Gå til innhold

eMusic åpner dørene i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Musikknedlastingstjenesten eMusic, som tilbyr uavhengig musikk, har åpnet opp for nedlasting i europeiske land. 

 

Les mer

6848997[/snapback]

 

Jeg tror nesten ikke mine egne øyne... Kan man faktisk laste ned mp3-filer i god kvalitet her, og ikke bare drm-infiserte wma-filer og annet dritt? :ohmy: Er det endelig noen som har sett lyset og skjønt hva forbrukerne vil ha?

Lenke til kommentar
Musikknedlastingstjenesten eMusic, som tilbyr uavhengig musikk, har åpnet opp for nedlasting i europeiske land. 

 

Les mer

6848997[/snapback]

 

Jeg tror nesten ikke mine egne øyne... Kan man faktisk laste ned mp3-filer i god kvalitet her, og ikke bare drm-infiserte wma-filer og annet dritt? :ohmy: Er det endelig noen som har sett lyset og skjønt hva forbrukerne vil ha?

6849075[/snapback]

 

Er det slik med itunes?

 

Virket jo lovende, men tør jeg registrere meg hos eMusic, eheh :hmm:

Endret av Stig Jøran
Lenke til kommentar
Er det slik med itunes?

6849081[/snapback]

Definitivt! iTunes DRM'er filene på hender og føtter før de sendes av gårde.

 

Kjempeflott at det blir mer konkurranse, og flere som tilbyr mp3-formatet. (Men jeg så i farta ikke noen postander om høy kvalitet) Redigert: Jøss, 192K VBR høres slett ikke så galt ut.

Lenke til kommentar
Er det slik med itunes?

6849081[/snapback]

Definitivt! iTunes DRM'er filene på hender og føtter før de sendes av gårde.

 

Kjempeflott at det blir mer konkurranse, og flere som tilbyr mp3-formatet. (Men jeg så i farta ikke noen postander om høy kvalitet) Redigert: Jøss, 192K VBR høres slett ikke så galt ut.

6849144[/snapback]

 

Jepp, det var nettopp dette jeg også bet meg merke i... Herlig drm-frie mp3-filer med særdeles anstendig kvalitet, og til en pris som ser ut til å være veldig mye lavere enn tilsvarende "konkurrenter", dersom man kan kalle drm-gjengen for det.

Lenke til kommentar
Kan ikke finne noen oversikt over hvilken musikk de tilbyr! Independent?!

Må joine for å se!?

Uansett så hyller jeg alle skritt på veien mot billig/gratis/reklame finansiert digital distribusjon av musikk i høy kvalitet fra et bredt utvalg artister på en potensiell brukervennlig og god måte. Blir spennende å høre mer om tilbudet.

6849254[/snapback]

 

Neida, det er vel slett ikke nødvendig... Ta en titt her! http://www.emusic.com/browse/all.html

Lenke til kommentar

Greit nok for de som ikke har tenkt å spille musikken over en fet stereo, men med en gang du spiller MP3 musikk over anlegget, hører du lett hvor mye dårligere kvaliteten er i forhold til CD lyd. Mye av informasjonen forsvinner i komprimeringen. Men på den andre siden koster en CD plate alt for mye p.g.a. en grådig platebransje. Derfor er nedlastingstjenestene et billigere alternativ for mange.

Lenke til kommentar
du får forresten 50 gratis Mp3 hvis du laster ned Winamp for tiden

6849274[/snapback]

Valgfritt blant 1 million låter fra den omtalte eMusic faktisk!

 

Vultur Gryphus: Hvor mye som forsvinner ved komprimering fra CD avhenger veldig av encoderen og bitraten. Dersom man bruker ganske høy kvalitet som her så må man også ha et ganske godt anlegg til mange tusen kroner for å høre forskjellen. Hadde bitraten vært under 128kbit/s CBR så hadde lyden neppe egnet seg for så mye annet enn mp3-spillere med dårlige standard øreplugger og dårlige stereoer.

 

En annen ting er at alle tar utgangspunkt i at kildematerialet som komprimeres med tap er CD og dermed at kvaliteten blir lavere. Når det er store tjenester som dette er det ikke umulig at de har bedre lydkilder enn CD å komprimere fra. F.eks SACD, Audio-DVD eller noe sånt. Dersom det ikke komprimeres for mye så kan faktisk SACD komprimert til mp3 bli bedre enn orginal CD. Nå tror jeg ikke det er veldig utbredt men muligheten er i hvertfall til stede.

