Gå til innhold

Test: Nokia E70


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på dette med at E70 mangler videotelefoni som det står i testen.

http://www.nokia.no/phones/ kan man velge å se telefoner som har "mobilvideo". Velger man det kommer E70 opp og Nokia beskriver at mobilvideo bl.a. betyr "Se direktesendte kamerabilder som viser veiforhold, konserter, fester og så videre. "

 

Så da lurer jeg på hva slag funksjon for videotelefoni E70 egentlig har ? :roll:

Lenke til kommentar

Jeg synes det er bra :thumbup: at dere også legger ut video av mobil telefoner dere tester, sånn som Nokia E70. Men dere bruker ”feil” video codec. I denne artikkelen brukte dere ” IBM motion JPEG”. Det hadde vært bedre hvis dere konverterte videoen og brukte en annen codec. Da sparer dere en masse ”bandwith” eller så kan dere lage enda lengre video i samme størrelse.

For eksempel kan dere bruke Xvid, WMV eller mp4 (H264). Da vil dere krympe videoen veldig mye uten noe særlig kvalitetstap.

 

Håper jeg får se mer video fra testene deres…. :thumbup: Stå på bra jobba, hilsen m3.

 

PS! Dere kan bruke virtualdub (Freeware) eller windows movie maker som redigerings- og konverteringsverktøy.

Endret av m3
Lenke til kommentar

Hei,

Nokia mangler eget kamera for videotelefoni, den mangler ikke støtte for videotelefon. Du kan i likhet med de fleste 3G-telefoner med både et og to kameraer ha en videosamtale. Jeg mener vel litt av vitsen blir borte når bare den ene kan se den man snakker med, med muligheten er forsåvidt der.

 

Når det gjelder videoformatet så vet jeg at den ble litt stor, den er lagt ut direkte fra kameraet uten konvertering. Dette er imidlertid et felt som blir mer og mer aktuelt om dagen, så det er godt mulig at vi kommer til å bruke en mer fornuftig standard etterhvert.

 

Takk for tilbakemeldinger!

Endret av audunms
Lenke til kommentar

Jepp, Tjohei er her igjen for å kritisere terningkast. 1 på underholdning? Bare fordi det ikke følger med spill? 1 på underholdning tilsier for meg en telefon som ikke støtter mp3-filer, ikke har java og ikke har noen mulighet for å endre grensesnittet (visuelt). Telefonen skulle kosta mye mer før man kan trekke så mye for manglende spill. Er du ute etter underholdning, er det jo sjeldent at de medfølgende spillene holder mål, likevel.

Lenke til kommentar
Jepp, Tjohei er her igjen for å kritisere terningkast.

6437258[/snapback]

Var vel også den eneste tingen jeg reagerte på. Når den støtter MP3, sikkert har en grei MP3-spiller og gjennom OS gir muligheten til å laste ned en ny spiller om du ikke er fornøyd med den som følger med er det heller strengt med 1. Hva med 2? :whistle:

 

Ellers kult at man har fått med SAR-verdier. :)

Lenke til kommentar

Er dere helt sikre på at ikke SIP funksjonen fungerer?

Er jo endel som bruker denne funksjonen på NOKIA E60 allerede - ville ikke vært første gang at nye telefoner har dårligere funksjonalitet (men det hører til skjeldenhetene).

Lenke til kommentar

SIP funksjonen fungerer helt fint. Jeg har testet den selv, og det virker flott. Uninett har tatt ibruk 5-6 stk E70, og virker så langt relativt fornøyde tror jeg.

 

E70 har forøvrig også den desidert beste 802.1x klienten for mobile enheter.

Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å bli sur på disse testene dere gjør av E serien.

Feks: "Skulle trangen til å spille bli for stor, støtter E70 heldigvis det som er av aktuelle Java-standarder slik at du kan laste ned egne spill."

Hallo, dette er en SYMBIAN telefon. Hvem bryr seg om dårlige Java-programmer? Og når vi først er inne på Symbian temaet, hvorfor tester dere ikke hastigheten på dette? Java-hastigheten er totalt uinteressant, siden de fleste bruker Symbian-programvare.

 

Har nevnt dette i hver eneste E-serie test dere har hatt, men har blitt fullstendig oversett. Dette er noe Amobil bør ta en titt på, ellers virker disse testene useriøse, og med liten verdi for de som vurderer disse telefonene. Det blir nesten som å vurdere en lastebil med de samme kravene som man bruker når man vurderer en Porche.

