Gå til innhold

DJ-tråden - Spørsmål om DJ'ing


DJ_Dark

Anbefalte innlegg

Ettersom jeg endret på navnet på den gamle DJ-tråden til HWRadio lager jeg denne tråden om DJ'ing med noe av det samme navnet.

 

I denne tråden tenkte jeg man kunne diskutere om saker rundt DJ'ing, gi tips, vise ditt utstyr og brife med verk man har laget osv (kan brukes i samarbeid med HWRadio-tråden ved at man viser sine kunnskaper osv via live streaming).

 

Håper folk synes dette er en god idé!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 måneder senere...

Leste nettopp siste nyhetsbrevet fra iTunes.

 

Sto bl.a.:

Radiohead

 

"Nude," the third song on Radiohead's latest release, In Rainbows, is a moment of both bliss and calm in a record that is largely energized. Now Radiohead, iTunes, and GarageBand are giving fans the opportunity to remix this new single. Fans can mix five "stems" in any way they like, either by adding their own beats and instrumentation, or just remixing the original parts. The public will listen and vote for their favorite remix, and select mixes will be made available on iTunes later this year.

 

Link til VG

Endret av Kaggen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det sies at Numark ikke står så veldig for kvalitet, så er skeptisk på CDX.

Skal du safen', skaffer du deg CDJ800 / 1000 av Pioneer.

 

Om du liker å scratching er det eneste som teller for deg, så er det mulig CDX passer, men er du ute etter mange effekter og muligheter, ville jeg heller gått for en annen CDspiller.

 

Evt ser du at man også fint kan scratche på en CDJ:

Endret av Dalh
Lenke til kommentar

Har akkurat begynt med litt PC-DJ'ing (bruker Traktor 3.0), og synes det er dritfett. Til nå har jeg bare prøvd litt standard beatmixing av house/electro osv.

 

Har fått skikkelig mersmak. Hvor kan jeg lære mer, og hvor mye må jeg ut med for et nybegynner-DJ-Deck? Som dere sikkert skjønner har jeg enormt lite peiling.

Lenke til kommentar
Har akkurat begynt med litt PC-DJ'ing (bruker Traktor 3.0), og synes det er dritfett. Til nå har jeg bare prøvd litt standard beatmixing av house/electro osv.

 

Har fått skikkelig mersmak. Hvor kan jeg lære mer, og hvor mye må jeg ut med for et nybegynner-DJ-Deck? Som dere sikkert skjønner har jeg enormt lite peiling.

 

Du må ut med 6/7 høvdinger for et "helt greit" nybegynner sett. Blir det for dyrt?. Kjøp deg en midi-kontroller (Behringer BCD-3000 eller Vestax VCI f.eks).

Men må også nevne: Jeg anbefaler å ikke starte med et nybegynner sett, men heller gå for noe semi-proffesjonelt som første kjøp. Hvis du virkelig brenner for DJing, får du straks en "Oi - jeg skulle heller spart noen kroner og gått for noe litt dyrere" -tanke. Jeg gikk på det samme, og ble fort lei ettersom utstyret jeg ikke bydde på så mange egenskaper og ble fort ødelagt.

Lenke til kommentar

Får jeg noe OK for en 10000? Frister veldig til høsten.

 

Men kan jeg bruke bare en midi-kontroller? og bruker jeg den da koblet til PC-en?

 

Edit: Så på Behringer BCD-3000 nå, den så helt herlig ut. Midt i blinken. Lurer på ett par ting til;

 

Hvilke begrensninger har jeg med en sånn en, sammenliknet med et skikkelig DJ-deck?

Og hvor kan jeg lære mer om DJ-ing? Kjenner dessverre ingen som kan noe særlig.

Endret av edds
Lenke til kommentar
Får jeg noe OK for en 10000? Frister veldig til høsten.

Tja. Du får 2stk CDJ800 (som er standaren innen CD spillere) en Numark 5000FX (4 kanals mixer med mange effekter du kan leke deg med) og et Sony MDR headsett for €1.600 på Musicstore. Do the math!

 

Men kan jeg bruke bare en midi-kontroller? og bruker jeg den da koblet til PC-en?

Enkelte kan du bruke som vanlige mixere og, men de er først og fremst til MP3 mixing

 

Edit: Så på Behringer BCD-3000 nå, den så helt herlig ut. Midt i blinken. Lurer på ett par ting til;

 

Hvilke begrensninger har jeg med en sånn en, sammenliknet med et skikkelig DJ-deck?

