Gå til innhold

PHP- & MySQL-innføring: Kapittel 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Får vi se enda en artikkel om SQL i artikkelserien? :)

7912472[/snapback]

Men Mr.Berg da, hoppet du over oppsummeringen?

Neste gang vil vi fortsette å lære deg om god bruk av databaser, og hvordan du bør sette opp tabellene dine for å få effektiv utnyttelse av en database. Vi vil vise deg hvordan du kan sette flere tabeller i sammenheng, og dermed lage mer avanserte spørringer.

 

Sceptic

Endret av Sceptic
Lenke til kommentar
MySQL er det mest populære relasjonsdatabasesystemet som også er gratis. Det baserer seg på en dialekt av SQL (Structured Query Language, uttales "SQL" eller som engelsk "sequel"),

 

Anbefalt uttale av "MySQL" er "My Ess Cue El". :)

 

The official way to pronounce “MySQL” is “My Ess Que Ell” (not “my sequel”), but we don't mind if you pronounce it as “my sequel” or in some other localized way.
Lenke til kommentar
MySQL er det mest populære relasjonsdatabasesystemet som også er gratis. Det baserer seg på en dialekt av SQL (Structured Query Language, uttales "SQL" eller som engelsk "sequel"),

 

Anbefalt uttale av "MySQL" er "My Ess Cue El". :)

 

The official way to pronounce “MySQL” is “My Ess Que Ell” (not “my sequel”), but we don't mind if you pronounce it as “my sequel” or in some other localized way.

7915232[/snapback]

 

"sequel" er vel nok meir Microsoft-måten å sei det på, så lenge du snakker engelsk i alle fall. Microsoft-folk refererer til SQL Server som "Sequel Server" i dagligtale (internt i produktgruppa til MS i Redmond).

 

Uansett er eg klar over at den anbefalte uttalen av MySQL er som du skriv (eg har sjølvsagt ein hardkopi av MySQL-manualen i hylla mi som eg har finlest fra kant til kant), men eg skriv at SQL uttales på ein av dei måtane der. Eg burde kanskje samtidig skrevet omtrent det som står i manualen, men det er litt seint no... :)

Lenke til kommentar
"sequel" er vel nok meir Microsoft-måten å sei det på, så lenge du snakker engelsk i alle fall.

I henhold til teorien om at Microsoft oppfant operativsystemet og relasjonsdatabasen, ja.

 

Men Microsoft kjøpte kode og kompetanse for sin SQL-server fra et lite firma som heter Sybase, hvis produkt het "SQL Server". Sybase byttet navn på sitt produkt etterpå, men de to databasesystemene har fortsatt mye til felles i bl.a. SQL-syntaks og noen fundamentale begrensninger i bruk.

 

Og uttalen "SEQUEL" stammer fra den opprinnelige stavemåten hos Store Blå (IBM), "structured query language", men ble senere komprimert til "SQL".

Lenke til kommentar
"sequel" er vel nok meir Microsoft-måten å sei det på, så lenge du snakker engelsk i alle fall. Microsoft-folk refererer til SQL Server som "Sequel Server" i dagligtale (internt i produktgruppa til MS i Redmond).

Jeg så en channel9 video for en god stund siden om ja...SQL Server.. Det handlet om utviklingen av 2005 versjonen.

 

Intervjuobjektet snakket ganske så grov amerikansk engelsk, og det var først mot slutten at jeg innså hva denne SequalServer hva for noe rart :).

Lenke til kommentar
Relasjonsdatabaser lar deg definere relasjoner (sammenhenger) mellom ulike typer data i databasen

Begrepsbruken over er litt på kant med den vanlige forståelsen av hva en relasjon er i forbindelse med relasjonsdatabaser, hvis jeg tolker den riktig.

 

Ordet "relasjon" i denne sammenhengen er hentet fra matematisk terminologi. En relasjon i database-sammenheng er altså ikke en referanse (sammenheng mellom ulike typer data), men en tabell og dataene den inneholder (i rader/tupler).

Endret av Pureblade
Lenke til kommentar
Relasjonsdatabaser lar deg definere relasjoner (sammenhenger) mellom ulike typer data i databasen

Begrepsbruken over er litt på kant med den vanlige forståelsen av hva en relasjon er i forbindelse med relasjonsdatabaser, hvis jeg tolker den riktig.

 

Ordet "relasjon" i denne sammenhengen er hentet fra matematisk terminologi. En relasjon i database-sammenheng er altså ikke en referanse (sammenheng mellom ulike typer data), men en tabell og dataene den inneholder (i rader/tupler).

Njahahum.

 

Relasjonsmodellen er basert på predikatlogikk og mengdelære.

 

Nettverksmodellen hadde også matematiske relasjoner, og forskjellen er neppe opplagt for de som bare fikler litt i MySQL med MyISAM-tabeller, som faktisk ikke støtter relasjonsmodellen skikkelig (fremmednøkler mangler, f.eks.).

 

Her er noen mer relevante Wikipedia-artikler enn den du anbefalte:

 

Network model

Relational model

Relational database

Lenke til kommentar

"Kapittel 8" - Det er skrevet åtte artikler hvorav sju er for PHP, altså en PHP guide. Kapittel 8 er første artikkel i MySQL-guiden, det er altså skrevet en artikkel i MySQL-guiden. Etter litt lett hoderegning gir det meg to, to, tallet er to, guider.

 

:wee:

 

Eventuelt en guide, delt opp i to; "PHP- & MySQL"-guiden. Om man er skikkelig vanskelig kan man si at det kun er en innføring, ikke noen guide. Da blir tallet null, null, tallet er null, guider.

 

win+r calc ENTER <- Meget kjekk å ha ved slike tunge regneoperasjoner.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 10 måneder senere...

Sett at vi lurer på om det er noen som har bursdag i dag i databasen vår (det er det ikke, så vi får et tomt resultat);

 

mysql> SELECT * FROM person WHERE fodselsdato = CURDATE();

 

 

Dette kan da ikke stemme...

Vi kan ikke sjekke om noen har bursdag i dag med den koden :(

Vi sjekker jo om noen er FØDT i dag. :p

Endret av MMDE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...