 

Forresten: "Av en eller annen grunn bruker Nokia her den gamle, litt større kontakten for ladekabel." Er vel bare N-serien som har de tynne kontaktente? De som produserer N-serien er såpass selvstendige fra resten av Nokia at de nesten kan regnes som et "datterselskap". For å markere seg har de derfor byttet ladekontakten. Noe som de fleste som reiser mye (og låner ladere rundt omkring) finner fullstendig idiotisk.

Lenke til kommentar
Forresten:  "Av en eller annen grunn bruker Nokia her den gamle, litt større kontakten for ladekabel."  Er vel bare N-serien som har de tynne kontaktente?  De som produserer N-serien er såpass selvstendige fra resten av Nokia at de nesten kan regnes som et "datterselskap".  For å markere seg har de derfor byttet ladekontakten.  Noe som de fleste som reiser mye (og låner ladere rundt omkring) finner fullstendig idiotisk.

6438507[/snapback]

6280 og 8800 har og den nye kontakten. Mulig det er fler. I hvert fall ikke ekslusivt for N-serien.

 

Og i stedet for å bli kritisert for å bytte kontakt bør man vel heller gi skryt for at de gjør det langt mer sjelden enn alle andre. Synes og det blir feil å regne N-serien som noe datterselskap..

Lenke til kommentar

Hei,

SIP-funksjonen fungerer som du sier i seg selv, men når ingen kommersielle norske aktører støtter E70s funksjonalitet, og heller ikke mye brukte tjenester som Skype kan brukes, så vil de aller fleste av brukerne ikke kunne dra nytte av dette. Jeg vil tro det ikke er så veldig mange firmaer som har en egen IP-telefoniserver som de ansatte kan koble seg til. Og det er selvsagt også dumt at Nokia selv opplyser at det ikke vil virke i Norge i dag, når det faktisk gjør det om enn ikke for den menige bruker.

 

Når det gjelder terningkast 1 på underholdning, så må jeg jo igjen nevne at prisen spiller inn her også. At den har MP3-spiller er mer eller mindre selvsagt, kan i farten ikke komme på noen andre telefoner som ikke har det i denne prisen. Og de fleste telefoner til denne prisen kan tilby bedre lyd og mer avanserte MP3-spillere.

 

Når det gjelder den nye kontakten så er den på de aller fleste nye Nokia. Noen er allerede nevnt, 6101 er et annen eksempel og det er nok denne kontakten vi vil se fremover.

 

Når det gjelder test av Symbian-ytelse så er nok det noe redaksjonen kommer til å ta opp til vurdering.

Endret av audunms
Lenke til kommentar

Terningkast 1 på underholdning kan på ingen måte forsvare, uansett prisklasse.

 

Telefonen har tydeligvis innebygget støtte for både word og powerpoint dokumenter. Dette trenger overhode ikke brukes til "nytte", men også underholdning. GPS-programvare også - kan ikke også dette være en smule underholdende?

Dere skryter også av god videokvalitet - men den funksjonen er likevel gørr kjedelig?

 

Dere glemmer også å nevne at selv om telefonen kanskje ikke i utgangspunktet er en 6'er på undeholdning, har den definitivt mulighet for å knuse all motstand fra ikke-symbian telefoner på underholdningsfronten.

 

Skjønner absolutt ikke dette.. Telefoner fra Sony-Ericsson/Samsung blir du lei etter en måned. Symbian/Windows-mobiler har en ekstrem underholdningsverdi, fordi du stadig kan legge til nye funksjoner.

 

 

En annen ting: VoIP-funksjon: Gjorde dere et forsøk på å få dette til å fungere, eller bare hørte dere med Nokia? Så vidt meg bekjent fungerer omtrent alle IP-telefon-software likt, og trenger de samme instillingene for å fungere. Dersom du bruker en IP-telefon leverandør som er "åpen" med instillingene (dvs ikke Telio) burde altså dette fungere?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
SIP funksjonen fungerer helt fint. Jeg har testet den selv, og det virker flott. Uninett har tatt ibruk 5-6 stk E70, og virker så langt relativt fornøyde tror jeg.

 

E70 har forøvrig også den desidert beste 802.1x klienten for mobile enheter.

6438415[/snapback]

 

Spennende!

Regner med mobilen passer bra for oss i UH-sektoren da :)

Lenke til kommentar
Forresten:  "Av en eller annen grunn bruker Nokia her den gamle, litt større kontakten for ladekabel."   Er vel bare N-serien som har de tynne kontaktente?  De som produserer N-serien er såpass selvstendige fra resten av Nokia at de nesten kan regnes som et "datterselskap".  For å markere seg har de derfor byttet ladekontakten.  Noe som de fleste som reiser mye (og låner ladere rundt omkring) finner fullstendig idiotisk.

