Gå til innhold

Roleplaying Server FAQ


Anbefalte innlegg

Jeg ser en del threads som lurer på hvordan RP-servere er, hvordan de skiller seg ut fra de andre serverene, hvordan disse prinsippene fungerer i praksis, om folk raider på RP-servere, om man snakker som Shakespeare, og så videre.

 

I stedet for å skrive en "Hitchhiker's Guide to the Roleplaying Servers", prøver jeg etter beste evne å svare på de mest vanlige spørsmålene. Jeg har spilt på en RP-server siden release, og gikk over til RP-PvP da de ble introdusert.

 

 

 

Hva vil Roleplaying si?

Dette er et veldig omfattende spørsmål, og jeg linker heller til en guide som prøver å besvare det, og en del andre ting: http://forums-en.wow-europe.com/thread.asp...tmp=1#post18245

 

En kort forklaring kan jeg likevel supplere med - Å rollespille vil si at du inntar en rolle; rollen du inntar er den karakteren du spiller med. Det mest grunnleggende er å velge et navn/rase/klasse, hvilket du ville gjort uansett. Etter det forandrer det seg radikalt, da du fra nå av skal opptre som karakteren din. Det er ikke lenger du som spiller et spill, det er karakteren din som lever i en verden. Derfor kan du ikke snakke om ting som skjer i ditt virkelige liv, referere til ting som ikke eksisterer utenfor Azeroth, osv.

Du kan også bestemme deg for et etternavn på karakteren din, og etter hvert utvikle personligheten hans/hennes. Du kan også bestemme deg for en bestemt personlighet du vil spille på forhånd, men dette er ikke like enkelt, særlig om det er første gang du prøver deg på en RP-server.

 

OOC? IC? Metagaming? Godmoding?

Disse er begreper og forkortelser du stadig vil støte på om du spiller på en RP-server.

 

OOC er en forkortelse for Out of Character (som ikke bør forveksles med Out of Combat i en del tilfeller). "Å være OOC" vil si at man oppfører seg på en måte som en person i Azeroth ikke ville gjort, og rollespillere setter lite pris på OOC i kanaler som i utgangspunktet ikke skal være det (mer om kanaler senere). Populære eksempler på OOC er "leetspeak/speek", eller snakk om ting som eksisterer innenfor spill-universet.

 

IC er en forkortelse for In Character, og er dermed det motsatte av OOC. Alt som blir sagt av en karakter, og ikke spilleren bak karakteren, regnes som IC.

De vanligste kanalene å bruke for IC, er /say og /yell. /Say er den som er mest brukt, da samtaler i /y blir en tanke bråkete. De fleste rollespillere vil også reagere om disse kanalene brukes til OOC.

Til tross for at /party står oppført i listen over IC-kanaler i Blizzards RP-Policy, er det liten hensikt i å følge den regelen. /p er en utmerket måte å få gitt OOC-beskjeder f.eks. i instances, mens /s fremdeles holdes IC. Det samme gjelder /raid. En annen ting som gjør at mange RP-ere sverger til å holde /p OOC, er at de finner det litt rart at man kan "snakke" på kryss av kontinenter.

/guild kan være både IC og OOC, det er opp til den enkelte guild å bestemme. Personlig foretrekker jeg OOC guild chat, da man bruker /g til å bli kjent personene, og /s til å bli kjent med karakterene.

Whispers kan være begge deler, men mange foretrekker å ha IC-dialoger ansikt-til-ansikt, heller enn å bruke /w.

 

Metagaming vil si at man bruker kunnskap som spilleren har, men som karakteren ikke har. Den vanligste feilen her er å kalle noen ved navn IC, til tross for at din karakter aldri har møtt vedkommende. Det du da bør huske på, er at din karakter ser ikke de store bokstavene over noens hode. Om du ikke kjenner dem fra omtale, aner du ikke hva de heter før de har introdusert seg selv. De vet heller ikke hva du heter. Dette gjelder også andre ting, som lore (Warcraft-universets historie), men navn og ikke minst klasse (du vet ikke om noen er warlock, mage eller priest før de på et eller annet vis avslører seg, f.eks. gjennom en spell) er de hyppigste glippene her.

 

Godmoding eller Poweremoting vil si at man bruker emotes på en måte som ikke gir den du bruker dem mot/på noen mulighet til å påvirke utfallet av det du gjør. Om man f.eks. slåss med noen fra sin egen side, kan man utføre slåsskamper eller fysiske handlinger gjennom emotes (en duell er riktignok lettere).

