Gå til innhold

Jehovas vitner er blant noe av det mest ekstreme vi har her i Norge!


Anbefalte innlegg

Jehovas vitner er uten tvil blandt noe av det mest ekstreme vi har her, til lands, når det kommer til "hjernevasking" og evnen til å tenke selvstendige tanker.

Et Jehovas Vitne støtter oppunder,og lever under prinsippet å "fryse" ut et medlem, som melder seg ut av "trossamfunnet" deres. Uansett om det er deres beste venn eller nærmeste familie-medlem.

Dette finner jeg fullstendig forkastelig, uansett hvilken form for tro en har. Dette er noe jeg, så vel som alle andre "normale", oppegående mennesker (Som evner muligheten til å tenke selvstendig, uten frykt for evt. Represalier for å ikke å slavisk følge den meget tvilsomme boken Bibelen, eller en av lederenes ord, fra det spesifikke trossamfunnet).

Jehovas vitner er som sagt meget ekstreme i sin tolkning av Bibelen, og praktiserer deres synnspunkt til det ytterste. De tar fullstendig avstand fra Samleie før ekteskap (Noe flere trossrettninger enn bra Jehovas Vitner gjør, men som "de" praktiserer følgene av å gjennomføre mer ekstremt enn de "fleste" kristne).

De benytter en hver anledning til å kritisere andre troende, og skriver blandt annet på en av deres egne sider at de ser på det som ekstremt GALE at diverse kristelige prester ser gjennom hånden på vielse av homofile, og det som verre er.. At to mennesker av ulikt kjønn bor sammen, uten å være gift.

Det finnest ca. 15 000 Jehovas Vitner i Norge i dag. (ca. 5-6 millioner på verdens basis, hvor de står sterkest i folketall i de fattige, og mest underutviklede landene i Afrika)

Jehovas Vitner drar på møter 3 ganger i uken, hvor de kler seg pent (Gjerne dress og kjole) og møtes i deres egne lokaler, kjent som "Rikets Hal" i Norge. Lederne for deres trossamfunn blir kaldt "Eldste", og besitter ekstrem makt, innflytelse og har muligheten til å få innsynn i de fleste av deres med-troendes liv ang. Hverdagslige ting, så vel som tro.

En "leder" (En av de eldste), kan en bli, uten noen som helst form for formell utdanning (I forhold til kristelige prester, hvor de i hvertfall har en høyere utdanning).

Jehovas Vitner fungerer nesten som et eget, lite trossamfunn (Selv om de ironisk nok tar en sterk avstand for SAMFUNN, Demokrati, Politikk og militærtjeneste), hvor de som sagt ofte møtes hver Tirsdag, Torsdag og Søndag + Evt. Årlige stevner og "nattverd".

De som tilhører et spesifikk "Rikets Hal" sted, har gjerne stor kjennskap til de andre medlemene der, og omgåes ofte sosialt med dem. De blir innstruert at de bør ha så lite kontakt med verdslige (Normale mennesker, som ikke deler deres ekstreme syn på tro eller livet), og de ser på det som meget "Uheldig" om et Jehovas medlem skulle bli forelsket/sammen med et menneske som ikke er medlem.

De rådføres sammen. De "eldste" blandes inn i privat konflikter, og fungerer som "en leder som vet best", og besitter en ekstrem makt ovenfor de evt. Andre medlemene som er innvolvert i noe privatmessig.

Det er såpass gale, at familiene velger å blande inn de eldste, om det oppstår noe med et familiemedlem som de mener strider mot deres religiøse overbevisning. Det taes opp på møter, og blir omgjort til en tematikk, hvor flere medlemer blir oppfordret (Og føler føler seg forpliktet) til å gjøre sin plikt som et av Guds egne, utvalgte folk, til å innvolverer seg i saken, og prøve å få det "Borkommede" medlemet (Et medlem som i deres øyne er ute å kjører, om han/henne skulle velge å være sammen med en som ikke er troende) inn på rette veier. Det tyes til kalde, harde og kyniske metoder for å gjennomføre dette mot det evt. Medlemet.

