Gå til innhold

Så var det igang igjen... Israel vs arabere


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det slik at israel skal gå til krig hver gang noe går i mot dem. Blir aldri fred viss de angriper et land hver gang en yterligående gruppe angriper dem.

Det er jo litt rart at araberene blir kalt terrorister når noen blir isralere blir tatt til gisler eller når de går til selmordsangrep.

Hvorfor blir ikke israel kalt terrorister når de bomber sivilie mål og fanger "terrorister"??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Israel har jeg svært lite til overs for. De fikk landet som en gave fra FN på grunn av gassingen av 6 millioner jøder, og måten de har takket på er så frekk at jeg kjenner jeg blir sint hvergang jeg tenker på det. Riktignok må de har et sterkt militære for å overleve nede, men måten de gjengjelder på er ikke akseptabel. Denne gangen tror jeg de har gått over grensen og de vil nok få oppleve en krig der nede. Spørsmålet er bare hvem som blander seg inn, fordi hvis Iran kommer blir det farlig. Ikke bare for midtøsten. Jødene har ihvertfall vært flinke til å underbygge sitt rykte som grådig.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det slik at israel skal gå til krig hver gang noe går i mot dem.

Det kan være fordi de ikke har andre reaksjonsmidler. Hvis noen mener det finnes andre måter å håndtere det på, så kan man jo argumentere for det.

 

Blir aldri fred  viss de angriper et land hver gang en yterligående gruppe angriper dem.

Nei, det gjør det ikke. Og det er antagelig grunnen til at disse gruppene holder på. De ønsker ikke fred, og får det som de vil. Da kunne selvsagt Israel snyte dem for den gleden ved å ikke gå til angrep. Men det ville antagelig føre til en eskalering av terroren, og Israel som demokratisk stat har en smertegrense definert av befolkningen. Det er et spørsmål om hvor mange sivile israelere som kan få raketter i hagen og selvmordsbombere på bussen uten at staten reagerer.

 

Det er jo litt rart at araberene blir kalt terrorister når noen blir isralere blir tatt til gisler eller når de går til selmordsangrep.

Hvorfor blir ikke israel kalt terrorister når de bomber sivilie mål og fanger "terrorister"??

6484629[/snapback]

Men det blir de da, av motstanderne. Problemet er at statsterrorisme ikke er noe vel definert begrep. En manns krig er en annen manns terror.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Dessuten er det vell mange flere arabere som blir ofre for terrorisme en israelere.

6484709[/snapback]

 

Men det er likevel israelere som blir offre, og det er det som betyr noe i den store sammenhengen. For Israel er en israelerer verdt tusen ganger så mye som en araber (rent teoretiske tall), og arberne er derfor også villig til å offre litt for å bli hørt.

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Problemet er jo att de straffer sivilbefolkning som ikke har noe med krigen å gjøre... For eksempel ved å bombe beirut opnår de jo ingeting.

Israel mener - om det rett kan vi diskutere - at Hizbollah får drive på fordi den libanesiske regjeringen ikke griper inn, latså med statens aktive eller stilltiende velsignelse. Derfor rettes angrepet mot Libanon som stat.

 

Dessuten er det vell mange flere arabere som blir ofre for terrorisme en israelere.

6484709[/snapback]

Ja, det er det helt opplagt. Men det er ikke terror utført av israelere, men terror utført av andre arabere. Historien har mange eksempler på israelske terror-stunts, men idag ser du ikke mange eksempler på terror utførst av israelere (den israelske staten unntatt) mot palestinere og andre arabere. Og ikke minst, du ser ikke historier om terror utført av israelere mot andre israelere, slik du hele tiden ser mellom ulike arabiske grupper, blant annet i Irak...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Problemet er at statsterrorisme ikke er noe vel definert begrep. En manns krig er en annen manns terror.

6484693[/snapback]

Nå er heller ikke terrorisme et nærmere definert begrep det er enighet om internasjonalt. Krigsforbrytelser er dog det, og Israel er meget kjent med øvelsen å begå slike, og gjør det også nå.

Lenke til kommentar
Nå er heller ikke terrorisme et nærmere definert begrep det er enighet om internasjonalt. Krigsforbrytelser er dog det,

Det er jeg enig i.

 

og Israel er meget kjent med øvelsen å begå slike, og gjør det også nå.

6485355[/snapback]

For eksempel hva? Gjerne med henvisning til hvor handlingen er definert som en krigsforbrytelse. Siden de er nærmere definert, mener jeg.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Hvorfor er det slik at israel skal gå til krig hver gang noe går i mot dem.

Hver gang? Nå er det vel araberne som har angrepet Israel først i de siste par krigene.

 

Blir aldri fred  viss de angriper et land hver gang en yterligående gruppe angriper dem.

Det gjør de da heller ikke.

 

Det er jo litt rart at araberene blir kalt terrorister når noen blir isralere blir tatt til gisler eller når de går til selmordsangrep.

