Gå til innhold

Duell: AMD X2 vs Pentium D805


Anbefalte innlegg

Gamer eller multitasker? Hvilken prossessor har du, planlegger å kjøpe, og eventuelt drømmer om av disse to budjett cpu'ene. Har du lest noe relevant? Hvilket hovedkort passer og hvor mye, ev. hvilket minne bruker du/skal du ha?

 

(Jeg planlegger dual core investering, men vet ikke helt hva jeg skal kjøpe...Men multitask-egenskaper og pris er nok viktigst for meg.)

 

La duellen begynne!

Endret av pwd3679
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har:

 

AMD Athlon 64 4400+ X2 @ 2213 MHz ( :p )

Powercolor Radeon X1800XT 512 MB

PC 3200 DDR Ram, 2048 MB

Asus A8N-SLI Premium

Maxtor 6L250S0

 

 

Veldig fornøyd med prosessoren, alt går kjempefort.

 

Eks min gamle Pentium 4 2.0 GHz - hvis jeg startet opera, atitool og fraps samtidig ville rutene gå over hverandre og vinduene bli rotet til.

 

Nå popper applikasjonene opp så det svinger her. Startet atitool, opera, fraps, xplorer 2, paint, tune up utillities samtidig - ingen problemer.

 

Var jeg deg ville jeg åpenbart gått for en X2-CPU, fordi jeg vet at disse er gode.

Det er helt sikkert Pentium-D-serien også, men men....

Lenke til kommentar

Eflas:

 

Jeg var egentlig fast bestemt på å gå for AMD X2 intill for et par dager siden, dvs godt inne i min research for det perfekte pris/ytelse forholdet. Så dumpa jeg tilfeldig over denne Intel Pentium D 805 2.66GHz. Og En dobbelkjerne til 1250 kr er etter dagens målestokk veldig billig, og veldig aktuelt. For non-gameren som er klassen jeg tilhører er denne sammen med et spekket og fremtidsrettet kort, som Asus P5LD2 Deluxe ukens favoritt. Neste uke er deadline, så da får vi se.

 

Flere DCPC's?

Lenke til kommentar

Kjører X2 3800+ stock hastighet

DFI Lanparty NF4 Ultra-D hovedkort.

2GB LL PC3200 RAM

1x Spinpoint 120s

GeForce 7800GT

 

Firefox, winamp, thunderbird og WoW er vel de mest hyppige programmene som kjører samtidig. Muligens litt overkill til mitt bruk, men hey, jeg skal da spille oblivion også da ;)

Lenke til kommentar

Sitter med D805 nå. og må si meg meget fornøyd. Kjører den stabil på ca 3.1GHz på luft nå. Har ikke fått over vannkjølingen fra den andre maskinen ennå. men satser på at den skal ligge på over 36-3.8

Kjører den sammen med Asus P5LD2/Crucial DDR2 BallistiX PC6400/7900GT

 

Veldigt fornøyd, kan anbefale den. :thumbup:

 

Hilsen Absolut

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Les denne testen hos anandtech:

http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2736

Der vil nok du få litt rett, exin89 ;)

5887722[/snapback]

 

Meget bra test (som vanlig hos Anand).. :thumbup:

805D er ett meget bra valg med tanke på pris vs. ytelse..

Som vist i testen er den dessverre en versting med tanke på strømforbruk/varme.

Det er noen tråder på xtremesystems.org om 805D f.eks. denne med Asus P5P800Se.. som er ett billig hk basert på i865p og AGP for de som virkelig er på budsjett (har kjøpt inn dette selv til testing).

Nå som prisene har sunket en del på x2 3800+ så er den trolig det beste alternativet... og den klokker også bra ifølge praktiske erfaringer..

Den koster likevel over det dobbelte av en 805D.. I tillegg viser (relativt få) erfaringer om 805D at denne klokker svært bra.. dvs. opp mot og over 4GHz. Da begynner det å bli brukbare ytelser for en svært rimelig "inngangsbilett" til dual core.

 

Sitat fra ovenstående test (Anand) sier det best:

So there you have it, if you are a multitasker or run multithreaded applications, and you want a great low cost solution, then the Pentium D 805 makes a wonderful stepping stone to a future AM2 or Conroe platform. If you're a gamer that doesn't care about multitasking while gaming, the Athlon 64 3000+ is still a strong value. And finally, if you've got the budget for it, the Athlon 64 X2 3800+ still can't be beat.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...