Gå til innhold

EV Tabell til fri nedlasting


Anbefalte innlegg

Hei,

 

I bring to you:

EV Tabell i .pdf for fri nedlasting. Det har jo vært så mye diskusjoner om eksponering og mørke bilder og slikt. Så her er en EV-tabell (på norsk) utarbeidet/oversatt av undertegnede:

 

http://home.no.net/bikeridr/Foto_2.pdf

 

Velg høyreklikk --> lagre som..

 

Videre har jeg et .odt regneark som jeg kan konvertere til .xls med utregningsformler for DOF, Hyperfokal lengde og bildevinkel. Men dere er kanskje ikke interessert i det... ? :whistle:

Kommer opp i en hurtig sammensatt side i morgen (Teknisk sett senere i dag..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*Bump*

Hmm, trodde ikke jeg skulle gjøre slik men, men.. :)

 

Nå har jeg oppdatert siden med litt flere tabeller som kan brukes.

Jeg har lagt til et (to) regneark med utregningsformler for DOF, Hyperfokal lengde, Bildevinkel og Nær/Fjern fokus. Regnearket er vel selvforklarende, men bare spør hvis dere er usikre.. :cool:

 

Siden min:

http://home.no.net/bikeridr/

 

Slit med helsa..

Lenke til kommentar

Bra jobbet. Jeg drev akkurat å søkte etter dette på nettet. Regnearket ditt gir full oversikt. Med litt arbeid kan man lage grafiske fremstillinger som er lettere å oppfatte. Det kan f.eks. være veldig nyttig å ha grafer som viser hvordan dybdeskarpheten varierer med blender og avstand til motivet.

 

EDIT:Denne siden har et nyttig program: http://www.stegmann.dk/mikkel/barnack/

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
Bra jobbet. Jeg drev akkurat å søkte etter dette på nettet. Regnearket ditt gir full oversikt. Med litt arbeid kan man lage grafiske fremstillinger som er lettere å oppfatte. Det kan f.eks. være veldig nyttig å ha grafer som viser hvordan dybdeskarpheten varierer med blender og avstand til motivet.

 

EDIT:Denne siden har et nyttig program: http://www.stegmann.dk/mikkel/barnack/

7724324[/snapback]

 

Virusinfisert fil (trojaner). Har du noen andre linker til samme type program??

Lenke til kommentar

Sorry, fikk ikke med meg ark nr 2. Eksempelet ditt viste veldig greit hvordan man brukte dette - ganske genialt må jeg si =)

 

Hva mener du med sunny f/16-regelen Bikeridr, vil ikke dette være avhengig av dybdeskarpheten mm. man ønsker å oppnå?

Endret av Achilles
Lenke til kommentar

Det er jo flott med disse EV-tabeller der er lagt her på forum, men for bedre å kunne forstå sammenhengen, har jeg lyst på selv å kunne foreta beregningen.

 

Jeg søker derfor en formel til beregning av EV-verdier, sånn at jeg selv kan beregne EV-verdier, ut fra ISO, blender og eksponeringstid.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Sorry, fikk ikke med meg ark nr 2. Eksempelet ditt viste veldig greit hvordan man brukte dette - ganske genialt må jeg si =)

 

Hva mener du med sunny f/16-regelen Bikeridr, vil ikke dette være avhengig av dybdeskarpheten mm. man ønsker å oppnå?

7794659[/snapback]

Det er bare et utgangspunkt. Dersom du bruker "sunny f/16" på høylys solfylt dag vil denne eksponeringen alltid bli riktig. Vil du ha grunnere dybdeskarphet, øker du blenderåpningen og velger tilsvarende raskere lukkertid. Følg tabellen vannrett mot venstre, så ser du. F.ex vil f/11 - 1/250, f/8 - 1/500 være lik eksponering. Tilsvarende, vil du ha dypere dybdeskarphet, går du til høyre i tabellen, f/22 - 1/60, f/32 - 1/30 er også samme eksoneringsverdi som f/16 - 1/125.

