Gå til innhold

Hvem håper du vinner krigen mellom US/Israel or iran?

Hvem håper du vinner krigen?  

50 stemmer

1. 1. Hvem håper du "vinner" krigen mellom US/Israel og Iran?

• US/Israel
      28
    • Iran
      4
    • Alle
      9
    • Ingen
      9

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håpløs meningsmåling.

Det handler om at dem som ikke ønsker et islamistisk styre skal få atomvåpen mellom hendene og at det iranske folket skal vinne.

"Iran" - hvem er det ... mulla-styret som plaffer løs på ubevæpnede sivile som vil ha frihet?
Hvem er Iran her, det må presiseres.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Radon Måling skrev (8 timer siden):

Det er noe herlig ironi over det å påtvinge demokrati på folk

Er det ikke langt mer ironisk at personer som synes Irans styresett er herlig slik det er "flykter" til demokratiske Vesten?

Vi har til og med representanter for mullastyret i forumet.
Og de misliker alt som er vestlig.

Endret av Neptun1
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Det er ingen "vinnere" i krig. Det er sult, lidelse og en stor katastrofe uansett hvor positivt man prøver å se på ettermælet.. Etter både 1. og 2. verdenskrig stod Europa i brann og hadde sult og mange millioner av døde og det var mobilisering fra hele verden for å bygge opp Europa igjen når krigen var over. Men vi ser fremdeles den dag i dag at konflikten fortsetter..

Endret av Krozmar
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Neptun1 skrev (32 minutter siden):

Vi har til og med representanter for mullastyret i forumet.
Og de misliker alt som er vestlig.

Og dette kan du selvsagt bevise?

• Liker 2
Skrevet (endret)
Fazam skrev (11 minutter siden):

Og dette kan du selvsagt bevise?

De som støtter Satanyahu er det mer enn nok av i hele Norge. Men det har alltid vært slik at de som står opp de svake og undetrykte blir harselert og mobbet.

Endret av Boing 4EVER
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Boing 4EVER skrev (17 minutter siden):

De som støtter Satanyahu er det mer enn nok av i hele Norge. Men det har alltid vært slik at de som står opp de svake og undetrykte blir harselert og mobbet.

Dette er et diskusjonsforum hvor meninger kan (og bør) bli utfordret.

• Liker 5
Skrevet

En israelsk seier vil nok være negativt for Europa i den forstand at vi vil få millioner av flyktninger og migranter som vil destabilisere kontinentet. Hittil i konflikten har Israelerne vært særdeles ivrige etter å bombe sivil infrastruktur, for å skape kaos, som for meg fremstår som de er mer interessert i et nytt Libya enn regimeskifte. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Boing 4EVER skrev (26 minutter siden):

Det er selvfølgelig for mange som støtter en krigsforbryter. Men totalt er ikke støtten så stor. Stor majoritet som ønsket Israel ut av Eurovision bl.a.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Og ifølge Trump har jo USA vunnet krigen allerede. Hva er sluttresultatet av denne påståtte seieren? Bomba skoler og snart 30kr literen for drivstoff. Samtidig som han hardnakket hevder at USA vinner eller har vunnet krigen står oljetankere i brann i stredet, og amerikanske militærfly detter ned fra himmelen. 

Skrevet
ParadiseCity skrev (7 minutter siden):

En israelsk seier vil nok være negativt for Europa i den forstand at vi vil få millioner av flyktninger og migranter som vil destabilisere kontinentet. Hittil i konflikten har Israelerne vært særdeles ivrige etter å bombe sivil infrastruktur, for å skape kaos, som for meg fremstår som de er mer interessert i et nytt Libya enn regimeskifte. 

Av nysgjerrighet - hva mener du at en Israelisk seier vil være i kontekst av det du skriver? 

• Liker 2
Skrevet
Krozmar skrev (52 minutter siden):

Det er ingen "vinnere" i krig. Det er sult, lidelse og en stor katastrofe uansett hvor positivt man prøver å se på ettermælet.. Etter både 1. og 2. verdenskrig stod Europa i brann og hadde sult og mange millioner av døde og det var mobilisering fra hele verden for å bygge opp Europa igjen når krigen var over. Men vi ser fremdeles den dag i dag at konflikten fortsetter..

Jeg er glad de morderiske og undertrykkende nazistene til slutt ble nedkjempet med hjelp fra bl.a. USA.
Sånn sett kan man kalle de okkuperte landene deriblant Norge vinnere, selv om prisen var høy.
Den hadde imidlertid blitt mye høyere om de ikke hadde kjempet i mot, så kampen var verdt å ta.

Samme bør skje med presteregimet i Iran.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Noxhaven skrev (7 minutter siden):

Av nysgjerrighet - hva mener du at en Israelisk seier vil være i kontekst av det du skriver? 

Et nytt Libya. Balkanisering.  Borgerkrig. Fragmentering av hele staten.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan ikke stemme, for det mangler minst ett alternativ og jeg aner ikke hvilken av de to du mener med punktet "Iran".

Ca 85% av det iranske folk ønsker ikke det nåværende regimets kontroll over landet. De ønsker et folkevalgt demokratisk styre med en langt mindre religiøs linje. 

Ca 15% støtter regimet, Ayatollah-ene, som styrer landet barbarisk og ekstremistiske religiøse prinsipper.

Disse to kan ikke slåes sammen til "Iran", for de er overhodet ikke kompatible med hverandre.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Jeg kan ikke stemme, for det mangler minst ett alternativ og jeg aner ikke hvilken av de to du mener med punktet "Iran".