De skaper et "Bilde" av den fæle verden utenfor deres samfunn (alle andre, som ikke er Jehovas Vitner), og trekker gjerne inn eksempler av fæle ting som skjer i verden, for å overbevise seg, og andre medlemer om at dette aldri ville ha funnet sted, om vedkommede hadde vært et Jehovas Vitne. Eksempler på krig, voldtekt, kriminalitet, vold, rus og andre virkemidler brukes som et skrekk-eksempel på hvor fæl VERDEN "utenfor" er, og hvor mye bedre de Jehovas Vitner er. De skaper en trygghetsfølelse, hvor medlemer føler en stor trygghet til sekten deres, til andre medlemer og ikke minst de Eldste (Lederene), som er meget vise, smarte og kloke folk, som gjerne vet løsningen på de fleste problemer, og hvordan de kan løses med Bibelen og evt. Underkastelse til deres trossamfunn. (Dette kan variere alt fra samfunnsproblemer, til probler på skolen, og helt til små ting som det å finne seg en bolig, jobbjakt etc. ) De er med andre ord SVÆRT knyttet.

Som jeg nevnte tidligere ovenfor, så har de mer eller mindre sitt eget, tett knyttede samfunn, hvor de prøver å disstansere seg fra den fæle verden utenfra, og ha minst mulig kontakt med oss verdslige og den "påvirkning" vi kan ha, på deres idyliske samfunn.

Det komiske er, at dette grenser nesten til en halveis kommunistisk diktaturs tankemåte, ikke ulik den Nord-Koreanske diktatoren Jong-il og hans frobud mot internett, som han ser på en trussel utenefra, for å sværte hans perfekte, kommunisktiske samfunn.

 

Jeg personlig er ikke troende i det hele tatt.

Jeg har like stor forakt for ekstremister (Enten det er kristne eller muslimer som utfører det).

 

Men Jehovas Vitner benytter seg av den mer kyniske formen, mot sine egne medlemer.

De ønsker å ha så lite kontakt med verden om dem, og bruker den som et skrekk-eksempel for hvordan verden er. De fryser ut mennesker som er innfødt i deres tro, men som vokser opp. og finner ut at de ikke deler deres trossyn lengre (Med argumentet at et Jehovas Vitne kjenner til SANNHETEN, og at det er verre om at et medelm vender dem ryggen, da vedkommende da benekter sannheten), for å issolerer trossamfunnet sitt. Det er en genial måte for dem, til å beholde de medlemene de har (Da folk nødig ønsker å bli avskåret fra sin nærmeste familie).

Jehovas Vitner begynner sin hjernevasking av ungene sine, allerede i en ung alder. De nekter dem å dra i bursdagsbesøk til andre i klassen. De forteller dem at Jule feiringen, som de fleste andre mennesker feirer, er et hendensk rituale, og issolerer dem allerede der. De tvinges til møter 3 ganger i uken, hvor de gjentatte ganger forteller dem hvor GALE det er, om en ikke følger deres tolkning av Bibelen, hvor gale det er å ikke gå på møter, hvor gale det er å feire bursdager og julaften, og hvor feil resten av menneskeheten tar.De presiserer dette ovenfor barn i en ung alder, og hjernevasker dem til det ytterste (Noe som dessverre har en sterk effekt, da barn er lett mottagelig i en ung alder)

De nekter blindt å ta i mot blodoverføringer (Også på deres egne barn, selv om de ligger for døden, og inget annet enn blodoverføring er løsningen), og risikerer heller dødsfall for familie og barn, grunnet deres sterke, dype-religiøse overbevisning, som dem setter over logisk tankemåte.

 

De deltar ikke politisk, og avtjener ikke militær-tjeneste. De tror ikke på land som selvstendige nasjoner, men heller at alle mennesker er skapt like av Gud (Noe som i utgangspunktet hadde vært en fornuftig tankegang på papiret, selv om det ikke lar seg gjøre i praksis), og har like mye rett til å være hvor de vil. (Selv om dette er en smule selvmotsigende, da de selv ser på seg som Guds egne vitner, som kjenner til sannheten, og bør styre unna de "verdslige", med mindre de klarer å konvertere dem)

 

Demokrati og en folkevalgt regjering/statsminister/president er bare tull, da de svarer at "Mennesker ikke er satt for å herske over andre mennesker"

 

De tones i bunn og grunn ned til en hjernevasket sekt, som i bunn og grunn bare sitter å venter på at den "uungåelige Johannes Åpenbaring" Dommedagen skal komme.

