Gå til innhold

Bør jeg kjøpe Intel aksjer nå?


Anbefalte innlegg

Har vurdert litt fram og tilbake nå, og kommet fram til at fra nå av og fram til Intel lanserer Woodcrest bør være et svært godt tidspunkt å kjøpe Intel aksjer.

 

Sett i et historisk perspektiv så er Intel aksjene svært langt nede og de kommer med woodcrest/conroe/merom som for å være ærlig ser svært bra ut.

 

Jeg ser ingen grunn til at AMD skal vokse noe mer, ihvertfall ikke før de får på plass 65nm prosessen og evt K8L. Da tenker jeg at det vil være på tide å selge Intel aksjene og kjøpe AMD aksjer istedet...

 

Mao, jeg ser for meg å kjøpe Intel aksjer nå og selge de om 6-12 måneder når jeg forventer at K8L kommer på banen, hvis Intel ikke har noe overbevisende quad core teknologi.

 

http://finance.yahoo.com/q/bc?t=5y&s=INTC&l=on&z=m&q=l&c=

 

Intel aksjen har ikke vært lavere siden 1997 og en kort stund i 2003

 

Jeg ser for meg en situasjon hvor Intel aksjen kan gå ned så mye som 20% hvis de på en eller annen måte mislykkes med core2 prosessorene, og at de kan gå opp med opptil 50% hvis de lykkes og AMD ikke kommer med noe bedre enn fx-62 de neste 6 månedene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har faktisk tenkt på å kjøpe en stund selv, aksjen kan jo rett og slett ikke gå mye lavere nå og Intel kommer selvfølgelig ikke til å gå konk så jeg tror ikke det er noen spes. risk i å kjøpe INTC aksjer nå.. En kan jo se på volume at folk kjøper for hver gang aksjen synker.

Lenke til kommentar

Kjøp funcom aksjer istedet :thumbup:

 

Age of conan er lansert som et av 6-7 spill som er klare for Vista, og kursen steg pent

etter denne kunngjørelsen fra MS. Men jeg tror de har endel mer å gå på;)

Blir spennende å se når vi får høre mer om deres siste prosjekt ' The World'.

 

Men det er lurt å kjøpe aksjer når de ligger på bunn som jo gjelder intel for øyeblikket.

Spesielt om man tenker litt langsiktig..

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar
Hvor kjøper og selger dere aksjer? Online eller?

6163927[/snapback]

 

Ta en prat med banken din ;) De har meglere som kjøper/selger for deg.

Kontakt dem pr tlf og de utfører tjensten på minuttet som regel.

Men det koster litt i gebyr da..ca 300kr pr transaksjon.

Bra sjekketriks det; 'sorry, må bare ta en sjapp tlf til megleren min' :p

 

Man kan ikke handle på børsen uten å være autorisert megler..

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar
Hvor kjøper og selger dere aksjer? Online eller?

6163927[/snapback]

 

Ta en prat med banken din ;) De har meglere som kjøper/selger for deg.

Kontakt dem pr tlf og de utfører tjensten på minuttet som regel.

Men det koster litt i gebyr da..ca 300kr pr transaksjon.

Bra sjekketriks det; 'sorry, må bare ta en sjapp tlf til megleren min' :p

 

Man kan ikke handle på børsen uten å være autorisert megler..

6164844[/snapback]

Men via realtidsaplikasjoner som f.eks Wintrade kan man handle i nåtid opp mot Oslo Børs. Det å la en mekler ta seg av småsparingene dine er å kaste penga ut av vinduet, svindyrt! Gjør du det selv får du kostnaden ned til 30 spenn pr. transaksjon.. Skal du ha noen til å investere for deg, bør du heller satse på fond.

Lenke til kommentar

Men via realtidsaplikasjoner som f.eks Wintrade kan man handle i nåtid opp mot Oslo Børs. Det å la en mekler ta seg av småsparingene dine er å kaste penga ut av vinduet, svindyrt! Gjør du det selv får du kostnaden ned til 30 spenn pr. transaksjon.. Skal du ha noen til å investere for deg, bør du heller satse på fond.

6164941[/snapback]

 

Wintrade er en tjenste som tilbys av nordnet som er et autorisert meglerfirma.

Tjenesten er ikke dum, og det er mye billigere enn å bruke megler i bank.

I en bank vil man få en tett, personlig oppfølging av en autorisert megler som kan gi gode råd og tips. Er man 'noob' på feltet kan dette være en fordel.

Lenke til kommentar

Nei, du bør ikke kjøpe Intelaksjer nå fordi:

 

1. Aksjemarkedet i USA er for tiden svært usikkert

2. Teknologiaksjer er enda mere usikre, Nasdaq (du finner også Philadelphia Semiconductor-indeksen her).

3. Teknologiaksjer ligger i en lang fallende trend.

4. Aksjekursen i Intel påvirkes av forventet inntjening, markedet generelt og ikke om én enkelt prosessor (serie) scorer bra i benchmarks.

 

Sannsynligvis bør du ikke kjøpe aksjer i det hele tatt nå med den usikkerheten som er i aksjemarkedet i USA, Europa (og Norge).

 

Forøvrig bruker jeg DNM (DnB Nord Markets) til å handle via nettet. Betaler 95,- kroner som minste kurtasje, 300 kr. hvis jeg bruker megler (noe jeg bare gjør ved derivathandel). Kan også handle utenlandske aksjer via nettet, men vet ikke hva kurtasjen er. Bruker også Online Trader med sanntidskurser, men mest til analyseformål siden jeg ikke kan handle om dagen fra jobb.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Nei, du bør ikke kjøpe Intelaksjer nå fordi:

 

1. Aksjemarkedet i USA er for tiden svært usikkert

2. Teknologiaksjer er enda mere usikre, Nasdaq (du finner også Philadelphia Semiconductor-indeksen her).

3. Teknologiaksjer ligger i en lang fallende trend.

4. Aksjekursen i Intel påvirkes av forventet inntjening, markedet generelt og ikke om  én enkelt prosessor (serie) scorer bra i benchmarks.

