Gå til innhold

Windows Vista, tilgjengelighet og versjoner


Anbefalte innlegg

Siden det er en del spørsmål om Windows Vista om når den kommer og i hvilke versjoner så laget jeg den stickyen.

 

 

 

30. november 2006 ble Windows Vista, sammen med 2007 Microsoft Office system og Microsoft Exchange Server 2007 lansert for bedriftskunder med vedlikeholdsavtaler.

 

For oss andre blir Windows Vista tilgjengelig 30 januar 2007.

Betaversjoner for nedlasting er ikke offisielt tilgjengelig lenger.

 

De fem ulike versjonen av Windows Vista:

 

Windows Vista Business

Uavhengig av størrelsen på organisasjonen din vil Vista Business bidra til å redusere PC-administrasjonskostnadene, forbedre sikkerheten, øke produktiviteten og gi bedre tilkoblingsmuligheter.

 

Windows Vista Enterprise

Windows Vista Enterprise er utformet for å dekke behovene til store globale organisasjoner med svært kompliserte IT-infrastrukturer. Windows Vista Enterprise kan hjelpe organisasjonen med å redusere IT-kostnadene samtidig som den får flere lag med beskyttelse av sensitive opplysninger.

 

Windows Vista Home Premium

Uansett om du velger å bruke PCen til å skrive e-post og surfe på Internett, til hjemmeunderholdning eller til å holde oversikt over husholdningsutgiftene, vil Windows Vista Home Premium gi deg en mer komplett og givende dataopplevelse.

 

Windows Vista Ultimate

Hvis du vil nyte godt av alle de beste forretningsfunksjonene, mobilitetsfunksjonene og hjemmeunderholdningsfunksjonene som Windows Vista har å tilby, er Windows Vista Ultimate løsningen for deg. Med Windows Vista Ultimate behøver du ikke å gi avkall på noe.

 

Windows Vista Home Basic

Windows Vista Home Basic er utformet for å gi økt pålitelighet, sikkerhet og brukervennlighet for hjemmebrukere som bare vil bruke PCen til enkle oppgaver.

 

Kan din PC oppgraderes til Windows Vista?

Sjekk denne: Windows Vista Upgrade Advisor RC

 

REF: http://www.microsoft.com/norge/windowsvista/

 

---

 

Vista: Should I Install 64-bit or 32-bit Version?

http://www.tech-recipes.com/microsoft_vista_tips1426.html

 

Skal jeg kjøpe OEM eller Retail-versjonen?

OEM-versjonen kommer i mange tilfeller ferdig installert på en PC hvor det gjerne følger med en recovery-CD fra leverandøren. I mange tilfeller så får du da ikke en egen Windows-CD eller noen form for manual. OEM-versjoner kan også kjøpes løst sammen med en eller annen hardwarekomponent (REF: Komplett.no).

 

OEM-lisensen kunne i utgangspunktet ikke overføres til en annen datamaskin og ved bytte av vitale komponenter i maskinen kom man på kant av lisensbetingelsene. Man måtte da kjøpe en ny lisens. Microsoft fikk mye pepper for dette og har nå endret betingelsene og laget enn litt annerledes vri på dette:

 

Windows Vista holder rede på endringer i hardware via an såkalt maskinvare toleranseteller. Denne telleren er basert på poeng og starter på 0 når man får ny maskin med preinstallert Vista eller installerer Vista for første gang. Når denne maskinvaretelleren går forbi 25 poeng så vil Vista be om å bli reaktivert og gi deg 3 dager på å aktivere før den går i en redusert funksjonalitetsmodus. Det er mulig å reaktivere i redusrt modus også, men etterhvert som tiden går før reaktivering så vil mindre og mindre av funksjonaliteten i Vista være tilgjengelig.

 

Her er en liste over hvilke maskinvareendringer eller ny maskinvare som kan gjøres og hvor mange poeng en slik endring gir:

  • CD-ROM/CD-RW/DVD-ROM (1 poeng)
  • IDE adapter (3 poeng)
  • Fysisk Operitivsystem harddisk - nytt Harddisk serienummer (11 poeng)
  • Grafikkort (1 poeng)
  • SCSI adapter (2 poeng)
  • Lydkort (2 poeng)
  • Nettverkskort - ny MAC adresse (2 poeng)
  • Prosessor - CPU (3 poeng)
  • RAM (0->512MB, 512MB->1GB, 2GB->4GB, osv) (1 poeng)
  • BIOS (bios ID) (9 poeng)

Man legger altså sammen poengene for hver hardware endring siden første installasjon av Vista, og om disse overskrider 25 poeng så vil Vista be om å bli reaktivert. Dette betyr at om du har en maskinvarebundet versjon av Vista (OEM) så må du kjøpe ny lisens.

 

Om man har kjøpt fullversjon (Retail), altså ikke maskinbundet versjon (OEM), av Windows Vista, så slipper man selvfølgelig å kjøpe ny lisens.

 

Gjeldende regler for hvilke hardware endringer som krever ny Windows lisens er nå avklart. (Link)

Kilde: Rune's verden

 

Med Retail-versjon av Vista så slipper man altså å tenke på alt overstående ved bytte av hardware, etc. Med Retail-versjonen så har man da betalt for å kunne installere den så mange ganger man vil, dog kun bruke denne på en maskin av gangen. Man får også med orginal platen og tilhørende dokumentasjon.