Å skrive "/e hurls a fireball at %t, causing most of his torso to violently explode", og så følge opp med "/w %t I killed your character, please delete him." er et eksempel på godmoding/god-emoting/poweremoting.

Dette kan selvsagt forekomme på flere nivåer, men den gylne regelen er å gi den andre part en mulighet til å påvirke utfallet.

Scenarioet over kan f.eks. bli til "/e hurls a fireball towards %t."

Dermed vil %t (personen det er snakk om) fritt kunne velge om han vil bli truffet, såvidt bli truffet, eller stupe unna i tide.

 

Jeg har prøvd en RP-server, men finner veldig lite RP?

Dette er et kjent fenomen, og stammer ofte fra det faktum at level 1-10-områdene er fylt opp med tullinger som er på en RP-server for å trolle litt mens deres egen server er nede, folk som prøver RP for første gang, eller alts som ikke har tid til noe særlig aktiv RP. En greit å måte å få prøvd litt tilfeldig interaksjon og RP, er å ta seg en tur til nærmeste by. På min server (den kommer unektelig til å bli dratt frem som eksempel en del ganger) er plassen foran Auction House i Stormwind et naturlig samlingssted, og man kan som regel alltid finne noen å snakke med, en diskusjon å ta del, eller en konfrontasjon å overvære (alt IC, selvsagt).

Ellers blir det lettere å finne åndelige brødre og søstre etter hvert som man blir kjent med serveren. Det er heller ingen dum ide å se om man finner en RP-guild, dvs. en guild hvis premiss først og fremst er et RP-konsept, ikke PvP eller PvE. Disse er som regel listet opp på serverens Realm Forum (WoW-Europe).

 

Gjør man instances og raids på RP-servere?

Ja, det gjør man. Enten i en guild, eller i en allianse av mindre guilds. Begge alternativene har like store muligheter, til tross for at alternativ to ofte har mer problemer med balanse mellom klassene.

 

Det er verdt å merke seg at guilds som er formet på RP-servere utelukkende som PvE-guilds, og gjerne består av en stor andel ikke-RPere gjerne vil bli sett ned på og generelt få mye pepper av resten av serveren, særlig den delen av serveren som heller mer i retningen hardcore RP.

 

Må man rollespille i instances?

Nei. Instance runs på RP-servere er akkurat som på andre servere, med unntak av noen IC-kommentarer i /s og /y når det passer seg. Raid chat, party chat, evnt. guild chat og IP Voice Chat er OOC eller IC, alt etter hva man ønsker. Å gjøre instances IC tar mye tid, men er likevel god underholdning. Det er dog ikke normen på hvordan instance runs utføres.

 

Er RP-ere dårligere å spille enn andre? Særlig i PvP? Sånn at jeg kan ganke dem enkelt?

Nei, vi er ikke det. Faktisk er Defias Brotherhood en av de få serverene med regulære World PvP events, fordi battlegrounds er en vits. Synes jeg.

Det er fortsatt et aktivt BG-PvP-miljø på RP-serverene, og du kan sannsynligvis grinde AV-Rep til du blir blå uten problemer. Om du nå skulle ønske det.

 

Er folk på RP-servere mer voksne enn på andre servere?

Jeg har ingen langvarig erfaring fra andre servere enn RP-servere, så jeg har vanskelig for å svare på dette. Vi har selvsagt utskudd og idioter på RP-serverene også, men et par dager på Test-Serverne har riktignok overbevist meg om at andre servere har langt flere. Husk likevel at det ikke er et argument for å starte en karakter på en RP-server om du selv ikke har tenkt til å RP-e.

 

Cyber lol?

Som regel bare i Goldshire, og til gangs utført av prepubertal, mannlig ungdom. Relativt intellektuell cyber som den som fant sted på T-Banen og fikk rikelig med publisitet er sjelden.

 

Hvordan er det med bruk av smileys?

Personlig er jeg av den oppfatning at de bør unngås i /s og /y. Jeg anser dem for å være OOC, og det gjør mange andre også. Husk at /s og /y i prinsippet er kanaler der karakteren deres snakker, og man uttaler ikke ":)" e.l. så ofte. I stedet for å bruke smileys i disse kanalene, vil jeg anbefale å bruke emotes. De fleste emotes kan man gjøre ved å skrive en enkel kommando, og kan fint erstatte en smiley - /smile blir f.eks. til "/e smiles." Du kan også utføre dine egne emotes ved å skrive /me (eller /e, eller /emote) og handlingen din. Skriv i samme stil som spillets allerede innprogrammerte emotes for å få det til å virke naturlig.

