Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

stabil maskin døde plutselig, lys i led og usb *LØST, JIPPI!*


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Satt på PC-en og jobba istad, kun på nett. Plutselig dør bare PC-en helt. Skjermen avsluttet ikke som den pleier ved en normal stengning av maskinen, men skrudde seg av å gjorde liksom bildet litt mindre (kun med forskjellige nyanser av svart/grått) før den slo seg helt av.

 

Maskinen har vært stabil i en lang periode, ingen nye forandringer på hardware. Heller ikke installert noen ny programvare.

 

Jeg har temperaturstyring på ASUS hovedkortet mitt, som jeg tror hadde kommet med en melding om ting begynte på bli for varmt. Har ellers meget god gjennomstrømning av luft i kabinettet.

 

Når jeg trykker på av/på-knappen skjer det absolutt ikke noen verdens ting. Samtidig ser jeg at det er strøm i systemet for led's og "usb-pærer" lyser.

 

Hovedkortet kan jo være synderen, men jeg har aldri vært borti et hovedkort som har ryki før, derfor har jeg litt personlige problemer med å tro at det har gått? Men kan det i det hele tatt være noe annet?

 

Har tatt ut og inn alle ledninger, og sjekka at delene inni maskinen sitter som de skal.....

 

Det er (selvfølgelig) krise, så jeg blir veldig takknemlig for svar!

 

-Allan

Endret av allanoiz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Står i signaturteksten min, tror det er dette ASUS-kortet (hvis det var i salg for snart 2 år siden, ser likt ut)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305190

OK, NÅ SER JEG JO AT DETTE ER DELUXE, JEG HAR SAMME KORTET I PREMIUM, BLE KJØPT FØR JUL FOR SNART 2 ÅR SIDEN :)

 

Resette bios, mener du da med jumpere (?) eller batteriet? Det har jeg ikke prøvd, hva ville du anbefalt? Og hva kan jeg miste av informasjon når jeg gjør det, om noe?

 

-Allan

Endret av allanoiz
Lenke til kommentar

Adda: OK. Husker jeg hvordan jeg gjør det med jumpere, niks. Gir du meg en kort pekepinn? Jeg har gjort dette før men det begynner å bli noen år siden. Og det jeg vil ha fokus på nå er å ikke føkke opp et problem enda mer pga. min egen kløning ;-)

 

Hårek: Mener du strømforsyninga kan være gåen selv om led's og dioder lyser? Jeg kan også høre en svak dirre-lyd fra strømforsyninga hvis jeg legger øret helt inntil, men dette er vel normalt når ledningen er koblet til selv på en fungerende psu?

Lenke til kommentar

Jepp! Bruker å stå i hovedkort manualen hvordan du gjør dette.

 

De fleste hovedkort har 3-pin cmos kontakt på hovedkort. Står ofte cmos ved pin-kontakten.

 

Du skal slå av strøm og koble fysisk ut strømkontakt til psu.

 

Deretter flytter du jumperen til mottsatt side av der den stod.

F.eks. du har 3-pinskontakt. (pin1,pin2,pin3)

Hvis jumperen er i kontakt Pin2 og Pin3.

Så flytt til jumperen til Pin1 og Pin2.

Du må ha jumperen flyttet i ca.30sekunder.

Og flytter den tilbake til standard plass.

 

Deretter koble alt av strøm og slikt på og prøv å start pc!

 

Og en ting til, går viftene når du starter PC-en. CPU vifte etc..??

Lenke til kommentar

Adda: OK, supert, skal prøve det. Til det siste spørsmålet ditt er svaret et rungende nei, PC-en starter jo ikke opp i det hele tatt. Går ikke an å skru den på på noen som helst måte, kommer altså ikke til BIOSen eller noe sånt, helt dødt! Eneste livstegn maskina viser er ledpærene bak på kort og på usb-hub'en min.

 

hehe EN TING JEG TENKTE PÅ ETTERPÅ, ER DET I DET HELE TATT NOEN VITS Å RESETTE BIOSEN NÅR MASKINA ER _HELT_ DØD ?

Endret av allanoiz
Lenke til kommentar
Seriøst? Jaja, kan jo egentlig bare håpe på at det er PSU og ingenting annet. Da blir jeg drit glad!

 

Har du noen PSU'er og anbefale for meg, i rundt 500watts klassen?