 

**Siden Vista nå har levd i offentlig versjon i nesten 3 uker fjerner jeg denne fra sticky.**

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Med all respekt for meg selv , jeg skal kjøpe og betale for windows for første gang i livet men lurer på to ting :)

 

Jeg har hørt 2 ting , at når jeg kjøper vista kommer den som både 32 og 64 bit på en DVD , men når jeg ser i butikker er det en vista for 32 bitt og en for 64 , hva er sannheten her ?

 

Og jeg har bygget egen PC , hvilken versjon trenger jeg da ?

Jeg skal ha premium , men noen "premiumer" er jo kanon billige og er etterfulgt av OEM , hva skal jeg ha ?

 

Takk for hjelpen !

Lenke til kommentar

Hvis du bytter ut delene på PCen din ofte, burde du seriøst kjøpe en vanlig lisens, altså ikke OEM, men de som er svin dyre ^^

Hvis du ikke kjøper en Retail lisens (vanlig og dyr) kan du bare skifte ut et par deler av PCen din, før du ikke kan aktivere mer, og lisensen blir ugyldig.

 

Kjøper du en vanlig lisens får du både 32 bits og 64 bits versjoner av Vista. I allefall hvis du kjøper Ultimate, er ikke 100% sikker på de andre.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så smart så kan du vennligst utdype disse to for meg:

 

-Fysisk Operitivsystem harddisk - nytt Harddisk serienummer (11 poeng)

 

Mener du bytte av samme HD som Operitivsystemet er installet på, eller er det HD generelt?

 

-BIOS (bios ID) (9 poeng)

 

Betyr dette bytte av hovedkort?

Vil du også miste 9 poeng ved å laste ned en bios oppdatering av ditt eksisterende HK?

 

På forhånd takk

 

Edit: takk for et rask svar covah

Endret av sphaa
Lenke til kommentar

Hvordan kjøper man Vista?

Jeg har brukt upgrade funksjonen, og bestillte 64 bit norsk Vista.

Det stod skrevet at leveringstiden skulle bli fra 6-8 uker etter lanseringen.

 

1. Er det mulig å avbestille hele greia, og gå å opgradere til vista i butikken den 30?

 

2. Og en annen ting core2duo er 64 bit tydeligvis. Er det noen kjangs for at andre deler av maskinen min ikke vil støtte 64 bit?

 

3. Ser iallefall på Asus sine sider at det kun ligger 32 bit drivere ute til min maskin i skrivende stund og begynner å få litt noia. bør jeg bytte til 32 bit OS?

Endret av Mr-Nice
Lenke til kommentar
3. Ser iallefall på Asus sine sider at det kun ligger 32 bit drivere ute til min maskin i skrivende stund og begynner å få litt noia. bør jeg bytte til 32 bit OS?

7795063[/snapback]

Hvis du leser litt på denne siden (som det ble linket til i første post) så kan det nok være lurt å vente med 64-bit versjonen en liten stund til. Leste også at ytelsesmessig så var det visst ikke alt for stor forskjell mellom 32-bit og 64-bit versjonene heller (tror man merket forskjell hvis man hadde 2 GB minne eller mer..)

 

Jeg har selv mest lyst til å gå for 64-bit, men det tar visst litt tid for å få alt på plass.. ;)

Lenke til kommentar
Her er en liste over hvilke maskinvareendringer eller ny maskinvare som kan gjøres og hvor mange poeng en slik endring gir:

  •  
  • CD-ROM/CD-RW/DVD-ROM (1 poeng)
     
  • IDE adapter (3 poeng)
     
  • Fysisk Operitivsystem harddisk - nytt Harddisk serienummer (11 poeng)
     
  • Grafikkort (1 poeng)
     
  • SCSI adapter (2 poeng)
     
  • Lydkort (2 poeng)
     
  • Nettverkskort - ny MAC adresse (2 poeng)
     
  • Prosessor - CPU (3 poeng)
     
  • RAM (0->512MB, 512MB->1GB, 2GB->4GB, osv) (1 poeng)
     
  • BIOS (bios ID) (9 poeng)
     

Man legger altså sammen poengene for hver hardware endring siden første installasjon av Vista, og om disse overskrider 25 poeng så vil Vista be om å bli reaktivert. Dette betyr at om du har en maskinvarebundet versjon av Vista (OEM) så må du kjøpe ny lisens.

7617600[/snapback]

 

Hvis dette er tilfelle kan man faktisk bytte hele maskinen bortsett fra HD en gang uten at lisensen er brukt opp. Det burde vel være mulig å få til for de som ikke oppdaterer pc'en hvert år....

Lenke til kommentar
Hallo? Hvorfor alle begrensningene?? Har Microsoft blitt heilt skutt i hode eller?

7813237[/snapback]

Du kan kjøpe en "ordentlig" lisens og da kan du kjøpe så mye ny maskinvare du vil, det det er snakk om her er OEM som er en rimeligere variant enn den andre (ca. halv pris, hvis ikke mer), men da kan man ikke skifte ut så mye hardware og man kan kun installere det på en pc.

Lenke til kommentar
Ååå. Var inn på komplett.no og sjekket priser nå.. Hvordan kan Microsoft ta 5000,- for et operativsystem? Evt. 2000+ for den billigste som ingen vil ha? De prisene der er bare helt latterlige.

7813313[/snapback]

Ja, spesielt når det er selve "roten" i alt du kommer til å foreta deg i de neste 5-6 årene på pc'en din. Del antall timer på 5.000 kr. og se hva du betaler time... sikkert under 1 øre! (Da får du også gratis oppgraderinger og support.)

 

Har du kjøpt en tidligere versjon av Windows (98se og nyere tror jeg) så får du Ultimate Upgrade til ca. 2.800 kr.

Endret av datating
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...