Gå til innhold

Psykedelisk musikk: anbefalning og disksujon


saluttknall

Anbefalte innlegg

Hei! Har søkt rundt på forumet, men har ikke funnet noen tråd om Psykedelisk musikk så derfor oppretter jeg denne. Psykedelisk musikk er en svært bred musikksjanger og oppstod i all hovedsak i Hei!

Har søkt etter en lignende tråd her i musikategorien, men har enda ingen funnet. Derfor velger jeg å opprette en tråd om psykedelisk musikk og da i all hovedsak psykedelisk rock fra slutten av 60tallet. Her kan du komme med dine tips og anbefalninger, band du liker, band du missliker og alt annet du måtte finne passende.

 

Historie

Psykedelisk musikk er en nokså bred sjanger som opprinnelig hadde sitt opphav i rocken. Musikken ble først og fremst utviklet i undergrunnsmiljøene i Storbritannia og Usa på midten av 60tallet, men ble først kommersiell rundt 1967 da populære artister som The Beatles benyttet seg av denne musikken i sitt album Sgt. Pepper lonely hearts club band. Andre sentrale band var The Doors og Pink Floyd.

Etterhvert dabbet hypen av, men på 90tallet ble den psykedeliske musikken kombinert med elektronisk musikk og oppnådde fornyet suksess. Kjente band fra denne perioden er Shpongle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Psykedelisk musikk er ganske kos, har ikke alt alt for mye av det, men en av mine absolutte favorittalbum er Churchills - Churchills (Same) fra 68'. Israelsk psykedelia som er helt uovertruffen, skulle gjerne hatt en vannpipe til. Annet morsomt er Phantasia, Peacepipe, Krokodil, St. John Green, The Open Mind, 13th Floor Elevators med den ganske så kjente Roky Erickson, og ikke minst bandet Art, som på skiva Supernaturally Fairy Tales har en utrolig super cover av Buffalo Springfields velkjente låt What's That Sound.

 

Sikkert drøssevis med ukjente band som har knallskiver, men det er jo ikke alltid like enkelt å finne de, ikke mange av disse bandene du finner på Platekompaniet, så nye ting tas i mot med takk.

Lenke til kommentar

The Piper At The Gates Of Dawn er etter min mening det mest gjennomførte i denne sjangeren. Og jeg gleder meg over fyldige og god omtaler og analyser av dette albumet i Dagsavisen og Panorama.no i det siste.

 

Jeg sier meg enig i dette sitatet: "Albumet hadde en enorm betydning for datidens psykedeliske rock, og står seg fortsatt godt som en av rockens klassikere."

 

Må oppleves!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er veldig fan av psykedelisk musikk.

 

Animals av Pink Floyd er et av mine favorittalbum.

 

Det japanske stoner/drone/rockebandet Boris har noen gode album som minner om psykedelisk rock; "Flood", "Heavy Rocks" og "Rainbow" (med Michio Kurihara).

Anbefales.

 

Jeg anbefaler også sterkt The Mars Volta for fans av psykedelisk rock.

Begynn med albummet Frances the Mute.

Noen videoer av dem:

 

http://uk.youtube.com/watch?v=CegMfbAC81U

 

http://uk.youtube.com/watch?v=X6hz_k4xua0

 

http://uk.youtube.com/watch?v=egFCHJC7TWg&...related&search=

Endret av dabbo-baze
Lenke til kommentar

Filmmusikken til doptrippfilmen Fear and Loathing in Las Vegas kan vel nevnes?

 

200px-Fear%26LoathingSoundtrack.jpg

 

1. Big Brother and the Holding Company - "Combination of the Two"

2. Brewer & Shipley - "One Toke Over the Line"

3. Tom Jones - "She's a Lady"

4. The Yardbirds - "For Your Love"

5. Jefferson Airplane - "White Rabbit"

6. Tomoyasu Hotei & Ray Cooper - "A Drug Score - Part 1 (Acid Spill)"

7. The Youngbloods - "Get Together"

8. Three Dog Night - "Mama Told Me Not to Come"

9. Bob Dylan - "Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again"

10. Booker T. & the MG's - "Time is Tight"

11. Perry Como - "Magic Moments"

12. Tomoyasu Hotei & Ray Cooper - "A Drug Score - Part 2 (Adenochrome, The Devil's Dance)"

13. Debbie Reynolds - "Tammy"

14. Tomoyasu Hotei & Ray Cooper - "A Drug Score - Part 3 (Flashbacks)"

15. Buffalo Springfield - "Expecting to Fly"

16. Dead Kennedys - "Viva Las Vegas"

 

Kilde

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Kingston Wall er helt klart et av mine favorittband uansett sjanger. De spiller psykedelisk rock inspirert av Pink Floyd, Led Zeppelin, Jimi Hendrix og indisk musikk. De ga ut tre plater i begynnelsen av 90-tallet, og etter min mening så er det andre albumet best, men det tredje er også veldig bra (det er forøvrig et konseptalbum)

 

I likhet med dobbe-boza liker jeg også The Mars Volta, men jeg synes at "de-loused in the comatorium" også er en veldig fin plate.

Lenke til kommentar

Jeg er selv glad i psykedelisk soul, anbefaler alle å skjekke ut de første platene til Sly & The Family Stone. Blanding mellom soul og psykedelisk rock. Anbefaler for så vidt de seinere platene også, men da for et mer funky publikum...

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det har vært en del snakk om psytrance i det siste. Litt underholdende, men blir altfor fort sliten av det. Litt artig å sette på Infected Mushroom når man er overtrøtt da. :)

 

Hva syntes folk her om Animal Collective? Særegen psykedelisk pop, med en god del folk og elektronisk musikk. Alt etter hvilken periode. Kan anbefale å skjekke dem ut om du liker slikt. Slenger ett parr spotifylenker ut med sanger fra ulike album Bluish, Peacebone, Winters Love, Chocolate Girl.

 

 

I stedet for å ramse opp masse musikk og anbefalninger, holder jeg meg bare til en, og det er fordi jeg rett og slett syntes det fortjener mye mer oppmerksomhet:

Jeg vil anbefale Trippy Happy fra norske When som tar mye inspirasjon fra 60-talls psykedelisk pop. Ekstremt undervurdert, og er faktisk en av mine favorittalbum.

Endret av jubb
Lenke til kommentar

Jefferson Airplane og Strawberry Alarm Clock er to utrolig kule psykedeliske band. Min favoritt derimot er The Zombies, som jeg mener er langt bedre enn selve Beach Boys i vokalen og harmonien (Beach Boys har forøvrig mange psykedeliske godlåter i tillegg). Odessey & Oracle av The Zombies er uten tvil mitt yndlingsalbum fra den psykedeliske sjangeren med så og si ingen svake låter. Skal dog nevnes at både The Zombies og The Beach Boys er betraktelig mer pop enn Jefferson Airplane, The Doors og t.o.m. The Beatles. Det kan bli altfor soft for noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...