Gå til innhold

Test: TomTom Go 720


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er denne bestilt til bruk i bil nummer to som ikke har integrert gps. Virker å ha alt jeg ser for meg å ha behov for og har tidligere brukt TomTom som jeg foretrekker fremfor blant annet Garmin sine modeller.

 

Takk for en god overbevisende test, muligheten for å bruke den som FM-sender var det som fikk meg til å slå til såpass raskt. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hmmm.... Faktasjekk...... en del feil .... Denne artikkelen burde kanskje faktasjekkes av skribenten litt mere.

 

Ang. fotobokser så er det gratis å skaffe fra TomTom forum, men jeg skjønner poenget. Det burde vært standard at det var innlagt på GPS.

Jeg for min del foretrekker å laste ned siste versjon og legge den inn selv med egne preferanser for varsling osv.

 

Hovedgrunnene til at jeg velger TomTom er følgende kriterier :

 

- TomTom forum - Enkelt å få hjelp og veiledning av andre.

- Brukergrensesnitt er veldig enkelt og greit.

- Gratis fotoboksvarsling og god utvalg av gratis POI.

- Fungerer ellers meget bra som GPS - Rask søk av GPS.

- Mulighet for å velge start og stopp punkt for navigering ikke bare "hvor skal du", men også "Hvor ønsker du å starte fra" - Utrolig bra måte å planlegge på selv om ETA (Estimated Time of Arrival) er ganske feilaktig hos TomTom.

 

Men ut i fra artikkelen så skjønner jeg at det er lett å velge feil produkt fordi man rett og slett ikke skjønner hvor godt eller dårlig produktet er etter å a tittet litt på det. Har allerede kjørt mange mil med TomTom produkter, Garmin og Magellan og faller raskt tilbake til TomTom pga. nevte fordeler.

Lenke til kommentar

Har byttet min Nuvi660, for å prøve denne TT. Må bare si at den danker ut Nuvi på de fleste punkter. Nuvi har bare A->B ruteplanlegging. 720 har A->B->C osv. Den har et hav med flere POI en Nuvi, flere stedsnavn og rett og slett bedre navigering. Nuvi har alt for ofte tendens til å lede inn på sykkel og gangstier, sperrede veier og slikt. Her er 720 mye bedre. Og så har man mapshare. Her kan man sperre veier osv. direkte på GPS'en. Eneste jeg synes er bedre på Nuvi'en, er simulering i tunell. 720 detter ut fortere.

 

God test :thumbup:

Lenke til kommentar

 

Siden Windows CE er i bunnen, er det fullt mulig å bruke tredjeparts programvare på GPS-en. Antar fotoboksvarslingen fra TomToms forum er slik programvare?

9525439[/snapback]

 

Nei, fotoboksvarslingen man finner på TomTom sitt forum er vanlige poi-filer som legges rett inn mappen hvor kartet ligger. Behøver ikke noe ekstra programvare, og trengs ingen installering på enheten.

 

Selv om TomTom bl.a. er tilgjengelig for Windows CE i forskjellige utgaver trodde jeg ikke at deres egne gps'er var basert på dette operativsystemet. Min gamle TomTom Go 700 er ihvertfall ikke det, men kan hende nye enheter som denne er forskjellig.

Lenke til kommentar

Synes det er merkelig at dere Amobilgutta ikke nevner mapshare-funksjonen til 720 i selve testen. Det er jo det siste "hotte". Vil jo tru kjøpere har interesse av å vite det :S

 

Surfet også litt rundt dette med TMC. Hva vil det si at 720 IKKE har det? At den ikke kan ta i mot trafikkmeldinger via radiosignaler? Den har jo FM-sender... men ikke mottaker? Er det dét som menes?

 

Hvis jeg har skjønt riktig kan 720 ta i mot trafikkmeldinger via en mobiltelefon ved bruk av bluetooth. Vil ikke det dermed si at den har TMC allikevel?

 

Her må noen smarte gps-folk forklare meg ;)

 

rushdog

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Surfet også litt rundt dette med TMC. Hva vil det si at 720 IKKE har det? At den ikke kan ta i mot trafikkmeldinger via radiosignaler? Den har jo FM-sender... men ikke mottaker? Er det dét som menes?

 

Hvis jeg har skjønt riktig kan 720 ta i mot trafikkmeldinger via en mobiltelefon ved bruk av bluetooth. Vil ikke det dermed si at den har TMC allikevel?

 

Her må noen smarte gps-folk forklare meg ;)

Den har ikke innebygget TMC. At den har FM-sender betyr jo bare at den kan sende UT FM-signaler, ikke ta I MOT.

 

Det har nå kommet en ny versjon av 720, den heter 720T og har innebygget TMC. Ellers er den helt lik 720.

 

Operativsystemet TomTom bruker er vel Linux og ikke Windows CE?

Alle TomTom GO bruker Linux.

Endret av voluz
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hadde den hatt TMC innebygd hadde jeg også gått

for denne.

Blir nok Garmin 660FM på meg.

 

Er enig i at det dumt denne ikke har TMC innebygd men for min del foretrekker jeg rett og slett TomTom sitt brukergrensesnitt over Garmin.

 

 

 

Såvidt meg bekjent er ikke TMC utbygd i norge ennå. og det er tvilsomt om de vil bygge det ut i løpet av året?

 

Forøvrig har jeg en GO720 selv, og er kjempefornøyd med den, men handsfree-funksjonen er overhodet ikke så bra som det skrytes av.. Mulig det er min mobil som ikke takler det, men det er hvertfall tilnærmet umulig for andre å høre hva jeg sier. Men jeg hører dem bra :o)

Lenke til kommentar
Såvidt meg bekjent er ikke TMC utbygd i norge ennå. og det er tvilsomt om de vil bygge det ut i løpet av året?

TMC er skal være fullt utbygd i Norge nå. Vegvesenet har ansvaret for det. Men er visst fortsatt bare prøveprosjekt og testing på gang, men skal være i bruk i det meste av Østlandsområdet....

 

Tror det er litt forsinket, tror det skulle i gang i fjor, men da blir det sikkert i år da...

Lenke til kommentar
...men handsfree-funksjonen er overhodet ikke så bra som det skrytes av.. Mulig det er min mobil som ikke takler det, men det er hvertfall tilnærmet umulig for andre å høre hva jeg sier. Men jeg hører dem bra :o)

Hørt og lest mye dritt om handsfreefunksjonen i TomTom jeg også ja. Funker bra for den som sitter i bilen, men den du prater med har visst veldig vanskelig for å høre hva som blir sagt...

 

Kommer sikkert litt an på støyisolering i bilen, kvaliteten på mobiltelefonen etc. også - men ser for meg at en del av kritikken er rimelig velfortjent...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...