Gå til innhold

PHP- & MySQL-innføring: Kapittel 9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig jeg er på bærtur her...

Disse artiklene ser ut til å basere seg på std oppsett og bruk av MySQL. Dette vil da bety at MySQL bruker MyISAM tabeller som standard (tar forbehold om at jeg tar feil her). MyISAM støtter ikke relasjoner. Du må spesifisere at tabellene er INNODB for at relasjoner skal fungere, men INNODB er samtidig en transaksjonsdatabase som medfører at man må gjøre visse ting liiiitt annerledes. Ikke så veldig vanskelig, men ikke tenk på det om du er fersk i gamet.

 

Kan anbefale å bruke access eller noe lignende for å se litt hvordan relasjoner fungerer. Nå var denne artikkelen kun teori så jeg regner med artikkelforfatter har tenkt ut en plan :)

Lenke til kommentar

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/inn...onstraints.html

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/ans...reign-keys.html

 

Jeg forstår det slik at kun InnoDB er den eneste motoren i MySQL som støtter relasjoner slik artikkelen legger opp til i teorien. Det å sette opp relasjoner i MyISAM blir da ganske tullete da man er nødt til å lage kode for å ivareta relasjoner.

Men de fleste som skal lære seg mysql og php første gangen bør droppe hele relasjonsgreiene, og bare forholde seg til hvert enkel tabell i starten. Det med relasjoner er lettere å forstå og lære når man har noe db kunnskap inne. Samme gjelder emner som låsing og transaksjoner. Kanke starte for hardt vettu :))

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Id. Navn Telefon Fødselsdato

1 Ola Nordmann 12345678 (h) 12. januar 1978

2 Ola Nordmann 23456789 (j) 12. januar 1978

3 Ola Nordmann 98765432 (m) 12. januar 1978

4 Ola Nordmann 23456789 (j) 12. januar 1978

5 Ola Nordmann 97654321 (m) 12. januar 1978

 

hm.. holder det ikke kanskje med en id per Ola Nordmann? Antar det kanskje var det som var meningen, men kunne johende dere hadde no lurt på gang som jeg ikke hang med på her :p

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...