 

Jeg er en ateist. Jeg respekterer at andre tror, og jeg forventer at andre skal respektere meg for at jeg ikke tror.

Men... Om russerne en dag (Eller hvilken som helst annen nasjon) bestemte seg for å utrydde alle Jehovas Vitner, og hadde innvadert Norge, med det formål å utrydde dem, så hadde jeg vært den første til å melde meg, for å slåss mot innvasjonen. Ikke fordi jeg deler Jehovas Vitners sin tro, men fordi jeg ville forsvart deres rett til å tro akkurat hva de vil. Og det ironiske er, at de Jehovas Vitne bare ville ha sittet på sidelinjen, og sett på at vi "normale folk ble slaktet ned, for å forsvare AKKURAT de Jehovas Vitne under et felles militært forsvar.

 

Jeg finner det fullstendig forkastelig at mennesker er villig til å støte ut sine egne familiemedlemer, fordi dem ikke deler deres egen tro. At de hjernevasker småunger, og skiller dem ut fra resten av allmennheten ved å ikke la dem delta i normale bursdagsfeiringer etc. At de issolerer seg, og sine til det ytterste, og følger deres egen tolkning av Bibelen så slavisk at de vil putte alt annet til side, for deres tro. Dette inndikerer at mange av dem er mennesker som ikke evner å tenke to tanker sammenhengende, selvstendig.

Endret av SAS1984
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må først begynne med å si at jeg er ateist, ikke at det har så mye å si i denne sammenhengen men.

 

Men jeg har respekt for mennesker selv om de har et annet syn på tro og slikt.

 

Har en liten historie fra da jeg gikk på vgs.

En kar som gikk sammen oss på murerlinja var med i jehovas vitner, en kar som skjøv alle som pratet med han bort fra seg. Han var en slik man gjerne kaller einstøing men vi prøvde gang på gang å få han med i samholdet i klassen da vi var en gjeng med gutter som gikk ganske greit overrens med hverandre.

Han hadde visst blitt mobbet en god del på ungdomsskolen men vi prøvde heller å bli kjent med han og hans tro, da de fleste var nysgjerrig på hva dette var for noe.

Men en så frekk og lite imøtekommende person skal du lete lenge etter selv om du prøver å bli bedre kjent med han.

Vi prøvde vel noen måneder å prate med han, vi tenkte at selv om han har en annen tro en oss så må det jo gå ann å prate med han.

Dette gikk så dårlig at dere aner ikke, han ble bare frekkere og frekkere og til slutt så ga vi opp hele gutten, vi ville jo ikke utestenge noen men når folk har så dårlig holdning til andre personer da er det ikke håp.

Om dette kommer av reglionen hans eller ikke veit jeg ikke, men de gangene han nevnte reglion så var vi hvert fall ikke guds barn eller noe slikt.

 

Jaja, La dem nå styre på sier jeg, så lenge dem ikke plager meg eller forstyrrer meg.

 

Syns jeg leste en tråd her inne for en stund siden om noe av det samme, der var det en som jeg kunne likt å høre hva hadde å si til det du(SAS1984) skrev

Lenke til kommentar
De nekter blindt å ta i mot blodoverføringer (Også på deres egne barn, selv om de ligger for døden, og inget annet enn blodoverføring er løsningen), og risikerer heller dødsfall for familie og barn, grunnet deres sterke, dype-religiøse overbevisning, som dem setter over logisk tankemåte.

 

Det er horribelt at Jehovas Vitner bruker eksempler som strekker seg 350 år tilbake i tid og utdaterte statistikker [1][2] for fremstille livreddende blodoverføring som noe utelukkende farlig. Det ironiske er at det å motsette seg livreddende transfusjon har en dødelighet som sprenger alle de urgamle statistikkene JV henviser til.

