Gå til innhold

Trenger hjelp med feildiagnose på hardisker.


Anbefalte innlegg

Vel,så ha helvete skjedd her hos meg.

Det ER mulig å ha MAX uflaks noen ganger...

 

I går så tok BEGGE D2 LaCie Bigger Disk Extreme (2TB) diskene mine kvelden.

http://www.lacie.com/no/products/product.htm?pid=10351

Det som antageligvis har skjedd er at de har blitt for varme.

Viftene bak på diskene (det er 2 bak) gikk ikke rundt og dermed ble det vel for varmt.

 

Jeg tok innholdet med de 4 X 500GB diskene ut av holderen for å høre hva som skjedde,når jeg slo på bryteren.

Vel..det høres ut som det spinner opp..og søker,men så spinner den ned..så opp igjen. Som om den ikke klarer å sette igang slik den skal.

Det kommer typiske "funnet usb" lyd fra PC'en men de dukker ikke opp i windows.

 

Jeg lurer på om feilen som har oppstått i utgangspungtet ikke er så ille.

DVS at dataene kan reddes ut av foreksempel IBAS.

Det kommer jo ingen klikke..skurre..skrape eller andre "ekkle" lyder.

 

Er det mekanikken som i utgangspunktet er ødelagt i en av diskene. ?

Eller kanskje kontrollerkortet som styrer alle diskene har klikket. ?

(Diskene er WD 500GB IDE disker)

Diskene kjører i stripe.

 

Takker for all info fra dere som hvet :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel,så ha helvete skjedd her hos meg.

Det ER mulig å ha MAX uflaks noen ganger...

 

I går så tok BEGGE  D2 LaCie Bigger Disk Extreme (2TB) diskene mine kvelden.

http://www.lacie.com/no/products/product.htm?pid=10351

Det som antageligvis har skjedd er at de har blitt for varme.

Viftene bak på diskene (det er 2 bak) gikk ikke rundt og dermed ble det vel for varmt.

 

Jeg tok innholdet med de 4 X 500GB diskene ut av holderen for å høre hva som skjedde,når jeg slo på bryteren.

Vel..det høres ut som det spinner opp..og søker,men så spinner den ned..så opp igjen. Som om den ikke klarer å sette igang slik den skal.

Det kommer typiske "funnet usb" lyd fra PC'en  men de dukker ikke opp i windows.

 

Jeg lurer på om feilen som har oppstått i utgangspungtet ikke er så ille.

DVS at dataene kan reddes ut av foreksempel IBAS.

Det kommer jo ingen klikke..skurre..skrape eller andre "ekkle" lyder.

 

Er det mekanikken som i utgangspunktet er ødelagt i en av diskene. ?

Eller kanskje kontrollerkortet som styrer alle diskene har klikket. ?

(Diskene er WD 500GB IDE disker)

Diskene kjører i stripe.

 

Takker for all info fra dere som hvet  :thumbup:

8701560[/snapback]

 

Vel, jeg vet ikke hvordan det er med å fytte RAID disker fra eksternt til internt uten å gjøre noe, dvs. formatere etc. Uansett du kan jo prøve å gjøre dette, altså sette de inn i PCen i RAID, for å så se om de funker. Hvis de gjør det, så det du i hvertfall at det muigens er kontrollerkortet.

Lenke til kommentar

Ikke ta ut diskene og sett dem rett inn i PC'en, du skal ha utrolig flaks hvis du greier å gjette samme paramatere som f.eks. raid-blokkstørrelse og diskrekkefølge som produsenten har valgt. Hvis disse ikke stemmer vil du ikke finne noe filsystem og muligheten for at kontrolleren eller OS'et skriver noe til diskene er stor.

 

Størst sjanse for å redde dine data vil jeg tro er å flytte diskene over i et helt likt kabinett, men hvis fire disker pakket tett sammen har fått gå for lenge uten kjøling er jeg redd sjansen er stor for at minst en av dem har tatt kvelden. Kontrolleren finner kanskje ut dette, f.eks. via SMART, og nekter å starte opp.

 

Hvis penger ikke spiller noen rolle vil nok Ibas greie å redde deg... Dyrt & vondt...

 

Lykke til, håper du har flaks og får liv i alt igjen!

Lenke til kommentar

"men hvis fire disker pakket tett sammen har fått gå for lenge uten kjøling er jeg redd sjansen er stor for at minst en av dem har tatt kvelden."

 

Hva er det egentlig som skjer..om disken "tar kvelden" PGA for høy temperatur.

Er det mekanikken i hardisken,eller plater/data som tar skade ?

Kunne noen forklare litt nermere. Takk :)

Lenke til kommentar
"men hvis fire disker pakket tett sammen har fått gå for lenge uten kjøling er jeg redd sjansen er stor for at minst en av dem har tatt kvelden."

 

Hva er det egentlig som skjer..om disken "tar kvelden" PGA for høy temperatur.

Er det mekanikken i hardisken,eller plater/data som tar skade  ?

Kunne noen forklare litt nermere.  Takk  :)

8711983[/snapback]

Det er sannsynligvis bare produsenten som vet hva som vanligvis går i stykker først, men husk at en harddisk er finmekanikk og elektronik som skal lages så billig som mulig! Levetid under ekstreme forhold ofres sannsynligvis temmelig tidlig i designet, kvaliteten må bare være god nok til at disken lever lenge nok under normale forhold.

 

Harddiskene på romferja koster nok noe mer...

 

Alt dette er egentlig ikke så nyttig for deg, tror jeg, det er svært lite vi kan gjøre dersom noe i en disk tar kvelden. Til nød kan du kanskje finne en identisk disk som din og bytte kontrollerkortet på undersiden, har reddet innholdet på disker der dette var defekt, men uten mulighet f.eks. til å måle eller kjøre diag-verktøy mot diskene er det bare et skudd i mørket.

Lenke til kommentar

Har oppdaget noe rart. tok frem begge diskene og kobblet til strømmen i sta.

Tengte at jeg skulle kikke litt på dem igjen.

 

Det rare var at det IKKE var noe liv.

Jo,det kom blått lys fremme på disken men ikke noe "hardiskliv" .

Er det sansynlig at kontrollerkortene er de som har tatt kvelden..og ikke diskene ?

 

Begge Lacie diskene er slik.

Sist jeg testet dem så var det iallefall liv der.

 

Noen som har en formening ?

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar

Jeg skrev inn en feilmelding til Lacie.Jeg fikk dette svaret tilbake.

 

"Unfortunately we are not able to help you recover any data. I can arrange to repair the drives but that will erase the data as you pointed out. The unit you have registered above is a RAID 0 configuration with 4 drives, so opening the case and removing them will not yeald any data.

Without being able to test the unit in our labs, we cannot determine the exact issue, but even if it were obvious, we're not able to ship individual parts for custom repair."

 

Hva menes spessielt med setningen "The unit you have registered above is a RAID 0 configuration with 4 drives, so opening the case and removing them will not yeald any data."

 

Ordet Yeald skjønner jeg ikke :hmm:

 

Fint om noen kan forklare :)

Endret av mirene
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...