Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til IT-oppgave - oppsett av pcer


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått en it-oppgave som lyder som følger:

"Generell informasjon

 

FantasiMedia AS er en etablert bedrift med 20 ansatte. De står nå på trappene til å fornye dataparken sitt helt – alt det gamle SKAL ut. De har ikke nettverk fra tidligere og ønsker dette samt tilgang til internett.

 

FantasiMedia har lokaler fordelt på to etasjer (1. og 2. etasje) og har ingen teknisk kompetanse.

Som ansatt i konsulentfirmaet PersKonsult skal du gi ditt forslag til ny datapark og nettverk.

 

Bedriften har salgs/markedsføringsavdeling, administrasjon, og rundt 10 designere som vil jobbe med tunge grafiske applikasjoner og videoredigering, mens resten av de ansatte kun har behov for administrativ programvare og kontorstøtte.

Salg og administrasjon holder til i 1.etasje mens designerne holder til i etasjen over.

 

OPPGAVER

 

1. Her vil det være ulike krav til arbeidsstasjoner og programvare.

Du skal anbefale maskin- og programvare tilpasset de ulike brukeres behov, og gi en detaljert beskrivelse av hva den enkelte maskin skal inneholde av tilleggskort og programvare.

 

2. Operativsystemet for nettverk og arbeidsstasjonene skal du som konsulent foreslå å argumentere hvorfor du velger nettopp dette.

 

3. Strukturer, tegn og forklar nettverk for bedriften og forklar hvorfor du gjør og velger det du gjør.. Her skal det være tegninger i MS-Visio samt utførlig forklaringer om hvordan nettverket du foreslår virker.

 

 

Begrunn anbefalingene dine i alle oppgavene!"

 

Jeg er nesten ferdig med en maskin (til de ti som skal ha slik maskin) til de som skal holde på med grafiske applikasjoner, men trenger blant annet litt hjelp med begrunnelser.

 

Til administrasjon (fem stykk) har jeg tenkt å ta utgangspunkt i en barebone, men er ikke helt sikker på hva de har bruk for.. Så var det jo dette med begrunnelse..

 

Markedsføringsavdelingen (fem stykk) tenker jeg å gi bærbare, fordi det gir dem bedre fleksibilitet og sånt. Trenger dokkingstasjon til dem og skjerm.

 

Blir veldig glad om noen gir meg en hjelpende hånd her :)

 

 

Endring: Oppdaterte dokumentet med maskin til designere.

Trenger spesielt hjelp til oppsett av server.

admin.doc

grafisk_designere.doc

Endret av dofferneo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TUNGMASKINENE:

Du har glemt skjermkort. Og jeg antar at disse folkene ikke skal spille, og derfor egentlig ikke trenger SLi heller (grafisk rendring går vel på CPU, ikke sant?). Dermed greier du deg fint med et helt kurant og økonomisk nForce4 Ultra-kort og et skjermkort med to DVI-utganger. Plukk et til ca. 1000,- her så er du godt på vei. Lydløs kjøling er ikke dumt (et rom med 10 skjermkortvifter kan ikke være spesielt behagelig).

 

Et ekstra argument for skjermen er vel den gode fargegjengivelsen. I mediasammenheng er vel slikt alfa-omega.

 

Når du velger dobbelkjerneprosessor må du også finne grafiske programmer som tar i bruke begge kjerenen alene, ellers er halve prosessoren nærmest ubrukelig. Jeg synes også at 4800+ er å ta litt vel i hvis dette skulle vært et seriøst kjøp. Å betale 2300,- for 200 MHz er litt drøyt (4400+ vs. 4800+).

 

Jeg synes ikke kabinettvalget til tungmaskinene virker veldig gjennomtenkt egentlig. Dette er jobbe-PC'er som ikke trenger stort mer enn et énsfarget kabinett med stille kjøling (muligens en USB og FW i front til foto- og videokameraet). Kule kabinetter er til gutterommet og LAN-partys.

Antec, In-Win eller Chieftech stiller med sterke kandidater her. At de er enkle å vedlikeholde er også en fordel.

 

Du skriver 'Pris: dyr' på RAM. Pr. dags dato koster 2GB Corsair ValueS én fjerdedel av prosessoren du valgte. Bedre minne enn det er unødvendig.

 

Tenk på at en jobbe-PC overhodet ikke skal overklokkes. Arbeidsgiver ønsker så mye garanti som mulig.

 

ADMINISTRASJONSPC'er:

Barebone blir for dumt. Enten går du for en ferdigløsning med tynnklienter fra et stort selskap, eller så velger du små og enkle maskiner. Et m-ATX-kabinett m/ strømforsyning, et m-ATX s754-HK m/ innebygget grafikk (enten nForce410 eller ATi Xpress 200G), AMD Sempron 2600+ og 512 MB RAM holder plenty. Pris: ca. 3-4000 pr. maskin (max).

 

Les sammendraget på siste side her (selv om det er litt reklame for nForce410+GeForce6100. Som forøvrig passer perfekt i dette tilfellet).

