Gå til innhold

DVD brenneren viser for lite Gb?


Anbefalte innlegg

Har det irriterende problemet at DVD-brenneren viser at DVD-plater er på eks. 4.38 når den egentlig skal være på 4.7Gb. Samme med CD'er. Viser 703 når de skal være på 800 Mb. Hva er problemet? Har prøvd me dulike DVD og CD merker. Når det gjelder sistnevnte stod det for øvrig at man kun kunne utnytte hele CD-en ved bruk av riktig hardware/software...Har en ny Pacard Bell maskin fra Elkjøp... (Lite-on DVDRW SOHW-16335)

 

Chatrine

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-rXRozPkg

Det at den viser 4.38 er helt korrekt. Dette har med forskjellige regnemåter å gjøre. Akkurat på samme måte som en harddisk på f.eks. 250GB vil vises som rundt 233GB inne i Windows. Les punkt 4 her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=165302

 

Når det gjelder CD'en på 800MB, så veit jeg ikke hva problemet er. Du må kanskje aktivere "overburn" eller tilsvarende funksjonalitet i din brenneprogramvare.

Lenke til kommentar

Man får faktisk 800 meg på en 800 meg cd, men mesteparten går vekk i "unyttige" ting som feilsjekk ol. Det har litt med å si hva format det du brenner er i. Feks vil du få 800 meg med musikk eller film om du brenner som musikkCD eller (s)VideoCD.

 

Du kan enkelt sjekke dette selv ved å lage et image av en CD. Hvis du feks har brent 600meg med data på ei plate, så vil imaget bli en del større.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...