Gå til innhold

ATI med treveis grafikkløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser man på prisen så kan jo dette være lurt.

 

For dette andre fysikk korte koster jo rundt 2000kr, et x1600 koster fra 1000kr. Og de er da i følge Ati dobelt så kraftig.

 

Og det sies jo at det skal fungere med kun 1 skjermkort også, man må ikke ha CF.

Endret av MrNielsen
Lenke til kommentar
syns dem er litt optimistiske over hvor mange kort vanlige folk bryr seg med å kjøpe.

 

tre grafikkort? kommer jeg neppe til å kjøpe.

6265285[/snapback]

Vil jo si det er billigere en Ageias løsning. Her kan du handle et X16XT kort til 1100,- som er dobbelt så kraftig enn Ageias kort som koster 2200,-.

Om det er seks ganger kraftigere i praksis blir jo spennende å se.

Selv syntes jeg denne løsninger er genial!

 

EDIT: Var visst litt seint ute :D

Endret av Eyvind
Lenke til kommentar
syns dem er litt optimistiske over hvor mange kort vanlige folk bryr seg med å kjøpe.

 

tre grafikkort? kommer jeg neppe til å kjøpe.

6265285[/snapback]

 

Ja, tre grafikkkort er mye, nye HK må man ha også, synes ærlig talt skjermkortprodusentene kunne seg seg rundt etter litt mindre brute-force-løsninger. Å slenge på enda mer effekt og enda flere kort blir litt upraktisk i lengden.

 

AtW

Lenke til kommentar

eg trur ikkje et 1600 kort eller noken andre skjermkort kjem til å vere bedre enn PPU på endel ting, ppu er fortsatt laga for å jobbe kun med fysikk, og GPU er jo laga for grafikk...og det blir feil å samenligne et skjermkort med et fysikk kort også, da dei er relativt forskjellige..

Lenke til kommentar
Ei grafikkbrikke er da ikke opitmalisért for fysikkberegninger, noe som cpu tar seg av normalt sett. Om ATI ikke har gjort noe spesiellt med gpuene, så må nok likevel cpu ta seg av en del av jobben.

6265398[/snapback]

 

Nå er jeg ingen ekspert på området, men jeg mener og huske at GPU faktisk er overlegen i forhold til å foretå slike kalkulasjoner siden det er det den er designet til i forhold til Grafikk.

Lenke til kommentar

den tar kalkuleringa av fysikk biten, kor ting spretter, korleis ting sprekker etc, når du f.eks skyter ei kasse..en fysikk prosessor er designa fra scratch, med det målet å få gjort unna sånne beregninger fort og effektivt. CPU klarer samme oppgava, med langt mindre effektivitet, og det vil trekke ned ytelsen på systemet, da cpuen bruker tid på å regne ut

Lenke til kommentar

Man bruker GPU til fysikk forde de har mange av den samme karakteristikken man ser i PPU (stor intern båndbredde og parallell prossesering), men problemet med bruken av en GPU er at hvis datastrømmen skal gå fra SK til HK tapes veldig mange sykluser. Så løsningen med 1 GPU til fysikk og grafikk vil skape variasjoner i datastrøm retningen, noe som ikke er bra. Så ATI vil bruke 1 GPU til grafikk slik at datastrømmen lettere kan optimaliseres.

 

Hvis man ser på fragment shadere (pixel shader) som utfører beregninger som ender opp som et fragment (pixel) så er det ikke noe problem og bruke denne til utføring av data beregninger så lenge opperasjonene er mulig og parallell prosessering. Dette er særlig effektivt etter at flyttall (kort sakt: tall med komma) teksturene har fått hw støtte.

Lenke til kommentar

Tar vi denne nyheten og legger sammen med artikkelen om DX10 kort so mkan sufe opptil 300W så blir snart det dyreste komponenten i PC'n PSU og kjøling ;)

 

Eneste fordelen jeg ser her er at ved oppgradering av skjermkort kan man fortsatt få brukt for det gamle til fysikkberegninger. På den annen side er det vel også mange som delfinansierer nytt skjermkort ved å selge det gamle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...