 

Det er direkte feil å si at det tar flere sekunder fra man starter et program eller funksjoner til man kan bruke de.

Til tider var det ikke noe som var mer riktig å si enn akkurat det.

 

Lydmessig, hvis man spiller en sang, f.eks av Kent ;) og telefonen ligger nedtil et underlag vil lyden høres rar ut pga det kommer ut fra høyttaler faktisk på frem- og bakside av disse PDAene.

Telefonen ble holdt ut i luften med én hånd.

Lenke til kommentar
Noen som har et prisforslag på disse? Kunne faktisk ha tenkt meg en slik en...

 

Ingen pris har blitt oppgitt så langt, det er selvfølgelig veldig avhengig av hvor mye forhandler legger på prisen i fra importør. I USA har en pris på 695 - 725 US Dollar blitt nevnt (for alle de 4 modellene). Men vi får vente litt til og se..

Lenke til kommentar
Er det ikke på tide at disse kommer snart, før de blir gamle igjen? ;)

 

 

Dessuten høres det rart ut at en I-mate selger svarer på en anmeldelse i amobil. :p

 

Huff...nok en gang kommentere dette med gamle/nye...forsinkelser, etc. Hvem vet når hvilke modeller hadde kommet hvis Ultimate 5150 kom i Juni ? Syntes altfor mange "kjøper" en telefon/produkt ved lansering, en bør vente..vente...og i noen tilfeller vente litt til - til de er i butikken.

 

Og - hey - hvorfor skulle det være rart at en som jobber med i-mate telefoner svarer på en artikkel i amobil som er basert på utlån av telefoner + informasjon i fra meg ? Hvis jeg mener artikkelen mangler informasjon eller feilinformerer - eller jeg ønsker å utdype evt. problemer som man kanskje har sett ved en pre-sample (som neesten er salgsversjonen) ? PS! Jeg er ikke selger hehe!

 

..Syntes Moskus-oksen skal stagge seg litt og heller rulle rundt i mosen...hehe!

Lenke til kommentar

Beklager at du tar det ille opp (som forsåvidt er ditt problem ;)), men du og I-mate har snakket om Ultimate-serien ganske lenge nå, og den er faktisk ikke på markedet. Enda. Det er ikke min (eller din) feil at dette tar lang tid, men i mellomtiden har det kommet og blitt lansert mange andre spennende telefoner. Hvis I-mate vil være med på leken, så må de også sende noen telefoner ut på markedet. Kunden venter ikke i evigheter, selv om du synes de burde gjort det! ;)

Lenke til kommentar

Dette gjelder også alle andre merker såklart. Er det ikke SE P990 som har fått mye pes for å vært utgitt "6 måneder for seint"? Det lønner seg å ikke vente alt for lenge. Det er nok mange potensielle kunder som etterhvert begynner å se seg rundt etter andre ting. Spesielt når spec'en på telefonene ikke er SÅ bra lenger når de endelig kommer ut.

Lenke til kommentar

Jeg synes Amobil burde revurdere måten de kritiserer telefoner på. Altså: Bruksområdet! At en PDA er stor å tung er vel heller å forvente da den er fullspekket med teknologi og programmer. Hadde skjønt dette om dette var en vanlig telefon, men ærlig talt.. Dette er ikke første "testen" jeg ser dere har, der dere kritiserer telefonen for noe den faktisk ikke er ment for å være. Telefoner kan faktisk ikke inneholde alt heller. Noe må vike for det andre. Deal with it.

Lenke til kommentar

jeg reagerte også på det, men hvis du ser på det som en test av en mobiltelefon, som er begunstiget med en pda-bit, så blir det mer "korrekt",

men alikevel, at den vekta skal være så jævlig mye å dra på kan jeg ikke forstå, nå har jeg en reservetelefon i bruk, og den veier så lite at

jeg merker ikke forskjell på om den er i lomma eller ikke, noe jeg synes er veldig ubehagelig, det er greit med en tyggegummipakke, men

mobiltelefonen er mer viktig å ikke bare ha på seg, men også vite at man har den på seg.

Lenke til kommentar
Beklager at du tar det ille opp (som forsåvidt er ditt problem ;)), men du og I-mate har snakket om Ultimate-serien ganske lenge nå, og den er faktisk ikke på markedet. Enda. Det er ikke min (eller din) feil at dette tar lang tid, men i mellomtiden har det kommet og blitt lansert mange andre spennende telefoner. Hvis I-mate vil være med på leken, så må de også sende noen telefoner ut på markedet. Kunden venter ikke i evigheter, selv om du synes de burde gjort det! ;)

 

Jeg tar det ikke ille opp, i-mate Ultimate modellene har ikke blitt snakket sååå mye om i fra i-mate og meg. Lanseringen kom 12 februar, så gikk tiden - og første modell 5150 som skulle ha kommet i Juni kom ikke. Da ble selvsagt en del personer etterhvert utålmodige. Jeg mener i-mate kunne vært flinkere til å formidle hvilke planer de hadde - da de kom med noen pressemeldinger frem mot Gitex i Dubai, samarbeidspartnere i Singapore og nå sist på CTIA i USA. Bortsett fra dette har det stort sett vært andre personer som har diskutert og forespurt disse PDAene. Hvis jeg får spørsmål, eller ser noen som lurer på noe vedrørende i-mate så svarer jeg. Bortsett fra det har vi ikke formidlet mange datoer og tidspunkter. Jeg har alltid sagt at tidspunkter innen dette markedet må tas med en klype salt og mer..Til det siste du sier om at kunder bør vente - hvis du har lest (som du jo har) dokumentet jeg har skrevet om Valg av PDA og Smartphones så står det også der at innenfor dette markedet, så bør man foreta en kjøp når man er klar for det. Med det mener jeg at teknologien går hele tiden videre, ny modeller kommer fra forskjellige produsenter.

