Gå til innhold

Sårbar Windows på Intel-Mac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et dårlig argument spør du meg.. Det gjelder jo uansett hvilke 2 OS man har i dualboot... Hvis jeg (en typisk Windows bruker) skulle kjøpe meg en Mac og installere XP ville jeg nok bruke det en del og da ville jeg vel ikke tenke noe mindre på oppdateringer enn vanlig.

 

Det er klart at med en uerfaren bruker eller en som bruker Windows lite at problemet kunne oppstå, men det gjelder jo uansett dualboot eller ikke.. Leste kildeartikkelen og der står det jo også at angrep som krysser plattform er svært usannsynlig i tillegg til at XP i en dualboot med OS X ikke kan skrive til OS X partisjonen.. I tillegg står det at en typisk "lite sikkerhetsbevisst XP bruker" ikke er en typisk Mac dualboot bruker.

 

Greit å bli informert om dette, men synes nå kildeartikkelen har et ganske svakt poeng, ingenting som peker på at XP installert på Mac skulle være noe mindre sikkert enn på en vanlig PC.. Etter min oppfatningen vil man faktisk være sikrere! Hvis Windows skulle krasje kan man jo mest sannsynlig starte OS X og få tilgang til filene sine der :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvorfor kommer jeg plutselig på at jeg har en windows-install liggende på enden av en harddisk på en linuxlaptop... Som ikke har vært bootet på... 6mnd kansje? Nei, sannsynligvis ennå lenger. Og den har aldri engang fått SP1 på seg. Hvorfor? Fordi

- Jeg bruker den ikke

- Jeg driter i den, jeg har ikke noe viktig der

- Jeg har ikke brukt den siden sist LAN, og det var... Lenge siden. Meget lenge. Ett år, kansje to?

Lenke til kommentar

Det er jo faktisk et ganske godt poeng. Jeg hadde lenge en inaktiv windows-partisjon på disken min som bare ble brukt på LAN og når jeg gadd å reboote for å spille. Jeg gadd ikke å oppdatere den, og la inn en 30-dagers trial av et antivirusprogram fordi jeg ikke regnet med å bruke den lenger enn 30 dager. Dog tror jeg at det er så få som bruker Boot Camp at det ikke blir noen særlig større risiko totalt sett.

 

Dessuten; hvordan kan en ha en sårbarhet ved å ha Windows på disken om en aldri booter det?

Lenke til kommentar

kyrsjo: jeg ikke vitsen i at du har Windows XP installert når du ikke bruker den. Bruk plassen på Linux istede du, siden at du bare bruker Linux allikevel.

Hvis du mot all formodning skulle begynne å bruke den så bør du sette deg ned å oppdatere den først.

Bare sånn for å ha sagt det.

Eller kanskje du er en sånn person som bare må ha Windows installert bare for å tøffe deg. å si: "Åja, jeg har Windows installert"

Endret av wil
Lenke til kommentar
Hvis du mot all formodning skulle begynne å bruke den så bør du sette deg ned å oppdatere den først.

Bare sånn for å ha sagt det.

5890370[/snapback]

 

Om du bruker Windows en halv time i måneden til å spille litt, gidder du ikke bruke fem timer (og syv reboots) på å hente ned og installere SP1, SP2, virusoppdateringer + diverse oppdateringer til windows. ;)

Lenke til kommentar
Hvis du mot all formodning skulle begynne å bruke den så bør du sette deg ned å oppdatere den først.

Bare sånn for å ha sagt det.

5890370[/snapback]

 

Om du bruker Windows en halv time i måneden til å spille litt, gidder du ikke bruke fem timer (og syv reboots) på å hente ned og installere SP1, SP2, virusoppdateringer + diverse oppdateringer til windows. ;)

5890773[/snapback]

 

Isåfall burde du holde deg unna nett når du bruker den windows-partisjonen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvis du mot all formodning skulle begynne å bruke den så bør du sette deg ned å oppdatere den først.

Bare sånn for å ha sagt det.

5890370[/snapback]

 

Om du bruker Windows en halv time i måneden til å spille litt, gidder du ikke bruke fem timer (og syv reboots) på å hente ned og installere SP1, SP2, virusoppdateringer + diverse oppdateringer til windows. ;)

5890773[/snapback]

 

Isåfall burde du holde deg unna nett når du bruker den windows-partisjonen.

 

AtW

5892345[/snapback]

 

Nettverkskortet blir default disablet, slår det bare på om jeg skal spille på nett. Sitter uansett bak NAT, og har brannmur på, så det går greit. Om den derimot skulle få seg et virus gir jeg egentlig blanke i det, da er det bare å reinstallere. ;)

Lenke til kommentar
Hvis du mot all formodning skulle begynne å bruke den så bør du sette deg ned å oppdatere den først.

Bare sånn for å ha sagt det.

5890370[/snapback]

 

Om du bruker Windows en halv time i måneden til å spille litt, gidder du ikke bruke fem timer (og syv reboots) på å hente ned og installere SP1, SP2, virusoppdateringer + diverse oppdateringer til windows. ;)

5890773[/snapback]

 

Isåfall burde du holde deg unna nett når du bruker den windows-partisjonen.

 

AtW

5892345[/snapback]

 

Nettverkskortet blir default disablet, slår det bare på om jeg skal spille på nett. Sitter uansett bak NAT, og har brannmur på, så det går greit. Om den derimot skulle få seg et virus gir jeg egentlig blanke i det, da er det bare å reinstallere. ;)

5893357[/snapback]

 

Personlig ville jeg ikke stolt på en upatchet windows om den kommuniserte med utenomverdenen over nett i det hele tatt. Det er jo dessuten hyggelig mot de som driver nettverket og andre å holde maskinen oppdatert vil jeg si...

