Gå til innhold

Fotoboks skal fange mobilsyndere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, hvorfor ikke...er ukentlig ute for nesten-hendelser eller nesten-nesten-hendelser hvor fører av den andre bilen har telefonen klistret til øret. Det kan være alt fra at de oppdager at de har vikeplikt i siste liten og bråbremser til at de ikke holder siden sin ved møte, noe som medfører at den andre parten må ta i bruk hvitstripa for å berge dagen.

 

Og et handsfree-sett er jo ikke veldig dyrt, ihvertfall ikke dyrere enn en bot. Så da er det jo egentlig veldig lett å forsvare investeringen.

Lenke til kommentar

når skal menneskene lære og selv eller ha ansvaret selv når det ikke er opptil dem, men staten som filmer deg og passer på deg? noen ting kan bare ikke løses. uansett hvor flinke politikere vil høres ut når de bruker hatet til enkelte mennesker til å forby ting og høres flittige ut. det er en stygg holdning som går ut på å fornekte alle onder istedet for å forstå, og hvis man ikke hater ondet ekstremt føler andre du er på kanten til å være en av "fienden". det er bare for de som utgir seg for å vite hva de gjør, å veie opp alle ulempene med å kontrollere folk med alle fordelene. jo mer man forsøker å forhindre "fienden", jo mer ekstreme blir de. så noen f.eks. en dokumentar på tv2 som gikk to ganger, om ungdomsgjenger i dårlige miljøer og amerikas aggressive kontrollpolitikk mot dem eller hva det var? hvis vi setter et gjerde rundt stortinget er det ikke lenger nødvendig eller opptil en demonstrant å ha en sperre/grense mot å trenge seg inn der. hvis man skal filmes på veien for å sjekke om man ringer mens man kjører bil, så kan man jo likesågodt montere gps på sexforbrytere og vi kan også sette et 500 meter gjerde rundt russland hvis de skulle finne på å gjøre noe.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er bra at staten passer på de som ødelegger for andre jeg. At folk ikke følger regler er helt greit for meg, så lenge de ikke går utover noen andre enn deg selv. Men å kjøre for fort, eller å snakke i mobilen kan fort gå utover noen andre enn deg selv. Og skjønner du ikke det selv, så synes jeg det er helt rett at noen må passe på deg å gi deg bøter om du ikke føyer deg etter reglene.

Lenke til kommentar

Det neste blir vel at alt av ting du kan røre på i bilen fungerer kun når den står 100% rolig, f.eks cd spiller, takluke, klimaanlegget, seteinnstillinger, speilet i midten av bilen, osv. Også blir det forbudt å kjøre med mer enn en person i bilen, fordi du kan jo bli forstyrret, og det kan vi jo ikke ha noe av.

 

Blir for dumt, om folk ikke klarer å gjøre to ting likt, f.eks kjøre bil og snakke i telefonen, eller justere radioen, eller snakke med noen i bilen, så kanskje de ikke burde ha lov til å faktisk kjøre bil? eller kun ha lov til å kjøre en bil uten noe du kan justere på, og uten passasjerer?

 

Ja det er mange folk som ikke takler å snakke i telefonen og kjøre bil likt, det er også endel som gjør det uten problemer, hvorfor skal mange straffes på grunn av noen få?

Lenke til kommentar

Nå finnes det ganske mange undersøkelser som viser at en stor prosent av trafikkulykkene i dag skyldes uoppmerksomme førere som snakket i mobilen.

 

Det finnes massevis av folk som helt fint klarer å kjøre 40 km/h raskere enn det som står på skiltet også. Bør de få lov til det?

Lenke til kommentar
jeg kjører ikke bil. jeg er ikke en 18åring som har utstyrt bmwen min med neonlys. jeg tror, som jeg skriver, ikke at det er bra å bryte loven. men har du peiling på hva det innebærer å kontrollere folk?

