Gå til innhold

Frister med 4000 DPI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det egentlig nødvendig med 4000 DPI?

 

Det eneste jeg merker forskjell på er hvor mange HZ (mouse polling rate) jeg kjører musa på i Windows. Standard er 250 hz (8 ms) i Windows XP. Når jeg øker denne til 500 (4 ms) eller 1000 hz (2 ms) blir det en helt annen verden å spille.... men om det er en gammel eller ny mus jeg bruker merker jeg egentlig ikke noe særlig forskjell. Har ihvertfall merket at musa oppfører seg bedre når jeg setter den til 1000hz hvis det er 2000 DPI på musa... enn om antall DPI er færre.

 

Eksempel på program til musa:

http://www.softpedia.com/get/Tweak/System-...-switcher.shtml

Endret av Pestilence
Lenke til kommentar
Standard er 250 hz (8 ms) i Windows XP. Når jeg øker denne til 500  (4 ms) eller 1000 hz (2 ms) blir det en helt annen verden å spille....

9348602[/snapback]

Nå er vel 250Hz = 4ms hvis jeg ikke tar helt feil. (1s/250 = 4ms) Standard setting i Windows XP er 125Hz (8ms). Man merker faktisk stor forskjell bare ved å sette opp til 250Hz eller 500Hz. Noen spill kan faktisk også få problemer med input-lag ved for høy frekvens fordi input-bufferen overfylles (kanskje mest gamle spill?)

 

Har eksperimentert litt, og grunnet tidvis merkelig muse-oppførsel har jeg unngått 1000Hz. Bruker forøvrig MX518 som har 1600dpi, og skal takle 1000Hz.

 

 

-Visjoner-

 

Edit: Når det gjelder nødvendigheten av 4000dpi. Det kan vel kanskje hende at det har noe for seg, men det forutsetter ihvertfall at spillene kan takle den raske input-datastrømmen (Noe mange spill nok allerede gjør). Det som er unødvendig kompliserende, er at de har satt standard USB-polling så treig som standard i Windows...

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Bruker selv MX518 og 1000 hz fungerer greit uten noen nevneverdige problemer, men merker såvidt forskjell fra 500 hz da :-) Men ja, fra 125 hz til 250 merker man allerede da stor forskjell.

 

Jeg mener å ha fått med meg at (Razer?) øker polling rate (hz) i windows ved installasjon av medfølgende programvare. Mulig at jeg tar feil her.

 

Uansett tror jeg ikke 4000 DPI er en nødvendighet riktig enda...

Lenke til kommentar

Funka ikke hos meg.. Har XP SP2 pro...

Er det mulig at Logitech SetPoint 4 modifiserer driveren? (Logitech sin driverprogramvare)

 

Sto:

 

Windows XP/2k3 USB Mouserate Switcher

-------------------------------------

 

Operating System : Windows XP

 

 

ERROR: Could not find a valid sequence!

Please use Windows' original "usbport.sys"!

 

 

Er den originale :S

 

edit: Patcheren er visst for den gamle versjonen av usbport.sys..

edit: DENNE fungerte fint :)

Endret av Wubbable
Lenke til kommentar
Blir noe lignende Deathadder virker det som ? Isåfall kjøper jeg den glatt hvis det er samme passformen.

9348868[/snapback]

Det ser ikke sånn ut! For meg ser den symmetrisk ut! :w00t:

 

EDIT: Wikipedia sier den er symmetrisk! :yes:

Endret av øsse87
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg likte egentlig Deathadder bedre, utsendemessig. Denne minner meg litt om designet på de eldre Razer-musene. Noen som husker dem? Før Razer ble "kjent".

Lenke til kommentar

Da har vi jo tre nye alternativer av "Gaming-mus" plutselig.

