Gå til innhold

- Barcelona er ikke forsinket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel for det første så er det av heller liten praktisk betydning om den lanseres på 1.9GHz eller 2.0GHz. For det andre er vel situasjonen den at det er HP, IBM og SUN som får prioritet på leveransene og dermed klager de mindre aktørene på at de ikke får god tilgang på 2.0GHz modeller. Det betyr ikke at de ikke masseproduseres. Ytelsessforskjellen på de to modellene for vanlig server oppgaver er vel omtrent 2%...

Lenke til kommentar
Hvilken Intel prosessor er det Barcelona skal konkurrere mot?

9300148[/snapback]

Det blir vel C2D og C2Q, men for AMDs skyld så bør Barcelona overgå alt Intel har på markedet akkurat nå. En forsinkelse ville gagnet Intel, da de også har nye ting på gang.. og neste år har vel også Intel ganske mye på gang, så AMD må få ut denne ASAP.

Lenke til kommentar
Jo, men det er vel i praksis samme CPUen som phenom da?

Mener du at den vil i praksis bli et alternativ til C2D selv om de er server/workstation-prosessorer? Det er i hvert fall ikke sant, i og med at de vile være socket F+, ikke AM2+. Hvor mange desktop-PCer har et dualsocket hovedkort med ECC-minne?

Lenke til kommentar
Jo, men det er vel i praksis samme CPUen som phenom da?

Mener du at den vil i praksis bli et alternativ til C2D selv om de er server/workstation-prosessorer? Det er i hvert fall ikke sant, i og med at de vile være socket F+, ikke AM2+. Hvor mange desktop-PCer har et dualsocket hovedkort med ECC-minne?

9300384[/snapback]

Nei, det er selvfølgelig Xeon som er konkurrenten og det var selvfølgelig ikke det jeg mente. Poenget mitt er at Barcelona og phenom er basert på samme kjerne og at ytelsen bør være tilnærmet lik for disse to prosessorene, dvs dersom Barcelona ikke står mot C2D/Xeon, så gjør nok ikke phenom det heller. Årsaken til at man bruker forskjellige sokler på server og desktop CPUer har ikke jeg oversikt over, det er vel neppe ytelsekrav eller økonomiske grunner til det... det er vel heller rent driftsmessig at de f.eks kan kreve ECC minne. Opteron/Xeon er vel også garantert for 24/7 drift?

 

Når det er sagt så leveres vel både Opeteron og Xeon med desktop sokkel i dag, men mulig det er mer en gavepakke fra produsentene i en tid med god kvalitet og tilgang på kjerner av høy kvalitet..

Lenke til kommentar
En modell på 1,9GHz er ikke mye å skryte av. Må vel ut med en 3GHz modell hvis de skal puste Intel i nakken.

9301007[/snapback]

 

Hvis den blir bedre på operasjoner per klokke så kan da frekvensen være lavere enn Intel sine, og bedre uannsett. Og for eksempel Phenom FX prosessorene har det vel vært rykter om at skal være på 2,66 GHz eller mer?

Lenke til kommentar
En modell på 1,9GHz er ikke mye å skryte av. Må vel ut med en 3GHz modell hvis de skal puste Intel i nakken.

9301007[/snapback]

De leverer nok bedre ytelse pr klokk en C2D arkitekturen. Mitt ubegrunnede råtips er at 1,9/2,0 Ghz vil ha minst ytelse i sjiktet til E5345/E5355. Ligger ytelsen lavere enn E5345, ja da er krisen hos AMD et faktum.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
En modell på 1,9GHz er ikke mye å skryte av. Må vel ut med en 3GHz modell hvis de skal puste Intel i nakken.

9301007[/snapback]

De leverer nok bedre ytelse pr klokk en C2D arkitekturen. Mitt ubegrunnede råtips er at 1,9/2,0 Ghz vil ha minst ytelse i sjiktet til E5345/E5355. Ligger ytelsen lavere enn E5345, ja da er krisen hos AMD et faktum.

9301081[/snapback]

Jeg tror ikke Barcelone kjernen vil ha noen som helst ytelse/klokke fordel i forhold til C2D, men de vil ha noe bedre minnehierarki i en del tilfeller og det kan gjøre at de drar forbi på de oppgavene som er svært minne intensive. På 4 socket løsninger vil de også ha en stor båndbredde fordel. 4-veis x86 maskiner kan bli veldig populære fremover pga konsolidering til virtuelle maskiner. Derfor er det ikke nødvendigvis krise om AMD ikke matcher Intel på 1-veis og 2-veis maskiner, noe jeg tviler på at de vil gjøre på et par års tid.

