Gå til innhold

Norske priser for E6600 og Q6600 etter 22.april


Anbefalte innlegg

Den populære E6600 dual core prosessoren med 4MB L2 cache vil koste 1750kr.inkl.moms.

 

Quad core prosessoren Q6600 med 8MB L2 cache vil koste 4250kr.inkl.moms.

 

Dette er prisene etter de stabiliserer seg tidligst i slutten av april, og disse prisene gjelder for de webshoppene som har lavest avanse (Amentio, Netshop, SHG, PSData o.l). Prisene jeg har beregnet har en feilmargin på +/- 100kr.

 

Jeg nevner kun nettopp disse to modellene da dette er de ekte entusiastmodellene som overklokkere ute etter.. Du vet sånne folk som liker stoOor L2 cache :w00t:

 

..forøvrig vil den eneste andre attraktive entusiast prosessoren (E4300) koste helt ned mot 1000kr.inkl.moms, fin nyhet for overklokkere på et stramt budsjett :thumbup:

 

NB! Etter visse rykter kommer Quad core prosessoren Q6600 m/8MB L2 til å droppe til ca.2200kr.inkl.mva. "på høsten en gang" (tredje kvartal 2007). Så det kan lønne seg å vente enda lengere om du ønsker deg en firekjerne prosessor Men ikke glem at dette er et ganske så "løst" rykte enda. Men Intel har hverken bekreftet eller avkreftet dette på spørsmål om saken!

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal ikke 6400 komme med 4mb L2 cache også?Heter 6450 eller noe?Det må da bli snacks for oc.Den klokker nok like langt som 6600 til en hyggeligere pris.

8141706[/snapback]

Forsåvidt et godt poeng, men den modellen du nevner vil også komme med en lavere multiplier som ikke er å foretrekke da du må presse frontsidebussen vesentlig mye høyere for å oppnå samme klokkefrekvens ;) Husk at du snakker om en 1333MHz FSB prosessor i eksempelet ditt..

 

..og så var det også problemet med NB "strap`en" på 1333MHz FSB (eller høyere). Ikke alle hovedkort vil kunne bypasse denne negative effekten, selv om mange prøver å overtale hovedkortprodusentene til å overgå denne via fritt valg av "strap" i BIOS. Men denne funksjonen er ikke så populær hos produsentene da dette valget kan gi stabilitetsproblemer og masse ekstra support mail og sånt fra folk som ikke vet hva de driver med ;)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Hvordan har du greid å beregne prisene til disse CPUene?

8181272[/snapback]

Man tar prisen pr.1000 kjøpte enheter (minimum) som er en slags "grunnpris" fra AMD eller Intel. Så ser man dollarkursen litt ann, deretter vet man hva nettbutikkene sånn ca. har i avanse nå for tiden (etter enhetspris.pr.1000). Så glemmer man heller ikke momsen :thumbdown: Etterhvert så ser man sånn ca. hva prisen ender på.

 

Prisene er ofte kunstig høye en liten stund før priskuttene tar effekt, men det går faktisk utrolig fort i forhold til andre bransjer, for å si det mildt ;)

 

De planlagte priskuttene kommer ofte noen mnd ut på diverse nettsteder, enten som lekasjer eller fra produsentene selv.

 

Men jeg kan gå god for de prisene jeg har oppgitt, det eneste som kan avvike litt er hvor fort de kommer deg som forbruker tilgode. Men dette vet jeg av erfaring, så har liksom en og annen regel jeg pleier å bruke.

 

NB! Etter visse rykter kommer Quad core prosessoren Q6600 m/8MB L2 til å droppe til ca.2200kr.inkl.mva. "på høsten en gang" (tredje kvartal 2007). Så det kan lønne seg å vente enda lengere om du ønsker deg en firekjerne prosessor ;) Men ikke glem at dette er et ganske så "løst" rykte enda. Men Intel har hverken bekreftet eller avkreftet dette på spørsmål om saken!

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

När får jag bruk før en quadcore, lager de spill per dags dato till detta? Mye av hardwaren idag är Out of date før de kule spillen kommer virker det som per idag..

 

Så snart kan jag køpa ddr3 minne, quadcore, hovedkort? och rett o slett hoppa øver ddr2 o resten av de processorer som finns idag?

Endret av Robbansvenske
Lenke til kommentar
När får jag bruk før en quadcore, lager de spill per dags dato till detta? Mye av hardwaren idag är Out of date før de kule spillen kommer virker det som per idag..

 

Så snart kan jag køpa ddr3 minne, quadcore, hovedkort? och rett o slett hoppa øver ddr2 o resten av de processorer som finns idag?

Alt det svensken her sier, lurer jeg også på.

 

Spesielt den siste.

Kan jeg bare hoppe over "denne generasjon" prosessorer og hoppe på Quad Core om ikek for lenge?

Lenke til kommentar
När får jag bruk før en quadcore, lager de spill per dags dato till detta? Mye av hardwaren idag är Out of date før de kule spillen kommer virker det som per idag..

 

Så snart kan jag køpa ddr3 minne, quadcore, hovedkort? och rett o slett hoppa øver ddr2 o resten av de processorer som finns idag?

Alt det svensken her sier, lurer jeg også på.

 

Spesielt den siste.

Kan jeg bare hoppe over "denne generasjon" prosessorer og hoppe på Quad Core om ikek for lenge?

8194694[/snapback]

Du skal hoppe over dualcore, men ikke DDR2!

 

DDR3 prisene ved lansering kommer til å være veldig høye, dessuten kommer de til å ha veldig høy latency (cas 6 -7) i begynnelsen, så ytelsesforskjellen vil være neste ikke eksisterende. Så DDR3 vil jeg ikke anbefale noen før ut i 2008 en gang, men det er vel litt i lengste laget å vente? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...