Gå til innhold

Minnefeil berører Kaspersky-brukere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette problemet har vært nevnt flere ganger i forumet allerede, muligens i Vista-tråden. Men folk har trukket på skuldrene og sagt "merkelig" uten å finne noen løsning. De som har slitt med problemet har prøvd flere ganger etter hverandre og til slutt var alle filene kopiert over. Noen har trodd det var nettverksproblemer, andre har trodd en disk var i ferd med å ryke. Folk klør seg i hodet over slike feil som bare dukker opp og forsvinner like mystisk etter litt prøving og feiling.

 

Det er fint at Microsoft ordner opp i problemer. Men det at det er så mange problemer å rette på tyder bare på at en del Vista-tilhengere tok munnen litt for full når de for 9 måneder siden mente Vista var tidenes mest feilfrie OS ved lansering på grunn av den lange beta-testingen. Noen av de samme personene mente også at det var unødvendig å vente på SP1 siden Vista allerede var nesten feilfritt. For 9 måneder siden mente mange at nå var det endelig på tide å installere Vista siden det var lansert og bra nok. Nå prater mange om at SP1 er det som gjør Vista endelig verd å installere, men allerede leser jeg om folk som mener det kan være lurt å vente på SP2 og at det er det store som endelig gjør Vista verd å installere. Personlig sitter jeg på sidelinja og ser bugfikser dukke opp i media på løpende bånd.

Lenke til kommentar
har en feel av at det ikke er unikt for kaspersky, men at det har med hvordan en del antivirusprogrammer og lignende gjør jobben sin i kombo med vista eller noe.

 

men dette er bare en strøtanke fra min side, her i gården går det på xp (spill) og linux ;)

 

Har bestilt hot-fixen nå. Det jeg slet med var ved store filkopieringer, så måtte jeg restarte maskina før jeg kunne flytte over resten. Det fungerte svært dårlig å flytte store kvanta med data på en operasjon. Håper det fikser seg nå.

Lenke til kommentar
heh, som om ms trengte mer krøll med vista :p

 

er jo bare bra dem slipper fikser på problemer som allerede er i Vista...

 

ja selvsagt, men det gir ikke noe fordelaktig bilde av os-et at en får feil som dette.

 

å flytte filer er nettopp noe ett os eksisterer for å gjøre. at en slik basisfunksjon får problemer, uansett hva sammenhengen er, er ikke betryggende på kvaliteten.

 

helvet heller, om vista restarter så gir det assosiasjoner med en løpsk memory leak under *nix. altså at en prosess krever mer og mer ram, helt til os-et begynner å kaste ut kritiske prosesser for å frigi nok plass. dette er ett gammelt problem som omtrent alt av *nix kloner er sikret mot i dag. så at noe slikt oppstår i nyeste windows, vel...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Det er et problem jeg i allefall har vært fult klar over, men at det var Kaspersky som forårsaket dette visste jeg ikke.

I følge kilden til HW er det ikke Kaspersky som forårsaket dette:

Although the problem occurs where users are running Kaspersky security products, it’s a kernel leak that lies at the root of problem (the problem’s not confined to systems running Kaspersky software, that just that this application seems to exacerbate the issue).

Kilde

Lenke til kommentar
heh, som om ms trengte mer krøll med vista :p

 

er jo bare bra dem slipper fikser på problemer som allerede er i Vista...

 

ja selvsagt, men det gir ikke noe fordelaktig bilde av os-et at en får feil som dette.

 

å flytte filer er nettopp noe ett os eksisterer for å gjøre. at en slik basisfunksjon får problemer, uansett hva sammenhengen er, er ikke betryggende på kvaliteten.

 

Dette er vel ei heller det eneste problemet Vista har med å flytte filer, som du sier er det underlig at slik basisfunksjonalitet ikke fungerer spesielt bra, kanskje de burde fokusere litt mer på grunnideene i OSet?

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er et problem jeg i allefall har vært fult klar over, men at det var Kaspersky som forårsaket dette visste jeg ikke.

I følge kilden til HW er det ikke Kaspersky som forårsaket dette:

Although the problem occurs where users are running Kaspersky security products, it’s a kernel leak that lies at the root of problem (the problem’s not confined to systems running Kaspersky software, that just that this application seems to exacerbate the issue).

Kilde

 

så vi snakker altså her om noe så "genialt" som en minnelekkasje i vista-kjernel?!

 

var det noen som sa noe om å betale for å være betatestere?

Lenke til kommentar
så vi snakker altså her om noe så "genialt" som en minnelekkasje i vista-kjernel?!

Jepp, om kilden stemmer så er det en minnelekasje i Vista-kjernen.

 

var det noen som sa noe om å betale for å være betatestere?

Vel, så lang tid som det har gått nå siden beta 1 så kan man i hvert fall skryte av rekordlang betatesting. :p

Lenke til kommentar

 

Dette er vel ei heller det eneste problemet Vista har med å flytte filer, som du sier er det underlig at slik basisfunksjonalitet ikke fungerer spesielt bra, kanskje de burde fokusere litt mer på grunnideene i OSet?

 

AtW

 

Kanskje dette vil hjelpe, til det blir ordnet opp det med filkopiering.

Eller kanskje, dere bruker det allerede?

 

Robocopy.exe

 

http://www.microsoft.com/technet/technetma...ilitySpotlight/ -----GUI

 

http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en ----GUI robocopy +++++

Lenke til kommentar

det der vil ikke hjelpe stort. for om jeg gjetter rett så er problemet det at kaspersky og lignende fyrer opp en prosess for hver fil som blir kopiert (for å sjekke den for virus) og den mengden minne som blir levert ut til denne prosessen blir ikke hentet inn igjen når den er ferdig (klassisk minnelekkasje).

 

med andre ord, for hver fil som blir kopiert blir mer og mer minne satt av til prosesser, og etter hvert så vil vista enten gå berserk på swapen eller rett og slett nekte prosesser å starte fordi det er for lite minne tilgjengelig.

 

eneste jeg kan tenke meg robocopy ville gjort var at det ville tatt lengre tid før feilen ble oppdaget fordi en kunne mistenkt robocopy først.

Lenke til kommentar
det der vil ikke hjelpe stort. for om jeg gjetter rett så er problemet det at kaspersky og lignende fyrer opp en prosess for hver fil som blir kopiert (for å sjekke den for virus) og den mengden minne som blir levert ut til denne prosessen blir ikke hentet inn igjen når den er ferdig (klassisk minnelekkasje).

 

med andre ord, for hver fil som blir kopiert blir mer og mer minne satt av til prosesser, og etter hvert så vil vista enten gå berserk på swapen eller rett og slett nekte prosesser å starte fordi det er for lite minne tilgjengelig.

 

eneste jeg kan tenke meg robocopy ville gjort var at det ville tatt lengre tid før feilen ble oppdaget fordi en kunne mistenkt robocopy først.

 

 

Helt riktig det.

Det var ment kun som tilskudd til de med isolert/gerelelt filkopierings problemer, og om de kunne finne noe nytte i det.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...