Gå til innhold

Opera 9.5 rykker nærmere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså, Kestrel-greiene til Opera er bare super! Opera 9.x kræsja ofte hos meg. Et par ganger for dagen. 100% sikkert at den kræsja hvis PC-en sto stille og jeg kom hjem fra jobb f.eks. Men med 9.5 Alpha, så er det kun et fåtall med kræsj. Sikkert i forbindelse med flash (virker det som). I tillegg *er* Kestrel raskere. Så Opera har gjort noe veldig, veldig riktig her. Det er nesten sånn at vg.no vises litt (mer) riktig... *sjokk*

 

Så nå skal nyeste Opera Mini Beta lastes ned snart :)

Lenke til kommentar
Changes Since Opera 9.24

[...]

Experimental screen reader support:

Added support for Microsoft Active Accessibility API (MSAA)

Preliminary support for Window-Eyes, JAWS, NVDA, and OS X VoiceOver

Collaborated with GW Micro on improved compatibility with future releases of Window-Eyes

Basic implementation of Accessible Rich Internet Applications (ARIA)

[...]

 

Opera vert endå betre å bruke. :w00t:

Lenke til kommentar
Hva kan egentlig gjøres for å få en nettleser til å ble enda raskere? Ligger ikke flaskehalsen på hvor raskt materialet lastes ned fra server?

 

Ikke egentlig for du må jo uansett laste ned innholdet på siden før browseren kan "vise" den. Har også mye med hvor rask den er på java, flash og annet noen ganger veldig tungt materiale. Det er det som gjør at Opera er raskere enn Fx, Safari og IE. Spesielt merker man forskjellen om man har ei rask linje.

Lenke til kommentar
Man kan vel allerede søke i historikk..? Er det nye at man kan søke i innholdet i sider man har besøkt før, ikke bare tittelen?

Det stemmer, man husker jo som regel innholdet lettere enn adresse eller tittel. Ganske lurt egentlig.

Og nå kan jeg synkonisere bokmerkene mine mellom alle pcene mine og mobilen min. Sweet!

Lenke til kommentar
Hva kan egentlig gjøres for å få en nettleser til å ble enda raskere? Ligger ikke flaskehalsen på hvor raskt materialet lastes ned fra server?

 

Det er faktisk ganske mye som kan gjøres. Jeg merker bra forskjell i hastigheten på Opera og Firefox f.eks. (Opera er mye kjappere). En av grunnene til at Opera er såpass kjapp er at den er veldig glad i å cache sider. En annen ting som gjør den kjapp er at den veldig fort begynner å vise siden selv om bare litt av html koden er lastet ned.

Lenke til kommentar
Hva kan egentlig gjøres for å få en nettleser til å ble enda raskere? Ligger ikke flaskehalsen på hvor raskt materialet lastes ned fra server?

En annen ting som gjør den kjapp er at den veldig fort begynner å vise siden selv om bare litt av html koden er lastet ned.

 

Akkurat dette som gjøt at FF foretrekkes fremfor Opera.

 

Irriterer meg grønn å se på at siden bygges opp, spesielt irriterende er det om websiden er litt treg.

 

Fins det noen mulighet for å slå av dette?

Lenke til kommentar
Hva kan egentlig gjøres for å få en nettleser til å ble enda raskere? Ligger ikke flaskehalsen på hvor raskt materialet lastes ned fra server?

 

Det beste er å hindre nettleseren i å laste ned reklame; lurer på hvor mye båndbredde som brukes hver dag bare til disse irriterende blinkende reklameplakatene osv. Fatter ikke at folk gidder å ha det.

 

Når det gjelder bookmarks fungerer FireFox + Foxmarks helt supert, rart Opera ikke har kommet med dette før nå.

Lenke til kommentar
Hva kan egentlig gjøres for å få en nettleser til å ble enda raskere? Ligger ikke flaskehalsen på hvor raskt materialet lastes ned fra server?

Hele forsiden forsiden til VG.no er omtrent på 0,8 mb (og den er stor). Mao. tar det omtrent 0,7 s. å laste ned siden, resten av de ca. 1 s. det tar før siden vises er renderingtime. Men ofte når du laster ned sider har nettleseren allerede lastet ned stilsett, javascriptfiler og bilder som finnes på alle sidene på nettstedet. Da laster ikke nettleseren ned de filene på nytt, men må fortsatt bruke like lang tid på å rendre siden. Så hvis man åpner flere sider sider etterhverandre på et nettsted kan ofte rendringtid ha en del å si.

 

Spesielt hvis man bruker Webapplikasjoner med mye javascript har det veldig mye å si. Når man f.eks. besøker Gmail har nettleseren tatt vare på det meste av javascripten fra forgje gang du besøkte siden og det er i praksis bare en veldig liten bit av siden som må lastes på nytt (kanskje 0,4 s. hvis serverne står i USA, under 0,1 s. hvis de står i Norge). Likevel kan det ta opptil et sekund eller to å loade siden. Dette er pga. alt javascriptet må kjøres før siden kan vises.

Lenke til kommentar
Hva kan egentlig gjøres for å få en nettleser til å ble enda raskere? Ligger ikke flaskehalsen på hvor raskt materialet lastes ned fra server?

En annen ting som gjør den kjapp er at den veldig fort begynner å vise siden selv om bare litt av html koden er lastet ned.

 

Akkurat dette som gjøt at FF foretrekkes fremfor Opera.

 

Irriterer meg grønn å se på at siden bygges opp, spesielt irriterende er det om websiden er litt treg.

 

Fins det noen mulighet for å slå av dette?

 

Ja, trykk Ctrl+F12, velg Advanced og så Browsing. Der har du en nedtrekksmeny som heter

Loading.

Denne styrer hvor ofte nettsiden skal tegnes opp under nedlasting. Alt fra konstant

oppteging til å vente til hele siden er lastet ned.

Endret av andreasn
Lenke til kommentar
Må bare flire litt av dette:

 

"Denne versjonen skal være både raskere og mer stabil enn tidligere utgaver."

 

lengre ned:

 

"vær klar over at dette er en prøveversjon og derfor kan være ustabil."

 

Det menes tidligere utgaver av 9.5, altså alfa utgaven. Dette er en beta, altså mer stabil men fortsatt ikke klar for ferdig release.

Lenke til kommentar

Mitt største problem med opera er at den fungerer dårlig med flash og shockwave. Når jeg ser f.eks flash-videosnuttene på gamer.no, så fryser alltid opera i noen sekunder, avhengig av størrelsen på flashvideoen. Her er ironisk nok IE både raskest og mest stabilt. Mistenker det enten kommer av at nettleseren er veldig integrert i windows, eller at flashplayer er optimalisert mtp IE.

 

Uansett, så håper jeg at Opera forbedrer den biten. De fleste websider bruker i dag flash, enten direkte eller via bannere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...