 

 

Mer gidder jeg ikke å skrive. Tenk gjennom at dette ikke er ungdoms-PC'er, men PC'er som skal brukes til svært begrensete oppgaver og kun som et verktøy.

 

Andre ting:

- Backupserver/filserver?

- Router-PC?

- Trådløst eller kablet nettverk?

 

Gjør ting for all del billig. Ikke få det til å se ut som konfirmasjons-PC'er.

 

Edit: Jeg tror du får mer respons om du legger tråden her. Spør en moderator om vedkommende kan flytte tråden.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Tusen takk for svar. Skal høre med moderator om de kan flytte tråden. Vet ikke om du la merke til det, men vi har ingen prisbegrensning på oppgaven. Nå er jeg mot å bare fylle på med det dyreste, for jeg vet at det ikke nødvendigvis er det beste. Det aller viktigste er selvfølgelig at den kan fungere.

5351698[/snapback]

Jeg la merke til at det ikke var noen eksakte prisbegrensninger, men for at det skal virke som et realistisk kjøp bør det reelle behovet fastsettes, og deretter bør du velge komponenter som ligger tett opptil dette behovet.

Et firma har jo ikke ubegrenset med penger, og ti PC'er til 15.000 blir faktisk 50.000 billigere (en kvart årslønn?) enn ti PC'er til 20.000.

Lenke til kommentar

Om kontormaskinene: Med tanke på at firmaet du skal selge til ikke har noen teknisk kompetanse, ville jeg ikke latt de valgt ut prosessor, cpu og ram. Jeg syntes det så litt slurvete ut å bare fylle ut halvparten og la kjøperen bestemme resten. Det kan virke basic for oss, men det er ikke alltid like greit å forklare forskjellen på AMD64 2800+ og Intel Pentium 3000 Ghz til uvitende, tro det eller ei.

Endret av ehs5
Lenke til kommentar

Ja, du (PersKonsult) skal levere en datapark til FantasiMedia, som ikke har noen teknisk kompetanse. Jeg siterer fra svaret ditt:

 

Til administrasjon ønsker jeg å anbefale gode kontormaskiner som er stabile, enkle og stilrene og brukervennlige. En maskin som skal tilfredsstille disse behovene mener jeg kan settes sammen av disse komponentene. Jeg har valgt å ta utgangspunkt i en såkalt barebone-pc. Disse er små enkle maskiner kommer med grunnkomponenter som kabinett, strømforsyning (PSU) og hovedkort, gjerne med integrert skjermkort, nettverkskort, lydkort osv. Kjøper velger selv hvilken prosessor han vil ha, RAM og harddisk. Til administrasjons-/kontorarbeid trenger man ikke en hardbarka pc til. Men man skal selvfølgelig ha noe å gå på, og derfor har jeg valgt følgende.

Er det jeg som har misforstått her? Så vidt jeg ser det, så anbefaler du et barebone-kabinett, og lar kjøperen velge valgfritt av hvilken som helst Intel Pentium-prosessor, RAM og harddisk. Denne jobben synes jeg det er du som må gjøre.

Lenke til kommentar
endrebjorsvik89 foreslo at jeg bruker tynne klienter, men jeg har desverre ikke peiling på slike. Så var det selvfølgelig server... Har du peiling?

5365342[/snapback]

Tynne klienter har både fordeler og ulemper for både administrator og bruker, og du bør i aller høyeste grad ha prøvd ut et slikt system i virkeligheten før du begynner å argumentere for/imot i en oppgave om det.

Da er det bedre å gå for billige PC'er med m-ATX-kabinett.

 

Før du spør om server bør du ha tenkt ut hvilke servere det er behov for og hva disse skal brukes til. Og om det i det hele tatt trengs servere.

Lenke til kommentar

Da har jeg bygget datamaskiner til administrasjonsavdelingen. Legger ved i et word-dokument. Da kommer vi til det store problemet, nemlig server. Serveren skal brukes til backup av arbeid og til å koble til internett gjennom. Vil ikke ha sånn påloggings-greier. Programvare - kan man legge det på serveren? Går det an uten pålogging? Er det effektivt? (Lønnsomhet er ikke viktigst i denne oppgaven).

 

Angående nettverk; læreren min mener at vi bør bruke patchepanel. Selv er jeg helt imot det, for en switch gjør samme jobben. (Nettverk skal være kablet for best mulig stabilitet og oppetid).

 

Forslag til bærbar med dokkingstasjon mottas med takk.

 

Oppdatering: Oppdaterte dokumentet som inneholder forslag til pc for admin-avdelingen.

admin.doc

Endret av dofferneo
Lenke til kommentar
Da har jeg bygget datamaskiner til administrasjonsavdelingen. Legger ved i et word-dokument.

5370235[/snapback]

Du har glemt skjermer, tastatur/mus og CD-ROM (til installasjon).

Og hvorfor mini-ITX-HK og -PSU? Når du har plass til m-ATX-HK og får med gode PSU'er (300-350W) i m-ATX-kabinetter er det vel ikke nødvendig å gjøre det vanskeligere enn det er.

 

Ellers har vi en server-kategori her.

