Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Snus forhøyer blodtrykket


Propofol

Anbefalte innlegg

Sitter på skolen, går ambulansefag.

Jeg og en kompis satt og hadde det rimelig kjedelig en dag, vi fant derfor ut at vi skulle sjekke om blodtrykket mitt stiger når jeg får nikotin i kroppen. Dette er allmenn viten, men det finnes desverre enda kids som ikke klarer å få inn i hodet sitt at snus er helseskadelig og kan være kreftfremkallende. Derfor foretok vi to måliner av blodtrykk og puls med et mellomrom på 30 minutter. Her er resultatet:

JrgenF-EBT.jpg

 

 

Det normale blodtrykket

Systolisk: 137

Diastolisk: 88

Puls: 69

 

Blodtrykket etter snus

Systolisk: 158

Diastolisk: 87

Puls: 73

 

Alle målinger ble foretatt i hvilestilling etter 10 minutters hvile, blodtrykkmåler som ble brukt var en Intelli™ Sense M4-1

m7intellisense.jpg

 

Grunnen til at dette skjer er fordi en snus (pris) inneholder nikotin, faktisk omtrent dobbelt så mye som en sigarett. Det blir tatt opp i slimhinnene under leppa og nikotinen finner sin vei inn i blodbanen. Nikotinen fører til at de perifere blodårene trekker seg sammen, pulsen blir høyere og man oppnår et høyere blodtrykk.

 

På lang sikt an høyt blodtryk føre til dødelige hjerte- og karsykdommer. I tillegg kan det oppstå aterosklerotisk plakk. Dette kan i verste fall løsne og vandre i blodet som et emboli. Emboliet kan sette seg i hjertet, skape et infarkt, eller sette seg i hjernen og føre til hypoksi (oksygenmangel) og infarkt i hjernen.

 

Bør de som snuser ta dette til etteretning, eller bør vi bry oss?

Endret av eilertsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
de fleste vet vel det! men hver gang jeg dytter inn en snus tenker jeg jo ikke "nå får jeg høyt blodtrykk" men jeg gir faen om blodtrykket er høyere mens jeg har en snus i!

7875036[/snapback]

Selv om du gir F i det, så er det nok en del som har lurt på det. Og man kan jo nesten ikke tro på alle de forskningene heller, det er jo forskninger både for og imot. Bra du kom med denne. Jeg visste faktisk ikke at dette var tilfelle.

Lenke til kommentar

Dette var en interessant post ja! :) Alle vet det jo, men jeg har ikke sett noen teste dette på seg selv. Men 69 og 73 er ikke så stor forskjell, trodde kanskje den ville være større jeg. :) Men nikotion er bare i kroppen for en stund da, før den forsvinner :) Det er jo viktig å huske :p

 

 

EDIT: Leif

Endret av Leaf
Lenke til kommentar

Visste igrunn om dette men har aldri sett noen graf som viser forskjellene. Regner med at forskjellene er større hos en som ikke snuser regelmessig.

 

Jeg har forøvrig vært snusfri i en måned nå (nyttårsforsett) og det var faktisk ikke så ille å slutte som jeg hadde trodd. Forskiningen på skadevirkninger av snus har akkurat startet og jeg tviler på at vi vil finne noen helsegunstige effekter så tenkte det var like greit å slutte først som sist. Snus har en tendens til å bli bagatellisert i forhold til røyk men det er ikke direkte sunt av den grunn. Har faktisk aldri hørt om folk som går inn for å slutte.

 

Tenner: På tennene er det mikroskopiske sprekker og uregelmessigheter som snusen setter seg i. De som snuser har derfor ofte misfargede tenner. Etter en stund kan tannkjøttet trekke seg unna. Det fører til at tannhalser og røtter kommer til syne og blir veldig utsatt. Det kan igjen føre til ising og hull.

 

Munnhulen: Etter en kort stund med snusing begynner kjøttet i munnhulen å bli rødt og irritert. Etter en litt lengre stund blir kjøttet hvitaktig og fortykket. Etter enda en stund blir kjøttet rynkete, gulbrunt med sår og sprekker. 40-70% av de som snuser får noe som kalles "snuslomme". Det betyr at det blir en fortykkelse av slimhinnen der hvor snusen blir lagt.

 

Impotens: Ved ereksjon presses blod inn i arteriene i penis. Nikotintilførsel trekker sammen alle blodkar i kroppen, også i penis. Snusing kan føre til problemer med ereksjon. Snus er den vanligste yttre årsaken til impotens hos yngre menn[trenger referanse], selv om det ikke er ofte at ytre årsaker forårsaker impotens.

 

Kreft: Det foregår for tida flere undersøkelser om hvorvidt snus er kreftfremkallende eller ikke. Det vi vet er at snus inneholder stoffer som kan være det. Nitrosaminer er stoffet som er potensielt kreftfremkallende, og dette stoffet finnes i matvarer som feks ketchup også¨.

 

Sukkersyke: Ved å snuse øker risikoen for å utvikle diabetes type 2[trenger referanse].

 

Skjelett og muskler: Når du snuser øker sjansene for å skade musklene eller skjelettet, spesielt når du trener. Nikotinet i snusen gjør at blodtilførselen i muskelvevet blir redusert, forstyrrer blodsirkulasjonen og stoffskiftet. Blir du skadet tar det lenger tid å bli frisk igjen.

 

Høyt blodtrykk: En vanlig pris inneholder ca. dobbelt så mye nikotin som en sigarett. Prisen legges under leppa. Snusen inneholder salt som gjør at nikotinet lettere trenger inn i blodårene. Nikotin fører til at blodårene trekker seg sammen, pulsen blir høyere og du får dermed også høyere blodtrykk.

 

Graviditet og snus: Hvis gravide snuser går nikotinet over i fosterets blod. Dette kan medføre at barnet blir født for tidlig og får lavere fødselsvekt.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Snus

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Her har jeg sluttet å røyke etter 15 år også får man servert dette. Nå som jeg fant meg til rette med å ha en pris under leppa 4-5 ganger om dagen isteden for ca 14-15 sigaretter i lungene.

 

Nei, jeg får vel kvitte meg med generalen også ser jeg.

7903970[/snapback]

Det er nok det beste...

 

Både røyk og snus inneholder nikotin, det er nikotine som øker blodtrykke... selve røyken og kjæra skader longene...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sitter på skolen, går som kjent ambulansefag.

Tenkte at jeg skulle sjekke om blodtrykket mitt stiger når jeg får nikotin i kroppen. Derfor foretok vi to måliner av blodtrykk og puls med et mellomrom på

Nikotin stimulere Ach reseptor.

Som igjen føre til andrenaline utslipp.

Andrenaline føre til at blodvesselene stramme seg, som igjen føre til høyere blodtrykk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sitter på skolen, går som kjent ambulansefag.

Tenkte at jeg skulle sjekke om blodtrykket mitt stiger når jeg får nikotin i kroppen. Derfor foretok vi to måliner av blodtrykk og puls med et mellomrom på

Nikotin stimulere Ach reseptor.

Som igjen føre til andrenaline utslipp.

Andrenaline føre til at blodvesselene stramme seg, som igjen føre til høyere blodtrykk.

7973130[/snapback]

Jeg har den oppfattning at det ikke har noe med adrenalin å gjøre, men det kan sikkert stemme dette. Adrenalinen vil ha virkningen at karotis strammer seg, altså et karsnurp. Lurer på om dette bare er perifert?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...