Gå til innhold

Vannkjøling - er det vits ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:no:

 

Hvis du ikke skal overklokke din pc, så er det ikke mye vits i å kjøpe noe vannkjølingssystem. Det er ofte et problem med at vannpumpene begynner å bråke litt etter mange måner i drift..

 

Vil heller anbefale å bruke noen bedre vifter som har maks 15 db støy.. Silent-x vifter har noen vifter som er helt nede i 9 db.. Dette er veldig gode vifter, som jeg er godt fornøyd med..

Se i prisguiden på kjøling for mer info..

 

:w00t:

Lenke til kommentar
Hvis du ikke skal overklokke din pc, så er det ikke mye vits i å kjøpe noe vannkjølingssystem. Det er ofte et problem med at vannpumpene begynner å bråke litt etter mange måner i drift..

 

Hvor har du det fra da?

Det er slett ikke "ofte et problem" med vannpumper. Da ser jeg selvsagt bort fra billigsettene til under tusenlappen, som strengt tatt aldri skulle vært solgt.

Kjøper man et sett eller vannpumpe av normalt god kvalitet, så kan man i de aller fleste tilfelle "glemme" slike ting.

En god vannpumpe er laget for å gå 24/7, i årevis! Det ser ut som om du ikke er klar over dette? Da bør du i så fall la være å si noe om saken.

 

Dessuten; Vitsen med vannkjølinga er jo primært å redusere støy, samtidig som man som regel får en mer stabil maskin pga bedre temperaturer.

At maskinen i tillegg ofte kan klokkes endel er jo heller ingen ulempe, for de som ønsker det.

Dermed er det også sagt at vannkjøling slett ikke er forbeholdt overklokkere!

 

Mer stillegående vifter kan være et alternativ ja, men ikke sjelden vil man slite med temperaturer som ligger tett opp til smertegrensen for både CPU og GPU.

Da er vannkjøling absolutt et alternativ å se på.

 

Bimmelom: Om du sjekker de forskjellige webshops, så vil du kunne finne helt greie sett fra 17-1800 og oppover, alt ettersom hva du ønsker å vannkjøle.

Unngå i alle fall billigløsninger, det er nå min anbefaling....

Lenke til kommentar

Så man får en ganske så bra vannkjølingssett får man vel for rundt 2 500 kroner

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=-...T04&mcat=14s385

dette fra microplex for eksempel, dersom jeg kjøper dette, kan jeg da være sikker på at jeg kan bruke det på allle komponentene i pc-en som skal avkjøles?

 

Evt. er det noen som har et bedre sett å anbefale?

 

Må man ta av kjøleribba(det det heter?) på skjermkortet hvis man skal ha vannkjøling? club3d geforce 7800 gtx.

 

notalive

 

En annen ting. Vil det være mulig å dra på LAN pc-en hvis man har vannkjøling? Om det er for upraktisk eller lignende.

Endret av notalive
Lenke til kommentar

Dersom støy er hovedårsak, så anbefaler jeg virkelig Zalman reserator 1 plus

Den bruker jeg, og jeg har 4-punkts kjøling akkurat nå på mitt DFI LP SLI-DR kort. Ved load ligger vel CPU på 45, chipset på ~40-42, hvert av skjermkortene på 55.

Idle så er de som følger(lister det jeg har nu):

CPU: 35

chipset: 38

GPU1: 45

GPU2: 46

 

(Sjekk profilen for specs og kabinett)

Foran i kabinettet har jeg en voltmoddet vifte (12V->7V) som i hovedsak blåser over mine to harddisker, og bak har jeg en 12V vifte som løper sitt eget løp (SmartGuardian), som regel rundt ~50% tipper jeg. Har ikke målt lyd noe sted, men jeg kan si at det er veldig behagelig og stille. Dersom jeg har på litt musikk (gjerne klassisk!), så hører jeg ikke maskinen med mindre jeg streber etter å høre den.

Eneste grunnen til at jeg egentlig har noe særlig vifter er fordi PWMIC på DFI-kortene har en tendens til å bli veldig varmt med mindre det blir direkte avkjølt.

