Gå til innhold

Eragon - Tråden, Filmen, Boka


Fulgu

Anbefalte innlegg

E R A G O N

As Darkness Falls, The Last Dragon Will Choose Its Rider.

 

Eragon_104368c.jpg

You are stronger than you realize.

Wiser than you know.

What was once your life is now your legend.

 

Premiere kino: 15.12.2006 IMDBLink

 

Eragon er ett fantasy-eventyr for ungdom om bondegutten ved samme navn, som en dag kommer over ett drage-egg(nei, ikke godterier), en oppdagelse som leder han ut på en lang reise hvor han innser at han er den ene som kan redde sitt folk og hjem fra en ond hersker.

 

Filmen er basert på boken Eragon som er den første i en triologi om guttens eventyr, og to av disse er ute og har vært en stor suksess. Bok nummer to i rekken heter Eldest og filmen basert på denne tror jeg kan ventes neste jul i ren LOTR stil. Mannen bak heter Christopher Paolini og påbegynte serien bare 15 år gammel, og første bok var klar fire år senere.

 

TRAILERE PÅ IMDB

 

BILDER:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Eragon_108125p.jpg

Eragon_108120p.jpg

Eragon_108118p.jpg

Eragon_108119p.jpg

Eragon_108126p.jpg

KARAKTERENE:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

ERAGON

Eragon oppdager sitt rette kall som en av de sagnomsuste dragerytterne. Med sin egen drage, Saphira, og Brom som sin mentor, er Eragon innstilt på å bringe fred og rettferdighet tilbake til Alagaësia.

 

BROM

Brom er en av de siste gjenlevende dragerytterne og har vært en utrøstelig og knust mann siden dragen hans døde. Han har blitt en historieforteller henfallen til den onde kongen, men han øyner nytt håp som mentor og farsfigur for Eragon.

 

GALBATORIX

Galbatorix styrer det enorme imperiet som utgjør den vestre delen av Alagaësia. Den tidligere dragerytteren ødela sin tidligere orden og styrer nå landet med jernhånd, og han lar seg ikke stoppe av noen ting for å fange og ødelegge Eragon og dragen hans. Galbatorix' styrker består blant annet av de avskyelige og brutale Urgalene med sine groteske arrete ansikter.

 

DURZA

Durza er en Skygge, en trollmann besatt av onde ånder. Han anses som en av de mektigste skapningene i Alagaësia og kan bare bli drept gjennom hjertet. Som en av Galbatorix' dødeligste håndlangere, har trollmannen tilgang til slottets intriger - og har kanskje drømmer om makt selv.

 

AJIHAD

Ajihad er lederen og generalen til opprørsstyrkene Varden. I det hemmelige skjulestedet Fjerne Dür bortgjemt i det vulkanske krateret i Beor-fjellene, legger Ajihad og Varden sine planer for å styrte Galbatorix.

 

ARYA

Som vokter av drageegget er den vakre krigeren Arya villig til å dø for å beskytte dragenes ætt. Hun slutter seg til Eragon, Saphira og den opprørske Varden i en desperat kamp mot Galbatorix' krigere.

 

MURTAGH

Murtagh er sønn av Morzan som forrådte dragerytterne til fordel for Galbatorix. Han er desperat etter å kvitte seg med skammen over sin fars svik og søker tilflukt i kamp, og slåss for de godes krefter.

 

SAPHIRA

Fortellingens mest fantastiske karakter er den flygende dragen Saphira som har en telepatisk forbindelse til sin rytter Eragon. Når Saphira flyr majestetisk over himmelen - eller flyr uredd mot fiendens styrker - vil publikum bivåne den mest dynamiske og aggressive dragen noensinne, i den største dragefilmen noensinne!

 

(SAKSET FRA FOXFILM.NO)

GLOSER

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Alagaësia: Et kongedømme som strekker seg fra villmarken på vestkysten av Ryggsøylen inn i Hadarac-ørkenen som sprer seg til de søndre toppene av Beor-fjellene. Det er en verden fylt av mennesker, trollmenn, monstre - og mektige drager.

 

Det eldgamle språket: En form for kommunikasjon som gjør visse mennesker i stand til å benytte magi.

 

Beor-fjellene: En enorm fjellkjede i den sørøstre delen av Alagaësia, der Varden har sitt skjulested.

 

Carvahall: Eragons hjemby, en liten by nær Ryggsøylen.

