Gå til innhold

En verden uten Fairplay?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo bra at Jobs er på musikkbrukerne og ikke plateselskapenes side (tilsynelatende). Selv om Apple må bruke DRM for å videreselge plateselskapenes musikk, forsvarer ikke det at fairplay er knyttet til iTunes og iPod slik at musikk kjøpt fra iTunes ikke kan spilles på andre mp3 spillere. OK, microsoft og andre gjør det samme, men praksisen er ekstremt lite kundevennlig.

 

Ellers har Jobs rett: DRM kan aldri fungere. Det stopper ikke fildeling. I tillegg setter det grenser for forbrukernes rettigheter som er snevrere enn norsk lov: Backup og bryting av drm for å kunne spille av på andre apparater er ikke forbudt.

 

Ta konsekvensen: Kjøp aldri noe med DRM!

Lenke til kommentar

Utrolig at det skal være så vanskelig for musikkbransjen å forstå at det eneste de oppnår med DRM er å gjøre hverdagen sur for lovlige kunder. Piratene merker overhodet ingen forskjell. DRM-infiserte produkter er uønsket.

Uttalelsen fra Jobs (om ikke media har tatt ting ut av kontekst og forkludret formuleringen, som vanlig) er absolutt velkommen.

Lenke til kommentar
Dette er en fordreining av sannheten. Apple er de som har stått hardest på at filer fra Itunes ikke skal kunne spilles på en Creative spilller f.eks.

Steve Jobs prøver å renvaske Apple her og (som så mange andre) legge all skyld på plateselskapene  :thumbdown:

7897029[/snapback]

Mye av skylden er vel på plateselskapene, tro de fleste som selger hw ser at DRM er en showstopper for at online musikksalg virkelig skal ta av. Ja, Steve Jobs har egeninteresser, men det betyr ikke at han ikke har et poeng. Om forbrukerombudet har forbrukernes interesser i tankene så ser han at DRM er et onde, og at det er plateselskapene som må overbevises for å fjerne dette. Men det er klart, for forbrukerombudets videre karriere på den politiske rangstigen så er det kjekt med en seier i denen saken. Da er det lettere å angripe Apple enn plateselskapene vil jeg tro ;) Endret av ibrotha
Lenke til kommentar

Dette er en viktig kamp å ta opp, og det kommer bare til å bli mere DRM som vi må kjempe mot.

 

Jo fortere plate og film industri innser at DRM, restriksjoner og innskrenkning av brukerrettigheter ikke er måten å løse dette problemet på jo bedre.

 

Faktum er at jeg kjøper ganske mye filmer på dvd nå, fordi at hvis man ønsker å kjøpe en film som ikke er blandt det nyeste nye, finner man ofte filmer til rimelige priser.

 

Men at jeg må betale 150 kr for en cd-plate, mens jeg kan få filmer til godt under 100lappen så sier det jo seg selv at jeg synes det er dyrt.

 

Prisen må ned, markedet har endret seg, og det er på tide at bransjen innstiller seg etter dette, eller dør ut helt og lar noen andre ta over.

Lenke til kommentar
Utrolig at det skal være så vanskelig for musikkbransjen å forstå at det eneste de oppnår med DRM er å gjøre hverdagen sur for lovlige kunder. Piratene merker overhodet ingen forskjell. DRM-infiserte produkter er uønsket.

Uttalelsen fra Jobs (om ikke media har tatt ting ut av kontekst og forkludret formuleringen, som vanlig) er absolutt velkommen.

7897066[/snapback]

 

:thumbup:

 

Helt enig. Når jeg kjøper cd'er så styrer jeg elegant unna de som har kopispærre fordi jeg vet at jeg da får trøbbel når jeg skal ha plata over på pc og mp3 spilleren min, for ikke å snakke om hvis jeg skal brenne ut en kopi til å ha i bilen... Og da må jeg si at jeg har få skruppler med å laste ned nevnte plate. I dette tilfellet har de seg selv å takke. :roll:

Endret av Dipso
Lenke til kommentar

DRM er laget nettop for å innskrenske brukernes rettigheter, og ikke (bare) for å stoppe piratkopiering.

 

Brevet Forbrukerombudet fikk fra Apple for en stund siden om iTunes sin DRM var jo stikk i strid med det Steve Jobs sier nå. Har han helomvendt?

Lenke til kommentar

Faktum er, som indirekte poengtert, at DRM aldri vil påvirke piratene ettersom all musikken allerede finnes ulovlig på nettet. Det er kun, ene og alene, forbrukerne som taper på DRM, og ikke piratene.

 

Personlig ripper jeg all musikken min selv - jeg kommer aldri til å kjøpe musikk over nettet slik det er nå, både grunnet DRM, og fordi jeg ikke vil være låst til bitraten/formatene de bruker der. Er det noen som vet hvordan gapless playback blir med sanger kjøpt over nettet? Mange programmer jeg har rippet musikk med ripper dem ikke "ordentlig", slik at foobar, som støtter gapless playback, ikke spiller dem gapless. Når jeg ripper musikk i foobar går det helt fint.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...