DemoniZer Skrevet 2. mai 2007 Skrevet 2. mai 2007 (endret) Denne tråden er oppretta etter ein diskusjon i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=758845 Spørsmålet var om ein person kunne lage eit spel som WoW aleine og kva som skal til for å lage det. Eg valde å splitte ut diskusjonen for å halde det litt ryddig. Reaksjoner tas på PM. -Zeph Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Spillprogrammering [50% programmering / 30% design / 20% kommunikasjon] Spillprogrammering er blant de mest ettertraktede studiene ved NITH. Du som søker dette fagområdet, er gjerne kreativ, fantasirik og logisk anlagt, men er ikke nødvendigvis født med joystick mellom hendene. Spillteknologi benyttes i stor grad innenfor industriområder som olje, kraft, mobiltelefoni, opplæring og simulering. Programmet passer for alle med interesse for spillopplevelser, programmering, grafikk og design, og som ønsker en karriere i den nye milliardindustrien. Gjennom dette studieprogrammet vil du lære å planlegge, organisere, designe og programmere spennende og realistiske multimedieopplevelser som er sentrale i langt flere sammenhenger enn i tradisjonell spillutvikling. Emnet gir grundig innsyn i teknologier som benyttes i ulike sektorer, som olje- og gassindustrien. Du lærer Virtual Reality for læring, simulering og direkte manipulasjon i industrien. I løpet av studieprogrammet får du opplæring i ulike sjangre og typer spill, modellering av miljøer og scenarier i 3D og 2D samt spillteori og prinsipper. Etter endt utdanning vil du kunne jobbe innen alle former for programutvikling der visuelle virkemidler og multimedia benyttes. Aktuelle yrker • Spillprogrammerer • Multimediearkitekt • Programmerer • Utvikler av pedagogisk programvare • Utvikler av simulatorprogramvare Emner 1. år • Programmering • Datateknikk • Databaser • Kreative utviklingsmetoder Emner 2. år • Interaktiv historiefortelling • Grafikkprogrammering, 3D • Matematikk og fysikk • Prosjekt Emner 3. år • Spillproduksjon • Grafikkprogrammering, 3D • Kunstig intelligens • Valgfag • Hovedprosjekt Kan og leses om her: http://gamer.no/art.php?artikkelid=14638 Endret 3. mai 2007 av Zeph
cyclo Skrevet 2. mai 2007 Skrevet 2. mai 2007 Altså. Å lage et moderne spill kan du rett og slett bare glemme. Da trenger du masse kapital og masse smarte mennesker. Men om du er interessert i å lage egne spill så vil jeg anbefale deg noen bøker (om de fortsatt er å få tak i da) som jeg kjøpte i 97. De gir deg en grundig innføring om å lage spill (altså det er snakk om dos spill slik som var populært den gang (altså før man startet med 3D engins etc)) Den ene heter "c++ games programming" og den andre "pc game programming - explorer" (Den tar for seg C). Da får du en veldig grei innføring i hvordan du kan lage spill, og du klarer faktisk å lage ganske så imponerende saker selv om du virkelig vil. Som sagt du vil selvsagt aldri klare å lage et moderne spill selv. Om om du kjøper de bøkene, og setter deg godt inn i temaet så vil du nok ved hjelp av masse tid og energi klare å lage et lignende spill som wow. (Selvfølgelig mye simplere). ISBN: 155851449X 1883577071 Lykke til ;-)
Betenkt Skrevet 2. mai 2007 Skrevet 2. mai 2007 For å få online trnger du en MEGET kraftig maskin eller en hel pc-park som forener krefter. Hvor stor kommer ann på ant. spillere. Serverene må ha åpene porter til nettet (i alle fall enkelte) og meget kraftig nettlinje. Du må selv programmere et program som kjører slik at andre kan koble seg opp, se hverandre. ALTSå som andre har sagt før er det ikkke bare å sette seg ned og si "Nå skal jeg lage et spill på høyde med WoW!"
