Gå til innhold

TEST av Logitech MX5000


CaZpeR

Anbefalte innlegg

Etter mye søking på nettet så er det faktisk ikke mange testene av dette nye settet fra logitech. Det er en av de få settene i Bluetooth familien og har en LCD skjerm alla. G15. Bare at MX5000 er trådløst via Bluetooth og fungerer deretter. Her kommer en liten test av dette stilige settet. Kommer til å teste både i Windows og i MacOS X 10.4.3.

 

Bundle:

 

DSC00655w.JPG

 

Settet kommer i en standard Logitech boks. Noe jeg merket var at det var skremmende tungt :ermm: Og krysset fingrene på at det ikke var så tungt uten all pappen.

 

DSC00656w.JPG

 

Første som møter meg når jeg åpner esken er en stor gul lapp som sier at jeg skal trykke "OK" nå SetPoint spør om å oppdatere via. internett. Jeg for min del syns dette var en unødvendig lapp :p

 

DSC00657w.JPG

 

Bluetooth USB Dongelen, ser ut som enhver annen dongel :p Hehe. Denne er veldig liten og diskret og har en "connect" knapp på undersiden. Enkelt og greit gjennomført.

 

DSC00660w.JPG

 

Her har vi MX1000 i Bluetooth utgave på høyresiden mens vanlige RF MX1000 på venstresiden. De er helt klin identiske i utseende unntatt fargen og bluetooth logoen på oversiden. Bluetooth utgaven er også en tanke lettere enn standard MX1000.

 

DSC00661w.JPG

 

Så var det selve MX5000 tastaturet :D Personlig likte jeg veldig godt utformingen. Ser ut som en UFO der den ligger på bordet :)

 

I Bruk:

 

Tastaturet:

Det er vanskelig å ikke forelske seg i dette tastaturet når man først ser det. Det har en helt sinnsykt god respons og jobber ganske bra for å være trådløst (er en stund siden jeg testet trådløse tastatur sist). Det er en drøm å skrive på dette og den har en liten bue slik at hendene ligger behagelig. Når det gjelder hurtigknappene som sitter på tastaturet så er de følgende:

- Mediebibliotek-taster

- Sync-knapp for synkronisering av mobile enheter

- E-post

- MSN Messenger taster, for endring av status i MSN og sette på webcam

- Kalkulator, gjør om numpad til kalkulator i LCD displayet

- Touch sensitive Mediefjernkontroll med volum, play, pause, stop osv.

- Soveknapp

 

Når det gjelder LCD Displayet på denne så er den ikke slik som på G15. Denne har ikke noe med spill å gjøre. Dette er mer multimedia (noe man merker med multimediaknappene og MediaLife-programvaren som følger med) og når man spiller f.eks. Mp3 så får man opp navn på sangen og hvor mye den er spilt osv. opp på displayet. Man kan også legge til spillelister slik at man kan endre sanger fra tastaturets displayknapper og velge hva man vil høre osv. Meget hendig om man bruker dette til f.eks. HTPC-bruk.

 

MediaLife er et genialt program som følger med. Den tar over skjermen og minner litt om windows media center edition, her kan man velge musikk, video og bilder enkelt via tastaturet. Man kan se på bilder og zoome med touch-zoomen som er på tastaturets venstreside og man kan stille på volumet i filmer og når man hører på musikk med volum-touch'en. Jeg likte dette veldig da jeg bruker min PC som kombinert TV-pc og som vanlig pc iogmed jeg har koblet til en 32" LCD TV.

 

I spill fungerte tastaturet helt greit. Eneste jeg har å utpeke er at når man er i windows og skriver samtidig som en sang skifter (altså når ny informasjon blir sendt til LCD skjermen) så hopper tastaturet litt ut, men tar igjen alt som er blitt skrevet på i mellomtiden, dette kan skape litt frustrasjon hos noen mennesker, men personlig gjør det ingen ting:P

 

Jeg klarte ikke å få til LCD displayet eller hurtigtastene under MacOS X, jeg prøvde driverne til Logitech for Mac, men virket fortsatt ikke. Dette kom nesten ikke som en overraskelse.

 

Mus:

 

Musen som følger med er en MX 1000 i Bluetooth versjon. Den har akkurat samme egenskapene som en MX 1000. Jeg skal bruke denne musen til min laptop da jeg har MX 1000 på PC'en, men jeg må si denne fungerte et hakk bedre enn den vanlige MX 1000. Denne var raskere i responsen og fungerte mye bedre til spill enn den gamle.

 

Denne fungerte derimot utmerket i MacOS X. Eneste jeg ikke fikk til var snarveitastene, men scroll og museegenskapene fungerte mye bedre enn noen annen mus jeg har testa på en PowerBook G4 12".