 

Drageryttere: De som bidrar til å opprettholde freden i Alagaësia ved hjelp av sine drager.

 

Gil'ead: En tungt bevoktet by der Durza holder Arya fanget.

 

Ra'zac: Demoniske leiesoldater som tjener Durza.

 

Skyggen: En trollmann besatt av onde ånder.

 

Ryggsøylen: En veldig fjellkjede som dekker nesten hele vestkysten av Alagaësia.

 

Urgaler: Avskyelige og brutale tropper som tjener Galbatorix. Ansiktene deres er fulle av groteske arr.

 

Varden: En gruppe opprørere med base i Fjerne Dür.

 

Zar'roc: Eragons sverd, gitt til ham av Brom.

(SAKSET FRA FOXFILM.NO)

 

Regi: Stefen Fangmeier

Genre: Action / Fantasy

Skuespillere:

  • Edward Speleers .... Eragon
  • Sienna Guillory .... Arya
  • Garrett Hedlund .... Murtagh
  • Djimon Hounsou .... Ajihad
  • Jeremy Irons .... Brom
  • John Malkovich .... King Galbatorix
  • Robert Carlyle .... Durza
  • Gary Lewis .... King Hrothgar
  • Rachel Weisz .... Saphira
  • Joss Stone .... Angela

Nasjonalitet: USA

Språk: Engelsk

Distribusjon: Fox Films AS

 

Mine personlige tanker:

Selv om forfatteren er så ung, og boken er laget mtp "Juvenile Readers" håper jeg på ett resultat på høyde med Ringenes Herre, mer voksent enn Harry Potter nivået. Dilemmaet når er bare om jeg skal lese boken eller se filmen først. Klarer sikker å lese boken på to uker, men om det er så lurt å kaste seg på dette i disse eksamenstider vet jeg ikke (blir lett opplsukt).

Trailerens storslåtte natur i likhet med LOTR tar pusten fra meg, og jeg elsker slike reise-filmer i middelaldersk setting og fagert landskap.

 

Skuespillerene viker helt ok, Malkovich virket i alle fall som knall match til karakteren sin i traileren jeg så på kino her om dagen. Joss Stone viste jeg ikke kunne spille, men det gjenstår vel å se. Jeremy Irons har i alle fall den helt korrekte looken for filmen.

 

Filmen får endel "kritikk" om man kan kalle det det, for å likne mye på Ringenes Herre, men faktisk mest av alt Star Wars(!). Mer om det kan leses HER. Dette er ikke noe jeg verken tar tungt eller bekymrer meg for.

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel der de fleste fantasy-filmer kommer til å slite, alle blir sammenlignet med LOTR. LOTR la lista veldig høyt, noe den kunne gjøre mye på bakgrunn av en meget sterk bok som bakgrunnsmateriale. Selv filmer som "Harry Potter" og "Narnia" sliter i skyggen av PJs episke verk. Selvom fantasy aldri har vært favorittsjangeren min, håper jeg filmen blir bra, fantasy kan være fantastisk underholdene når det gjøres skikkelig!

Lenke til kommentar

Broren min, som elsker fantasy bøker og filmer...bestillte billetter med en gang han så traileren... så da blir det jeg og brutteren på Eragon. Håper den ikke blir så hermete til LOTR og Narnia. Og med tanke på at en 15 åring laget bøka, gjør at filmen blir mer spennende :)

Lenke til kommentar

Synst det ser ut som en underholdende film, men så er dette typen filmer jeg mener skulle bli laget for et mere "voksent" publikum så de kan ha med litt mere voksne ting, personlig liker jeg filmer bedre slik da jeg finner de mere realistisk.

 

Og når jeg sier "voksent publikum" så sikter jeg ikke bare til vold men også talemåte / humor og slikt som er i filmen :)

 

Det tenker jeg med første øyekast, har ikke sett den enda men det kommer jeg til å gjøre ganske snart

Lenke til kommentar

For å være ærlig høres denne filmen ut som en ekstremt dårlig rip-off av alt som kalles fantasy. Jeg hørte om boka for et par år siden, men (selv om jeg er glad i fantasy) bestemte meg for at jeg ikke gadd å lese den da jeg leste hjemmesiden. Hele plottet og alle hovedpersonene er jo kopier av kjente fantasybøker. Blir nesten fristet til å lese gjennom boka bare for å bevise at den faktisk er så dårlig som den virker, men jeg vet ikke om det er verdt det.

