Gå til innhold

Akam.no: Retningslinjer på bildekritikken


Anbefalte innlegg

Først, må jeg jo nevne at jeg synes bildekritikken er interresant... Jeg liker å se bilder som andre har tatt og som de ønsker tilbakemeldinger på. Mye bra og mye som også kan bli bedre.

 

... men det er også mye tull.

Med tull mener jeg bilder som blir lagt ut uten å egentlig være bilder som er spesielle av noe slag. Uskarpe bilder som er tatt uten å tenke på noe som helst dukker opp i ny og ne. Jeg savner noen regler i rettningslinjene for bildekritikken om hva en skal legge ut.

 

Nei, jeg mener ikke at kun proffesjonelle fotografer eller folk med fantastiske blinkskudd skal få "lov" å legge ut bilder, men jeg mener nå at når en (amatør)fotograf skal legge ut et bilde, så bør det være noe en enten;

 

1; ... er meget fornøyd med, som en tror kan faktisk være et interressant bilde som en ønsker kritikk på ... hvordan forbedre teknikk etc.

 

2; ... er usikker på hvordan en skal behandle. Legg gjerne også ved et forsøk, og utfordre andre til å "veilede" en til å få riktig utnyttelse av bildet.

 

et halvdårlig uskarpt bilde av familiens undulat stående på et rotete stuebord med råtten belysning er lite interresant. Hadde en tenkt litt på bakgrunn, belysning, fokus og skarphet før bildet ble tatt... DA hadde bildet kanskje vært noe for kritikken for hvordan en skal forbedre.

 

For de som ikke vet at en bør tenke litt på hvordan et bilde bør komponeres; Kikk litt rundt i bildekritikken, for det er mange tips å hente.

 

Galt; Skyt først, post på bildekritikken.... så tenk.

 

Riktig; Tenk først, behandle litt, post på bildekritikken.... og tenk igjen. ... Skyt gjerne igjen etterpå også.

 

Noen enige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig med du! Mener et bilde må ha noe og formidle og være intresant på en eller annen måte. Det tekniske er ikke det viktigste, der bommer vi vel alle innimellom. Men det må ha et budskap, ha noe som gjør at man vil kikke litt lenger en og bare bla forbi. Skulle også ønske at flere ville legge ut bilder på akam(digit er bra der), synes det blir litt vel mye "hvilket kamera er best?" i forumet her. Bruk tiden til og ta bilder, dele bilder med andre og se andres bilder isteden! Ønsker dere alle en fortreffelig helg :D

Lenke til kommentar

Helt enig, men det finnes forsåvidt noen retningslinjer da.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=250642

 

De siste ukene har det vært mange totalt meningsløse og det jeg kaller elendige bilder på bildekritikken. Det er en uheldig utvikling, da de gode og meningsfylte bildene forsvinner i mengden.

Mange legger inn bilder bare for å vise frem ting, og da synes jeg man bør bruke andre forum. Alt er ikke like interessant for utenforstående å se på.

Lenke til kommentar
Hvem skal vurdere hva som er et godt nok bilde for bildekritikken da?

7854924[/snapback]

Den som legger det ut... En må jo bare prøve å få folk til å tenke litt gjennom ting før bilder legges ut... og henvise til retningslinjene dersom det er meget dårlig... og hvis personen da mener at dette er det beste han klarer, så får personen heller få rettledning/tips/linker til ting...

Det er ofte jeg har tatt et bilde som jeg tenker "jøss.. dette var kult" ... men når jeg kommer hjem og tenker "hadde dette gjort seg på veggen?" ..., så blir svaret; Nei... Det var kult der og da, men egentlig, er det ikke noe interressant.

 

En kan kanskje føye til retningslinjene en liten setning om at fotografen bør skrive et par ord om hvorfor han mener bildet er bra (eller noe i den dur), slik at en "tvinges" til å tenke litt kritisk til sine egne bilder før de legges ut. Hvis fotografen ikke har så mye å komme med der... f.eks "det var gøy på ferie", så bør jo tråden lukkes dersom bildet er tilsvarende lite gjennomtenkt.

 

Edit; linje 1-4

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Helt enig i at det finnes mye rart her ja.. Jeg har selv nettopp gått til innkjøp av et 400D, men har valgt å vente med å poste noen bilder til jeg tar et jeg føler noe for... For hvem har vel lyst til å se et stuebord fult av rot?

 

Når det gjelder hvem som skal vurdere et bilde, så må det fortsatt være opp til hver enkelt, men vi har da alle fått et hode til å tenke med? Tenk deg om 2 ganger da, så kanskje du blir enig med deg selv om hva som bør legges ut og ikke.. :-)

 

Jeg kommer i allefall til å fortsette å ble igjennom bildekritikkene, for selv å lære noe (håper jeg).

 

God helg til dere alle!

Lenke til kommentar

kiskogl: Ja, jeg er helt enig i at man burde tenke seg bedre om, og også si noen ord om bildene sine. Det er mange som bare legger ut et bilde og sier "kritikk?" uten å si noe mer.

Men at bildene som legges ut skal være så fine at de kan hende på veggen, det syns jeg ikke nødvendigvis at de trenger å være (da må jeg slutte å poste der, haha). Husker da jeg var ny på forumet, jeg ventet en stund med å poste bildene mine for å sjekke ut hva slags bilder som ble lagt ut og hvordan folk gjorde det.