6438507[/snapback]

6280 og 8800 har og den nye kontakten. Mulig det er fler. I hvert fall ikke ekslusivt for N-serien.

 

Og i stedet for å bli kritisert for å bytte kontakt bør man vel heller gi skryt for at de gjør det langt mer sjelden enn alle andre. Synes og det blir feil å regne N-serien som noe datterselskap..

6439551[/snapback]

 

At samme mobilprodusent oppererer med to forskjellige kontakter på modeller som lanseres samtidig er jo idiotisk.

Lenke til kommentar
Hei,

SIP-funksjonen fungerer som du sier i seg selv, men når ingen kommersielle norske aktører støtter E70s funksjonalitet, og heller ikke mye brukte tjenester som Skype kan brukes, så vil de aller fleste av brukerne ikke kunne dra nytte av dette. Jeg vil tro det ikke er så veldig mange firmaer som har en egen IP-telefoniserver som de ansatte kan koble seg til. Og det er selvsagt også dumt at Nokia selv opplyser at det ikke vil virke i Norge i dag, når det faktisk gjør det om enn ikke for den menige bruker.

6439675[/snapback]

 

Jeg må nesten le litt av Nokias forøk på å villede Amobil. Ja det er sant at det ikke er støtte for "NAT Traversal", det betyr i praksis at du kan være uheldig og ikke få kontakt med server av og til . Men dette blir det støtte for i løpet av 2006/2007. Da vil alle nokia E Serie telefoner få støtte for STUN, TURN og ICE. Men det er allerede mulig å bruke telefonen sin som IP-Telefon. Blandt annet den norske levereandøren Vyke har solgt E60 ferdig konfigurert med IP-telefoni. Så når Nokia sier at det ikke er noen norske leverandører for IP-telefoni på E serien så er det løgn. Det er mulig de som sitter på support hos Nokia er dritt lei av å hjelpe folk å sette det opp. Men det er fremdeles mulig.

 

Jeg vil også poengtere at dette ikke er en mobil som er laget for å spilles på. Og når man tester java ytelse på en symbian mobil så blir det som om Hardware.no skulle kjørt en test på en linux basert maskin for å finne ut hvor glatt den kjører IE7. :thumbup:

Lenke til kommentar

Vyke er tydeligvis et unntak, de tre andre operatørene jeg har tatt kontakt med for å høre om mulighetene for å få SIP-adresse, brukernavn og passord, har ikke villet gi ut dette. Altså meget koselig av Vyke, bare så synd de tar 1,34 kroner pr. min til mobil (233 % av hva jeg betaler i dag, og jeg ringer nesten kun til mobil). Men virker, det gjør softwaren, jeg har sett det i bruk hos en uninett-ansatt selv.

 

Ellers er det vel nok av telefoner som bruker den nye ladepluggen utenom n-serien? 6270, 6280, 8800, 6101, 6103, 6233, 6111, 6131, 7360, 7370, sikkert 6125 og kanskje andre... Å kaste stein i glasshus...

Lenke til kommentar
Altså meget koselig av Vyke, bare så synd de tar 1,34 kroner pr. min til mobil (233 % av hva jeg betaler i dag, og jeg ringer nesten kun til mobil).

6441146[/snapback]

 

Jeg kan være enig i at det er litt dyrt med 1,34 pr min til mobil.. når man er i norge. Men 1,34 til mobil i norge når man sitter i Argentina på et hotel som har WLAN. Det er noe annet. Og siden du hele tiden kan velge om du skal ringe med IP-telefoni eller over GSM nettet så er det fritt frem å bruke det billigste av de 2 alternativene. Skal nevnes at du kun betaler for det du ringer når du har vyke, altså ingen faste mnd avgifter.

Lenke til kommentar

1 på underholdning ja... Er spill det eneste som regnes som underholdning på mobilen nå om dagen? Hva med video? Er det ikke underholdning å legge inn DVD-samlingen sin på mobilen? Noe denne mobilen faktisk kan utmerket godt. Musikk? Ikke underholdning det heller? En god nettleser kan også by på mye underholdning. Den har jo foresten 3G, noe som gjør at man KAN se live TV på den. Hvis ikke det regnes som underholdning så vet jeg jammen ikke. Og tar jeg ikke feil har denne mobilen flash-støtte også. Idiotisk å gi den 1er.

 

Utenom det syns jeg det var en bra test!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...