Gå til innhold

Modulært fra SilverStone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det begynner å dukke opp en del PSU'er nå med 700watt+. Det ser jeg på som generelt positivt, og et godt tegn er dersom de er +80% effektive ved full last (det heter det på norsk, ikke "load").

 

At de klarer å holde støyen nede på vifta, ser jeg også som veeeldig bra. Og i tillegg at de er forberedt for alle de kontaktene man måtte ha behov for fremover.

Lenke til kommentar
70A på 12 V er jo ganske bra, nesten hele kapasiteten på 12V,håper flere begynner med det.

 

Ellers ser den noe lengre ut en standarden,er det plass til 135 mm på en PSU av standard lengde.

 

AtW

7748820[/snapback]

det går fint med 135mm vifte i standard størelse psu. northq har et par modeller med 140mm vifte med standard atx mål.

Lenke til kommentar
I det hele tatt en bra strømforsyning, men Zeusserien deres er hakket bedre.

7750470[/snapback]

 

 

Hvordan vet du det? P.g.a prisen eller? Test?

7750572[/snapback]

 

Tester ja, dårlig av meg å ikke linke til det i utgangspunktet, men her er de:

 

Strider 750W (samme serie som den som omtales i artikkelen)

 

Zeus 750W

 

Jeg brukte anbefalingene fra denne siden da jeg valgte strømforsyning, grundige tester der. Denne forumtråden er og fin å se gjennom.

Lenke til kommentar

Hmm. Med en strømpris på 80 øre, inkl nettleie og avgifter, 80 prosent effektivitet på PSU-en og full drift 24 timer i døgnet så snakker vi altså om over 7000 kr pr år for å drifte en monsterpc med samme funksjon som en standard-pc. Sannsynligvis nærmere 8000 kr dersom vi tar med en litt mer realistisk strømpris...

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
Hmm. Med en strømpris på 80 øre, inkl nettleie og avgifter, 80 prosent effektivitet på PSU-en og full drift 24 timer i døgnet så snakker vi altså om over 7000 kr pr år for å drifte en monsterpc med samme funksjon som en standard-pc. Sannsynligvis nærmere 8000 kr dersom vi tar med en litt mer realistisk strømpris...

7751058[/snapback]

 

Men litt mindre igjen om man regner med termostatregulert varme,som de fleste(?) har. Og det er lite trolig maskina går på full load hele døgnet. Men genrelt er det veldig høyt strømforbruk på endel deler (dvs skjermkort for å være mer presis).

 

AtW

Lenke til kommentar

Her oppe i det (vanligvis) kalde nord, blir det litt kunstig å se på driftskostnadene ved en PC alene. 4-6 måneder av året erstatter den en varmeovn vi ellers måtte hatt på :D

 

Dog enig i at grafikkkort produsenter burde se nærmere på hvordan de kan få ned strømforbruket på sine toppmodeller.

Lenke til kommentar
Men litt mindre igjen om man regner med termostatregulert varme,som de fleste(?) har. Og det er lite trolig maskina går på full load hele døgnet. Men genrelt er det veldig høyt strømforbruk på endel deler (dvs skjermkort for å være mer presis).

7751099[/snapback]

Bruker du elektrisitet til å varme opp leiligheten/boligen din? Jeg gjør ikke det. I løpet av de neste 10-20 vil du se at norske husstander gradvis vil nærme seg situasjonen i resten av verden hva oppvarming angår. Og regnestykket jeg skrev over er for øvrig like aktuelt i andre land enn Norge, hvor elektrisk energi ikke akkurat er billig.

 

Ja, jeg forstår selvsagt at et slikt regnestykke blir tøvete. Om denne strømforskyningen hadde trukket 1000 Watt fra strømnettet kontinuerlig ville PC-en mest sannsynlig smeltet. Men at disse monsterPC-ene, som også gjerne står på 24/7, ikke er særlige billige i drift er det vel ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Men litt mindre igjen om man regner med termostatregulert varme,som de fleste(?) har. Og det er lite trolig maskina går på full load hele døgnet. Men genrelt er det veldig høyt strømforbruk på endel deler (dvs skjermkort for å være mer presis).

7751099[/snapback]

Bruker du elektrisitet til å varme opp leiligheten/boligen din? Jeg gjør ikke det. I løpet av de neste 10-20 vil du se at norske husstander gradvis vil nærme seg situasjonen i resten av verden hva oppvarming angår. Og regnestykket jeg skrev over er for øvrig like aktuelt i andre land enn Norge, hvor elektrisk energi ikke akkurat er billig.

 

Ja, jeg forstår selvsagt at et slikt regnestykke blir tøvete. Om denne strømforskyningen hadde trukket 1000 Watt fra strømnettet kontinuerlig ville PC-en mest sannsynlig smeltet. Men at disse monsterPC-ene, som også gjerne står på 24/7, ikke er særlige billige i drift er det vel ingen tvil om.

7751899[/snapback]

 

Ja, det gjør jeg, og det tror jeg også de fleste gjør, innlagt gass er uvanlig, og kun vedfyring likeså. Mulig det vil endre seg i framtiden, men om 10-20 år kan mye forandre seg datamaskinmessig også.

 

Men det er sant at det koster litt å ha slik i drift hele dagen.

 

AtW

Lenke til kommentar

var innom pcutstyr nå, og de har fått inn en ny northq 1000 watter psu, med mistenkelig lik spesifikasjon som denne 850 wattern fra silverstone.

 

http://northq.com/products/powersupply/nq4775-1000.html

 

samme størelse på vifta og samme farge på selve psu'en: "Black coated case and black FAN grill"

 

den ser faktisk klin lik ut. dog usikker på om den er modulær. ser ikke sånn ut.

 

liker dog løøsninga på pci-e ledningene. en ledning med to kontakter. sku bare vært strømpa hele veien. ikke at det er så vanskelig å fikse, er bare bedre om det er gjordt på fabrikken

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...