Gå til innhold

TES: Fix mot hakking og lagging - *Oppdatert*


Anbefalte innlegg

Ok, jeg har en dårlig pc som sikkert noen her vet:

 

AMD Athlon XP 2400 (overklokket 200 mhz)

512 MB DDRram

Sapphire Radeon 9700 non pro 128 mb ram

 

Jeg har opplevd masse hakking generelt uansett hvordan jeg har skrudd på sliders og satt ned oppløsningen osv. Samme type hakking. Jeg har redigert ini-fila og sjekket resultat etter hver eneste instilling jeg har gjort og ingen forskjell.

Så installerte jeg beta patchen. Jojo, gikk faktisk litt bedre men måtte sette datoen på texture filene jeg lastet ned for bedre distand LOD.

 

Så fant jeg ut i går hva som faktisk gjør dette så jeg prøvde følgende:

 

Satte disse instillingene i ini-fila (fra en helt clean ini-fil)

 

iPreloadSizeLimit=52428800
bDSoundHWAcceleration=0 (dersom du har et innebygd lydkort)
fMaxFootstepDistance=700 (her velges avstanden der lyden skal høres. Eksterimenter med forskjellige verdier)
iMinGrassSize=Alt fra 120 til 170. Prøv deg frem. (høyere verdi betyr mindre gress)

 

Startet spillet og ingen hakking! Jeg kunne da sette opp instillingene til 1024, 2AA, 8 AF, Distand LOD på, video options sliders på max og ingen hakking! Greit nok jeg ligger stabilt nok rundt 20 FPS, men det har egentlig ikke så mye med saken å gjøre fordi det ligger stabilt og hopper ikke som en gal.

 

Det lagger heller ikke rundt masse NPCer som det gjorde før og jeg kan gå rundt omkring i Imperial City uten masse lagg når jeg snur meg mot NPCer og creatures!

Så dersom noen opplever unormal lagging selv om dere har en god nok maskin, prøv dette seriøst!

Skulle gjerne ha tatt noen bilder, men det fungerer ikke av en eller annen grunn. Har satt allowscreenshots til 1 i ini-filen uten det faktisk blir tatt bilde. Kan jo selvfølgelig bruke FRAPS da men..

 

Edit: Har hørt nå fra mange brukere at en verdi i footsteps på 700 fungerer veldig bra i de fleste situasjoner da en for lav verdi tar bort enkelte lydeffekter. Dette må jo selvfølgelig tilpasses hardware, men merk deg at dersom verdien blir for lav så vil enkelte lyder forsvinne som lyden av sverd som går inn og ut av sliren osv.

 

Dersom du har to eller flere fysiske harddisker

 

Jeg leste en meget interessant post på det offisielle forumet om at man faktisk kan få spillet til å laste filer fra flere harddisker samtidig og syntes dette virket greit å ihvertfall prøve. Så jeg hentet en gammel 15 gigs 5200 RPM harddisk fra jobben, formaterte den og installerte den på hjemmemaskinen.

 

Les den originale tråden her:

 

http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...topic=430461&st

 

Innledning

 

Oblivions komprimerte data filer ligger i Oblivion/Data mappen og heter følgende

 

Oblivion - Voices1.bsa

Oblivion - Voices2.bsa

Oblivion - Meshes.bsa

Oblivion - Sounds.bsa

Oblivion - Textures - Compressed.bsa

Oblivion - Misc.bsa

 

Mange har rapportert merkelg lagging i spillet generelt spesielt når nye ting loades og mange har faktisk sluttet å spille spillet rett og slett fordi all lagging har gjort det umulig å få en god spillopplevelse. Hensikten med dette tweaker er rett og slett å få spillet til å laste mer informasjon samtidig fra flere harddisken.

Først, dersom du har IDE disker, pass på at harddiskene ikke er koblet til samme IDE kanal fordi IDE kan bare lese og skrive til en disk på en gang.