Bear^ Skrevet 2. mai 2007 Skrevet 2. mai 2007 Først og fremst trenger du en plan, en ide. Nytter ikke å sitte inne med lysten å "lage noe som WoW" når WoW allerede eksisterer. Du trenger noe nytt, noe berikende som aldri er gjort før. Så trenger du et lass med hjelp. Et MMO er ikke laget av 1 person. Du trenger enten kunskaper om programmering i et eller annet språk. Java kan du og lage et MMO i, bare se på Runescape. Men du trenger gode kunnskaper i programmering. Og skal du lage spillet alene, trenger du kunnskaper innenfor alle felt for spill laging, deriblant programmering, animering, modelering, level designe, texture designe, implementering av alt dette i en enigen etc. Altså masse arbeid. Og for å toppe det hele med litt salsa trenger du et godt budsjett. Det koster å drive servere for å hoste spillet ditt. Du trenger også store kunnskaper innenfor driving av nettverk, server relatert programmering etc. Så det er veldig masse som må gjøres for å overhode komme i nærheten av WoW. Blizzard består av en gjeng med ufattelig kreative og kunnskapsrike mennesker, og det har tatt selv dem ufattelig lang tid å gi liv til WoW, og det koster enda mer tid å vedlikeholde det. Om du ikke har kunnskap innenfor å lage spill, foreslår jeg at du begynner med å lage singelplayer spill, enten gjennom modifikasjoner til spill som Half-Life 2 (som jeg driver med) eller ved å bruke ferdigbygde systemer som RPGmaker, Adventurestudio, FPSmaker eller Gamemaker. Dette er motorer du kan bruke for å lage dine egene spill. Men om du har tilgang til Half-Life 2, last ned Source SDK og fyr i gang med forsøk. Dog jeg anbefaler å starte på et punkt, jobbe deg opp kunnskaper om det og ikke hopp mellom forskjellige tinger. Det blir bare rot av det.
Bear^ Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Det er mange høyt begavede mennesker der ute som kan veldig mye om mange forskjellige ting. Skal ikke si at det er umulig for 1 person å gjøre alt det der, vis han setter seg ned og faktisk vil det. Det vil ta enormt lang tid ja, men det er langt fra umulig.
Laserlasse Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Før alle sammen tar fullstendig av med kritikk her, så kan det være verdt å ta en titt på Minons of Mirth (http://www.prairiegames.com/). Det kan naturligvis ikke sammenlignes med WoW, men det er et fullverdig kommersielt MMORPG laget av i all hovedsak 2 personer. Når det er sagt, så bør du (OP) kanskje starte med å sette deg inn i grunnleggende programmering. Skal du lage noe som helst, selv med relativt avansert hjelpeprogramvare, er du NØDT til å kunne grunnleggende programmeringsprinsipper. Foreslår at du prøver å lage noe så enkelt som Snake ved hjelp av Java / C++ for å få et overblikk over hvilken jobb du har foran deg. Evt. kan du forsøke å lage en enkel 1 timers modul ved hjelp av Neverwinter Nights 2 verktøysettet.
cyclo Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Bear^: Det er faktisk ikke mulig for et menneske å lage noe så avansert som wow. Selv om en person er så begavet at han kan gjøre alle tingene (det finnes nok svært få eller ingen slike personer), så er problemet rett og slett tid. Det er brukt ufattelig mange "manhours" på wow dersom du tenker på at det er mange hundre personer som har jobbet på det over mange, mange år. Selv om du skulle være så heldig å ha arvet så mye penger at du ikke trenger å jobbe en dag av livet ditt, vil man likevel rett og slett ikke leve lenge nok til å fullføre noe slikt. At en person kan sette seg ned og lage noe mye, mye enklere derimot kan derimot godt hende. Men denne personen må være sinnsykt dyktig, og ha svært mye tid på seg. Men at en person kan sette seg ned og lage noe som i det hele tatt kan sammenlignes med wow er ikke mulig.
tankbug Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Hvis du vil lage et wow-lignende spill uten forkunnskaper om programmering, hardware, os, systemutvikling osv. så er første steg å sette av 10 år og finne en god stol . Hvis du er seriøst interessert i å lage spill, så er den beste måten å starte på en dataingeniør-utdanning. Hvis du følger med i timene, så skal du vel klare å lage en type ascii-Snake etter første semester. Jobb aktivt med programmering og bruk ressursene som er tilgjengelig på nettet. Når du har kommet hit så kan du finne ut om dette er noe du har lyst til å fortsette med.
-Mr.T- Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Hvis du vil lage et wow-lignende spill uten forkunnskaper om programmering, hardware, os, systemutvikling osv. så er første steg å sette av 10 år og finne en god stol . Hvis du er seriøst interessert i å lage spill, så er den beste måten å starte på en dataingeniør-utdanning. Hvis du følger med i timene, så skal du vel klare å lage en type ascii-Snake etter første semester. Jobb aktivt med programmering og bruk ressursene som er tilgjengelig på nettet. Når du har kommet hit så kan du finne ut om dette er noe du har lyst til å fortsette med. 8527237[/snapback] Her har du begynnelsen. Har du vilje, så er det håp. Ta en utdannelse innen spilldesign. Bli kjent med flere likesinnede og start et prosjekt med de.