Lenke til kommentar
Da har jeg bygget datamaskiner til administrasjonsavdelingen. Legger ved i et word-dokument.

5370235[/snapback]

Du har glemt skjermer, tastatur/mus og CD-ROM (til installasjon).

Og hvorfor mini-ITX-HK og -PSU? Når du har plass til m-ATX-HK og får med gode PSU'er (300-350W) i m-ATX-kabinetter er det vel ikke nødvendig å gjøre det vanskeligere enn det er.

 

Ja, det må man kanskje ha :whistle: Det med mini-ITX-HK og -PSU var rett og slett bare en ren forskrivelse. Det var micro alt sammen. Skal straks laste opp en oppdatert versjon (se forrige post).

 

Oppdatering: Link til tråd om serveren

Endret av dofferneo
Lenke til kommentar
Skal straks laste opp en oppdatert versjon (se forrige post).

5371739[/snapback]

Bare litt småpirk så er den perfekt:

- 220W på strømforsyningen blir for lite for en skikkelig stabil maskin. Alle m-ATX-kabinettene jeg finner kommer med 300-350W.

- Alle AMD-prosessorer er Boxed, dvs. at det følger med en helt fin kjøler. Dermed kan du droppe den ekstra kjøleren og heller legger 100,- ekstra i prosessoren og kjøpe 2800+ eller 3000+.

- GeForce 6100 støtter kun D-Sub og du skriver at LCD-skjermen skal kjøres på DVI. Du må dermed velge mellom å kjøpe GF6100 og kjøre LCD på D-Sub, eller å kjøpe 6150 og kjøre LCD på DVI.

 

Edit: Jeg ser at du på tungmaskinene har satt opp navngitte komponenter, mens på administrasjonsmaskinene kun har satt opp generelle spesifikasjoner. Hvordan kan det ha seg?

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Skal straks laste opp en oppdatert versjon (se forrige post).

5371739[/snapback]

Bare litt småpirk så er den perfekt:

- 220W på strømforsyningen blir for lite for en skikkelig stabil maskin. Alle m-ATX-kabinettene jeg finner kommer med 300-350W.

- Alle AMD-prosessorer er Boxed, dvs. at det følger med en helt fin kjøler. Dermed kan du droppe den ekstra kjøleren og heller legger 100,- ekstra i prosessoren og kjøpe 2800+ eller 3000+.

- GeForce 6100 støtter kun D-Sub og du skriver at LCD-skjermen skal kjøres på DVI. Du må dermed velge mellom å kjøpe GF6100 og kjøre LCD på D-Sub, eller å kjøpe 6150 og kjøre LCD på DVI.

 

Edit: Jeg ser at du på tungmaskinene har satt opp navngitte komponenter, mens på administrasjonsmaskinene kun har satt opp generelle spesifikasjoner. Hvordan kan det ha seg?

5372317[/snapback]

 

- Det var 220W som fulgte med i Antec Minuet som var det kabinettet jeg gikk ut fra. Men vi bytter...

- Da kjører vi skjermene på D-sub. Burde ikke ha så mye å si, de skal trossalt kun bruke kontorapplikasjoner (og kabal?)

- 2600+ får holde for denne gang, eller hva?

- I maskinen for de som holder på med grafisk design spiller komponentene en viktigere rolle enn hva de gjør i administrasjons-pcene. Derfor har jeg valgt å la det være slik. Men hvis læreren pirker på det, skal jeg endre på det og legge i revurderingsmappen. (Innleveringsfristen er i morgen skjønner du...)

Lenke til kommentar

Jeg jobber ikke med videoredigering selv, men ut i fra det kamerater av meg gjør så kan jeg med rimelig sikkerhet si at diskløsningen er langt i fra optimal. Problemet er at videoredigering genererer vannvittige mengder med disk-trafikk, både lesing og skriving. På grunn en god del skriving er neppe RAID 5 noe godt alternativ. Jeg vet at løsningen blir vesentlig dyrere, og at muligens både kabinett og strømforsyning må byttes ut, men jeg våger meg likevel og kaster ut følgende forslag (som minner om det jeg vet noen bruker):

 

WD Raptor Systemdisk

2xSATA RAID 1 datadisk

4xSATA RAID 0 temp/work

 

Tankegangen er som følger: Data leses inn og behandles på temp/work som har høy ytelse, og det ferdige resultatet kopieresi etterkant over på speilet (RAID1).

 

Igjen, videoredigering er genererer en vannvittig mye IO, og det må det tas høyde for.

Lenke til kommentar

Ta kontakt med dell.no ring dem forklar hva slags pc'er du har hva de forskjellige pc'ene skal brukes til, så gir de deg den perfekte løsningen.

 

Gjorde jeg en gang på en lignende oppgave:)

 

Edit: Jeg ville personlig valgt patche skap mye lønnsomere, pluss at du kan ha tre skap, så setter du forskjellige hastigheter på de forskjellige skapene,

Eksempel: 50% til designerene, 30 til admin, 20 til marked tingen, Slike patche skap har skolen min og det funker knall:D

Endret av crazykiller
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...