 

I Norge har vi meget strenge regler for blodgivning hvor man blant annet ekskluderer risikoutsatte grupper fra å avgi blod. I tillegg så testes hver enkelt blodprøve for diverse sykdommer/bakterier/virus som kan smitte via blodet, prøvene sammenlignes også med evt. tidligere tapping. For mer informasjon se Veileder for transfusjonstjenesten i Norge.

 

Risikoen for at en blodoverføring fører til en alvorlig komplikasjon er derfor meget liten. På landsbasis forekommer 5-20 slike tilfeller årlig av i alt nærmere en halv million blodoverføringer. [3]

Lenke til kommentar

Beklager å si det, men posten din kryr av feil. Hvis du vil vite litt om hva vi (ja, jeg er et av Jehovas Vitner) egentlig står for og grunnlaget for alle de tingene du - uten en gang å prøve å forstå - snakker så negativt om, anbefaler jeg at du tar en titt innom tråden som man finner et par sider videre.

 

En ting jeg gjerne vil kommentere er hvordan du prøver å framstille trosretningen vår some en sekt for hjernevaska personer som over hodet ikke har en selvstendig tenkeevne. Slutt med det.

 

Hvis det trengs kan jeg godt prøve å forklare litt her, men det får bli i morgen etter skolen.

 

:)

Lenke til kommentar
Beklager å si det, men posten din kryr av feil. Hvis du vil vite litt om hva vi (ja, jeg er et av Jehovas Vitner) egentlig står for og grunnlaget for alle de tingene du - uten en gang å prøve å forstå - snakker så negativt om, anbefaler jeg at du tar en titt innom tråden som man finner et par sider videre.

 

En ting jeg gjerne vil kommentere er hvordan du prøver å framstille trosretningen vår some en sekt for hjernevaska personer som over hodet ikke har en selvstendig tenkeevne. Slutt med det.

 

Hvis det trengs kan jeg godt prøve å forklare litt her, men det får bli i morgen etter skolen.

 

:)

 

Høres spennende ut, alltid gøy å se en sak fra flere synsvinkler :hmm:

Jeg selv som du sikkert ser ikke kristen og synes forøvrig at kirkebrann er fantastisk morsomt, men for all del..

-du skal ikke finne deg i urettmessige beskyldninger og søppel

 

Folk har selvfølgelig rett til å mene hva de vil, men om du finne noe galt så foreslår jeg at du dropper den (vend det andre kinnet til) og retter opp eventuelle misforståelser.

 

-Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Beklager å si det, men posten din kryr av feil. Hvis du vil vite litt om hva vi (ja, jeg er et av Jehovas Vitner) egentlig står for og grunnlaget for alle de tingene du - uten en gang å prøve å forstå - snakker så negativt om, anbefaler jeg at du tar en titt innom tråden som man finner et par sider videre.

 

En ting jeg gjerne vil kommentere er hvordan du prøver å framstille trosretningen vår some en sekt for hjernevaska personer som over hodet ikke har en selvstendig tenkeevne. Slutt med det.

 

Hvis det trengs kan jeg godt prøve å forklare litt her, men det får bli i morgen etter skolen.

 

:)

 

hehe... Jeg kunne ikke forventet et annet svar fra en som er Jehovas Vitne, en akkurat det "makkverket" av en besvarelse du gir. "Du tar feil, fordi jeg sier at du tar feil, uten at jeg tar meg bryet med å konstruktivt motbevise/dokumentere det jeg påpeker på en logisk måte, uten å måtte hendvise til Bibelen"

 

Det jeg påpeker er et faktum for "sekten" (Ja, vi tar oss den frihet å definere det som Sekt, selv om det ikke er den teknisk riktige beskrivelsen) du tilhører, og de esktremiteter du og dine støtter opp under.