Lenke til kommentar

Nja, nå skal ein hugse at gode cd spelerar i dag upsampler lyden frå CD og den er mykje fyldigare uansett korleis ein vrir og vender på det. Men ein 320kbit VBR som er rippa frå feks DvD-A vil kanskje låte betre enn frå rein CD. Men sjølvsagt med ein anna klang.

 

Sjølv liker eg best rein DvD-A lyd fordi den er balansert og har best dynamikk! SACD blir ofte for skarp klang og *mykje* støy på veldig høge frekvenser.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt emusic i lang tid fra Norge. Trodde ikke at dette først ble tillatt nå. Men det er uansett vel verdt prisen, med mindre du bare hører på musikk fra de store plateselskapene. Det er langt ifra alle som er villige til å gi ut musikken i DRM-fritt mp3-format, men om du heller bruker tjenesten til å sjekke ut musikk du ikke allerede har hørt, er det midt i blinken. Anbefales varmt.

Lenke til kommentar
Nja, nå skal ein hugse at gode cd spelerar i dag upsampler lyden frå CD og den er mykje fyldigare uansett korleis ein vrir og vender på det. Men ein 320kbit VBR som er rippa frå feks DvD-A vil kanskje låte betre enn frå rein CD. Men sjølvsagt med ein anna klang.

6850077[/snapback]

Gode CD-spillere sampler ikke opp signalet på ordentlig. De bare glatter signalet, noe også billige CD-spillere gjør, men de dyre bruker helt andre algoritmer til glattingen med evt. aktive komponenter. Signalet får ikke flere samplingspunkter eller høyere oppløsning per sample, det bare glattes.

 

Hvorfor mener du CD er mye mer fyldig uansett hvordan jeg "vrir og vender på det"? Betviler du at det er mulig å få bedre lyd (inkludert dynamikken) enn CD ved bruk av en høykvalitets kilde og ghøykvalitets sampling? I så fall er det fint om du forklarer hvorfor, så jeg forstår hvorfor det evt. er sånn. Jeg forstår heller ikke hvorfor mp3 med 320kb/s VBR komprimert fra DVD-A skal ha en helt annen klang enn CD forutsatt at det er den samme mastringa som ligger til grunn for CDen og DVD-Aen. Eller hvorfor dette er selvsagt.

Lenke til kommentar

Jo lyden blir upsampla for så og *glattes* ut, det blir lagt til meir detaljer i lyden.

 

CDen er basert på konstant bitrate, den har fast oppløsning. Om eg nå opererer med float verdier mellom 0 og 1 så går det på oppløsning i presisjonen på den float verdien.

 

Mens float verdien på CD har kanskje ein oppløsning på 0.93334195 så har mp3'en ein oppløsning på 0.9333

Ergo forskjellen er liten men for å spare plass så mister du *presisjon*

 

I musikkverda så fungerer det med mange grafer som har forskjellige verdier. I graf med verdi 2654hz på cd blir rekna som feks bare 2650hz på mp3.

Mens DVD-A har enda høgare presisjon så kan tallet der bli igjen litt ulikt når forkorter det rett til mp3. Det er eit utroleg komplisert emne så om du er interessert så er det bare å google i veg :)

 

Eg trur UiO skal ha eindel informasjon liggandes på nettet deiras ;)

Lenke til kommentar
Jo lyden blir upsampla for så og *glattes* ut, det blir lagt til meir detaljer i lyden.

6851315[/snapback]

Jeg skjønner ikke at det går an. Hvor hentes de ekstra samplingspunktene fra? Fra løse lufta eller fra en funksjon som faktisk baserer informasjonen på de eksisterende samplingene? I det siste tilfellet er det faktisk bare en av måtene glatting kan utføres på.

 

UiO.no er stort. Har du ikke en direkte lenke?

Lenke til kommentar
Jo lyden blir upsampla for så og *glattes* ut, det blir lagt til meir detaljer i lyden.

6851315[/snapback]

De "detaljene" er isåfall innbilte eller falske. Det er umulig å rekonstruere detaljer som ikke finnes i lydsignalet. Det er også en del audiofile som sverger til non-upsampling.

 

Og dedikert CD-A-spiller er ingen nødvendighet, en kan få akkurat like god lyd med en DAC-enhet koblet til PC.

 

Selv er jeg ikke så fryktelig nøye på lydkvalitet, men skal jeg først betale for musikk så må det være en tapsfri kodek eller i det minste bedre enn MP3 ~192 kb/s.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...