Ca 85% av det iranske folk ønsker ikke det nåværende regimets kontroll over landet. De ønsker et folkevalgt demokratisk styre med en langt mindre religiøs linje. 

Ca 15% støtter regimet, Ayatollah-ene, som styrer landet barbarisk og ekstremistiske religiøse prinsipper.

Disse to kan ikke slåes sammen til "Iran", for de er overhodet ikke kompatible med hverandre.

Kilde?
Aner ikke om dette er sant, men det kan umulig være lett å få frem faktiske tall på det du fremmer?
..Og kritisk som jeg er - antar jeg generel mangel på kilder er grunnen til at du ikke legger med kildene med en gang til en så vesentlig påstand som den du fremmer, men kun fremmer påstanden uten noe mer informasjon.
Det er tross alt en veldig viktig del når man deler den type bastant fakta basert informasjon som du formidler.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Irans styre vil ikke høre på folket sitt. Og dreper dem istedet. (Dette vet de fleste i Norge nå)

Irans styre har henrettet oppimot 2000 av sine borgere i 2025.

Irans styre gikk inn på sykehus for å finne sårede aktivister, for å presse ansatte der til å gi pasientene over til dem. Slik at de kunne henrette dem.

Irans styre har massearrestert dissidenter og aktivister, og familier av dem.

Irans styre bruker tortur mot aktivister, og seksuelle overgrep mot kvinnelige aktivister, for å presse frem falske  tilståelser fra disse.

Irans styre bryr seg ikke om sine politiske fangers helse (aktivister i fengsel). Og de dør regelmessig mens de er innsatt i fengsel.

Irans styre har forfølget minoriteter i landet, og konfiskert eiendommene deres, arrestert dem, og utøvd brutal vold mot dem.

Irans styre har gjort det obligatorisk for alle små jenter og kvinner å følge en svært streng kleskode. Hvis man bryter denne kleskoden så står man overfor opptil 15 år i fengsel, eller begrensninger/straffer på mange andre områder i samfunnet.

Irans styre innførte i april 2025 avanserte måter å finne kvinner som ikke hadde på seg korrekt hijabb antrekk, og ilegge dem store bøter, konfiskere kjøretøy, og stenge virksomheter.

Irans styre stenger internettet for folket sitt, slik at de ikke kan snakke fritt med hverandre om blandt annet sitt lands fremtid.

Dette er bare noe av det verste som skjer og har skjedd med folket i Iran fra dette Iranske styret det siste året.

De som vil at nåværende styre i Iran skal seire i alt dette kan jeg tenke meg at enten ikke vet noe om hva styret har gjort mot folket sitt, eller hater det iranske folket noe svært inderlig mye, eller elsker Irans styre over alt annet. Eller kanskje alle disse punktene for den del.

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, Neptun1 said:

Er det ikke langt mer ironisk at personer som synes Irans styresett er herlig slik det er "flykter" til demokratiske Vesten?

Joda det er sikkert mulig å dikte opp mye rart, men det var ikke en invitasjon til en konkurranse i "mest mulig ironi"
Det var et svar til de som mener vestlig både kultur og styresett "må" inn i Iran

• Liker 1
Skrevet
Krozmar skrev (2 timer siden):

Men var det verdt det å befri Europa fra nazismen?

• Liker 3
Skrevet

Det er som mange skiver ingen "vinnere" i dette, men jeg håper dessverre at Iran setter USA litt på plass :(

Jeg liker overhode ikke det DT gjør med USA nå. De har alltid vært i overkant hissige på kriging, men de har stort sett gjort det med bred politisk støtte internt og de har alltid hatt en god grunn (selv om den kanskje ikke alltid er 100% troverdig). 

Denne krigen her har mange ting jeg er sterk motstander av;

• De later som at dette ikke er krig, ved å kalle det alle mulig andre navn
  • De har kommet med 4-5 forskjellige grunner til hvorfor dette gjøres. Så fort den ene grunnen ikke holder vann, så var det brått en helt annen grunn for dette.
  • DT har gått for tydelig og hardt ut i valgkampen på at dette ikke skulle skje. 
  • ..og kanskje det værste "Gjør som vi sier, eller så bomber vi dere sønder og sammen". Det er bølle taktikk. 

Unødvendige kriger er noe av det aller verste man kan sette i gang, og det gjorde man her 😕 

Ps. Jeg er overhode ingen tilhenger av Iran eller det styret som er der, men rett skal være rett. Det var ikke de som startet denne krigen. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Noxhaven skrev (1 time siden):

Kilde?
Aner ikke om dette er sant, men det kan umulig være lett å få frem faktiske tall på det du fremmer?
..Og kritisk som jeg er - antar jeg generel mangel på kilder er grunnen til at du ikke legger med kildene med en gang til en så vesentlig påstand som den du fremmer, men kun fremmer påstanden uten noe mer informasjon.
Det er tross alt en veldig viktig del når man deler den type bastant fakta basert informasjon som du formidler.

Er det prosentandelene du vil ha kilde på? Dette har vært oppe i tråden om krigen flere ganger. Du har helt rett i at det er vanskelig å måle det på en like god måte som f.eks politiske meningsmålinger i Norge, men det betyr ikke at det er helt tomt for forsøk på å måle det. Jeg kan kjapt lime inn det innlegget jeg finner raskest tilbake til:

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...