Hvorfor blir ikke israel kalt terrorister når de bomber sivilie mål og fanger "terrorister"??

6484629[/snapback]

Israel går ikke inn for å ramme sivile mål, men i krig er det dessverre slik at det blir sivile tap.

Lenke til kommentar

Blir aldri fred viss de angriper et land hver gang en yterligående gruppe angriper dem.

 

Alternativet er at de ikke gjør noe som helst. Svært mange i midtøsten har som sitt høyeste mål å utslette staten israel. Viser de svakhet er de hvertfall 'dead meat'.

 

Hvorfor blir ikke israel kalt terrorister når de bomber sivilie mål og fanger "terrorister"??

 

Israel bomber ikke sivile med overlegg. Dersom du med sivile mål mener infrastruktur, så er dette ting terroristene benytter seg av til å drive sin krigføring. De bomber blandt annet strømforsyninger, flyplass veibaner og broer for å skape trafikkaos og å hindre militante i å stikke, og å hindre dem i å stikke av med gislene.

 

Problemet er jo att de straffer sivilbefolkning som ikke har noe med krigen å gjøre

 

De sivile har valgt sine respektive regjeringer. De støtter terroristene. De gir dem ressurser. De gir dem sine barn til å bli brukt som krigsinstrumenter. Det er klart de har et delansvar. Ikkestridende skal selvfølgelig ikke fysisk angripes, men de har for lengst blitt en del av krigen. Det er slik geriljakrigføring fungerer. Problemet er at israel har nubbensjans å vinne de sivile over på sin side. Da har de i virkeligheten bare en metode i sitt arsenal, og det er å utvise sin overlegne våpenmakt, eventuellt nøytralisere militante, og "straffe" sivile ved å gjøre dagliglivet deres vanskeligere. Kanskje de i fremtiden vil tenke seg om to ganger før de stemmer på en regjering som er holocaustvennlig.

 

Dessuten er det vell mange flere arabere som blir ofre for terrorisme en israelere.

 

Nei. Siden 2000 har det blitt drept noe slikt som 8-9 ganger så mange israelske kvinner og barn som palestinske. For mens over 90% av palestinske offre er unge menn, de fleste da antagelig stridende, er over halvparten av de israelske tapene kvinner og barn.

 

Hver gang? Nå er det vel araberne som har angrepet Israel først i de siste par krigene.

 

Jeg kan ikke huske sist gang israel angrep først.

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar

Er det meningen man skal le eller gråte av det bildet? Begge deler?

 

Rart at man aldri ser skjeggete menn i turban og kjole som legger seg ned foran disse tanksene? Hva for slags foreldre er det egentlig som bruker barna sine som levende våpen og offrer dem for at israel skal få dårlig medieomtale? Syke, syke folk... måtte palestinerne en dag ta til fornuften.

Lenke til kommentar
Blir neppe fredelig der nede med det første.. Av og til lurer jeg på hvorfor ikke Israel bare tar skrittet fullt ut, sier nok er nok, og isolerer seg fra araberstatene ved å bygge en mur som markert på kartet med rødt:

 

 

 

Ville kanskje kostet litt pæng..  :roll:

6485827[/snapback]

 

Og okkupere enda mer enn det de har okkupert?

 

Nei, Israel får aldri min støtte før de holder seg til grensene før 1967. Først da skal de få min fulle og hele støtte.

 

(Nei, ikke kleng på meg, jeg støtter ikke araberne heller)

Lenke til kommentar

Til de som lurer på hva alternativet er. Palestina tilbydde nylig Israel våpenhvile, en palestinsk minister foreslo det til Israel. Israel svarte med at de ikke var interesert i å forhandle med terrorister. Har ikke noe link til dette, men det ble sagt på NRK P1 for noen dager siden.

 

Forøvrig skjedde dette samme dag som Israel brutalt skøt 7 ungdommer som spilte fotball, hvem var terroristene igjen?

Lenke til kommentar
Er det meningen man skal le eller gråte av det bildet? Begge deler?

 

Rart at man aldri ser skjeggete menn i turban og kjole som legger seg ned foran disse tanksene? Hva for slags foreldre er det egentlig som bruker barna sine som levende våpen og offrer dem for at israel skal få dårlig medieomtale? Syke, syke folk... måtte palestinerne en dag ta til fornuften.

6486381[/snapback]

 

Israelerne er ikke så veldig mye bedre de heller. De har Apache helikoptre, Humveer og andre tunge kjøretøyer og våpen. Begge parter er like ille.

Lenke til kommentar
Er det meningen man skal le eller gråte av det bildet? Begge deler?

6486381[/snapback]

 

Gjør hva du vil, jeg driter vel i det. Det kanjo tenkes at gutten gjør det av fri vilje, drevet av raseri. Men fuck spekulsjoner, jeg støtter ihvertfall Palestina, uten at jeg gidder å krangle på internett om det.

 

edit; skrev Israel :!:

Endret av KissaMcDuck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...