Gå til innhold

Lagmasker i Photoshop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Etter å ha lært å utnytte mulighetene lagmasker gir, klarer du deg ikke uten.

 

Les mer

8427093[/snapback]

det har du faktisk rett i.

Eg antar at lagmasker er det som på engelsk blir layers.

8427241[/snapback]

 

:) Nope

 

Lag er Layers, lagmasker er Layer masks og brukes til å skjule/vise innholdet i laget ("Layeret" på norskengelsk)

Lenke til kommentar

De er fine disse artiklene dine, Frode! (selv om det eplet ikke ble seende spesiellt appetittlig ut..he-he)

 

Forøvrig kunne jeg godt tenke meg at du beholdt de engelske utrykkene, både fordi det er engelsk versjon du bruker og at det virker som engelsk er det folk flest som har fikla litt i PS, bruker.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Jeg ser med stor glede på at det blir brukt gode norske uttrykk. Man forstår ganske lett ut fra sammenhengen hva det dreier seg om uansett om man kjenner utrykkene fra før, eller ei. Selv for en PS-newbie som meg selv. Å ikke kunne utrykke seg om tekniske emner uten å ty til "nynorsk" er bare språkfattighet.

Lenke til kommentar

Liten kommentar til alle tips om Photoshop.... . Stiller meg delvis undrende til hvor mye "gratis"reklame programmet får her inne på akam. Slik det har vært den siste tiden, med mange saker om effekter i programmet, er vel sannsynligheten ganske stor for at akam får noen kroner for å skrive go'ord om programmet.

 

Som alle vet finnes det faktisk alternativer...... og de er sjelden eller aldri nevnt med lignende tips og/eller veiledninger....

 

Jeg bare spør ... og fyrer kanskje litt oppunder...

Lenke til kommentar
Njah,  så er Photoshop det mest brukte programmet.  Har prøvd PaintShop Pro,  gIMP og noen andre mindre kjente, men ingenting faller i smak skikkelig.

8434057[/snapback]

 

 

Du skal ikke ha andre guder enn meg, står det på PhotoShop boksen. ;)

8434523[/snapback]

 

Ja, det er ikke tvil om at programmet er et av de mest brukte, men det betyr ikke at akam KUN må gi tips og triks fra dette programmet..... da virker det bare litt "kjøpt og betalt".

Lenke til kommentar

Hyggelig at artiklene blir lest og godt mottatt :-)

 

Når det gjelder språkføring og at det er Photoshop det dreier seg om, så flyter det for mitt vedkommende litt i hverandre.

 

At veiledninger bruker PS som eksempel er rett og slett fordi det er det jeg kan. Når det gjelder mitt forsøk på å bruke norske ord, så er det fordi at man ved å forstå prinsippene og navnene på norsk, så tror jeg at man er betydelig nærmere å forstå hva som gjøres prinsipielt og f.eks. gjøre eksakt det samme i et hvilket som helst program.

 

Sist jeg så på f.eks. Paint Shop Pro, så var dette et utmerket program og et godt alternativ til Photoshop for de fleste. Så langt i artiklene er det ingen ting av det som er gjort og vist som ikke kan utføres i Paint Shop Pro.

 

Når det gjelder PSP vs. PS eller PS Elements, så er nettopp mengden av ressurser for å lære PSP et av ankepunktene som gjør at mange heller velger Photoshop. Det finnes ressurser for programmet, men jeg har ingen oversikt. Kanskje noen av dere som er mer kjent med programmet kan legge ut noen linker?

 

Politikken på Akams side har jeg heldigvis ikke noe med :-), men jeg skriver i utgangspunktet for Fotópia som igjen har et samarbeid med Akam om utveksling av artikler. For Fotópias del er ikke artiklene sponset av Adobe (selv om det selvfølgelig burde vært en tanke...). Vi ser på artiklene som et tilbud til våre medlemmer sammen med alle de andre supre tingene vi tilbyr :-)

Lenke til kommentar
Du skal ikke ha andre guder enn meg, står det på PhotoShop boksen. ;)

8434523[/snapback]

Ja, det er ikke tvil om at programmet er et av de mest brukte, men det betyr ikke at akam KUN må gi tips og triks fra dette programmet..... da virker det bare litt "kjøpt og betalt".

Var ment som en spøk, da man kan få inntrykk av det er nesten religiøse tilstander rundt PhotoShop. For ordens skyld så bruker jeg ikke PhotoShop, men Bibble Labs og Corel. :)

Lenke til kommentar
Liten kommentar til alle tips om Photoshop.... . Stiller meg delvis undrende til hvor mye "gratis"reklame programmet får her inne på akam. Slik det har vært den siste tiden, med mange saker om effekter i programmet, er vel sannsynligheten ganske stor for at akam får noen kroner for å skrive go'ord om programmet.

 

Som alle vet finnes det faktisk alternativer...... og de er sjelden eller aldri nevnt med lignende tips og/eller veiledninger....

 

Jeg bare spør ... og fyrer kanskje litt oppunder...

8431941[/snapback]

 

Hei BokehDigger.

 

Frode svarer godt på hvorfor det går i tips for Photoshop, så det skal jeg ikke berøre nærmere annet enn å si at hvis du, eller noen andre, har lyst til å skrive guider for andre programmer, så er det bare å ta kontakt med meg.

 

Hva gjelder kroner fra Adobe, så må jeg gjøre det helt klart at Akam ALDRI ville gjøre noe sånt. Det strider mot våre redaksjonelle prinsipper og allment aksepterte journalistiske retningslinjer. Se her for mer info om disse. '

 

Vi blander ikke annonser og redaksjonelt stoff. Annet enn når det gjøres helt klar for leseren (slik som julekalenderen vår, og da er det ikke penger i det for oss. Det er kun for å skaffe dere flotte premier).

 

Det er flott at dere påpeker det når det blir for mye fokus på ett produkt eller en produsent, og det skal jeg ta til etterretning. Men vi gjør aldri slikt for penger. Pengene våre kommer utelukkende fra våre tydelig merkede annonser.

 

Erik

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...