Lenke til kommentar
Bra jobbet. Jeg drev akkurat å søkte etter dette på nettet. Regnearket ditt gir full oversikt. Med litt arbeid kan man lage grafiske fremstillinger som er lettere å oppfatte. Det kan f.eks. være veldig nyttig å ha grafer som viser hvordan dybdeskarpheten varierer med blender og avstand til motivet.

 

EDIT:Denne siden har et nyttig program: http://www.stegmann.dk/mikkel/barnack/

7724324[/snapback]

 

Virusinfisert fil (trojaner). Har du noen andre linker til samme type program??

7793715[/snapback]

 

Jeg har ikke merket noen trojaner. Her er et annet alternativ:

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials...-calculator.htm

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Jeg har et spørsmål: i første tabell har man lukkerhastighet vertikalt og blenderåpning horisontalt. tallene i tabellen gir EV verdier?? er dette relevant for kompaktkamera som har kun +/- 2? og hva med ISO hastighet?

8625776[/snapback]

 

Første tabellen er basert på ISO100 ser det ut til. Se tabellen under for flere ISO verdier.

Tabellen er relevant for alle kamera. Film, digitalt, kompakt, SLR....Men du bør jo ha mulighet til å bruke manuell modus siden det er halve poenget.

Hva mener du med +/- 2?

Lenke til kommentar
Hva mener du med +/- 2?

8625942[/snapback]

Har canon powershot som har av/tv/m og skulle gjerne ha lært meg å bruke disse programmene. Det jeg mener med +/- 2 er "Exposure compensation -2 to +2 EV in 1/3 EV steps". Regner med at jeg bommer helt her. Hva er de verdiene i tabellen og hvordan bruker man dem? Endret av mandela
Lenke til kommentar
Hva mener du med +/- 2?

8625942[/snapback]

Har canon powershot som har av/tv/m og skulle gjerne ha lært meg å bruke disse programmene. Det jeg mener med +/- 2 er "Exposure compensation -2 to +2 EV in 1/3 EV steps". Regner med at jeg bommer helt her. Hva er de verdiene i tabellen og hvordan bruker man dem?

8626051[/snapback]

 

Jo eksponeringskompensasjon har forsåvidt litt med samme sak å gjøre, men da har kameraet allerede funnet en 'korrekt' eksponering som du kan velge å overstyre ved enten å legge til lys eller trekke fra lys.

Denne tabellen er mest nyttig når man er i situasjoner hvor man vet kamera ikke vil fikse biffen (typisk veldig dårlig lys hvor lange lukkertider må til) eller dersom kameraet rett og slett ikke har lysmåler.

Men viktigst av alt er kanskje det at om en studerer tabellen litt og ser hva de forskjellige EV-verdiene tilsvarer i lysmengde, får man en betydelig økt forståelse for lysmåling/eksponering.

 

Eksempelvis du vet du skal ta bilder av noen som sitter rundt et leirbål en mørk kveld. Kameraets lysmåler blir veldig lett lurt i sånne situasjoner. Men av tabellen kan du se at slik lys tilsvarer EV 5 (ca.). Av tabellen ser du da at med ISO 1600 må du bruke blender f/2.8 for å oppnå lukkertid tilstrekkelig for å unngå kamerarystelser, 1/60s. Om du har M-modus på kamera, er det bare å plotte inn disse verdiene og ta noen bilder(sjekk histogrammet/bilder på LCD og finjuster før du tar de 'seriøse' bildene)

Lenke til kommentar

Ragamuffin:

Jeg må korrigere deg litt.. Tabellen er ikke basert på ISO100, men området 100-3200. Verdiene er egentlig "tilpasset" Canon EOS20D og derfor er ISO-området slik og blenderen 1,0-91 (min/max på EOS'n).

 

Legger ved et screenshot av tabellen, og legg merke til den røde streken.

Dersom luset tilsvarer EV 10 på ISO 100, så har det samme eksponering som lys tilsvarende EV 9 på ISO 200 osv, til EV 5 (bål) på ISO 3200.

 

Jeg er litt krøkkete å forklare, men studer tabellen og det er egentlig "lett" å forstå :)

 

post-116083-1179324057_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...