 

Uansett. Om folk legger ut det verste bildet de har tatt, så får de jo den kritikken bildet fortjener. Og da tror jeg det skal ganske mye til for at de legger ut et slikt bilde igjen, uten å ha prøvd å ta bildet på nytt slik at det kanskje blir bedre.

Det blir litt som gjestepostingen i Sex og Samliv.. det finnes irriterende tilfeller, men man må bare leve med dem :p

Lenke til kommentar
Men det må ha et budskap, ha noe som gjør at man vil kikke litt lenger en og bare bla forbi.

7854789[/snapback]

Da legger jeg opp karrieren her og nå, for jeg har overhodet ingen budskap eller politisk korrekte historier å fortelle med bilder, da skriver jeg heller et innlegg. Det er kun bildene i seg selv som teller for mange av oss.

Fint om man kombinerer begge deler, men å kreve at alt skal ha et budskap blir å dra det for langt.

 

Ellers er jeg enig med det meste som er skrevet her, man må gjøre en liten innsats selv, deretter henvende seg til andre som kan gi videre hjelp.

Lenke til kommentar

I den senere tid har det vært postet mange uinteressante bilder, enig i det. Noen er sikkert mine..

 

Det som er viktig er at man er ærlige og sier at "dette er totalt uinteressant". Får man få tilbakemeldinger på bildet, er jo dette og en indikasjon på at bildet ikke er videre spennende.

 

Imidlertid bør ikke listen være så altfor høy, de fleste av oss har jo dette som hobby. Et viktig spørsmål en bør stille seg selv før en poster : Er dette bildet interessant for andre enn meg selv? Er svaret ja, så post i vei..

Lenke til kommentar

Trådstarteren har misforstått litt. Bildekritikken er til hjelp for de som legger ut bilder de vil ha tilbakemelding på, det er ikke et galleri til glede for tilfeldige personer som ramler innom.

 

Rettningslinjene er klinkende klare:

 

"- Bilder som legges ut skal være bilder du ønsker kritikk på, ikke først og fremst skrytebilder".

 

"- Kritikken skal være konstruktiv - altså inneholde informasjon om hva du liker/misliker, og hvorfor."

 

 

Det kan se ut som en god del av brukerne legger ut bilder de ikke er spesielt interessert å få kritikk på men det gjelder i minst like stor grad gode bilder som dårlige bilder.

Lenke til kommentar
Trådstarteren har misforstått litt. Bildekritikken er til hjelp for de som legger ut bilder de vil ha tilbakemelding på, det er ikke et galleri til glede for tilfeldige personer som ramler innom.

 

Rettningslinjene er klinkende klare:

 

"- Bilder som legges ut skal være bilder du ønsker kritikk på, ikke først og fremst skrytebilder".

 

"- Kritikken skal være konstruktiv - altså inneholde informasjon om hva du liker/misliker, og hvorfor."

 

 

Det kan se ut som en god del av brukerne legger ut bilder de ikke er spesielt interessert å få kritikk på men det gjelder i minst like stor grad gode bilder som dårlige bilder.

7855881[/snapback]

Jeg forbeholder meg retten til å si at jeg ikke har missforstått. Er fullt klar over at dette er et forum som skal være til hjelp, men en forventer ofte at folk som ber om hjelp gjerne har tenkt en tanke eller to om det de spør om hjelp om. Ikke bare knipse 5-6 bilder av ettellerannet, laste de rett opp på forumet og si "se her!".

 

Og posten min er jo nettopp en forespørsel om økte retningslinjer pga. en da forhåpentligvis vil "tvinge" folk til å være mer oppmerksome på hva de skal legge ut (derav kategorien; Tilbakemeldinger til akam.no).

Lenke til kommentar

Du har kansje ikke misforstått men du går langt i å antyde at bilden må være skarpe, ryddige, lyssatt på en delikat måte og interessante for nettopp deg før de kan postes. Det er fullstendig motsatt av meningen med bildekritikken. Meningen er å få kritikk på bilder, ikke å behage de som ser på bildene.

 

Det er i hovedsak to problemer på bildekritikken, at folk poster bilder de ikke er interessert i kritikk på og kritikk som er fullstendig ubrukelig. De problemene er helt uavhengig av hvordan bildet er tatt og hvordan det ser ut.

 

Begge delene er det klare retningslinjer mot.

Lenke til kommentar

Jeg er vel en av de (få?) som kun bruker fotodelen på forumet. Også er jeg nok en av de som legger ut bilder om jeg tenker akkurat sånt som "dette var kult" når jeg ser noe jeg syns var det. Grunnen til at jeg legger ut bilder er for å høre om noen andre også syns det var kult.

 

Spørsmålet må bli hva man kan gjøre for å få bedre kvalitet i bildekritikken heretter? Jeg vet ikke annet enn at jeg selv får bli litt mer bevisst på at det faktisk er noen som kan irritere seg over at man poster "dårlige" bilder der.

 

Så for å bidra til at det blir litt bedre så har jeg nå fjernet alle bildene jeg har lagt ut til nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...