Jo flere disker du har, jo bedre vil det bli! :)

 

Det som må gjøres

 

I Oblivion.ini filen under Archive, ligger det informasjon om hvor disse datafilene ligger. Det er faktisk ikke verre enn å bare skrive inn hvor fysisk filene ligger.

Da vil det eksempelvis se slik ut:

 


[Archive]
SMasterMiscArchiveFileName=Oblivion - Misc.bsa
SMasterVoicesArchiveFileName2=G:\Oblivion - Voices2.bsa
SMasterVoicesArchiveFileName1=G:\Oblivion - Voices1.bsa
SMasterSoundsArchiveFileName=Oblivion - Sounds.bsa
SMasterTexturesArchiveFileName1=Oblivion - Textures - Compressed.bsa
SMasterMeshesArchiveFileName=G:\Oblivion - Meshes.bsa
SInvalidationFile=ArchiveInvalidation.txt
iRetainFilenameOffsetTable=1
iRetainFilenameStringTable=1
iRetainDirectoryStringTable=1
bCheckRuntimeCollisions=0
bInvalidateOlderFiles=1
bUseArchives=1
SArchiveList=G:\Oblivion - Meshes.bsa, Oblivion - Textures - Compressed.bsa, Oblivion - Sounds.bsa, G:\Oblivion - Voices1.bsa, G:\Oblivion - Voices2.bsa, Oblivion - Misc.bsa

 

I dette eksemplet har jeg flyttet Oblivion - Voices1.bsa, Oblivion - Voices2.bsa og Oblivion - Meshes.bsa til roten på G:\

 

Husk å alltid defragmentere etter dere har gjort endringene! Og ikke flytt filene til den andre disken, kopier heller for da vil ikke noe fatalt skje dersom noe blir feil for da kan dere bare gjøre om ini-filen for å få det originalt.

 

Andre har rapporter store fordeler ved å kopiere andre filer, så dette er en testeprosess først og fremst. Og husk for all del å defragmentere! Jeg merket faktisk dårligere ytelse først da jeg prøvde dette fordi jeg ikke hadde defragmentert. Men etter en defragmentering gikk det så det suste! :) Verdt å prøve uansett.

 

Edit: Noen har foreslått å faktisk dekomprimere alle filene slik enkelte gjorde med Doom 3. Selv har jeg ikke prøvd dette, men dersom noen hadde prøvd det ville det vært flott med en tilbakemelding om det! :)

Endret av raziel014
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jojo, men så handler jo ikke denne tråden om oldblivion heller. Og jeg har jo et skjermkort som tar SM2 så jeg bruker aldri denne modden. Grafikken blir skikkelig rævva av det!

 

Edit: Det virker som om disse ini-instillingene tar bort noen av lydkanalene som brukes i spillet. F.eks så merket jeg nå at jeg ikke hører like mye lyd som footsteps osv, men dette forandrer ikke spillbarheten så veldig.

Endret av raziel014
Lenke til kommentar
Jojo, men jeg har jo et skjermkort som tar SM2 så jeg bruker aldri denne modden. Grafikken blir skikkelig rævva av det!

 

Edit: Det virker som om disse ini-instillingene tar bort noen av lydkanalene som brukes i spillet. F.eks så merket jeg nå at jeg ikke hører like mye lyd som footsteps osv, men dette forandrer ikke spillbarheten så veldig.

6056045[/snapback]

vil dette også funke på pcen min?

kunne ikke dra oblivion pga. lagg :(

men har jo spillet da....

er beta-pach gratis ?

Lenke til kommentar

Altså, oldblivion er ment for dem som har kort som ikke støtter Shader Model 2. Jeg har egentlig en maskin som ikke er så veldig bra, men som akkurat nesten møter minium kravene og greier likevel å kjøre spillet med pen grafikk og god spillbarhet.

 

Edit: Beta patchen er gratis ja og kan lastes ned her

 

Desom man har modder installert som f.eks distant LOD osv så overskriver patchen filene sånn at datoen til modden har gamlere dato enn de andre filene så spillet velger de filene istedet. Da trenger man bare å laste ned et lite program som heter FileDate Changer og kan lastes ned her

LandscapeLod\generated og likens andre filer som er lastet ned for å forandre textures osv.