Du har ingen logiske svar på hvorfor det er riktig å fryse ut andre mennesker (Enten det er venner eller din bror), uten å henvise til Bibelen. Du evner ikke å forstå at dette er gale (Og meget respektløst) å ikke akseptere at et innfødt medlem ikke lenger ønsker å dele deres synnspunkter, uten å legitimitere det en utfrysning, ut fra nettopp Bibelen.

Hvorfor dere heller vil at et familiemedlem skal dø, enn å lå det motta blodoverføring. Dere prøver å rettferdigjøre dette med å henvise til diverse komplikasjoner og farligheter som KAN oppstå under en slik prossedyre (Da dere for lengst har forstått at deres virkelige dype mening bak dette ligger til Bibelen, blir sett på som EKSTREMT fra resten av samfunnet). Om en ulykke har oppstått, og eneste mulighet for å få vedkommende til å overleve er nettopp det, å foreta en blodtransplantasjon, så sier dere at :"Faren for at det skal oppstå en feil, og det dermed er en smittemulighet, er verre enn den sikre død, om trasnplantasjonen ikke blir utført??"

Dere søker til Bibelen, og settter deres fanatiske tro ovenfor ren logikk. Skremmende.

Jeg har stor kjennskap til hvordan de Jehovas Vitne oppførere seg, og hvilke skremmende valg de tar, ut fra sin fanatiske overbevisning. Jeg har opplevd at mennesker rundt meg at mottatt en slik horribel-behandling fra sine respektive Rikets Hal:Trossamfunn, og har selv tatt kontakt med ledere (Eldste) fra to forskjellige Jehovas Vitner lokalisjoner her i Bergen, for å sette foten ned ang. Deres oppførsel mot andre medlemer, eller true med å trekke dem for retten.

 

Jeg har full respekt for at andre tror, og jeg er en sterk tilhenger av retten til å få lov til å tro akkurat hva en måtte ønske. Men det jeg tar sterk avstand fra, er de ekstreme (fæle) tingene noen av de fanatisk troende tar, som setter all logikk og rasjonalitet til side, for å følge sin hellige overbevisning.

Jeg bryr meg overhodet ikke om hva andre/dere tror på. Om dere velger å tro på Jesus, Bibelen, Julenissen, Ufoer, flygende rosa elefanter eller hvilket navn dere kaller Gud. Det kunne ikke brydd meg mindre.

Men det er akkurat her deres "ekstremitet" kommer inn i bildet, hvor dere velger å ta deres valg, bassert på en fanatisk tro, som dere setter over alt annet. Det er de gale tingene som listet ovenfor/tidligere dere utfører, som gjør dere så ekstreme. Ikke hva dere TROR, men hvilke farlige, og ekstreme ting dere velger å UTFØRE, bassert på deres fanatiske tro.

Vi lever i vesten. I Norge, hvor vi følger vestlige/norske tradisjoner som etc. Det å feire Jul (Uansett hvor lite dette evt. Skulle ha med Jesus å gjøre) Jeg personlig tror ikke på Bibelen (Eller noe annen form for religion i det hele tatt), men jeg feirer likevel Jul, fordi jeg føler at det er en viktig mulighet for å samle hele familie, spise god mat og ha det hyggelig sammen, slike de fleste gjør i dette land (Selv om de er kristne eller ei). Og jeg føler jeg ikke har noen som helst rett til å ta fra mine unger (En eller annen gang i fremtiden) denne gleden, å skremme dem med Jehovas Vitners Bibel tolkning om at det er en hedensk feiring, at det er farlig å feire den, og dermed skille mine unger ut fra "resten" av samfunnet som en av dem, som ikke får lov til å feire den (Og la dem kjenne på kroppen at de er annerledes, når de ser alle andre feirer, mens de selv ikke gjør det). Jeg har ingen rett til å ta fra mine unger retten til å glede seg over bursdagen sin, og andres (Når de innviteres, som de ALLER fleste gjør/feirer), fordi jeg ut fra Bibelen ikke mener at det er rett, og derfor vil skille mine unger ut fra resten. Men jeg ville alltid respektert dem og vært glad i dem, om de senere hadde funnet ut at de ville konvertert til en eller annen form for religion, uansett hvilken på et senere tidspunkt. Men da skulle de ha funnet ut at de faktisk ønsket det, av egen fri vilje, uten påvirkning fra meg.

