Gå til innhold

OpenOffice.org utvides


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det som ikke står i denne artikkelen er at openoffice utviklere jobber med å lage programmet mer modulært slik at man kan kjøre enkelte deler uten full oppstart av hele pakka, dette er tiltenkt versjon 3.0.

Ellers hadde vært fint å sett oppdateringsfunksjonen slik den er i firefox hvor man ikke trenger å laste ned hele programmet på nytt ved små oppdateringer.

 

en mer omfattende artikkel om extensions og modulær tilnærming: http://digi.no/php/art.php?id=340758

Lenke til kommentar

du må kunne laste ned pakka, og siden du er på nett nå, så kan du det :D

http://alioth.debian.org/download.php/1600...-pack-2.0.8.zip

 

deretter kjører du veiviser for installasjon av nye ordbøker (Fil – Veivisere – Installer nye ordbøker) og velger lokal installasjon ( «Installer ordbøker uten nettilgang») , det går an å gjøre det helt manuelt også tipper jeg

Lenke til kommentar
Men når det gjelder norsk språkpakke, så har jeg forstått det slik at det er noe lisenstrøbbel med ordlistene?

6936222[/snapback]

Har du noe info på dette? Utfra hva jeg vet er:

openoffice => LGPL

norske oversettelsen => LGPL

norsk synonymordbok => ?

norske ordlister => GPL (derfor problematisk / ikke kompatibel med firefox 2 og spellcheck funksjonen?)

Firefox lisensen:

Most is available under the Mozilla Public License (MPL). A subset of that body of code is additionally available under the GNU General Public License and the GNU Lesser General Public License. If the code has multiple licenses, you may choose which set of license terms you wish to follow.
Lenke til kommentar

Mulighet for tillegg har Microsoft Office hatt i lang tid, så her kommer OpenOffice litt etter. Men man kan jo håpe at de slanker basissystemet og lager en del funksjonalitet som tillegg. Det trur jeg 90% av brukerne har hatt glede av.

 

Når det gjelder Access filer og OpenOffice så tviler jeg vel på at det blir mulig med det første (eller kanskje det allerede er mulig), men OpenOffice støttet jo en haug med andre databasetyper og de fleste av de er mye bedre enn .mdb databaser.

 

Når det gjelder fremtidig funksjonalitet i OpenOffice så har det nettopp vært en OO konferanse, der blant annet mulighet for extension ble lansert, hvor det ble også introdusert og demonstrasjonert mange av de nye tingene som kommer i fremtidige versjoner av OO.

 

Blant annet multimediastøtte gjennom Gstreamer, forbedret modul for å generere grafer , ytelsesøkninger, Firefox tillegg for å lese OpenDocument filer og en gang langt frem i tid vil Thunderbird og Sunbird bli en inkludert del av pakken.

 

Det ser med andre ord ut som at OO kan stjele flere kunder fra Microsoft Office i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...