Gå til innhold

Hvilken nettleser er best?


RamGuy

Anbefalte innlegg

Greit at IE er en bra nettleser, men den kommer ikke i nærheten av Opera og FF når det gjelder sikkerhet på nett. Brukte IE før og da fikk jeg mye virus og spyware.

5498505[/snapback]

Her tror jeg det er snakk om gode (og dårlige..) vaner når det gjelder både oppdatering av programvare og surfing. Jeg bruker IE 98% av tiden (de to andre prosentene er Safari på min jobb-Mac) og har aldri hatt virus eller spyware på min maskin.

 

Folk som har pådratt seg f.eks. Blaster eller Sasser outer jo seg selv til de grader som enten noen som ikke gidder å skru på automatiske oppdateringer eller som personer som kjører uoriginal Windows. Fixen for begge disse hullene var sluppet lenge *før* disse to dukket opp... Det er faktisk tilfellet for de aller fleste hull på Win-plattformen; virus/spyware som utnytter hullene lages *etter* at fixen har kommet - sannsynligvis nettopp på bakgrunn av fixen som jo avslører hullet.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opera er en del raskere enn Firefox, men Firefox har jo extensions.

 

Å lage en slik liste med "poeng" er lite hensiktsmessig, da folk vektlegger ulike ting når de skal velge nettleser. Istedenfor å høre hva andre mener, legg inn både Opera og Firefox, og så leser du litt om dem så du vet hva de kan gjøre, og prøver dem i en uke hver.

Lenke til kommentar

Personllig bruker jeg kun IE for den er rask og enkel.

Jeg har ikke hatt problemer med verken med spy ware eller andre ting som alle klager på.

Jeg tømte alle mellomlager og alt som kan tømmes og lastet opp startsiden sol.no som jeg bruker.

Opera og FF mener jeg bestemt kom litt bak IE , så den er ikke noe sinke.

I dag tester jeg ut IE7 på min maskin og den er meget bra, og når det gelder sikkerhet så skanner den sidene du er på og gir deg tilbakemelding vist det er noe der.

Poppupsen er også my forbedret samt tabs som det er i FF og opera.

Men smaken er som baken. delt.

 

En IE bruker

 

Terumo

Lenke til kommentar
Har nå gått over til ff og må si at den er litt dårligere enn opera når det gjelder resurser. Den tar jo mange hundre mb med minne (har vært oppe i 250 lett). Eneste grunnen til at jeg liker den er alle extensionene, aner ikke hva jeg skulle ha gjort uten. Addblockgreia er iallefall genial

5513120[/snapback]

 

Jeg opplevde også her om dagen at FF tok opp 163MB minne. På en maskin med bare 512MB hvor deler av det allerede er satt av til skjermkortet så er det ganske kritisk.

Lenke til kommentar
Jeg tømte alle mellomlager og alt som kan tømmes og lastet opp startsiden sol.no som jeg bruker.

Opera og FF mener jeg bestemt kom litt bak IE , så den er ikke noe sinke.

Dette er ikke akkurat en bra test. Ta heller en titt på denne:

 

http://www.howtocreate.co.uk/browserSpeed.html

 

Eneste grunnen til at jeg liker den er alle extensionene, aner ikke hva jeg skulle ha gjort uten. Addblockgreia er iallefall genial

Opera har mye extension-lignende ting:

 

http://virtuelvis.com/archives/2005/01/ope...efox-extensions

http://virtuelvis.com/archives/2005/09/ope...x-extensions-ii

 

For AdBlock i Opera, se:

 

http://nontroppo.org/wiki/BlockAdvertisements

http://nontroppo.org/wiki/OperaAdblock

Lenke til kommentar

Eg er ein tilhengar av Konqueror

 

Meget rask. (3.5 er imo ein del raskere enn =<3.4)

 

Render riktig i dei aller fleste tilfeller. (men det er sjølvsagt enkelte sider som ikkje kan rendes, men det har ikkje noko med nettlesaren, men med dei som har laga siden. Spesialiserte IE tags og activx :grøsse:)

 

kio

 

God integrering av media/app

 

er mykje meir enn ein standard nettlesar. (t.d. ein av dei beste filbehandlarane eg har prøvd. berre slått av mc)

Lenke til kommentar

For de av oss som er over middels opptatt av rettskriving og riktig titulering:

 

Firefox is spelled F-i-r-e-f-o-x - only the first letter capitalized (i.e. not FireFox, not Foxfire, FoxFire or whatever else a number of folk seem to think it to be called.) The preferred abbreviation is "Fx" or "fx"."