 

*Det finnest ingen logiske svar på en kald og kynisk utfrysning av et familiemedlem, om et Jehovas Vitne medlem velger å melde seg ut, uten å måtte ty til sin fanatiske overbevisning til Bibelen.

 

* Det finnest ingen logiske svar på hvorfor et Jehovas Vitne medlem heller vil la sitt eget barn dø, fremfor å la barnet sitt motta blodoverføring (Om dette er den eneste løsning, og inget annet erstatnings-legeme skulle holde), uten å henvise til sin fanatiske overbevisning til Bibelen, og skyve all form for rasjonalisert logikk til side.

 

* Det finnest ingen logiske svar på hvorfor Jehovas Vitner ønsker at barna skal ha så lite med andre "verdslige" å gjøre, ta fra dem gleden av å feire bursdag (Sin egen, så vel som andre), og dermed issolere ungen, og disstansiere det fra det normale (Resterende) samfunn, uten å måtte henvise til sin fanatiske overbevisning til Bibelen.

Endret av SAS1984
Lenke til kommentar
Beklager å si det, men posten din kryr av feil. Hvis du vil vite litt om hva vi (ja, jeg er et av Jehovas Vitner) egentlig står for og grunnlaget for alle de tingene du - uten en gang å prøve å forstå - snakker så negativt om, anbefaler jeg at du tar en titt innom tråden som man finner et par sider videre.

 

En ting jeg gjerne vil kommentere er hvordan du prøver å framstille trosretningen vår some en sekt for hjernevaska personer som over hodet ikke har en selvstendig tenkeevne. Slutt med det.

 

Hvis det trengs kan jeg godt prøve å forklare litt her, men det får bli i morgen etter skolen.

 

:)

 

hmmm, så du var inne men kan ikke se noe til den oppklaringen du lovte...

Kommer den senere i kveld kanskje?

Lenke til kommentar

Kan jo begynne med å kommentere et av punktene dine:

* Det finnest ingen logiske svar på hvorfor et Jehovas Vitne medlem heller vil la sitt eget barn dø, fremfor å la barnet sitt motta blodoverføring (Om dette er den eneste løsning, og inget annet erstatnings-legeme skulle holde), uten å henvise til sin fanatiske overbevisning til Bibelen, og skyve all form for rasjonalisert logikk til side.

Problemet er at du her ikke klarer å sette deg i den situasjon at du, som et Jehovas vitne, må ta et valg om blodoverføring eller ikke. Vi tror på en oppstandelse etter døden. Hvis man har gjort det man kan for å leve etter bibelens prinsipper, får man et evig liv i paradis. Hvis ikke, får man ikke det evige livet. Enkelt.

Og så står i bibelen at man ikke skal spise eller drikke blod, for blodet er hellig, og et brudd på dette budet er ganske alvorlig. Dette ville da logisk nok også gjelde blodoverføring, for man hadde jo ikke hørt om blodoverføring på den tiden bibelen ble til, og derfor ble det heller ikke skrevet ned.

 

Hvis du nå skulle velge mellom å redde en person for å leve en kort stund i denne verdenen, og det å redde et liv til et paradis i en evig fredelig verden - hva hadde du valgt?

 

Nå er jeg ikke ute etter at du skal prøve å bevise at paradiset bare er tull og at vi lever i en fantasiverden, men at du skal prøve å faktisk forstå grunnlaget for et slikt valg.

 

 

edit: S2R2SK1, her kom jeg

:)

Endret av galskapen
Lenke til kommentar
Kan jo begynne med å kommentere et av punktene dine:
* Det finnest ingen logiske svar på hvorfor et Jehovas Vitne medlem heller vil la sitt eget barn dø, fremfor å la barnet sitt motta blodoverføring (Om dette er den eneste løsning, og inget annet erstatnings-legeme skulle holde), uten å henvise til sin fanatiske overbevisning til Bibelen, og skyve all form for rasjonalisert logikk til side.

