Gå til innhold

PS3 hovedkort-bilder (inkludert 40 GB)


kilik

Anbefalte innlegg

Tror kanskje dette kan oppklare litt...

 

 

Den gamle 20/60 GB-utgaven i USA:

Her ser man hovedsaklig 4 chipper. Cell, RSX, PS2-CPU og PS2-GPU.

20GB-MOBO.jpg

 

 

60 GB-utgaven i Europa/80 GB-utgaven i USA:

Her er PS2-CPU-chippen fjernet, så den har klart dårligere PS2-kompatibilitet. Ellers veldig få forskjeller.

80GB-MOBO.jpg

 

 

40 GB-utgaven:

Her er både PS2-CPU og PS2-CPU fjernet, så den har mistet PS2-kompatibilitet helt. I tillegg er Cell-prosessoren nå forminsket med 65 nm-prosess. Den bruker dermed mindre strøm (135 watt i motsetning til de gamle versjonene som brukte hele 190-200 watt), som igjen fører til mindre varme og støy. Man ser det er brukt færre kondensatorer. Størrelsen på hovedkortet totalt er også mindre.

40GB-MOBO.jpg

 

Engadget

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, lærte noe nytt i dag også:

 

... the GS is not connected to the southbridge, but placed between the Reality Synthesizer (RSX) and its connections to the HDMI transmitter by Silicon Image and a Sony in house chip called CXM*02*R. As expected, the 2 MB RD RAM chips, legacy of the PS2, have been removed as well. This new setup enabled Sony to cut the CXD9208GP chip, which previously connected the EE+GS chip to the CXM*02*R and the RSX.

Så de fjernet en ekstra chip på 40 GB-revisjonen som jeg skrev, men den fungerte som en slags connector-chip mellom PS2-hardwaren og det nye grafikkortet. Med PS2-hardware helt ute av bildet ble denne selvsagt fjernet.

 

For ordens skyld: PS2-chippen til venstre, RSX i midten, Cell til høyre og denne connector-chippen det er snakk om øverst.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
For ordens skyld: PS2-chippen til venstre, RSX i midten, Cell til høyre og denne connector-chippen det er snakk om øverst.

Uten at jeg skal si det hundre prosent sikkert mener jeg at den store chippen øverst er SouthBridge, som håndterer alt av I/O-enheter. Connector-chippen må være en av de mindre.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar

Engadget reports: "We'd been hearing that Sony's new 40GB PS3 featured a revised design with a 65nm Cell processor and improved cooling, but sadly it looks like those reports were in error.

 

"A Sony spokesperson has told Heise Online that the 40GB model continues to use 90mn processors, but does feature an updated design with a lower power consumption of just 120 to 140 watts, compared to 180 to 200 watts for the older models. Sony says its still planning on moving to 65nm processors in the near future, but for now, it looks like the PS3 is 90nm across the board."

 

http://www.engadget.com/2007/11/03/sony-sa...ing-90nm-chips/

Endret av kewell79
Lenke til kommentar

90 eller 65 nanometer; Min 40GB PS3 holder seg klin stille fra 2.5 meter og TVen på mute. Klin stille etter ihvertfall 45 min. Lenger enn det har ikke maskinen stått på. Så forskjellen er vel ikke merkbar for mennesker. Derfor: 65 eller 90 ? ikke viktig, ved mindre man er veldig miljøbevisst.

Lenke til kommentar

 

Han har ikke prøvd et eneste av de spillene han lister opp slik jeg kan se det. GoW er bare å spille på PS3 f.eks. GoW2 er ikke listet på den siden hvor de har bakwards-compatabilitien sin en gang, men jeg har da vitterlig hørt om flere som har kjørt det på sin EU ps3.

 

Ser at han også nevner at to av sine Ratchet-spill ikke er listet, og hadde jeg vært han, så hadde jeg fått prøvd spillene i en 60GB PS3 før jeg hadde bestemt meg for å kjøpe 40GB + PS2.

Lenke til kommentar

Man stiller seg jo litt skeptisk til det når man har flere av de samme spillene selv, og har rundet dem på PS3 uten et snev av problemer. God of War f.eks. hadde mange fra forumet spilt gjennom, kom det frem i en tråd ganske nylig, så ting tyder jo på at spill merket "noticable issues" er fullt og helt spillbare.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar

Det var jeg som listet opp de spillene som ikke fungerte, basert på Sonys offisielle liste (nevnte dette i posten). Det stemmer at jeg ikke har prøvd noen av dem på en PS3 enda selv, jeg har kun sjekket med listen så langt.

 

Det er selvsagt godt mulig noen av spillene mine som ikke står nevnt på listen fungerer fint i praksis, og nøyaktig hva som bugger i et spill som har "noticeable issues" (resten av mine spill kom under denne kategorien) er jo ikke lett å vite før man har prøvd.

 

Men Sonys offisielle liste ga i allefall ikke et særlig lovende inntrykk da jeg sjekket den, vi får håpe situasjonen er bedre i praksis. Ut fra det dere skriver her virker det jo heldigvis som om situasjonen ikke er så ille som listen vil ha det til. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...