 

Mye av styret rundt boka har jo med at forfatteren er så ung, noe som ikke er sant. Han begynte kanskje på boka da han var 15, men den kom ut noen måneder før han fylte 20, så det er vel rimelig å regne med at den endelige versjonen er skrevet de siste par årene før den ble utgitt. En annen ting er jo at mye av det som gjør det vanskelig å skrive ei bok er at man må komme opp med en egen historie, noe Paolini ser ut til å ha hoppet over...

 

Det kan jo hende at det klisjépregede plottet gjør seg bedre på film, men jeg har mine tvil. Alt i alt ser det ut til at det eneste som kan gjøre denne filmen severdig er at det finnes en plass i den som heter Tronjheim (høres kjent ut?).

Lenke til kommentar
Tror nok dette blir en av de filmene jeg IKKE kommer til å se i år (eller når det nå var den kom ut). Har aldri hatt en spesielt stor forkjærlighet for filmer der barn liksom skal redde verden og banke de voksne.

7416029[/snapback]

Jeg er også negativ til at hovedpersonen er så ung, men jeg skal gi filmen en sjangse :)

Lenke til kommentar
Har aldri hatt en spesielt stor forkjærlighet for filmer der barn liksom skal redde verden og banke de voksne.

7416029[/snapback]

Se filmen Kids :D

 

 

Jeg synes også det. Det første som slo meg da jeg så at filmen skulle komme, var "nok en billig fantasifilm som slenger seg på LOTR-bølgen".

7416160[/snapback]

 

Skal godt gjøres å lage en fantasyfilm i middelaldersetting uten at folk stempler den LOTR-kopi (tom. før de(du) har sett den!)

Det er forresten 3 år siden siste film i LOTR kom, hvor lenge mener du en bølge slår?

 

Jeg frykter nok at filmen blir en film for Harry Potter tilhengerne mer enn meg, men LOTR er ikke det jeg frykter den spiller for mye på, det er heller Star Wars.

(Jeg eeeer så lei av at "alt hermer etter LOTR")

Lenke til kommentar
Har aldri hatt en spesielt stor forkjærlighet for filmer der barn liksom skal redde verden og banke de voksne.

7416029[/snapback]

Se filmen Kids :D

 

 

Jeg synes også det. Det første som slo meg da jeg så at filmen skulle komme, var "nok en billig fantasifilm som slenger seg på LOTR-bølgen".

7416160[/snapback]

 

Skal godt gjøres å lage en fantasyfilm i middelaldersetting uten at folk stempler den LOTR-kopi (tom. før de(du) har sett den!)

Det er forresten 3 år siden siste film i LOTR kom, hvor lenge mener du en bølge slår?

 

Jeg frykter nok at filmen blir en film for Harry Potter tilhengerne mer enn meg, men LOTR er ikke det jeg frykter den spiller for mye på, det er heller Star Wars.

(Jeg eeeer så lei av at "alt hermer etter LOTR")

7416421[/snapback]

 

Jeg er også lei av "alt hermer etter LOTR", men det er jo et faktum. Det har i løpet av årene etter LOTR kommet massevis av møkkdårlige fantasifilmer som bare har lyst til å tjene på LOTR's popularitet. Jeg frykter at Eragon vil bli en slik film - Altså en talentløs tullefilm som ikke ble laget med noe annet formål enn å tjene inn grovt mye penger på stakkars uvitende LOTR-fans.

Lenke til kommentar

Nei det er ikke det jeg mener. Jeg kaller f.eks. ikke Narnia i utgangspunktet for noen Ri-på-LOTR-bølgen-tull. Jeg snakker ikke om at de nødvendigvis ligner. Men det er bare det at etter LOTR så har det strømmet på med fantasifilmer, og mange av disse har bare vært elendige tullefilmer som bare prøver å tjene penger siden folk elsket LOTR så høyt, og vil se mer fantasy.

 

Jeg håper at Eragon blir bra, men akkurat nå har jeg minimale forventninger. Filmen virker utrolig cheesy og middelmådig ut. Men hey, kanskje jeg blir positivt overrasket. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
blabla

7413744[/snapback]

:yes: Må si meg enig her. Syns boken var alt for "standard"-fantasy aktig, så det ble nesten kjedelig. Men ellers var det jo en grei bok, (nr. 2 også).

Men vet ikke helt om jeg skal se filmen enda, virket ikke så bra. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...