Problemet er at du her ikke klarer å sette deg i den situasjon at du, som et Jehovas vitne, må ta et valg om blodoverføring eller ikke. Vi tror på en oppstandelse etter døden. Hvis man har gjort det man kan for å leve etter bibelens prinsipper, får man et evig liv i paradis. Hvis ikke, får man ikke det evige livet. Enkelt.

Og så står i bibelen at man ikke skal spise eller drikke blod, for blodet er hellig, og et brudd på dette budet er ganske alvorlig. Dette ville da logisk nok også gjelde blodoverføring, for man hadde jo ikke hørt om blodoverføring på den tiden bibelen ble til, og derfor ble det heller ikke skrevet ned.

 

Hvis du nå skulle velge mellom å redde en person for å leve en kort stund i denne verdenen, og det å redde et liv til et paradis i en evig fredelig verden - hva hadde du valgt?

 

Nå er jeg ikke ute etter at du skal prøve å bevise at paradiset bare er tull og at vi lever i en fantasiverden, men at du skal prøve å faktisk forstå grunnlaget for et slikt valg.

 

:)

 

 

Igjen. Det var som jeg sa. Du kan ikke påpeke et eneste logisk argument for de vitale punktene som gjøre dere så ekstreme, uten å måtte henvise til Bibelen, og deres fanatiske overbevisning, som dere da vil sette høyere, enn den realitet vi står ovenfor pr. Dags dato på denne Jord, med det utfall at det kan resultere i dødsfall.

Da setter dere deres hellige overbevisning HØYERE enn rasjonale og logiske tankemåter, bassert på det faktum en står ovenfor, og de valg en tar ut fra det, med de konsekvenser det kan gi (Og den skade det forårsaker)

Endret av SAS1984
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Kan jo begynne med å kommentere et av punktene dine:
* Det finnest ingen logiske svar på hvorfor et Jehovas Vitne medlem heller vil la sitt eget barn dø, fremfor å la barnet sitt motta blodoverføring (Om dette er den eneste løsning, og inget annet erstatnings-legeme skulle holde), uten å henvise til sin fanatiske overbevisning til Bibelen, og skyve all form for rasjonalisert logikk til side.

Problemet er at du her ikke klarer å sette deg i den situasjon at du, som et Jehovas vitne, må ta et valg om blodoverføring eller ikke. Vi tror på en oppstandelse etter døden. Hvis man har gjort det man kan for å leve etter bibelens prinsipper, får man et evig liv i paradis. Hvis ikke, får man ikke det evige livet. Enkelt.

Og så står i bibelen at man ikke skal spise eller drikke blod, for blodet er hellig, og et brudd på dette budet er ganske alvorlig. Dette ville da logisk nok også gjelde blodoverføring, for man hadde jo ikke hørt om blodoverføring på den tiden bibelen ble til, og derfor ble det heller ikke skrevet ned.

 

Hvis du nå skulle velge mellom å redde en person for å leve en kort stund i denne verdenen, og det å redde et liv til et paradis i en evig fredelig verden - hva hadde du valgt?

 

Nå er jeg ikke ute etter at du skal prøve å bevise at paradiset bare er tull og at vi lever i en fantasiverden, men at du skal prøve å faktisk forstå grunnlaget for et slikt valg.

 

:)

 

 

Igjen. Det var som jeg sa. Du kan ikke påpeke et eneste logisk argument for de vitale punktene som gjøre dere så ekstreme, uten å måtte henvise til Bibelen, og deres fanatiske overbevisning, som dere da vil sette høyere, enn den realitet vi står ovenfor pr. Dags dato på denne Jord, med det utfall at det kan resultere i dødsfall.

Da setter dere deres hellige overbevisning HØYERE enn rasjonale og logiske tankemåter, bassert på det faktum en står ovenfor, og de valg en tar ut fra det, med de konsekvenser det kan gi (Og den skade det forårsaker)

 

Som du sikkert skjønner så begynner alt i at du er åpen mot at det finnes en gud og at han har skrevet bibelen. Gjør du ikke det så vil du heller aldri kunne sette deg inn i hvordan Jehovas Vitner ser på ting!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...