Gå til innhold

Oktoberfest med 50mm på 350D - pybalto


Anbefalte innlegg

Jeg syns dette virket så spennende at jeg også blir med. Når det gjelder valg av objektiv er det veldig enkelt for min del, det blir med 50mm. Nå er jo sjansen veldig stor for at man så gjerne vil ha på noe annet når man står der med ett motiv man ikke får helt taket på med det objektivet man har.., men det har jeg tenkt å løse ved å la de andre objektivene ligge igjen hjemme.

 

Så da er det sånn at hele oktober skal jeg bare ta bilder med mitt EF 50mm f/1.4 på mitt 350D, og noen av bildene jeg tar vil jeg legge ut her etter de reglene som er i kimares tråd. Det vil si maks ett bilde fra hvert døgn, ingen crop.. også legger jeg selv til at jeg vil opplyse om all bilderedigering som er gjort. I tillegg skal jeg prøve å gjøre all bilderedigering med den softwaren som fulgte kameraet for å prøve å lære litt mer av det også.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...p;#entry9602362

---

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så er oktober her da. :) Må si det var litt vanskelig å ta bilder i dag. Hele tiden så surret dette med oktoberfest rundt i hodet mens jeg gikk rundt med kameraet. Ingen motiv var liksom gode nok, og nå når kvelden er her så sitter jeg med bare noen få bilder..

Dagens utvalgte er nok ikke noe mesterverk. Men det gjør ikke noe, for det er jo heller ikke noen av de andre bildene mine. Men allikevel.. det jeg likte best med å ta dette bildet var tankene som fløy rundt om alt det jeg ikke kan gjøre etterpå i redigeringen, man var liksom litt mer fotograf i dag. Morsomt. Det jeg selv er litt misfornøyd med i akkurat dette bildet er vel mest tanken om at jeg burde stått litt mer til venstre, fordi da ville ikke en tretopp irritert meg sånn som den gjør. (Som dere ser er det ikke akkurat noen fargerik høst her nå. Den skogen i bakrunnen har vært under harde angrep av løvmakk i flere somre på rad.)

 

Justert i ZoomBrowser: levels, skarphet (USM) og kontrast.

Lenke til kommentar

Tidlig høst der du bor ser jeg, ikke -ett- blad igjen på trærne (:

 

Hvilken brennvidde har du valgt? Skal en dømme på dette bildet er det betraktelig mindre enn f/1.4 som objektivet er i stand til, exif-informasjonen var ikke til å bli klok på med browseren min(opera).

Lenke til kommentar
Tidlig høst der du bor ser jeg, ikke -ett- blad igjen på trærne (:

 

Hvilken brennvidde har du valgt? Skal en dømme på dette bildet er det betraktelig mindre enn f/1.4 som objektivet er i stand til, exif-informasjonen var ikke til å bli klok på med browseren min(opera).

9615687[/snapback]

 

Ser ut til at akam stripper vekk EXIF når det blir lagt ut her? Får ikke opp Exif på mitt eget heller og der vet jeg at det er der. På flickr er det der ihvertfall: http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=1470076878&size=o

 

Håkon

Lenke til kommentar

Jo takk for kommentarer. Her er høsten litt spesiell kan man kanskje si. Om man hadde sett bakken godt hadde man ikke sett noe løv der heller. :( Det er den løvmakken jeg nevnte som er skyld i det. De andre innleggene vel stort sett bare om Exif, som dere oppdaget er i bildefilen. Det er den denne gangen også. ;)

Nå har jeg virkelig prøvd ut noe jeg tenkte på. Jeg har prøvd å tolke temaet "å ikke kunne bruke zoomlinsa" og dette er en av ideene. Vet ikke helt.. kanskje det ble litt mye piggtråd. Det er forresten første gang jeg har dratt til skogs for å "høste" sånt :!:

 

Lenke til kommentar
Nå har jeg virkelig prøvd ut noe jeg tenkte på. Jeg har prøvd å tolke temaet "å ikke kunne bruke zoomlinsa" og dette er en av ideene. Vet ikke helt.. kanskje det ble litt mye piggtråd. Det er forresten første gang jeg har dratt til skogs for å "høste" sånt :!:

:!: Haha jeg flira når jeg så det piggtrådbildet ditt.

Det akkurat slik jeg føler ,når man er låst til en brennvidde/et objektiv.

Lenke til kommentar

I dag har det vært heller dårlig med fotografering. Har satt meg som mål at jeg skal prøve å i alle fall få tatt noen hver eneste dag. Så får man se hvordan det blir da. Jeg fant ut at jeg fikk gjøre noe enkelt innendørs i dag med noe av den piggtråden jeg henta inn natt til i går. Om resultatet er bra eller ikke er vel opptil den enkelte. Det er vel ikke så altfor spennende med piggtråd uansett.

Siden endel har trøbbel med Exif får jeg vel også opplyse om den i posten også.

 

50mm - f/7.1 - 10sek - ISO 100.

Allerede i går glemte jeg å opplyse om redigering. Så både i går og i dag har jeg brukt ZoomBrowser til levels, USM og kontrast. I tillegg har jeg i dag også endret litt på fargene.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Stoners. Jo det ser ut som støy. Det er ett stretchlaken.. Eneste jeg fant til å bruke som bakgrunn. Egentlig syns jeg ikke det bildet er noe godt. Liker bedre det som er i avataren min selv om ikke dybdeskarpheten er helt god der. Men det ble tatt 1. okt etter at jeg hadde lagt ut mitt 1. bidrag..

Også om jeg ikke hadde begrenset meg selv til canonsoftware.. så kunne jeg kjørt en runde NeatImage på bakgrunnen. Tror det hadde blitt stilig også på bilde 3.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...