Gå til innhold

Hvilken nettleser er best?


RamGuy

Anbefalte innlegg

Hvilken nettleser er den beste?

 

-------------------------------------

 

Dette skal være med i vurderingen: (Gi karakter i hver kategori, karakter fra 1 - 10)

 

- Hastighet

- Brukervennlighet

- God Addon støtte (god støtte med Java, Flash, ShockWave osv...)

- Enkel produkt oppdatering

- Finner frem på nettet (kan vise alle nettsider og alt som er på dem)

 

(PS: Det skal ikke gi pluss eller minus om en nettleser hat innebygd e-mail klient, eller har Java, Flash og andre addons med i nettleseren, sånt kan man laste ned manuelt etterpå uansett, så dette gjør ikke nettleseren noe bedre.)

 

--------------------------------------

 

Skriv gjerne noen små forklaringer på hvorfor du gir den de og de karakterene, og ikke tull, vær ærlig når du vurderer nettlesere.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------

 

Mine vurderinger:

 

------------------------------------------------

 

Internet Explorer

Versjon: 6, SP1

 

Hastighet: 4/10 - Internet Explorer er utrolig treg sammenlignet med andre av dagens nettlesere.

 

Brukervennlighet: 7/10 - Veldig enkelt å forstå, greie menyer og fin- enkel layout og kan anskaffes i de fleste språk. Minus fordi den ikke har støtte for faner, så du må åpne alle sidene i nye vinduer som er veldig irriterende.

 

God Addon støtte: 10/10 - Internet Explorer er kanskje den nettleseren som har best og støtter flest såkalte addons sånn at du kan spille av forskjellige filmer, og spille forskjellige spill med nettleseren osv...

 

Enkel produkt oppdatering: 6/10 - Bruker du Windows så oppdaterer den seg automatisk med Windows Update, men har du Linux, Mac eller noe annet så må du oppdatere manuelt

 

Finner frem på nettet: 10/10 - Internet Explorer er jo også den nettleseren som har færrest problemer her. Selvsagt så må du installere de nyeste addons'ene for å kunne se de nyeste Java Scriptene på nettsider, men så lenge Explorer’en har såpass god støtte med alle slags addons så fungerer dette prikkfritt.

 

Totalt: 8/10 - Internet Explorer er den nettleseren som fungerer best, den finner frem til alt hva du vil, og den har en fin layout. Men hastigheten er alt for lav!

 

-------------------------------------------------------

 

Mozilla FireFox:

Versjon: 1.5

 

Hastighet: 10/10 - Firefox er kjent for å være den raskeste nettleseren på dagens marked, og det er den også!

 

Brukervennlighet: 10/10 - Firefox er veldig enkel å forstå, fin- standard layout, og du kan uten problemer laste ned andre hvis du ønsker. Den har også dette fane systemet, som gjør at du slipper å åpne ting i nye vinduer.

 

God Addon støtte: 7/10 - Her sliter Firefox, den har støtte for Java, Flash og alt mulig, men de fungerer ikke til all tid. Noen ganger så kan du ikke engang se bilder som krever at du har QuickTime installert selv om du har QuickTime installert, dette skjer svært sjeldent i v.1.5, men skjedde ofte før.

 

Enkel produkt oppdatering: 10/10 - Det kommer automatisk opp et ikon i Firefox når det har kommet oppdateringer til den, det samme gjelder hvis du har installert exstansions eller nye layouter, da oppdateres de automatisk, du kan till og med sette på automatisk installasjon.

 

Finner frem på nettet: 8/10 - Firefox har ikke noen større problemer med http sider, hvis ikke mindre denne addon støtte problemet dukker opp, men når det gjelder ftp og private servere så kan firefox ofte ikke åpne siden i det hele tatt. Og hvis du for åpnet den så inneholder den ofte mye feil. Men i den nyeste firefox versjoen, så har det kommet en Internet Explorer funksjon (må lastes ned vedsiden av) som gjør at du kan skjøre et form for Internet Explorer system i firefoxen, det går da mye saktere, men du kan da gå inn på alle slags sider, firefoxen blir en slags Internet Explorer med faner, men denne funksjonen har fremdeles noen BUG's

 

Totalt: 9/10 - Firefox er det perfekte leseren for den som krever høy hastighet, men det må nok noen flere oppdateringer til før den fungerer like bra som Internet Explorer.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken nettleser er best? Og du har kun med Internett explorer, og Firefox??

Ka F har skjedd med opera? Sorry for mitt "sure" innlegg, men vart smålig irritert.

Og ein veldig viktig ting med nettlesare er vel at dei er sikre? Greit nok at det du har skrevet er bra og alt sånt. Men det hjelper ikkje og ha internett explorer kun fordi den er bra på dei punka, når man kan bli infisert av x antall spyware typa!

Der derimot er FireFox bra..

Men legg til opera og du, so skal eg komme med eit meir seriøst svar.

Lenke til kommentar
Hvilken nettleser er best? Og du har kun med Internett explorer, og Firefox??

Ka F har skjedd med opera? Sorry for mitt "sure" innlegg, men vart smålig irritert.

Og ein veldig viktig ting med nettlesare er vel at dei er sikre? Greit nok at det du har skrevet er bra og alt sånt. Men det hjelper ikkje og ha internett explorer kun fordi den er bra på dei punka, når man kan bli infisert av x antall spyware typa!