8064373[/snapback]

 

For alle de i verden som ikke gjør noe ulovlig gjør det absolutt ingenting om man blir overvåket av kamera i butikker, busser, t-baner, fotobokser og i bybildet ellers. Dette skaper en trygghet.

 

De som stjeler i butikken jeg jobber i hater kameraer, de kikker opp på dem og prøver å se hvor de går for å unngå dem. De som kjører for fort hater fotobokser. De som driver veskenapping og blind vold hater at det blir satt opp kameraer på kollektiv stasjoner og ellers i bybildet.

 

Jeg vet hva det vil si å bli kontrollert, jeg vet det hjelper.

 

Det at noen dropper mobilen mens de kjører og tar på seg bilbelte for å slippe bot er selvfølgelig dumt, de burde skjønne bedre selv og gjøre det fordi de gjør hverdagen sikrere for seg selv og andre.

Lenke til kommentar

Man trenger sjeldent en undersøkelse. Man kan fint teste det selv.

 

Når man prater i mobilen mens man kjører så er hjernen fokusert på å prate med vedkommende i andre enden. Man lytter, tenker på det som ble sagt, tenker på hva man skal svare og svare. Dette tar faktisk såpass mye konsentrasjon bort i fra veien at man blir "uoppmerksom".

 

Det som gjør at de fleste ikke skjønner alvoret og problemet er at alle klarer fint å kontrollere og kjøre en bil i fra A til B mens man prater i telefonen. Lettest og mest vanlig er å kjøre veier man kjører til daglig og er så og si lommekjent på. Å kjøre der mens man prater er ikke noe problem. Nye steder og veier er litt verre men det går også veldig bra.

 

Problemet er at man ikke egentlig følger mer på hva som skjer, man tror det bare. Skjer det noe uventet så sliter man med en gang da hjerner ikke klarer å prosessere det fort nok. Eg har selv kjørt bil og pratet samtidig og da eg legger på blir eg overrasket over at eg er fremme :) Etter å ha gjennomført en liten tur bak rattet mens man prater med en kompis for eksempel så kan man jo deretter spørre seg selv om hvor mye av turen husker man egentlig?

 

Til sammenligning har man de som tror de kan kjøre uten problemer med alkohol i blodet. Eg vil tippe 80-90% vil svare i edru tilstand at de aldri ville kjørt i beruset tilstand. Av de samme vil kanskje 40-50% som er beruset si at de ikke har noe problem med å kjøre en bil. Eg sier ikke at de hadde gjort det, men man føler alltid at man har mer kontroll en hva man faktisk har...

Lenke til kommentar

Så det du mer eller mindre sier, er at du burde ikke få snakke med evt passasjerer heller? Ikke burde folk få snakke i mobilen via handsfree heller sånn du ordlegger deg.

 

Om du faktisk er seriøs i det du skriver, er du en sjåfør jeg håper jeg ikke treffer langs veien, bokstavelig talt.

Lenke til kommentar
Så det du mer eller mindre sier, er at du burde ikke få snakke med evt passasjerer heller? Ikke burde folk få snakke i mobilen via handsfree heller sånn du ordlegger deg.

 

Om du faktisk er seriøs i det du skriver, er du en sjåfør jeg håper jeg ikke treffer langs veien, bokstavelig talt.

8070461[/snapback]

 

I bunn og grunn ja. Men det er en konsentrasjonsforskjell mellom å prate med en sidemann enn via en mobiltelefon. Og det har faktisk også blitt gjentatt flere ganger i medier at det som er farligst er å prate i telefonen, ikke å holde den. Det inkluderer også handsfree.

 

en kilde

Lenke til kommentar

Å snakke i en mobil, med handsfree, er jo mer eller mindre akkurat det samme som å snakke til noen andre i bilen.

 

Så da er det vel på tide med en lov om at man maks kan være 1 i bilen.

 

Dette blir for dumt, de som ikke takler noe i tillegg til å kjøre, burde kanskje ikke kjøre om de ikke kan konsentrere seg 100% om å faktisk kjøre?