 

Språk?

Engelsk er språket du bør holde deg til i /s og /y, og det behøver ikke være "ye olde English", eller Shakespeareian English.

Hva du gjør ellers er ikke noe som opptar alven i gata, mens folk som snakker et eller annet lugubert øst-europeisk, skandinavisk eller middelhavsspråk i /s og /y er som regel sikret en plass på de flestes Ignore List.

Andre ting du bør huske på når det gjelder språk, er at de færreste setter pris på folk som f.eks. boikotter vokaler ("grp rdy"), eller tar språklige snarveier som får deg til å virke mindre begavet ("hi2u").

Ellers kan måten du snakker på hjelpe deg å definere karakteren din, med dialekter, sosiolekter, uttale og sammentrekning av ord, talemåte, osv.

 

RP-AddOns?

Det finnes en del av disse, jeg lister opp de mest populære og nyttige her, med forklaring:

 

flagRSP - Veldig nyttig addon som legger til mye RP-funksjonalitet som Blizzard glemte. Legg til etternavn, tittel, og en kort beskrivelse av din karakters fysiske trekk. Det følger også med en litt mer omfattende Friendlist. I tillegg til dette kan den også gjøre spillet mer hardcore, ved å skjule data som levels, navn, etc.

 

LanguageCycle - Viser hvilket språk karakteren din snakker, og lar deg skifte det med et enkelt klikk. Lar deg også snakke Common/Orcish i party, raid og guild, mens du snakker et rase-spesifikt språk i /s og /y, uten at du må skifte for hver gang. Fåes også som TitanPanel plugin.

Andre er bl.a. PlayerQuest og Ephemeral, men disse har en del problemer med bugs og stabilitet - De kan riktignok fremdeles fåes tak i.

 

 

 

 

Still gjerne flere spørsmål, be meg omformulere et svar du finner uforståelig, eller angrip meg fysisk hvis du mener jeg sprer vranglære.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva menes med Cyber - Lol?

6005500[/snapback]

Henger meg på denne jeg. Skjønner ikke helt hva det er ennå. Merk:Har ikke spilt mye wow så ikke si sånn at jeg burde vite det osv ;) . En fin forklaring på hva en RP-server er. Har vært velidg nysgjerrig på det selv.

Endret av quakie
Lenke til kommentar

"Cyber lol?" er en forklaring til dem som forbinder RP-servere først og fremst med en bildeserie som figurerte på nettet en tid tilbake, der et par tok del i relativt grafisk og detaljrik cybersex på The Deeprun Tram, via emotes og /say.

Du finner det sikkert om du leter, det var en guild av noe slag som prøvde en RP-server for første gang, og vandret rett inn i det. De tok selvsagt bilder, og ble verdensstjerner i noen uker.

Lenke til kommentar
"Cyber lol?"  er en forklaring til dem som forbinder RP-servere først og fremst med en bildeserie som figurerte på nettet en tid tilbake, der et par tok del i relativt grafisk og detaljrik cybersex på The Deeprun Tram, via emotes og /say.

Du finner det sikkert om du leter, det var en guild av noe slag som prøvde en RP-server for første gang, og vandret rett inn i det. De tok selvsagt bilder, og ble verdensstjerner i noen uker.

6015040[/snapback]

 

Tenkte meg nok det var noe slikt, men måtte være sikker.

Uff, man sliter litt om man reroller RP bare for å ha cybersex.. stakkar..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Inspirert av denne guiden, og noen venner, startet jeg en Troll Priest på Moonglade :D

RP er utrolig morsomt, og de fleste ser mer modne ut.

Jeg har kommet inn i en hyggelig guild, med IC i guild chat, og mange spennende karakterer :)

 

Man kan holde mange morsomme samtaler, om masse merkelige saker, som man egentlig ikke ville snakke om med en vanlig spiller. I dag diskuterte jeg med en guildmate, om naturen, spirits og vitenskap :p

I går diskuterte jeg vilt om hvor godt stekt orc egentlig smaker.

Lenke til kommentar
Inspirert av denne guiden, og noen venner, startet jeg en Troll Priest på Moonglade :D

RP er utrolig morsomt, og de fleste ser mer modne ut.