 

Sannsynligvis bør du ikke kjøpe aksjer i det hele tatt nå med den usikkerheten som er i aksjemarkedet i USA, Europa (og Norge).

 

Forøvrig bruker jeg DNM (DnB Nord Markets) til å handle via nettet.  Betaler 95,- kroner som minste kurtasje, 300 kr. hvis jeg bruker megler (noe jeg bare gjør ved derivathandel).  Kan også handle utenlandske aksjer via nettet, men vet ikke hva kurtasjen er.  Bruker også Online Trader med sanntidskurser, men mest til analyseformål siden jeg ikke kan handle om dagen fra jobb.

6165911[/snapback]

 

 

Apropo usikkert, er vel ikke lenge til vi ser neste børscrack på Nasdaqen. Hvis en ser på hvor mange år det er mellom verdt crack.

Men time will show :)

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar
Nei, du bør ikke kjøpe Intelaksjer nå fordi:

 

1. Aksjemarkedet i USA er for tiden svært usikkert

2. Teknologiaksjer er enda mere usikre, Nasdaq (du finner også Philadelphia Semiconductor-indeksen her).

3. Teknologiaksjer ligger i en lang fallende trend.

4. Aksjekursen i Intel påvirkes av forventet inntjening, markedet generelt og ikke om  én enkelt prosessor (serie) scorer bra i benchmarks.

 

Sannsynligvis bør du ikke kjøpe aksjer i det hele tatt nå med den usikkerheten som er i aksjemarkedet i USA, Europa (og Norge).

 

Forøvrig bruker jeg DNM (DnB Nord Markets) til å handle via nettet.  Betaler 95,- kroner som minste kurtasje, 300 kr. hvis jeg bruker megler (noe jeg bare gjør ved derivathandel).  Kan også handle utenlandske aksjer via nettet, men vet ikke hva kurtasjen er.  Bruker også Online Trader med sanntidskurser, men mest til analyseformål siden jeg ikke kan handle om dagen fra jobb.

6165911[/snapback]

 

Jeg er fullt klar over at teknologiaksjer ligger i en fallende trend, og at Intel aksjen påvirkes av forventet inntjening. Jeg ser også at AMD gjør det svært skarpt for tiden i det fallende markedet - hvorfor? Fordi de spiser markedsandeler av Intel og for første gang på lang tid faktisk tjener bra med penger.

 

Jeg tror dog at grunnen til at de fallt som en stein i januar og har fallt siden den gang er at de måtte kvitte seg med et store kvanta halvgode prosessorer (P4 netburst) og dermed kom til å få dårligere inntjening pga det.

 

Nå som de er så å si klare til å lansere en nye prosessorfamilie som er vesentlig mer konkurransedyktige forventer jeg at de vil forbedre inntjeningen sin betraktelig.

 

Hvis du skulle handle Intel aksjer får du gjort det gjennom DNM og til 95,-?

 

Så at på nordnet så så det ut til å koste 13usd for å handle aksjer fra nasdaq, ikke 39kr som de har for å handle aksjer på oslo børs... Hørtes det riktig ut?

 

Hvis du kikker her:

http://finance.yahoo.com/q/bc?t=5y&s=INTC&l=on&z=m&q=l&c=

 

Så står det:

Div & Yield: 0.40 (2.20%)

 

Hva vil det si? Det høres ut som at sist gang de ga utbytte tilsvarte det 2,2% av aksjeverdien? Hvordan fungerer dette egentlig?

 

Hvis 2,2% er riktig så ser jeg ikke helt for meg at Intel aksjene kommer til å falle noe særlig lavere enn de er nå... I tillegg så er jo dollarkursen svært lav nå... Mao, hvis dollarkursen stiger mens jeg sitter på Intel aksjer som trades i dollar, så vil jeg jo få med meg evt valutagevinst også..?

 

Det er forresten ikke snakk om verdens største satsing her 5-10000kr. Jeg kan godt se for meg at Intel aksjen kommer til å fortsette å synke, men tvilsomt lavere enn 16-17$. Tenker jeg har ca 1 uke på å bestemme meg for om dette er en god ide eller ikke med tanke på lanseringen av woodcrest... :p

 

Tusen takk for råd og tips :)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Syns det er dumt å kjøpe aksjer i et firma som allerede er gedigent fra før. Om dell selger for 100 milliarder mer i år enn i fjor utgjør det kanskje 2% av totalen.

 

Om et firma med omsetning fra ifjor på 1 million gjør det samme.... Da kan man begynne å snakke verdi økning på aksjer.

Lenke til kommentar

Bah, Dell har sagt de vil selge 4 socket systemer fra AMD, og jeg ser ikke helt hvordan det skal velte Intel :p

 

Med tanke på det store overtaket AMD har på server/desktop fronten pr idag ytelsesmessig, så sier dette meg sammen med div annen info at Intel er på sterk vei tilbake.

Lenke til kommentar
Syns det er dumt å kjøpe aksjer i et firma som allerede er gedigent fra før. Om dell selger for 100 milliarder mer i år enn i fjor utgjør det kanskje 2% av totalen.

 

Om et firma med omsetning fra ifjor på 1 million gjør det samme.... Da kan man begynne å snakke verdi økning på aksjer.

6166245[/snapback]

 

Dårlig logikk, Intel var gedigent i 1995, men siden da har aksjekursen gått opp ganske mye for å si det sånn ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...