Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål om Sentreringsringer


Anbefalte innlegg

Kjøpte for en tid tilbake et sett Mille Miglia-felger, men fikk først montert de forrige uke. Fikk høre av han dekk-karen at jeg måtte skaffe noen senterringer/sentreringsringer, ikke snarest, men - med tiden. Er ganske interessert i å få fikset dette snarest, men - jeg vet ikke hvor man finner noe så teit som plastringer.

 

Målene er:

På bilen - ca. 63 mm

På felg - ca. 71 mm

 

Hadde satt stor pris på tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulg jeg tar feil, men sånne bør du få på raskt som f...!

Fikk beskjed om at de ikke ville sette på felgene for meg,

vist ikke det var senterringer på felgene..

 

Jeg hadde senterringer, men de ødela en i det det tok av felgene..

Men da hadde de på lager. Tror de fleste dekk-omleggere etc har slikt..

 

Merker du ikke noe på bilen når du kjører uten senterringer?

Lenke til kommentar

Sentreringsringer er veldig viktig. Felgen skal hvile på navet og ikke på boltene, da det er farlig. Jeg kjøpte nettopp nye felger og måtte ha sentreringsringer. Mitt tips er å kjøre rolig og ikke presse bilen hverken i svinger eller i hard oppbremsing, og dra til et sted som selger slike. Koster deg ca 200,- kr.

Lenke til kommentar

Må si meg veldig skeptisk til at sentreringsringer er så vitalt for bilen. Felgen hviler på boltene når du bruker de jalla sentreringsringene som mange har, de ringene er ikke ment til å ta støyten fra noe som helst.

 

Men - det kan være veldig lett å skru hjulet på feil når man ikke har ringene.

 

Vi skrur på hjul uten sentreringsringer støtt på jobb, men det krever en del mer fingerspitzgefül når man trekker boltene/mutrene inntil.

 

Men for all del, skaff deg et sett. Koster jo praktisk talt ingenting. Velutstyrte dekkforhandlere skaffer slikt, ta med indre diameter, ytre diameter, samt tykkelse på ringen.

Lenke til kommentar

Felgen holdes på plass mot navet av boltene, men det er navet som bærer hoveddelen av den vertikale belastningen. Mange ser bare på boltsirker og innpressing når de kjøper felger (spes brukt), men det er like viktig at senterhulldiameter er korrekt, ev. at dette kompenseres med sentreringsringer.

Lenke til kommentar
Mange ser bare på boltsirker og innpressing når de kjøper felger (spes brukt), men det er like viktig at senterhulldiameter er korrekt, ev. at dette kompenseres med sentreringsringer.

8458052[/snapback]

 

De ferreste leverandører oppgir, eller i det hele tatt vet dette... Mange nettsteder som ikke engang oppgir boltsirkel og innpress, men bare hvilke biler de passer til av de vanligste VW, audi, bmw, mercedes, osv.

 

Var omtrent UMULIG å finne felger til min Subaru Legacy pga innpresset.

Lenke til kommentar

Til forskjell fra boltsirkel/antall og senterdiameter, er innpresset den eneste variabelen som har mulighet til litt avvik (er det 10 mm, tro??). De andre målene må være 100%. Det er også viktig at felgene er stor/romslig nok til å ikke komme i berøring med caliper og annet som er "i veien", og her kan det være forskjell i forhold til motorstørrelse på ellers like biler. Dersom det er mm-klaring fra caliper når du prøver, tenk på at caliper flytter seg litt ut når du bytter bremseklosser (på ensidestempels calipers med glidehylser). Enkelte biler har 4-bolts felger på mindre motorer, og 5-bolts på større, også på ellers like biler.

 

Edit: tyrkleif

Endret av zanta
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig tror jeg selv dette er BULL med store bokstaver. At dekkbutikken råder det, er fordi penger er penger. Hvis du ser på de ringene de fleste setter på, er det noen spinkle plastikk-ringer, som er like sterke som korkene du finner på cola-flaskene.

 

Har kjørt mye den siste uka, uten å presse bilen for hva den har. Mutterne har kon, mao. det vil regulere seg selv. Merker det begynner å riste i 120, men - frem til det merker jeg ikkeno.

 

Men, skal ta turen til Blå Ring i morgen. Skal til og med lure dem til å måle etter for meg. Hurra!

Endret av haggbard
Lenke til kommentar

Det er bullshit også. Det er mulig at navet skal hjelpe til på vertikal belastning, men når i all verden er vertikal belastning så stor på en bil? Hjelper navet til når man låser hjulene i 200 km/t? Nei.

 

Sentreringsringene er der for å hjelpe til med sentrering av hjulene på navet ved montering. Hvis mangelen på sentreringsringer ville få hjulene til å falle av, tror dere ikke at de ringene ville vært laget av noe litt sterkere enn resirkulerte brusflasker?

Lenke til kommentar
Mener du virkelig at felgen kun trenger å hvile på boltene? Da gleder jeg meg til å se vedkommende i avisa en dag.

 

"Bil kjørte ut etter at alle hjulboltene knakk og 2 hjul forsvant...."

8456879[/snapback]

 

Toyota Hilux, slik den ble levert fra fabrikken for 22 år og 210.000 km siden, har enda til gode å miste noen hjul:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

post-6866-1177941311_thumb.jpg

 

Men: dette er forskjellig fra merke til merke, enkelte biler og (års)modeller er såkalt stud-centric (på boltene), mens andre kan være hub-centric (på navet) (Google er din venn!)

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...