Og hvor kan jeg lære mer om DJ-ing? Kjenner dessverre ingen som kan noe særlig.

Tja, er vel ikke en lik følelse som å stå med vinylplater og mixer, men du får et inblikk i hvordan det er å mixe. Det er like greit å brenne av noen lapper på en slik mixer, for å se om du virkelig brenner for DJing, før du evt. brenner av større beløp på noe skikkelig utstyr.

 

Jeg bruker laptop + Behringer BCD 2000 når jeg spiller på fester og HWRadio, og er ganske så fornøyd!

Endret av Dalh
Lenke til kommentar

Høres helt flott ut. Mulig jeg tar med råd til noen ordentlige saker litt senere, akkurat nå virker Behringer BCD 3000 akkurat perfekt.

 

Takker for hjelpen!

 

Lurer dog fortsatt på hvor jeg kan lære mer rent teknisk, eneste funksjonene jeg behersker nå er crossfaderen, pitch, cue'ing og looping. Hvordan bør jeg gå frem videre?

Lenke til kommentar
Høres helt flott ut. Mulig jeg tar med råd til noen ordentlige saker litt senere, akkurat nå virker Behringer BCD 3000 akkurat perfekt.

 

Takker for hjelpen!

 

Lurer dog fortsatt på hvor jeg kan lære mer rent teknisk, eneste funksjonene jeg behersker nå er crossfaderen, pitch, cue'ing og looping. Hvordan bør jeg gå frem videre?

Om du vil, kan jeg lage et lite step-by-step program til generell mixing...

PM meg msn adresse eller noe

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Har veldig lyst å skaffe meg noe dj utstyr og lære meg å mixe, men jeg kan fint lite om sånt. Faktisk ingenting, men en gang må være den første.

 

Noen som har noen anbefalninger for en skikkelig nybegynner? Hvilket utstyr trenger jeg? Hva er til å anbefale? Finnes det noen måter man kan lære seg?

 

:)

Lenke til kommentar
Høres helt flott ut. Mulig jeg tar med råd til noen ordentlige saker litt senere, akkurat nå virker Behringer BCD 3000 akkurat perfekt.

 

Takker for hjelpen!

 

Lurer dog fortsatt på hvor jeg kan lære mer rent teknisk, eneste funksjonene jeg behersker nå er crossfaderen, pitch, cue'ing og looping. Hvordan bør jeg gå frem videre?

Om du vil, kan jeg lage et lite step-by-step program til generell mixing...

PM meg msn adresse eller noe

 

Noen som vet hvor en kan skaffe en slik BCD 3000 i Norge, og til hvilken pris?

Lenke til kommentar
Høres helt flott ut. Mulig jeg tar med råd til noen ordentlige saker litt senere, akkurat nå virker Behringer BCD 3000 akkurat perfekt.

 

Takker for hjelpen!

 

Lurer dog fortsatt på hvor jeg kan lære mer rent teknisk, eneste funksjonene jeg behersker nå er crossfaderen, pitch, cue'ing og looping. Hvordan bør jeg gå frem videre?

Om du vil, kan jeg lage et lite step-by-step program til generell mixing...

PM meg msn adresse eller noe

 

Noen som vet hvor en kan skaffe en slik BCD 3000 i Norge, og til hvilken pris?

 

De har den her ihvertfall, til 2.395,00kr.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Anbefaler deg å begynne med en USB-mixer, å kjøpe plater blir jo dyrt etterhvert.

Har hørt at disse ikke er så verst: Torq Xponent, Hercules DJ Console RMX, Vestax VCI 100, Numark Total Control og Behringer BCD3000, og førstnevnte har jeg vurdert selv. De ligger i litt forskjellige prisklasser og, så spørs hvor mye du vil bruke på en.

 

Jeg poster priser for Xponent-en jeg, ettersom linkene allerede lå i bokmerkene mine. Tror de andre mixerne jeg nevnte også skal ligge på noen av sidene.

 

Kjøpe i Norge:

http://store.apple.com/no/product/TQ920ZM/...;mco=Mjk4Mjk4NA

http://www.multima.no/default.pl?showProdu...&pageId=182

http://intune.no/index.php?action=prodkort...dcde54ba9cc914e

 

Utlandet:

http://www.dolphinmusic.co.uk/product/2120...rq-xponent.html

http://www.musicstore.de/en_EN/NOK/M-Audio...-PCM0006494-000

DJbutikken har sikkert også noe.

 

Du kan jo også spørre på DJforum. Ganske sikker på at dem har mer peiling enn meg.

Endret av Kaggen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...