 

Forøvrig er det ikke bare i-mate som har forsinkelser på sine produkter ;-)

Lenke til kommentar
Dette gjelder også alle andre merker såklart. Er det ikke SE P990 som har fått mye pes for å vært utgitt "6 måneder for seint"? Det lønner seg å ikke vente alt for lenge. Det er nok mange potensielle kunder som etterhvert begynner å se seg rundt etter andre ting. Spesielt når spec'en på telefonene ikke er SÅ bra lenger når de endelig kommer ut.

 

Jeps, HP ser nå ut til å bli en del forsinket med sine nye serier..og flere er det selvsagt. I i-mate's tilfelle har det vært re-strukturering av firmaet (blandt annet for å effektivisere og få bedre kvalitetssikring - jeg krysser fingrene hehe) + som de sier "problemer" med sine partnere som produserer disse telefonene.

 

Når det gjelder Ultimate serien vil jeg si at de rent designmessig, og funksjonsmessig (f.eks TV Out for å koble til prosjektor) retter seg mot business markedet. Behovene er mange og forskjellige, men tror potensialet for salg ligger i den sektoren - selv om en "Windows Mobile er en Windows Mobile". Prismessig er jeg veldig spent, i-mate har forespeilet konkurransedyktige priser, men dette er svært avhengig av hvor mye påslag forhandlere legger på telefonene. Spec messig er det kun HTC TyTN II og E-ten X800 (ikke så kjent men..)på det norske markedet jeg i farta kan komme på kan konkurrere med Ultimate serien. Når det er sagt, firmaer som kanskje kjøper inn 200-1000 telefoner i året tenker ikke på samme måte som en enkelt-kunde (som regel). Noen firmaer bytter ut telefonene ut i fra bruksmønster eller hvis partnere som leverer ny teknologi som krever dette. Enkelt kunder kan bytte hvis de "ønsker" seg ny, selv om kanskje behovet ikke er der..ikke så lett å forklare, men...

 

Uansett er jeg helt 100% enig i at produkter bør leveres til lovt tidspunkt, men jeg kan ha forståelse for mindre forsinkelser og utfordringer. i i-mate sitt tilfelle med Ultimate har jeg selvsagt videreformidlet signaler i fra det norske markedet og hva som er ønsket av norske kunder.

Lenke til kommentar
Den er jo ganske stor i forhold til andre PDA-telefoner og da...

 

Sitter her med f.eks i-mate Ultimate 8150, HTC TyTN II, HTC MTeoR, i-mate JAMin..

 

TyTN II er (alt ved øyemål) litt kortere, den er litt tjukkere (har da keyboard), og minimalt smalere. Når jeg sammenligner med en HTC MTeoR (sikkert teit mener mange men..) så er 8150 minimalt..ja, cirka like lang, tykkelsen kanskje 1 mm (da tar jeg i med øyemålet mitt) tykkere på 8150, mens 8150 er cirka 1 cm bredere. Sammenlignet med en i-mate JAMin/Qtek S200 - så er 8150 cirka 1 cm lengre (litt mindre), 8150 er tynnere (og ingen av de har tastatur), og minimalt bredere (2.5 mm kanskje).

 

Jeg tror størrelsen til i-mate Ultimate 6150 (uten numerisk tastatur) og 8150 virker større pga den er i hel-sort utførelse. Hadde man lagt inn noen sølvkantede linjer her og der hadde den kanskje virket mindre..når man bruker PDAen tenker man ikke på det i det hele tatt..hvis man ikke fokuserer på det da :)

Lenke til kommentar
Man skulle tro at mobilprodusenter, etter noen tiår med forsking, klarte å lage knapper som er gode å trykke på...

 

Vel, tror det stadig er ute etter nye design for å tilfredsstille oss kunder (jeg bruker alle typer merker). Etter å ha testet diverse modeller i fra forskjellige fabrikanter så har i hvertfall jeg funnet ut at det er for det meste en vanesak. Det er når man vurderer telefonen før kjøp man er litt skeptisk. Man kan bare se på i-mate SP5/Qtek 8310 -> i-mate SP5m/Qtek 8300 (mener jeg det er) -> i-mate SPL (som er helt flaaaat) -> HTC S710 -> HTC S730. Helt forskjellige løsninger og bruksopplevelse...i en periode.

 

Når det gjelder tastaturet til 8150 så er soft-key tastene (strek tastene) og raden under med "grønn" (det er blått lys i alle taster) telefon-tast, windows tast, <-/OK og "rød" telefon-tast glimrende å trykke på. Joysticken som er plassert litt til høyre er god å bruke når man bruker høyre tommel (hva med de venstrehendt...jaja). I begynnelsen reagerte jeg på den midtre taste-"raden" - jeg trodde det var vippe-taster for bokstaver eller tall. Det jeg føler, med min korte høyre tommel, er venstre taste-rad som føles litt langt å rekke bort til - men det er min oppfatning, andre som holder PDAen kanskje med to hender for å skrive eller har lengre fingre/tomler vil kanskje oppfatte det annerledes...og det finnes sikkert de som ikke liker det i det hele tatt

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...