Laserlasse Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 At en person kan sette seg ned og lage noe mye, mye enklere derimot kan derimot godt hende. Men denne personen må være sinnsykt dyktig, og ha svært mye tid på seg. Men at en person kan sette seg ned og lage noe som i det hele tatt kan sammenlignes med wow er ikke mulig. 8527124[/snapback] Det kommer vel i stor grad an på hva du mener med "sammenlignes med WoW". Hvis du her inkluderer presentasjonen (lyd, bilde, grensesnitt) så har du rett. Logikken som ligger til grunn for WoW (Spillmekanismer, kamp- og levelsystem, egenskaper) er en betydelig enklere jobb så lenge du har god fantasi og evne til å sette ting i system. En enkel flerspillerimplementasjon av et slikt spill / system med enkel grafikk (f eks vha Ascii) kan en oppegående programmerer klare å få til i løpet av en ikke alt for lang tidshorisont. Jeg har allerede nevnt Minions of Mirth som et eksempel på et fullverdig, kommersielt MMORPG spill. I tillegg kan man for eksempel ta en titt på Dwarf Fortress. Riktignok ikke et MMORPG, men likefullt et spill i slekt med både Diablo og Dungeon Keeper. Spillet er langt fra ferdigutviklet, men allerede har det en dybde og kompleksitet som større kommersielle spill kan se langt etter. Så har du jo alltids Mount and Blade, stort sett utviklet av et Tyrkisk ektepar. Poenget er at man faktisk ikke MÅ ha tilgang til uendelige ressurser og tusenvis av ansatte for å lage ting som er bra. Et godt hode, gode ideer, solide programmeringskunnskaper og en genuin interesse for spill er egentlig alt (?) man trenger. Spesielt hvis du kan kompromisse på den audiovisuelle fronten. En person kan ikke lage WoW. Men én person kan faktisk få til ganske masse.
Husam Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Spillprogrammeringslinje? Jeg håper da de har en linje for 3D- og 2D-artister på samme skole, ellers blir det mye dårlige spill tror jeg...
DemoniZer Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Skrevet 3. mai 2007 Spillprogrammeringslinje? Jeg håper da de har en linje for 3D- og 2D-artister på samme skole, ellers blir det mye dårlige spill tror jeg... 8527996[/snapback] Tenkte du på posten min? Isåfall, se gjennom en gang til.
Husam Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Spillprogrammeringslinje? Jeg håper da de har en linje for 3D- og 2D-artister på samme skole, ellers blir det mye dårlige spill tror jeg... 8527996[/snapback] Tenkte du på posten min? Isåfall, se gjennom en gang til. 8528063[/snapback] Ja, hva var det jeg skulle ha oversett?
cyclo Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 At en person kan sette seg ned og lage noe mye, mye enklere derimot kan derimot godt hende. Men denne personen må være sinnsykt dyktig, og ha svært mye tid på seg. Men at en person kan sette seg ned og lage noe som i det hele tatt kan sammenlignes med wow er ikke mulig. 8527124[/snapback] Det kommer vel i stor grad an på hva du mener med "sammenlignes med WoW". Hvis du her inkluderer presentasjonen (lyd, bilde, grensesnitt) så har du rett. Logikken som ligger til grunn for WoW (Spillmekanismer, kamp- og levelsystem, egenskaper) er en betydelig enklere jobb så lenge du har god fantasi og evne til å sette ting i system. En enkel flerspillerimplementasjon av et slikt spill / system med enkel grafikk (f eks vha Ascii) kan en oppegående programmerer klare å få til i løpet av en ikke alt for lang tidshorisont. Jeg har allerede nevnt Minions of Mirth som et eksempel på et fullverdig, kommersielt MMORPG spill. I tillegg kan man for eksempel ta en titt på Dwarf Fortress. Riktignok ikke et MMORPG, men likefullt et spill i slekt med både Diablo og Dungeon Keeper. Spillet er langt fra ferdigutviklet, men allerede har det en dybde og kompleksitet som større kommersielle spill kan se langt etter. Så har du jo alltids Mount and Blade, stort sett utviklet av et Tyrkisk ektepar. Poenget er at man faktisk ikke MÅ ha tilgang til uendelige ressurser og tusenvis av ansatte for å lage ting som er bra. Et godt hode, gode ideer, solide programmeringskunnskaper og en genuin interesse for spill er egentlig alt (?) man trenger. Spesielt hvis du kan kompromisse på den audiovisuelle fronten. En person kan ikke lage WoW. Men én person kan faktisk få til ganske masse. 8527965[/snapback] Jeg er fullstending enig med deg. Svært mange bra spill er blitt utviklet som enmannsprosjekter oppgjennom tidene (eller har i hvertfall startet som nettopp det). Men spørsmålet var (se topic) Hvordan lages WoW? Kan ein person klare det? og der mener jeg bestemt at svaret er nei.
Winydancer Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Blizzard har ett crew på, mest trolig, flere hundre personer. De brukte flere år på utvikle det. EN person vil mest trolig bruke maaaange tiår på å utvikle det, og da vil det vell ganske utdatert. Nekter og tro at en person vil klare det.
