Gå til innhold

Hva er din tro?


Hva er din tro?  

1 007 stemmer

  1. 1. Hva er din tro?

    • Buddhisme
      15
    • Kristendom
      205
    • hinduisme
      4
    • islam
      17
    • jødedommen
      3
    • Bahá'í
      6
    • Ateist
      493
    • Agnostiker
      176
    • New Age
      46
    • Andre som ikke er nevnt
      42


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ateist med antiteistiske tendenser.

 

Nesten alt religion fremsetter er enten ikke bevist eller ubeviselig. Er det ikke bevist, er det ingen grunn til å tro det er sant. Er det ubeviselig skal det bare forkastes uten diskusjon engang. Påstander som ikke er vitenskapelig etterprøvbare faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar
Ikke-troende.. Tror ikke på noe utenom at mennesker fins, og mennesker dør. No bullshitt mellom.

 

Vet ikke hvilket fancy ord som beskriver det.

5881493[/snapback]

 

Ateist eller agnostiker. Det kommer litt an på hva du svarer på spørsmål av typen: "Finnes Gud?"

Lenke til kommentar
synker ikke så lavt at jeg trur det finnes gud og sånt, bare sinnsykt teit å tro noe sånt!!

5882279[/snapback]

Eg er ikkje truande, men synest det er sinnsykt teit å bruke uttrykket "synker ikke så lavt" om religiøse. La folk få tru det dei vil, om det så måtte være heilt på trynet for deg.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke kristen, jeg tilhører ikke noe trossamfunn, men jeg tror likevel at det finnes noe mer enn det vi kan bevise med vitenskap. Forøvrig det eneste jeg er enig med Bush i; han ville jo innføre lære om intelligent design i amerikanske skoler (ikke at jeg er for DET, men jeg tror på intelligent design). Ting er liksom litt for perfekt satt sammen.

 

EDIT: Formulere..

Endret av WizendraW
Lenke til kommentar
Forøvrig det eneste jeg er enig med Bush i; han ville jo innføre lære om intelligent design i amerikanske skoler (ikke at jeg er for DET, men jeg tror på intelligent design). Ting er liksom litt for perfekt satt sammen.

 

Den tanken du har her kalles "Det Antropiske Prinsipp". Altså, hvis alt er tilfeldig og det kun eksisterer ett univers, så var det (i utgangspunktet) lite sannsynlig at et fin-innstilt univers med lav-entropi (orden) skulle bli resultatet. Absolutt ikke noen fjern tanke.

 

Da er jo alternativene at enten:

1) Alt er ikke tilfeldig, eller

2) Det er ikke kun ett univers/BigBang.

 

Hvis du leser litt om Strengteorien (et fåtall vitenskapsfantaster vil også kalle denne for "religion", men den er på veg til å bli akseptert av de fleste innen dette feltet), så beskriver denne muligheten for parallelle universer i et uendelig multivers. Altså, universet som vi kjenner til, bestående av tre romdimensjoner og en tidsdimensjon, kan beskrives som overflaten på en boble i et uendelig hav (et 11-dimensjonalt uendelig multivers), der det stadig oppstår universer (både like og ulike vårt). Hvis denne teorien stemmer, altså at det finnes uendelig med (endelige) universer i et uendelig multivers, så ville et såpass fin-innstilt univers som vårt oppstå ett eller annet sted på ett eller annet tidspunkt, også et der akkurat DU kunne bli født og leve i - siden dine odds (som alle andres) også var ganske dårlige i utgangspunktet. :p

 

 

For å svare på trådstarters spørsmål så liker jeg ikke å putte meg selv i noen bås. Jeg er et tenkende menneske med et åpent sinn. Hverken mer eller mindre. ;)

Lenke til kommentar
Forøvrig det eneste jeg er enig med Bush i; han ville jo innføre lære om intelligent design i amerikanske skoler (ikke at jeg er for DET, men jeg tror på intelligent design). Ting er liksom litt for perfekt satt sammen.

5882431[/snapback]

Intelligent design er fornuftens og vitenskapens store fiende. Det er et par ting som får det til å tilte for meg, og et av de er ordet "intelligent design".

 

Jeg er forøvrig ateist.

Lenke til kommentar
Min mening, er at "alle" religiøse mennesker er svake mennesker som må ha andre til å lede dem. De er altså svake sjeler som ikke tør stå alene....

5882323[/snapback]

:roll:

 

Jeg Tror på gud og er ikke medlem av statskjerka...

 

 

EDIT:

Jo, man skal være ganske naiv om man tør hevde at Universet er bygd opp av tilfeldigheter. Alt henger sammen, og det henger merkverdig bra sammen og!

5882498[/snapback]

Nettopp :w00t:

Endret av goliatmo
Lenke til kommentar
Jo, man skal være ganske naiv om man tør hevde at Universet er bygd opp av tilfeldigheter. Alt henger sammen, og det henger merkverdig bra sammen og!

5882498[/snapback]

 

Jeg tør hevde at universet er bygd opp av tilfeldigheter. Tenk evolusjon. De invidene som er best tilpasset (via tilfeldig genmutasjon) er bedre istand til å klare seg, mens de som ikke er like godt tilpasset (igjen pga tilfeldig genmutasjoner) dør ut. Dermed får man en fantastisk variasjon som ved første øyekast kan virke helt planlagt og "designet" fordi alt henger så godt sammen, mens det er naturlig tilpasning (og ekstingsjon av det som ikke lot seg tilpasse) som er årsaken.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...