Jeg vil anbefale deg NorthQ psu!! Det er fordi de har 2 års garanti! :)

 

Meget genialt! Kjøpte meg nytt NorthQ PSU hos komplett for ca 1 1/2 år siden, et par dager siden tok den kvelden. Ringte komplett.no og så at psu var gåen osv.. De sendte meg ny PSU uten at jeg måtte retunere min defekte PSU! Ganske genialt! Venter en ny en i posten om noen dager :) Kudos til komplett!

Lenke til kommentar

I og med at vifter og slikt ikke går så vel jeg tro at PSU er defekt. Prøve en annen PSU hvis du har en tilgjengelig.

Du kan jo dra til en databutikk i nærheten av der du bor, og spør om det går å angre på en PSU før du eventuelt kjøper den.

 

Tar med hjem og prøver, angre. kjøper en billig og kanskje bedre PSU på internett :)

 

EDIT: Har gjort det selv, for å sjekk at min tok kvelden. Følger jo loven :D

Endret av Adda
Lenke til kommentar

Hmmm.....merkelig at sånt noe tar kvelden. Har aldri opplevd at noen komponenter har tatt kvelden faktisk, ikke en gang en harddisk. Og jeg har hatt settesammenselv-PC-er siden jeg var 10 år eller noe, nå er jeg 28. Da har jeg kanskje bare hatt mer FLAKS enn noen kunne forvente! haha husker jeg satt og henta ned COMMANDER KEEN fra BBS, ble så forelska i spillet at jeg fikk fattern til å bestille alle episodene fra USA, sammen med Wolfenstein 3D....det var faenmeg tider uten bekymringer det :-D

 

MEN, kan det være garanti/reklamasjon på mine ting? Så du Adda skrev at det var 5 år i en annen post?

Lenke til kommentar

Min siste post fr jeg legger meg!

Sjekk tråden her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=837769

 

Og de fleste på tråden har samme strømforskyvning som deg. MIST 500W. Sikkert kjøpt hos microplex.

Virker som de fleste PSU tar kvelden et ca.1års bruk av MIST500W. Du har rett i 5 års reklamsjonsrett, det gjelder alle dataprodukter ifølge loven.

 

Jeg vil faktis anbefale deg Corsair VX450W. Mer enn nok strøm og hele 5års garanti! Stillegående og den har alt av koblinger som trengs og nye som trengs i framtiden. Meget bra! :)

Link til produsent

Link til test gjort av hardware.no

Hardware.no prisguide

Lenke til kommentar
Min siste post fr jeg legger meg!

Sjekk tråden her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=837769

 

Og de fleste på tråden har samme strømforskyvning som deg. MIST 500W. Sikkert kjøpt hos microplex.

Virker som de fleste PSU tar kvelden et ca.1års bruk av MIST500W. Du har rett i 5 års reklamsjonsrett, det gjelder alle dataprodukter ifølge loven.

 

Jeg vil faktis anbefale deg Corsair VX450W. Mer enn nok strøm og hele 5års garanti! Stillegående og den har alt av koblinger som trengs og nye som trengs i framtiden. Meget bra! :)

Link til produsent

Link til test gjort av hardware.no

Hardware.no prisguide

 

 

 

Hei!

Og takk for den siste tråden der, den løste mye!! Eller ALT. Nå er Corsair VX450W montert i maskinen og alt funger som faen! PUH! Tror du jeg ble lettet, tusen takk for hjelpa, spesielt fra deg Adda!

Den tråden du linka til var jo ganske illustrerende på MIST 500W, der dør jo for folk på nesten daglig basis om dagen....hehe nå når rundt 2 år er gått.....merkelig! BTW kjøpte jeg min MIST 500W på Netshop.no, sendt mail til de idag, så da gjenstår det å se hva de velger å gjøre med saken, de slipper ihvertfall ikke unna, 2 år er ennå ikke gått, og det er jo veldig tydelig at det ikke er noen BOMBE at MIST PSU'en tar kvelden når levetiden er "oppnådd".

 

Takk igjen, I'm whole again!

 

:-D

 

-Allan

Lenke til kommentar

Lykke til mer netshop.no. Har hørt rykter om litt dårlig service når det gjelder reklamsjon. Men det er bare å ta saken videre til forbrukerrådet og klag. Ta vare på alle kostnader inkludert det kostnader ved ringing til kundeservice.

 

Fint at PC-en din funker! :)

Endret av Adda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...