Og det er jo bare flott :!:

 

Men så var det hvem skal en velge? :hmm:

 

1: Microsoft SideWinder Mice

2: Razer Lachesis

3: Logitech G9

 

Alle tre er benytter kabel, som enhver gaming-mus skal gjøre.

Etter hva jeg har forstått så har alle tre en maks på 1000 rapporter per sekund? (ikke skyt meg hvis jeg tar feil)

 

Logitech G9 skiller seg litt ut, med skreddersøm og vektregulering.

Noe som kan være vell så viktig for en "gamer". Selv finner jeg vektregulering temmelig praktisk. Skreddersøm har jeg aldri vært borti, så det vil jeg ikke uttale meg så alt for mye om. Men det er viktig at musa ligger godt i hånden, samt ikke virker for glatt i kantene. Da kan vell en slik skreddersøm være praktisk. Jeg finner min G5 litt for glatt egentlig. G9 er også, i første omgang hvert fall, designet for en høyrehånd. Kan være utrolig praktisk og behagelig for oss som bruker høyrehånda, et sant mareritt for alle venstrehendte. G9 har også en maks DPI på 3200.

 

Razer Lachesis på sin side stiller med hele 4000DPI, hvorvidt du overhode har behov for, eller det er praktisk å benytte seg av en oppløsning på 3200DPI som G9 tilbyr er jo et godt spørsmål. Lachesis benytter seg av en 3G-Laser, som er en kraftig forbedring av den "vanlige" laseren vi finner i blant annet G5.

Hva slags laser teknologi G9 og SideWinder benytter seg av, er for meg ukjent. Men om de bare benytter vanlig laser, så er dette til stor fordel for Lachesis.

Det er jo allment kjent at vanlig laser har skapt mangt et problemer for gamere.

Lachesis er vell også de venstrehendte sin drøm, den er symmetrisk. Altså lik for både venstrehendte og høyrehendte. Om det kanskje gjør at konkurrentene ligger bedre i hånden hos høyrehendte spillere er jo da et scenario.

 

Microsoft sin SideWinder støtter opp til 2000DPI, noe som strengt tatt ikke er så imponerende i dette selskapet. Hvor mange rapporter den har per sekund er jeg ikke helt sikker på, men den ligger vell på maks 1000Hz som de to andre.

SideWinder stiller også opp med vektregulering, samt en LCD-skjerm på musen hvor det vil vises forskjellige makroer og hvilken følsomhet musen kjører på. Relativt meningsløst vil jeg påstå. Fancy kanskje, men hva er egentlig poenget?

Det befinner seg også et lite oppbevaringslager i musen, hvor overfladisk kabel kan rulles inn.

 

 

For meg så virker SideWinder som den minst imponerende musa.

Stiller egentlig ikke med så veldig mye "revolusjonerende" opp imot hva vi alt har iform av G5 osv.. Men det kan jo godt hendte jeg tar skammelig feil.

 

Jeg pleier alltid å ende opp med en Logitech mus, og Logitech viser seg alltid til å lage mus av ytterste kvalitet.

Det store spørsmålet ligger i om G9 benytter seg av 3G-laser eller ei.

Om den ikke gjør det, så tror jeg ikke skreddersøm og alt mulig dilldall den måtte stille opp med, klarer å matche Lachesis sine 4000DPI og 3G-laser.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
For meg så virker SideWinder som den minst imponerende musa.

Stiller egentlig ikke med så veldig mye "revolusjonerende" opp imot hva vi alt har iform av G5 osv.. Men det kan jo godt hendte jeg tar skammelig feil.

9350804[/snapback]

Veldig uenig, Sidewinder virker som den musa som er mest gjennomførst. Design, materialvalg, pluss masse nyttige nyheter (Instant 180, Macroknapper på musa, kabelholder, utskiftbare museføtter osv) gjør at denne musa vinner over de andre. Ingen gamer i hele verden har bruk for 4000DPi, og i vertfall ikke i det museskallet som har fått mest pepper gjennom tidene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...