 

Ang. LAN.

Zalman reserator 1 plus har hurtigkoblinger, som gjør at jeg kan plugge av vannreservoaret(og dermed pumpen) nærmeste smertefritt. Kun et par dråper mistet, så jeg vil si at det funker meget bra. Hurtigkoblinger finnes selvfølgelig på andre vannkjølingsalternativer også!

 

EDIT:

Rettet noen kladdefeil :)

Endret av Nazgul
Lenke til kommentar
Må man ta av kjøleribba(det det heter?) på skjermkortet hvis man skal ha vannkjøling? club3d geforce 7800 gtx.

 

Nei, hvis ikke du skal ha vannkjøling på kortet i tillegg.

En annen ting. Vil det være mulig å dra på LAN pc-en hvis man har vannkjøling? Om det er for upraktisk eller lignende.

Det er ikke noe problem, du bør hvertfall sjekke om at alt sitter fast og at det ikke er noen lekkasjer.

Endret av Pels
Lenke til kommentar

Jeg har ogstå tenkt på vannkjøling, men da hovedsakelig fordi kabinetttemperaturen ble for varm. Har Thermaltake Tower 112, men det vil vel komme like mye varme fra radiatoren i vannkjølingssystemet enn det vil fra Tower 112? Varmen kan jo ikke forsvinne? Noen som vet hvilke kabinett temperatur det det er bra å ha hvis et vannkjølingssett skal kunne kjøre optimalt?

Lenke til kommentar
Har Thermaltake Tower 112, men det vil vel komme like mye varme fra radiatoren i vannkjølingssystemet enn det vil fra Tower 112? Varmen kan jo ikke forsvinne? Noen som vet hvilke kabinett temperatur det det er bra å ha hvis et vannkjølingssett skal kunne kjøre optimalt?

5194300[/snapback]

 

Litt rar formulering på den første setnigen der :p

Men til poenget. Du kan jo montere radiatoren på utsiden av kabinettet. Så forsvinner varmen ut i "luften".

Lenke til kommentar

Zalman reserator 1 plus er veldig avhengig av romtemperatur. Hos meg ligger cpu på 27 grader idle, gpu 30 grader, chipsett 23 grader. Det er fordi pumpa er plassert i kjelleren hvor det holder 14 grader. I vanlig romtemperatur vil nok tempen stige en del. Men om du ønsker en stille pc, er vel zalman sin løsning en av de beste på markedet for øyeblikket. Pumpa er nærmest lydløs.

Lenke til kommentar

Nja... tenkte mer på Alphacool Vannkjølingssettet. Det har fått meget bra kritkk og jeg fikk god respons da jeg la det ut på dette forumet.

 

Hvis jeg har forstått dette riktig så vil radiatoren i et vannkjølingssett "produsere" like mye varme som cpuen? I og med at varmen ikke kan forsvinne. Hva er da fordelen med vannkjøling kontra en stor cpu kjøler (med. f.eks. 120mm vifte)? Lydnivået må jo da være like stort?

Lenke til kommentar
Nja... tenkte mer på Alphacool Vannkjølingssettet. Det har fått meget bra kritkk og jeg fikk god respons da jeg la det ut på dette forumet.

 

Hvis jeg har forstått dette riktig så vil radiatoren i et vannkjølingssett "produsere" like mye varme som cpuen? I og med at varmen ikke kan forsvinne. Hva er da fordelen med vannkjøling kontra en stor cpu kjøler (med. f.eks. 120mm vifte)? Lydnivået må jo da være like stort?

5196168[/snapback]

 

Stemmer det ja, men radiatoren kan jo være mye større og samtidig være skikkelig effektiv. Til større en luftkjøler til mindre er varmen i stand til å trekke helt ut til de ytterste delene av ribba.

 

En stor radiator har ikke dette problemet siden vannet fordeler temperaturen over hele den innvendige overflaten. Dermed kan man bruke flere store vifter samtidig, eller i beste fall ingen vifter pga størrelsen og plasseringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...