Jeg har kommet inn i en hyggelig guild, med IC i guild chat, og mange spennende karakterer :)

 

Man kan holde mange morsomme samtaler, om masse merkelige saker, som man egentlig ikke ville snakke om med en vanlig spiller. I dag diskuterte jeg med en guildmate, om naturen, spirits og vitenskap :p

I går diskuterte jeg vilt om hvor godt stekt orc egentlig smaker.

6172613[/snapback]

Gratulerer med nyfunnet herlighet! Er så koselig! Guildet jeg er med i på ER heter The Hidden Tree, vi har en litt diffus søken etter Balance, og personlige godhjertede mål. Masse forskjellige personer med forskjellige meninger om typen folk og "influence" fra the Nether, Arcane, demoner o.l.

 

Paladinen min hater locks, men tror det er en sjans for fiksing. Jeg aksepeterer med nød Shadowpriests, fordi det er nødvendig med like deler Light/Shadow for å oppnå Balansen, og dermed total lykke (Nirvana FTW :p )

Lenke til kommentar

Jeg er ganske ny til RP-konseptet, så jeg har ingen lang historie å fortelle.

Jeg er med i Beholders Eyes på Moonglade, og de er kjempekule guildkamerater!

De er ikke så seriøst RP-folk, og det legges ikke vekt på din level. Alt som betyr noe, er at du har en sans for humor, og et smil om munnen.

 

I dag fridde jeg til en undead warlock i guilden (jeg er troll priest) og fikk ja! :love:

Lenke til kommentar
Jeg er ganske ny til RP-konseptet, så jeg har ingen lang historie å fortelle.

Jeg er med i Beholders Eyes på Moonglade, og de er kjempekule guildkamerater!

De er ikke så seriøst RP-folk, og det legges ikke vekt på din level. Alt som betyr noe, er at du har en sans for humor, og et smil om munnen.

 

I dag fridde jeg til en undead warlock i guilden (jeg er troll priest) og fikk ja!  :love:

6197995[/snapback]

 

Får vel si Gratulerer.

Lenke til kommentar
Jeg er ganske ny til RP-konseptet, så jeg har ingen lang historie å fortelle.

Jeg er med i Beholders Eyes på Moonglade, og de er kjempekule guildkamerater!

De er ikke så seriøst RP-folk, og det legges ikke vekt på din level. Alt som betyr noe, er at du har en sans for humor, og et smil om munnen.

 

I dag fridde jeg til en undead warlock i guilden (jeg er troll priest) og fikk ja!  :love:

6197995[/snapback]

Jodajoda. Du er iallfall et radikalt troll som istedetfor å gå etter voodoo-ånder og regenerernde trolldamer, som ifølge troll male's /silly OGSÅ vil kunne få større pupper om de skjærer dem av (høres slik ut på joken iallfall :p ) så går du etter en grønnhuda, halvråtten udød kjerring. Nå er jeg en paladin, og dette er heslig, så ikke forvent mine velsignelser. Hadde det vært ER, ville jeg banka vett i skallen din, prøvd å få fred i kona, og deretter slakte henne. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg er ganske ny til RP-konseptet, så jeg har ingen lang historie å fortelle.

Jeg er med i Beholders Eyes på Moonglade, og de er kjempekule guildkamerater!

De er ikke så seriøst RP-folk, og det legges ikke vekt på din level. Alt som betyr noe, er at du har en sans for humor, og et smil om munnen.

 

I dag fridde jeg til en undead warlock i guilden (jeg er troll priest) og fikk ja!  :love:

6197995[/snapback]

Jodajoda. Du er iallfall et radikalt troll som istedetfor å gå etter voodoo-ånder og regenerernde trolldamer, som ifølge troll male's /silly OGSÅ vil kunne få større pupper om de skjærer dem av (høres slik ut på joken iallfall :p ) så går du etter en grønnhuda, halvråtten udød kjerring. Nå er jeg en paladin, og dette er heslig, så ikke forvent mine velsignelser. Hadde det vært ER, ville jeg banka vett i skallen din, prøvd å få fred i kona, og deretter slakte henne. :thumbup:

6198320[/snapback]

Godt at du ikke er her da ;)

Nå er vi gift, vi har en datter, en lvl 16 undead warlock, som hennes mor :)

Håper du ikke har for mye imot meg, som den shadow priesten jeg er ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...