Der derimot er FireFox bra..

Men legg til opera og du, so skal eg komme med eit meir seriøst svar.

5492128[/snapback]

 

Jeg mente også at dere skulle anmelde de nettleserne dere syntes er bra også, jeg har bare hatt erfaringer med FireFox og IExplorer, derfor skrev jeg om dem

Så hvis du er en fan av Opera så skriv en anmeldelse av den da :thumbup:

Lenke til kommentar

Opera 8.5

Hastighet: 10/10. Opera er vel ein av dei raskaste nettleserne på markedet.

 

Brukervennlighet: 10/10. Dette er ein enkel nettlesar. Bokmerke systemet er genialt, og veldig enkelt og finne fram med. Eg har vel lagre rundt 30 bokmerker. ( funker som favoritter i IE). Opera har og faner som gjer at ting helde seg i orden. Kan og laste ned skins slik at du kan få opera sånn som du vil ha den.

 

God Addon støtte: Ja, hmm.. Her veit eg ikkje so altfor masse.. Mine erfaringer er at alt sånt har virka hos meg. Ikkje noke problem med java eller liknadene.

 

Enkel produkt oppdatering: Ja, skal vi sjå. Opera har vel ikkje hatt noke sikkerhetshull. Ikkje som eg er klar over. Ellers følger eg med på diverse nyhets sider sånn at eg veit alltid kortid det har komt ny versjon.

 

Finner frem på nettet: Funker bra det. Er jo so klart ikkje alle sidene som funker med opera. Men dette kjem vel at av sidene er bygd med tanke på IE. Og ikkje andre nettlesere.

 

Legger til litt om sikkerhet: Som sagt trur kanskje det berre har vore noke med eit par sikkerhetshul i Opera. Veldig trygg nettlesar.

 

Btw Opera er laga av norsk selskap og er blitt gratis :thumbup:

Trur ikkje eg skal prøve meg på noken samla karakter..

Men synts dette er ein flott nettlesar :)

Lenke til kommentar

Hvorfor klagere alle alltid (nesten) på IE, jeg har ikke hatt et eneste problem med den.

Jeg bruker FireFox selv fordi den har mer mulighet, f.eks. for faner.

 

Og den dowload mangaen til Firefox liker jeg enkel og greit ikke. Der har du alltid det hersens vinduet som du må lukke etterpå. Det kan jo være litt greit å kunne se hvilke andre nedlastinger du har gjort (en sjelden gang).

Synes at den som er i IE er greiere. Den ruten forsvinner når du trykker åpne (eller hva du trykker).

Lenke til kommentar
Hvorfor klagere alle alltid (nesten) på IE, jeg har ikke hatt et eneste problem med den.

Jeg bruker FireFox selv fordi den har mer mulighet, f.eks.  for faner.

 

Og den dowload mangaen til Firefox liker jeg enkel og greit ikke. Der har du alltid det hersens vinduet som du må lukke etterpå. Det kan jo være litt greit å kunne se hvilke andre nedlastinger du har gjort (en sjelden gang).

Synes at den som er i IE er greiere. Den ruten forsvinner når du trykker åpne (eller hva du trykker).

5496580[/snapback]

 

 

Greit at IE er en bra nettleser, men den kommer ikke i nærheten av Opera og FF når det gjelder sikkerhet på nett. Brukte IE før og da fikk jeg mye virus og spyware. Nå, etter jeg har gått over til FF har ikke dette skjedd. Sist, men ikke minst, i IE fikk alltid popups, noe som forekommer sjelden hos Opera og FF :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg liker best Firefox, men jeg har brukt både Opera og IE. IE fikk jeg bare popup problemer med, mens Opera var ikke akkurat min smak. Så jeg bruker FF med en del add-ons etc.

 

FireFix for teh win :w00t:

Lenke til kommentar
Hvorfor klagere alle alltid (nesten) på IE, jeg har ikke hatt et eneste problem med den.

Jeg bruker FireFox selv fordi den har mer mulighet, f.eks.  for faner.

 

Og den dowload mangaen til Firefox liker jeg enkel og greit ikke. Der har du alltid det hersens vinduet som du må lukke etterpå. Det kan jo være litt greit å kunne se hvilke andre nedlastinger du har gjort (en sjelden gang).

Synes at den som er i IE er greiere. Den ruten forsvinner når du trykker åpne (eller hva du trykker).

5496580[/snapback]

 

Du kan alltids endre innstillingene slik at Download Manageren i FireFox lukker seg automatisk når nedlastingene er ferdig da. Og Internet Explorer sitt store problem er hastigheten, den bruker jo 20år på ting FireFox bruker 2sec på. Og dessuten tar nedlastingene drit lang tid med den ræva nedlastings manager som er i IExplorer, mens den i Firefox er 10x så rask

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lagt merke til noe farts forskjell, men har heller ikke lastet ned spesielt store filer heller. Når du instalere SP2 får du en popup blokkere i IE.

 

To spørsmål:

Hvordan gjør jeg at etter jeg har lastet ned en fil og åpnet den, så forsvinner dowload vinduet automatisk?

 

I en side jeg er mye inne på, får jeg alltid opp et popup vindu med firefox, er der noen måte at jeg kan blokkere det vinduet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...