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvis du mot all formodning skulle begynne å bruke den så bør du sette deg ned å oppdatere den først.

Bare sånn for å ha sagt det.

5890370[/snapback]

 

Om du bruker Windows en halv time i måneden til å spille litt, gidder du ikke bruke fem timer (og syv reboots) på å hente ned og installere SP1, SP2, virusoppdateringer + diverse oppdateringer til windows. ;)

5890773[/snapback]

 

Isåfall burde du holde deg unna nett når du bruker den windows-partisjonen.

 

AtW

5892345[/snapback]

 

Nettverkskortet blir default disablet, slår det bare på om jeg skal spille på nett. Sitter uansett bak NAT, og har brannmur på, så det går greit. Om den derimot skulle få seg et virus gir jeg egentlig blanke i det, da er det bare å reinstallere. ;)

5893357[/snapback]

 

Personlig ville jeg ikke stolt på en upatchet windows om den kommuniserte med utenomverdenen over nett i det hele tatt. Det er jo dessuten hyggelig mot de som driver nettverket og andre å holde maskinen oppdatert vil jeg si...

 

AtW

5893394[/snapback]

 

Det er jeg som driver nettverket, og den windows-maskinen er helt utestengt fra andre maskiner på nettverket. Kan ikke helt se at det er store problemet om jeg bruker en upatchet windows en halvtime i måneden elns... :roll:

Lenke til kommentar
Hvis du mot all formodning skulle begynne å bruke den så bør du sette deg ned å oppdatere den først.

Bare sånn for å ha sagt det.

5890370[/snapback]

 

Om du bruker Windows en halv time i måneden til å spille litt, gidder du ikke bruke fem timer (og syv reboots) på å hente ned og installere SP1, SP2, virusoppdateringer + diverse oppdateringer til windows. ;)

5890773[/snapback]

 

Isåfall burde du holde deg unna nett når du bruker den windows-partisjonen.

 

AtW

5892345[/snapback]

 

Nettverkskortet blir default disablet, slår det bare på om jeg skal spille på nett. Sitter uansett bak NAT, og har brannmur på, så det går greit. Om den derimot skulle få seg et virus gir jeg egentlig blanke i det, da er det bare å reinstallere. ;)

5893357[/snapback]

 

Personlig ville jeg ikke stolt på en upatchet windows om den kommuniserte med utenomverdenen over nett i det hele tatt. Det er jo dessuten hyggelig mot de som driver nettverket og andre å holde maskinen oppdatert vil jeg si...

 

AtW

5893394[/snapback]

 

Det er jeg som driver nettverket, og den windows-maskinen er helt utestengt fra andre maskiner på nettverket. Kan ikke helt se at det er store problemet om jeg bruker en upatchet windows en halvtime i måneden elns... :roll:

5893440[/snapback]

 

Hvem er det du spiller med da? Om den er helt utestengt? Noe stort problem er det forsåvidt ikke, da sikkert en tredjedel av brukere er infisert med noe, men allikevel.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvem er det du spiller med da? Om den er helt utestengt? Noe stort problem er det forsåvidt ikke, da sikkert en tredjedel av brukere er infisert med noe, men allikevel.

 

AtW

5893499[/snapback]

 

Utestengt fra LAN (her hjemme), spiller på WAN (internett).

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
kyrsjo: jeg ikke vitsen i at du har Windows XP installert når du ikke bruker den. Bruk plassen på Linux istede du, siden at du bare bruker Linux allikevel.

Hvis du mot all formodning skulle begynne å bruke den så bør du sette deg ned å oppdatere den først.

Bare sånn for å ha sagt det.

Eller kanskje du er en sånn person som bare må ha Windows installert bare for å tøffe deg. å si: "Åja, jeg har Windows installert"

5890370[/snapback]

 

Ikke for å tøffe meg. Bare fordi jeg er lat. Og i *tilfelle* jeg skulle få et desperat behov for å bruke det os'et til noe. Det har ikke vist seg ennå...

 

Diskplass er igrunn ikke noe problem på den lappisen. Den har en ytterst tvilsom 20 GB harddisk som har dødd og stått opp fra de døde en gang, så jeg har nesten ingen data på den. Om jeg trenger den, så laster jeg bare over dataene jeg trenger før jeg drar og tar den med meg, for så å overføre dem tilbake når jeg kommer hjem igjen. Ellers så brukes den stort sett av moren min til surfing.

 

Menmen. Kansje jeg måker over den partisjonen når jeg installerer fc5 på den. Kansje ikke. Hvem vet? Har som sagt ikke noen behov for den uansett.

 

Og forøvrig: Hva bryr det meg om den partisjonen bryter sammen og kneler? Ingenting! Eneste som ligger på den (så vidt jeg husker) er CS, en steingammel utgave av opera, og en ditto gammel antivirus... For å være helt ærlig så er det ikke verd tiden, stresset, og båndbredden det tar å oppdatere. Tiden det tar å oppdatere vil være lenger enn tiden jeg har brukt den partisjonen de siste to årene...

 

Men vil tro en del med apple havner i samme situasjon. De bruker stort sett OsX som er langt overlegent windows, men har likevel windows installert i et hjørne av disken "just in case". Og ettersom de heller neppe gidder bruke tid på å oppdatere et os de aldri bruker uansett, (eller bruker til en bestemt oppgave, for så å lagre dataene på en flash-disk eller noe) så kommer det til å være stappfullt av hull. Menmen. Sikkert ikke værre en "bestefar som fikk dell-pc og adsl til jul". (og andre, ikke fult så gamle... Folk flest gidder ikke styre med oppdateringer rett og slett fordi de driter i det - i værste fall får de sønnens nerdete venn til å reinstallere for dem)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...