Endret av raziel014
Lenke til kommentar
Madeo:

Hvis du ikke bryr deg veldig mye om grafikk så burde du prøve http://www.oldblivion.com/ altså.

 

Har ikke prøvd det selv, fordi jeg har bra nok PC, men har lest at flere folk er fornøyde med den "modden".

 

Du kan hvertfall prøve.

 

Lykke til.

6057740[/snapback]

 

glemte noe, har Nvida GeForce 5500+ er det ok med pachen da?

6058523[/snapback]

 

GeForce 5500+ er støttet.

Lenke til kommentar

Noen som har prøvd dette? Som merket mindre lagging? Spesielt rundt NPCs og creatures? Prøvde tidligere i går på en maskin som møter recommended specs bra og opplevde en del lagging, men etter å ha satt dette hakker ingenting. Bare litt når nye ting loades osv, men ingen lagg rundt folk og dyr og hester og sånt! Weynon Priory er helt laggfritt f.eks noe det definitivt ikke var før dette!

 

Edit: Det er ikke sikkert at deaktivering av eksternt lydkort gjør at det går bedre. Jeg tror heller det er footstep verdien i ini-filen som gjør forandringen.

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Det hjalp en god del til meg ihvertfall. Husk at jeg har en skikkelig dårlig pc og nå lagger det ikke engang rundt massevis av NPCer. Meget effektiv og jeg skjønner ikke hvordan Bethesda kunne lansere spillet sånn og ihvertfall ikke uten en slags autodetect som sjekker lydkortet og som dynamisk setter verdien i denne strengen utifra lydkort osv.

Lenke til kommentar

Så jeg skal altså sette bdsoundhwacceleration til 0 hvis jeg har innebygd lydkort? Ingen ulemper? Skal iallfall prøve det.

 

Skulle gjerne ha tatt noen bilder, men det fungerer ikke av en eller annen grunn. Har satt allowscreenshots til 1 i ini-filen uten det faktisk blir tatt bilde. Kan jo selvfølgelig bruke FRAPS da men..

 

Du sa du brukte AA, det kan kanskje ha noe med saken å gjøre.

Prøvde ta bilder med AA på jeg, for å sammenligne med og uten AA, men det gikk ikke, mens uten AA gikk det helt fint.

Lenke til kommentar
Hmm, da er det sikkert noe med AA å gjøre da. Jeg klarer meg ikke uten! :) Og ja dersom du ikke har ekstrernt lydkort er det ingen ulemper med å sette verdien til 0 nei. Men det er som sagt footstep verdien som utgjør forskjellen! Husk å forandre denne! :)

6068135[/snapback]

noen lignenede mot dårlig skjermkort?

mitt funker fortsatr ikke!

Lenke til kommentar
Hva som ikke funker? Å ta bilder eller selve skjermkortet? Dersom skjermkortet ikke funker så må jo du selvfølgelig anskaffe nytt skjermkort..

6069543[/snapback]

rettelse:

selv etter at pachen kom (skal jo støtte 5500+)

lagger det fortsatt noe J****...

bå lavest grafikk...

Lenke til kommentar

Tror det finnes egne tråden om oldblivion også. Husk at denne tråden handler om denne ene ini-verdien som fjerner lagg hos dem med innebygd eller dårlig lydkort og med eller bra nok maskinvare da. Skjermkortet ditt støtter egentlig ikke Oblivion i hele tatt, men Bethesda valgte å lage sin egen oldblivion ettersom the community fant ut at spillet støtter gamlere Shader Models.

 

Du sier heller ikke stort ellers om maskinvare så det er ihvertfall ikke stort jeg kan hjelpe deg med enda.

 

Har du skrudd ned på gresset? Har du kommet langt avgårde i spillet? Lagger det helt i begynnelsen av character creation?

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...