 

DSC00659w.JPG

 

Konklusjon:

 

Jeg er meget fornøyd med dette settet og angrer ikke i det hele tatt. Jeg syns prisen er det eneste negative med dette settet (ca. 12-1300,-). Men er en helt klar 5-er fra min sin side (på en skala fra 1-6). Er du på utkikk etter et tastatur som er behagelig og raskt å skrive på eller et godt multimediatastatur til din HTPC så er dette settet absolutt å anbefale. Er du derimot en hardbarka gamer, så sier det vel seg egentlig selv at dette ikke er noe for dere (hallo!?!? trådløst!?!?). Men jeg sitter igjen med et godt inntrykk av et godt produkt. Godt gjort Logitech!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at jeg spurte er at jeg har Logitech diNovo Media Laser selv, med bluetooth og samme musa. Men jeg får melding om at jeg må ta kontakt med "datamaskinprodusenten min" for å få de nyeste bluetooth-driverne til min Logitech-enhet.

 

Finner ikke noe bluetooth å oppdatere driveren til i enhetsbehandling, langt mindre noe på Asus' hjemmeside. (bruker et A8N-SLI Premium)

 

Derfor spurte jeg som sagt, og synes det er litt rart at dette bare skal virke på enkelte datamaskiner, siden det i bunn og grunn bare er tastaturet som er forskjellig.

Lenke til kommentar

Ja, jeg synes også det virker veldig rart. Kan du sjekke hvilken versjon av Set Point du bruker til tastaturet ditt? Selv har jeg 2.44 men oppgradert til 2.46 under installeringen.

 

Søkte på forumet her angående diNovo, og jeg er ikke den eneste som ikke får det til. Har en annen dongle fra Billionton som jeg har koblet til i ettertid, men den til tastaturet fungerer BARE sammen med mus, tastatur og mediapaden.

Lenke til kommentar

Har funnet ut at det mest sannsynlig er BIOS på A8N-SLI Premium kortet mitt som trenger oppgradering, siden det gikk fint å installere programvaren (inkl bluetooth) på en annen PC jeg har. Litt rart da siden det var på et Asus P4P800-E Deluxe - og man skulle tror BIOS på A8N som er mye nyere også skulle være kompatibel med blåtanndongelen.

 

Kjører Win XP Pro på begge maskinene, så BIOS og chipset er det eneste jeg kan tenke meg er feil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er kun lader og et strømadapter til dockingstasjonen til musa? Tenker på Mx1000 musa mi som har sender i laderen ? og tastaturet går på vanlig batterier?

 

Er lcd skjermen grei og enkel til visning av hvilke sanger du spiller på pcen, og spillelister?

 

Det der mediacenter panelet til ventre på tastaturet, fynker det utmerket med pcen uten mediacenter? Til f.eks winamp osv ?

 

Kan du bare dra fingen opp og ned på volumtripen der, eller er det en bryter du tar opp og ned ?

Lenke til kommentar
Det er kun lader og et strømadapter til dockingstasjonen til musa? Tenker på Mx1000 musa mi som har sender i laderen ? og tastaturet går på vanlig batterier?

 

Er lcd skjermen grei og enkel til visning av hvilke sanger du spiller på pcen, og spillelister?

 

Det der mediacenter panelet til ventre på tastaturet, fynker det utmerket med pcen uten mediacenter? Til f.eks winamp osv ?

 

Kan du bare dra fingen opp og ned på volumtripen der, eller er det en bryter du tar opp og ned ?

5306585[/snapback]

 

1. Jeg er helt fornøyd med rekkevidden. Er iallefall 3-4 meter. Tipper den går opp til 8m iogmed det er BT.

 

2. Laderen er kun en lader og ingen sender. Går kun til strømnett. Senderen sitter i USB Dongelen.

 

3. Tastaturet går på helt vanlig batterier. Ikke bruker den mye av det heller.

 

4. Spillelister funker kun til windows media player. Jeg bruker selv bare Winamp og den viser alle sanger jeg spiller uten problemer.

 

5. Media knappene funker utmerket til Winamp, man bare velger Winamp i setpoint så går alt derfra Og alt funker også i vanlig Windows XP. Må ikke ha Media Center.

 

6. Er touch sensorer og ikke brytere. Så man bare drar fingeren over og alt går av seg selv derfra.

 

Håper dette ga deg noen svar

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hos meg så mister både mus og tastatur forbindelsen med ujevne mellomrom for så etter noen sekunder å koble seg inn igjen. Er pyton når de store stygge udyrene er over deg og er klar til å sette inn nådestøtet og ingenting reagerer.

Er ikke noe problem under vanlig bruk da.

Endret av onimusha
Lenke til kommentar
Hos meg så mister både mus og tastatur forbindelsen med ujevne mellomrom for så etter noen sekunder å koble seg inn igjen. Er pyton når de store stygge udyrene er over deg og er klar til å sette inn nådestøtet og ingenting reagerer.

Er ikke noe problem under vanlig bruk da.

5350542[/snapback]

 

Har jeg aldri vært borti. Min har alltid holdt seg stabil og går flytende :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...