Bear^ Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Bear^: Det er faktisk ikke mulig for et menneske å lage noe så avansert som wow. Selv om en person er så begavet at han kan gjøre alle tingene (det finnes nok svært få eller ingen slike personer), så er problemet rett og slett tid. Det er brukt ufattelig mange "manhours" på wow dersom du tenker på at det er mange hundre personer som har jobbet på det over mange, mange år. Selv om du skulle være så heldig å ha arvet så mye penger at du ikke trenger å jobbe en dag av livet ditt, vil man likevel rett og slett ikke leve lenge nok til å fullføre noe slikt. At en person kan sette seg ned og lage noe mye, mye enklere derimot kan derimot godt hende. Men denne personen må være sinnsykt dyktig, og ha svært mye tid på seg. Men at en person kan sette seg ned og lage noe som i det hele tatt kan sammenlignes med wow er ikke mulig. 8527124[/snapback] Merk at jeg sier at det vil ta lang, lang tid. Men det er ikke umulig. Problemet er bare at det er ikke verd det til syvende og sist. Alt er mulig om man bare setter seg ned og vil.
Amento Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 (endret) Å lage en MMORPG krever millioner med linjer kode, gode modeleringskunnskaper, siden modeller for onlinespill må være tilpasset nettbruk, i hele tatt å få til onlinedelen er veldig vanskelig. Dette har med synkronisering og i hele tatt å finne fine løsninger å sende informasjon over nettet på. Vet ikke om WoW bygger på noen form for mal/motor som allerede var lagd. Hvis ikke har det tatt laaaaang tid bare å utvikle denne grunnstrukturen for spillet. hvis en ferdig motor ble brukt så ville en slik kosta deg noe 7-sifra... Blizzard har ett crew på, mest trolig, flere hundre personer. De brukte flere år på utvikle det. EN person vil mest trolig bruke maaaange tiår på å utvikle det, og da vil det vell ganske utdatert. Nekter og tro at en person vil klare det. 8528663[/snapback] Mange hundre er det nok ikke. Folk som jobbet med spillet i seg selv var sikkert ikke så mange. Vil tro det var et par designere, og kanskje en 10-20 programmerere og modellerere. Dog hele WoW crewet var nok på et par hundre stykker ja. Mye som skal ordnes i sammenheng med et slik spill, så du har rett i at det er mange hundre som er med på utviklingen av WoW Start mindre. Ikke onlinespill, det er i hvert fall mitt tips Endret 3. mai 2007 av Zathardor
Bear^ Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Et helt crew består nok av noen hundre. Du har konsepttegnere, programmerer, modelererer, animatører, lydcrew, musikkcrew, interntestere, nettverks programmerere etc. Med andre ord, ufattelig mange punkter som skal gjennomgåes. Samt hvordan sende informasjon fra server til klient og tilbake på en rask måte uten at viktig informasjon går tapt på veien.
cyclo Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Bear^: Det er faktisk ikke mulig for et menneske å lage noe så avansert som wow. Selv om en person er så begavet at han kan gjøre alle tingene (det finnes nok svært få eller ingen slike personer), så er problemet rett og slett tid. Det er brukt ufattelig mange "manhours" på wow dersom du tenker på at det er mange hundre personer som har jobbet på det over mange, mange år. Selv om du skulle være så heldig å ha arvet så mye penger at du ikke trenger å jobbe en dag av livet ditt, vil man likevel rett og slett ikke leve lenge nok til å fullføre noe slikt. At en person kan sette seg ned og lage noe mye, mye enklere derimot kan derimot godt hende. Men denne personen må være sinnsykt dyktig, og ha svært mye tid på seg. Men at en person kan sette seg ned og lage noe som i det hele tatt kan sammenlignes med wow er ikke mulig. 8527124[/snapback] Merk at jeg sier at det vil ta lang, lang tid. Men det er ikke umulig. Problemet er bare at det er ikke verd det til syvende og sist. Alt er mulig om man bare setter seg ned og vil. 8529029[/snapback] Et par hundre mennesker * 8 timer om dagen (sikkert mer siden mange av dem er datafolk) * 5 dager i uka * 46 uker i året (6 uker ferie?)* la oss si 4 år = 1 472 000 timer For et menneske vil dette være 61 333 dager eller 168 år. Det er da om man jobber døngnet rundt hele livet og aldri sover. Altså det er fysisk umulig.
Ueland Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Spillprogrammeringslinje? Jeg håper da de har en linje for 3D- og 2D-artister på samme skole, ellers blir det mye dårlige spill tror jeg... 8527996[/snapback] Bla NITH har hvertfall startet med egen spilldesign linje, forruten spillutviklingslinjen. Selv om jeg ikke går på en av de linjene så blir jeg fristet til å lage noen småspill selv for å lære, tenker meg at det er en effektiv måte å lære på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå