Gå til innhold

Digitaliseringskampanje fra Japan Photo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det vel opp til flere av konkurrentene til Japanfoto som kan gjøre dette også, og til tilsvarende priser. Vet at det er mulig å få gjort dette i butikk flere steder i Oslo (på timen), og med høyere oppløsning (opp til ca 2000X3000 punkter). De fleste moderne, digitale minilab'er har denne funksjonen innebygd, så vidt jeg vet (negativene blir uansett digitalisert i en slik maskin, men problemet er vel om det er mulig å koble til en CD-brenner). Men tror dette skulle være mulig flere steder i landet også. Kanskje dere kan teste disse tjenestene en dag?

Lenke til kommentar

Hei Vigestad,

 

you´re totally right, almost everybody is offering Dias-to-CD. New is the "all inclusive price" that we have introduced as the only one and the campaign price on it. Normally you pay by the scan plus a basic fee for the cd. So in the past you ended up at Japan Photo with 100 x 6,- + 49,- for the CD = 649,-. Now it is 199,- all in. You can compare with anybody else, you will find a price level of at least 500,- Nok. FotoKnudsen takes 8,- per scan. Fotohuset takes between 5,- and 25,- per scan etc... please tell us if you find any competitor who has comparable prices ;-)

 

Stephan

 

Nå er det vel opp til flere av konkurrentene til Japanfoto som kan gjøre dette også, og til tilsvarende priser. Vet at det er mulig å få gjort dette i butikk flere steder i Oslo (på timen), og med høyere oppløsning (opp til ca 2000X3000 punkter). De fleste moderne, digitale minilab'er har denne funksjonen innebygd, så vidt jeg vet (negativene blir uansett digitalisert i en slik maskin, men problemet er vel om det er mulig å koble til en CD-brenner). Men tror dette skulle være mulig flere steder i landet også. Kanskje dere kan teste disse tjenestene en dag?

6834484[/snapback]

Lenke til kommentar

Kan fotobutikkar digitalisere 8mm-filmar også? Er det mogleg å ta med ein film og få sjå kva innhold den har?

Har eit par 8mm-filmar, men er ikkje sikker på kva dei inneheld.

 

Eg visste ikkje at du kunne få digitalisert lysbilete før no, dette er jo kjempegreier, har haugevis med bilete som eg gjerne skulle fått digitalisert.

Lenke til kommentar

@stephan: Holder meg til norsk, håper du kan lese det :)

199,- for hundre dias er en veldig god pris, det er riktig (liten korreksjon: kr 7,- pr dias hos FotoKnudsen + pluss startpris 29,- og CD 59,-). Om det leveres i 1536X1024 er den OK til 10X15 print, og mer enn god nok til PC-bruk, men selv vil jeg helst ha litt høyere oppløsning enn det.

 

For negativer er dere dyrere (dersom det koster 199,- for hundre negativer også), jeg kommer til 138,- kr for hundre negativer på en CD hos FK hvis det er fra 135-film, og 148,- for hundre negativer hvis det er APS.

 

For negativer er Fotohuset dyrere enn både FK og JP, men de sier at de leverer alt i 6megapix. Vet at du får dette hos FotoKnudsen på Oslo City og på Karl Johan (Oslo Kamera Service) hvis du spør etter det, og siden de fleste avdelingene i FK kan sende ting seg i mellom så det vil si at du kan få det hos nesten alle FK-butikkene (med litt ventetid). Dette har jeg prøvd selv med brudebilder fra min søsters bryllup fra noen år tilbake (det ble bra, men håper noen en gang kan gi meg muligheten til å få dette i RAW-format så jeg kan etterjustere litt selv... må nok kjøpe meg en skanner selv :blush: ).

 

Prissammenligningen funker forøvrig best dersom du fyller CD'en med dias... for 15 (eller mindre) dias blir FK billigere enn dere (16 dias = 200,- NOK), Fotohuset holder seg ganske dyre siden de har differensierte priser. Men igjen, for meg er det også et spørsmål om hva jeg får for pengene. 3-4 megapix blir et slags minimumskrav for meg...

 

Kilder:

fotoknudsen.no/digitalisere

fotohuset.no -> "fremkalling og kopiering"

(fant ingen info fra elitefoto)

 

@ZEPH:

Det har de kunnet i snart ti år ;)

199,- fra JP er en god pris, men det finnes mange ulike leverandører her (eks: www.videoaktiv.no). I tillegg har de fleste fotobutikker mulighet til å gjøre det (de sender det stort sett vekk til en underleverandør). Ta en ringerunde og hør på priser og kvalitet.

Endret av Vigestad
Lenke til kommentar
Kan fotobutikkar digitalisere 8mm-filmar også? Er det mogleg å ta med ein film og få sjå kva innhold den har?

Har eit par 8mm-filmar, men er ikkje sikker på kva dei inneheld.

 

Ja-Du Videoservice konverterer alle gamle filmformater...

Har en del filmer selv jeg kunne tenke meg å få konvertert!!

 

Ellers har jeg bestilt Nikon filmscanner for å scanne min store diassamling, men Nikon sliter enormt med levering for tiden... Har nå ventet 11 uker, fortsatt usikker levering

 

Omartin

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

tunheim: Dette er en tjeneste som de fleste fotobutikker bør tilby. Det er prisforskjeller som gjerne går på kvalitet. Der jeg jobber scannes papirbilder i omtrent så høy kvalitet som kunden selv vil (våre kopier av papirbilder synes mange gjerne er bedre enn originalen). Dias og negativ scannes i seks megapixler som standard.

 

Prisforskjellene kommer også an på hvor raskt man skal ha det ferdige produktet levert. De dyreste er gjerne ofte også de raskeste. Der jeg jobber tar det 2 dager fra du leverer inn omtrent hva som helst til du har det tilbake (hvis du leverer før klokken 12) om du skal ha det til normal pris. Det meste (inkludert scan av et visst antall dias, papirbilder, negativ osv...) klarer vi også på en time, men det koster selvsagt litt mer.

 

Overspilling av gamle videokassetter og smalfilmer er vi også veldig raske på, da alt foregår på huset (mange foretrekker det, så er det ingen sjanse for at uvurderlige filmer forsvinner under frakt/postgang). De som trenger dette på et par dager, får gjerne det om de ber om det (bursdagsgave, arrangementer osv...). At det foregår på huset er jo også en fordel, da kunden kan snakke direkte med den som skal gjøre jobben, og vise og forklare hvordan de vil at sluttresultatet skal være. En fotobutikk som gjør jobben selv, ønsker selvsagt også å stå for det de leverer, så man er ofte mer sikret et optimalt resultat enn om butikken sender det til et sted langt unna.

 

Så det er ikke bare pris og kvalitet som gjelder. Leveringstid, direkte dialog med akkurat den personen som gjør jobben og sikkerhet er også et viktig argument for mange. Det ser jeg godt ettersom mange har spesielle ønsker og behov for den jobben de ber oss gjøre.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...