 

Det hadde imidlertid vært fint for den langsiktige utviklingen om Intel fikk store yield problemer på 45nm... Det ville sørget for at både AMD og Intel's egne IA64 systemer fikk det litt lettere i markedet de neste par årene. Noe som antagelig ville vært positivt for mangfoldet på flere vis.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke Barcelone kjernen vil ha noen som helst ytelse/klokke fordel i forhold til C2D

 

Hvorfor ikke?! Dagensk8 arkitektur leverer ikke så langt fra C2D ytelse. Så hvorfor vil ikke k10 være mye bedre? med delt minnekontroller og hyper transport? Dette må vel være ypperlig på firekjerne. Selve kjernen skal jo også være forbedret. så jeg ser ingen grunn til å tro at amd kommer til å levere dårligere cpuer enn intel. Vertfall ikke 65nm.

Endret av åousky
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke Barcelone kjernen vil ha noen som helst ytelse/klokke fordel i forhold til C2D

 

Hvorfor ikke?! Dagensk8 arkitektur leverer ikke så langt fra C2D ytelse. Så hvorfor vil ikke k10 være mye bedre? med delt minnekontroller og hyper transport? Dette må vel være ypperlig på firekjerne. Selve kjernen skal jo også være forbedret. så jeg ser ingen grunn til å tro at amd kommer til å levere dårligere cpuer enn intel. Vertfall ikke 65nm.

9301587[/snapback]

Dagens k8 leverer en del under C2D om du ser på klokkenormalisert ytelse. Forøvrig tror jeg ikke du klarte å forholde deg til hele setningen min. Det er kanskje anbefalt å få orden på det først...

 

Ellers var endringene fra k8 til Barcelona vesentlig mindre enn fra Yonah til C2D om du ser på kjerne arkitekturen. Yonah var nesten identisk med K8 på klokkenormalisert integer ytelse.

 

Vi kan imidlertid forvente god økning i klokkenormalisert FP ytelse på Barcelona. Jeg glemte å nevne dette, men på den andre siden vil dette samenfalle med minneintensive oppgaver i de fleste tilfeller så du kan jo si at jeg nevnte det indirekte.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

@Anders:

 

Vi er vel neppe så uenige i realitetene, men jeg burde klart ha skrevet at dette gjelder i segmentet som Xeon E5345/E5355 brukes. Altså områder hvor FP, båndbredde og minneintensive oppgaver har betydning. Jeg har som deg også tvil om at de på desktop og mindre servere vil konkurrere like godt.

 

Synes dette er naturlige konsekvenser av forskjeller i minnearkitektur og båndbredde.

 

Men realiteten at AMD er i store problemer dersom 1,9/2,0 Ghz Barcelona ender under E5345 (2,2 Ghz) i reell ytelse står jeg fast ved. Ikke minst fordi de da også vil få betydelige problemer på desktop sida. Det er ikke mye hjelp i å levere 2,66 Ghz når konkurrenten leverer 3 Ghz til 2 000 kr, dersom reell ytelse pr klokkefrekvens er omtrent lik. Phenom med DC på 2,66 Ghz bør konkurransemessig yte som C2D på 3,1 - 3,3 Ghz, skal AMD ha mulighet til å prise CPU-ene slik at de tjener penger.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takk til AJ og Bolson for utfyllende betraktninger og god debatt. :thumbup:

 

Jeg håper at AMD har ett ess i ermet eller to nå i høst.

Liker ikke den fullstendige dominansen Intel nå har tatt (dog spesielt i desktiop/"entusiast-markedet").

Rart å se tidligere ihuga AMD-brukere diskutere steppinger og klokkeresultat på diverse Core 2/QUadcore system.. :hmm:

Lenke til kommentar

Jaja får virkelig håpe Amd ikke lager en flopp, da sitter de fint i klisteret.

Er selv ihugga Amd fan og lenge leve! Sitter med en god gammel AMD XP 2500+ Barton (Socket A, Uten multiplier lås) overklokka til 3200+ :) Lenge leve AMD! Noen som har en 3500+ i kjelleren til salgs forresten? De lager ikke disse lenger :blush:

 

Nesten nostalgi med en slik prossessor, med tanke på at denne gruste intel på sine dager :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...