Gå til innhold

Linux på elgammel pc?


Anbefalte innlegg

Beklager om dette er feil sted å poste, men uansett....

 

I kjelleren står det en pc og støver ned. Den er vel kanskje 10 år gammel? Vet ikke helt. Den har ikke vært brukt på en god stund, men virker. Derfor lurer jeg på om jeg kunne ha fått innstalert linux på den, litt fordi jeg er nysgjerrig på linux, og litt fordi jeg da håper å få den på nett og kan bruke den til litt nettsurfing og tekstbehandling.

 

Spesifikasjonene er såvodt jeg husker:

 

48mb ram

Under 200mhz prosessor? Regner med at det kan bli en flaskehals. Tror foresten det er en pentium, i hvert fall en intel.

1,5gb hdd

Ikke noe grafikk å snakke om.

 

Har absolutt ikke tenkt å oppgradere den, med unntak at jeg kanksje kjøper et trådløst nettkort for å få den på nett.

 

Noen som har noen forslag til hvilke linux-distroer jeg kan bruke? (Bør være gratis.)

 

Takker for alle svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oisann, rask cpu og gitt:P

 

La inn Damn Small Linux på en gammel laptop her, fikk den opp med wi fi og grafisk.

Brukte den til å surfe i firefox og leke med linux generelt:P

 

Pentium mmx 133mhz

16 Mb ram

3 gb hdd

12" skjerm 800x600 xserver med Fluxbox window manager

 

Denne distroen kan du bygge på selv, er det meste av nødvendighet inne til å starte.

Tar 50 mb fra start, og du kan fritt legge til det du behøver.

 

DSL

Endret av darkz
Lenke til kommentar

Den skal jeg prøve! :thumbup:

 

Jeg er i grunn litt linux-noob, men jeg har forstått det slik at jeg bare laster ned en fil som jeg brenner til en cd og deretter innstalerer det på den aktueller maskinen.

 

Filen jeg laster ned heter: dsl-3.0.1-embedded.zip

Størrelse: 50,0 MB (52 408 217 byte)

Overført: 24,6 MB (25 742 400 byte)

 

Skal jeg unzippe den på denne maskinen, for så å brenne, eller?

Lenke til kommentar
Men ikke døm Linux for mye etter og ha prøvd på så svak maskinvare, en moderne distro med ett oppegånde GUI krever minst like mye som XP for og gi en skikkelig bra opplevelse etter min mening.

7168874[/snapback]

 

Jeg dømmer ingen. :ph34r:

 

Har imidlertid et lite problem. Har kopiert det over på disken fra en minnepinne og kjørt det derfra. I windows. Da hakker musepekeren, og jeg får egentilg ikke til noen ting.

 

Hvordan får jeg linux til å starte opp i steden for win98?

Lenke til kommentar
Men ikke døm Linux for mye etter og ha prøvd på så svak maskinvare, en moderne distro med ett oppegånde GUI krever minst like mye som XP for og gi en skikkelig bra opplevelse etter min mening.

7168874[/snapback]

 

Jeg dømmer ingen. :ph34r:

 

Har imidlertid et lite problem. Har kopiert det over på disken fra en minnepinne og kjørt det derfra. I windows. Da hakker musepekeren, og jeg får egentilg ikke til noen ting.

 

Hvordan får jeg linux til å starte opp i steden for win98?

7169035[/snapback]

 

Det du har lastet ned er embedded. Det vil si at DSL kjører inni Windows. Du vil ha et eget OS for din maskin. Du skal ha denne! ;)

 

Hvis du har brent riktig må du  gjøre så cden booter før disken. Gå inn i bios ved å hamre løs på delete med en gang maskinen er startet, og lett deg frem..

7169045[/snapback]

 

Eller F2. Kommer ann på hvilken BIOS det er.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke kraft pc for å dra DSL bra, det er enormt lett med et ok grafisk utseende. Det gikk laggfritt på en 133 mhz laptop med 1mb skjermkort:D

 

Men hadde du lagt inn ubuntu som er tungt grafisk på den så hadde det gått rimelig tregt:D

Endret av darkz
Lenke til kommentar
På eldre Compaq må du boote den på en spesiell setup-diskett for og komme inn i BIOS og endre noe.

7171726[/snapback]

 

Synd, for den har ikke jeg... Ingen løsning? hm, synd. :(

7171744[/snapback]

Jo det er nok ei løsning. Jeg kan ikke med Compaq personlig så kan ikke hjelpe deg der. Kanskje noen her har en gammel Compaq stående? Uansett burde det ikke være noe problem å få tak i en bootfloppy.

 

Man kan jo få linux på en diskett, men da blir det vel bare CLI (Command Line Interface). Hvis du hadde fått det til så kunne du kanskje ha startet DSL derifra igjen?

Jeg bare kastet ut en idé her.

 

Og på en så gammel pc, uansett merke, er det ikke sikkert du får til å boote fra cd i det hele tatt... Men du kan vel boote fra floppy og inn i dsl tror jeg...

Eller tar jeg veldig feil?

 

-C-

7171781[/snapback]

 

Var det jeg også funderte på. I teorien skulle det jo funke. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...