Gå til innhold

Ny semiproff speilrefleks fra Fuji


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For dem av oss som tar seg tid til fotografering på den litt mer artistiske måten og ikke har for stort hastverk, tror jeg S5 kan være interessant.

Fujifilm briljerer med fargegjengivelsen, kontrast og dynamiskomfang, noe både S2 og S3 viste. Potensial for så vel kraft som tilbakeholdenhet slik de analoge filmene Velvia kontra Provia viste.

Internasjonalt ser jeg at mange velger Fujifilm til bla. bryllups- og portrett fotografering.

Nikor har dessuten briljert med kvalitetsoptikk i generasjoner. Gleder meg til å se de første bildene.

-Men hvor ble det av S4?

Lenke til kommentar

Om dette er i nærheten av hva det lover, er det absolutt et steg i riktig retning. Problemet i dag er ikke antall megapiksler, men den mangel på dynamisk omfang som de aller fleste kameraer sliter med.

Ser absolutt på dette som et alternativ til D200, selv om den sikkert blir en del dyrere, når jeg skal oppgradere på nyåret. Selvfølgelig om den holder hva den lover.

Lenke til kommentar

Fujifilm S5 skal lages i et Nikon D200 hus. Slik følger de tradisjonen. S3 ble til i et F/N80.

Ikke for det. Fujifilm har jo tidligere også bygget egne hus og hus for eksempel Hasselblad. Fujifilm har også fått til bra kompaktkamera som F10, F30 S7000 og S9500. Så litt om S5:

 

Bildesensoren ser ut til å være en foredling av den som sitter i S3, men bortsett fra nytt filter vet vi ikke så mye mer enn at den blir på 6 +6 Mpix. Med et Bayermønster utgjør totalen ikke mer enn 6 Mpix, slik tilfellet også var med S3. Dette trenger dog ikke være noen ulempe. Store sensorer (phosphosites) har evne til å gi mindre støy å således klarere bilder med høyere ISO. Jeg håper også den nye prosessoren vil hjelpe på bildekvaliteten. Jeg tror helt sikkert dynamikken og spennet i farger, kontrast og eksponering blir bedre. Så langt jeg kjenner til i dag er det bare S3 som virkelig kan gjengi de ulike valørene i hvitt på hvitt og ”ekte” hudtoner. Interessant er det også at Fuji legger inn ”simulering” av tre kjente filmtyper.

 

Til portrett fotografering tror jeg ikke man finner så mange bedre alternativer, men vil naturfotografen i like stor grad bli fornøyd, eller vil vedkommende heller velge den tilsynelatende bedre oppløsningen i Nikon D200. (Noen vil nok fortsette å se på denne som originalen, selv om det egentlig er snakk om to ganske forskjellige kamera rent bildemessig.)

Det blir i hvert fall spennende å se resultatet en gang på nyåret. Lurer på hva prisen blir?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...