Gå til innhold

Korleis vise kas link som er i bruk?


Gjest Slettet+65132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette må du bruke et server-side-språk til (client-side går sikkert også, men fungerer ikke for alle) - jeg har gjort dette i PHP i alle fall.

 

Prosedyren er å gi enten det aktive menypunktet, eller et foreldreelement en klasse eller ID (forutsatt at man kan identifisere menypunktene fra før, med klasser eller ID-er), slik at man i CSS kan gjøre noe á dette;

 

/* 1 - "Når aktuelt menypunkt er under body med tilsvarende ID" */
#framsidebody .framsidemenypunkt { Spesiell styling goes here }

/* 2 - "Dette menypunktet er aktivt" */
.activemenypunkt { Spesiell styling goes here }

 

 

Server-sidespråk, som PHP, trenger du for å hente ut en unik klasse eller id til body eller selve menypunktet, da for eksempel ved å sjekke opp mot navnet på fila som inkluderes. Flytter tråden til PHP-forumet. :)

Lenke til kommentar

Kan prøve å forklare litt mer inngående, selv om jeg ikke har peiling;

  • Filnavnet på fila som inkluderes i include-scriptet ditt, lagres i en variabel. index.php?q=portfolio - den uthevede delen er det som skal utgjøre variabelen.
  • Variabelen endres ergo ut fra hvilken underside som er inkludert, og ved å for eksempel bruke en switch i PHP kan du, på grunnlag av denne variabelen, hente ut en ID som du kan ha i body for eksempel.
  • ID-en på body kan du da kombinere med en unik ID eller klasse på hvert menypunkt, slik at når menypunktet med ID = portfolio befinner seg under body med ID = portfolio, skal denne ha aktiv-stylinga som defineres i stilarket.

Dette er en måte jeg mener å huske at jeg har løst det på før, men jeg finner ikke igjen dette. Foreslår at du spør i PHP-forumet - kanskje har de noen langt lettere måter å gjøre dette på, også.

Lenke til kommentar

Litt usikker på hva du mener, men jeg tror jeg skjønner deg rett her.

 

Bare bruker et eksempel på switch, ok?

<?php
switch($_GET['side']) {
case 'hallo': include 'includes/hallo.php'; break;
default: include 'includes/hovedsiden.php'; break;
}
?>

 

 

<a href="?side=hallo" class="menu<?php if ($_GET['side'] == 'hallo']) { echo'_aktiv'; } ?>">Hallo</a>

 

 

Noe sånt du mener?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...