 

Verken FireFox eller FF, altså.

 

Back to topic: Foretrekker Firefox, har brukt dette det siste året. Liker det enkle designet og at den ikke har alt mulig dilldall innebygget som jeg allikevel aldri kommer til å bruke. I tillegg er det dette udefinerbare "noe". Minuset er selvfølgelig minnebruken, men så vidt jeg husker fra mine Opera-måneder for et drøyt år siden var ikke denne stort bedre.

 

Hva som er den "beste" browseren er umulig å diskutere seg frem til. Hvis noen er i tvil, installer de forskjellige kandidatene, bruk de om hverandre i et par måneders tid og behold den du liker best.

 

wichtom stiller et interessant spørsmål. Hvor i all verden ble det av Netscape Navigator?

Lenke til kommentar

Når vi har satt opp et filter i filter.ini, og senere finner et bilde ikke er blokkert eller kanskje reklame på en hel side ikke er blokkert. Kan du gå gjennom hvilke steg vi må gjennom da? Tar jeg ikke feil så blir det:

Finne ut i kildekoden hvor reklamen er.

Finne filter.ini og åpne

Legge inn nye filteret, lagre og lukke.

Restarte Opera.

 

Hvis så er ikke dette et alternativ til adblock i Firefox, men et alternativ til host-filen i Windows.

Lenke til kommentar
Verken FireFox eller FF, altså.

FF er en forkortelse for Firefox. Folk må gjerne bruke "FF" hvis de vil.

 

Back to topic: Foretrekker Firefox, har brukt dette det siste året. Liker det enkle designet og at den ikke har alt mulig dilldall innebygget som jeg allikevel aldri kommer til å bruke.

Nå har også Opera et enkelt design, og alle funksjonene som er innebygget er skjult frem til du ønsker å bruke dem. Opera er også en mindre nedlasting enn Firefox og bedre på minnebruk, så det har ikke noe å si at den har mye bygget inn.

 

Minuset er selvfølgelig minnebruken, men så vidt jeg husker fra mine Opera-måneder for et drøyt år siden var ikke denne stort bedre.

Opera er nok en del bedre enn Firefox på dette, jo.

 

Hvis så er ikke dette et alternativ til adblock i Firefox, men et alternativ til host-filen i Windows.

Joda, det er et alternativ til AdBlock. Du vil også se at det er mange forskjellige måter å blokkere reklame i Opera på. Selv om det ikke fungerer på nøyaktig samme måte som AdBlock så betyr ikke det at det er dårligere.

Lenke til kommentar
Verken FireFox eller FF, altså.

FF er en forkortelse for Firefox. Folk må gjerne bruke "FF" hvis de vil.

Slik det var ment formulert: Fra Mozillas side er foretrukket forkortelse "Fx".

 

Ser nå at designet i Opera 8.5 er vesentlig forbedret (enklere = bedre, i alle fall i mine øyne) siden slik jeg husker det fra Opera 7.5.4 på jobben i fjor.

 

Hvor mye av utseendet som kunne forbedres på egen hånd skal jeg ikke uttale meg om, da Opera kun var standard browser på en felles lagerterminal jeg benyttet og dermed ikke hadde rettigheter til å konfigurere etter eget ønske.

 

Men for all del, folk må få lov til å foretrekke den browseren de vil. :)

Lenke til kommentar
Joda, det er et alternativ til AdBlock. Du vil også se at det er mange forskjellige måter å blokkere reklame i Opera på. Selv om det ikke fungerer på nøyaktig samme måte som AdBlock så betyr ikke det at det er dårligere.

5516095[/snapback]

Hvis enkelt og kjapt=bra, ligger vel adblock noen hakk over. Opera har ikke noe bedre alternativer enn IE til å blokkere reklame.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...