Lenke til kommentar
Å snakke i en mobil, med handsfree, er jo mer eller mindre akkurat det samme som å snakke til noen andre i bilen.

 

Så da er det vel på tide med en lov om at man maks kan være 1 i bilen.

 

Dette blir for dumt, de som ikke takler noe i tillegg til å kjøre, burde kanskje ikke kjøre om de ikke kan konsentrere seg 100% om å faktisk kjøre?

8070750[/snapback]

 

Voks nå opp da gutt, alle som har kjørt bil og snakket i mobilen samtidig vet at man er mye mindre oppmerksom da, det er vel ikke noe å diskutere det? Grunnen til at man skal bruke handsfree om man absolutt må snakke, er fordi da slipper man å sitte å trykke på knappene på mobilen eller holde i den, eller slenge seg etter den om den detter fra dashbordet og ned på gulvet.

 

Jeg kjenner meg godt igjen i innlegget et par hakk over, når man har snakket i mobilen mens man har kjørt, hender det rett som det er at man ikke husker å ha kjørt strekningen en gang. Trygt?

 

Man prøver å gjøre ting så trygt som mulig ved hjelp av forbud og regler.

 

Har du kjørt litt bil i noen år har du mest sannsynlig merket at man ikke er like "borte" i tankegangen når man har noen ved siden av seg, da kan man liksom svare når det passer seg, i en mobil samtale må du hele tiden konsentrere deg om samtalen og svare hele tiden.

 

På teoriprøven min for mange år siden, husker jeg et av spørsmålene: "Hva skal man alltid ha i bilen?" Det var mange alternativer som kunne vært riktige. Men det riktige svaret var 100 % oppmerksomhet på veien.

Lenke til kommentar

Er ikke for å kverulere, bare blir skremt av hvor lite som skal til før folk ikke klarer å følge med på hva de skal. Ikke rart ting går galt til tider.

 

Personlig kan jeg ikke si jeg merker noen spesiell forskjell på om jeg har noen i bilen eller om de er på mobilen, men dette er meg, kan ikke uttale meg for alle andre. Jeg tenker da på snakking med handsfree, ikke mobilen klemt mellom skulder og øre mens du prøver å både se deg rundt og gire og ratte og sette på blinklys.

 

Kjørt bil i 7 år, så har da sett litt av alt mulig rart på veien. Men kjenner meg ikke igjen med det å "plutselig" være fremme når jeg selv kjører, uansett om jeg har snakket med folk i bilen/på mobilen eller bare kjørt alene. Vet ikke om det er positivt eller negativt.

 

Men ser på diverse svar er, at det kanskje kunne vært en ide med total forbud likevel, og heller unntak fra regelen om man kan bevise man mestrer det (sier ikke at jeg ville ha bestått et sånt oppkjøringskurs uten videre). "jeg har klasse BM, bil med mobil" kanskje vært no ^^

Lenke til kommentar

Men ser på diverse svar er, at det kanskje kunne vært en ide med total forbud likevel, og heller unntak fra regelen om man kan bevise man mestrer det (sier ikke at jeg ville ha bestått et sånt oppkjøringskurs uten videre). "jeg har klasse BM, bil med mobil" kanskje vært no ^^

8071773[/snapback]

 

Det hadde vært artig :)

Lenke til kommentar

jeg har ikke klart å finlese innleggene etter mitt så nøye i irritasjon over manglende interesse for å forstå folk og dermed ikke være irritert over et problem som ikke eksisterer.

resten er redigert, ot og bare for de som så.

Endret av megaloman
Lenke til kommentar

Egentlig, sånt helt seriøst, burde førerkort vært mye strengere, og hatt flere begrensninger. Da det er alt for enkelt å få førerkort, og når man først har fått det, skal det mye til for at man må bevise at man faktisk fortjener å beholde det ved en senere anledning.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...